Förtrots och lillasyster...

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Förtrots och lillasyster...

Inlägg av Gäst »

Hej! Igen!

Jag skulle kunna leta fram min gamla tråd "gossen i mitt liv", men eftersom frågorna är nya, så gör vi en ny tråd... :roll:

Alltså:

jag vet inte om det är kvarhängande förtrots eller svartsjuka, eller vad, jag bara beskriver som läget är:

så fort lillasyster börjar gråta får Hugo i princip ett raserianfall. :? Springer fram till henne och vill puttas, eller regelrätt; slåss. :o Oftast hinner jag före, hinner se vad som är på gång, och nappar lilla arghanden i min, och så klappar vi fint - med mycket beröm. Gossen vrålar och kämpar emot. När jag släpper handen vill han omedelbart fullfölja det han tänkte göra - nämligen puttas eller slå. :evil: Vi upprepar. Ju fler gånger vi upprepar desto mer rasande blir han. Hon gråter. :roll:

I veckan hade vi haft en sådan här förmiddag då inte en siffra var rätt hos herrn Kejsaren, och slutligen, efter eh hel förmiddags övningar, kastade han - lite lättsamt - en tandkrämstub på lillasyster (kan man kasta saker på detet då? Går det bra? :D ), och då... :evil: Fick jag nog. Jag lyfte upp honom på armen (inte en protest från honom), förklarade i samtalston att slåss och kastar saker gör man i den egna sängen. Här har du en kudde-hej då. :evil: :oops: Kommer strax. Det kom inte en protest från gossrummet, så jag antar att han behövde den meditationspausen lika mycket som jag.

Efteråt inte fullt lika puttigt, men dock... :roll:

Nu idag och igår har det puttats och tvångsklappats alldeles förbannat mycket :roll: , och jag börjar - i vanlig ordning - undra om jag gör rätt. Jag har inte förvisat honom mer under dagarna som vart nu, eftersom jag inte har upplevt det som nödvändigt, men undrar om jag borde... ](*,) Det är inte ett acceptabelt beteende bland folk det här, och kan man inte vara som folk, så får man vara själv. Eller..?

Jag försöker att ta med honom i Sofiaskötsel. Häromdagen hade hon rapat upp en massa mjölk, och var olycklig. Jag gjorde stora ögon. "Oj-oj, Hugo, hur gör vi nu? Vad tycker du? Om jag hämtar mjölktrasan, kanske du kan torka..." Det gjorde han, med viktig min. 8) Mera sånt, förstår jag.

Jag har också låtit lillasyster klappa Hugo (handen om handen) med orden: "åååh så mycket Sofia tycker om dig Hugo!" Tanken är att man slåss inte med sådana som klappar en... :roll:

Det här med förvisning. Jag drar mig lite, när båda illvrålar. Jag ser nämligen följande scenario frmför mig: jag dumpar gosse i säng, efter att vi klappat fint 3-5 ggr, och han fortfarande försöker slåss. Undertiden illvrålar tjejen. Jag går och hämtar henne, sätter mig i pass utanför Hugos rum. När han är "klar" skall jag ta upp honom. Dvs lägga ner henne... hon börjar vråla. Samma sekund som hon gör det, börjar han om. Det blir inget slut på förvisningen... Detta vill inte jag ge ens chansen att hända, alltså har jag framhärdat, handen om handen; lika många gånger som han tänker puttas, grabbar jag handen, och vi klappar fint. "Ååååh så mycket Sofia tycker om när du klappar fint!" (vrålvrålVRÅL! :roll: ) Slutligen idag hände följande:

han springer bort till lilla skänken, och står och slänger igen skåpdörren ett par gånger i vild ilska. Ingen åtgärd från mig. När han hade lugnat ner sig, uppträdde jag som om inget hade hänt. Åter i ordningen.

Men jag blir så glad över att få höra vad ni ser i detta..? [-o<
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Päivi :!:

Min Alice är bara nån månad äldre än din Hugo, och har också ett jädra humör, dock har hon inte riktat det mot lillasyster så mycket, vilket jag tackar för :wink:

Jag tycker att man kan visa att man faktiskt blir förbaskad - och verkligen säga ifrån med ganska stora bokstäver, när de är ute efter att skada varandra!
Alice brukar vilja ge sig på storasyrran, hastigt men inte särskilt lustigt! Hon VET mycket väl att hon inte ska göra så, och jag brukar sätta mig ner på huk, håller i henne i armarna, stirrar henne i ögonen och säger med mörka arga rösten "nu RÄCKER det, du ska vara SNÄLL och du ska SLUTA med detta NU" (jag väser nästan, vid närmre eftertanke...) och så håller jag så, tills hon lugnar ner sig och då ger vi storasyrran en klapp/kram, och sen pratar vi inte mer om det!
Ibland skriker hon och ålar sig när jag gör detta, men jag ger mig INTE förrän jag ser att hon hört mig och slappnar av.
(Jag har hundar, och så här har jag gjort med dem också när de varit något extra :roll: )

Kanske måste du visa ibland att du blir uppriktigt förb :evil: ad på honom...

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
låter som en jobbig situation! Du har ju redan fått bra svar av Mia. En sak jag genast tänker på vore att det vore praktiskt om du inte måste lägga ifrån dig lillasyster för att hämta Hugo. Kan du kanske binda fast henne på magen eller sidan med en sjal eller sele? Vet inte om du kan bära än efter kejsarsnittet förstås? Men jag tror jag skulle tycka det var praktiskt att ha båda händerna fria vid ett sånt tillfälle och samtidigt ha lillasyster alite "ur vägen" tills det värsta gått över...
Sen tycker jag att "sängdumpning" är väldigt bra att ta till. Lovisa behövde det en hel del förut och hon reagerade alltid med lättnad. Det var som om allt blev för mycket och hon behövde en paus. Jag med... Utan syskon!

Men, bara för att ge dig lite hopp :wink: , strax innan hon fyllde två var det som att vrida om en nyckel och hon blev märkbart mycket mer harmonisk. Såå skönt för oss alla! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ååååhåhååååååååååå vad jag... :evil: :evil: :evil: och ](*,) ](*,) ](*,) :!:

Hur kan man visa "handen om handen" att man klappar fint ( i motsats till riva/slå), när han har båda händerna knutna, och det krävs två händer till att öppna en liten knuten näve, och då passar han på och puttar henne med den andra knutna näven? Han slåss varken med mig eller med sin pappa!

OCH BANNE MIG HAN SKALL INTE HELLER SLÅSS MED SINS SYSTER. :evil:

Slutligen finns det ju inget annat att göra än dumpa i säng med orden: "slåss och river gör man i den egna sängen med den egna kudden. Där. Säg till när du är klar."

Mia - tack för funderingar. Har undrat ifall han är för liten för annat än "handen om handen", därav mina frågor :?:

Krümel: jo, jag har en baby björn, som jag har fått låna. Men att ta upp honom ur sängen med henne i den, är nästan för tungt... funderar vidare. :idea:

Just nu ser jag på situationen så här: man skadar inte andra människor. Det är inte acceptabelt beteende. Om det är det han frågar efter får jag först visa honom i handling hur man de facto gör (klappar fint) och slutligen förvisa, om han fortsätter trots att jag visat hur ma gör. Man kan tyvärr inte vara med andra om man slåss. Punkt.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Låter tålamodsprövande...
Iallafall vill jag bara påpeka att en babybjörn knappast är särskilt lätt att bära i! Med en sjal eller tex en Ergo bärsele har du barnet mycket "tajtare" på något sätt och det känns verkligen inte lika tungt. Jag har inte burit särskilt mycket men vid vissa tillfällen har det verkligen varit bra tycker jag. Den lånade babybjörnen använde min man några gånger men jag provade den ett tag men övergav den snabbt för sjal. Då kunde jag ha Lovisa på höften, på magen mot mig eller på magen ifrån mig (som i en babybjörn). Jag tycker verkligen det är värt att prova även om du inte tänker bli någon sjalbärare... :wink:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inget emot sjalar, och alla tips är välkomna. :idea: Tack, Krümel, för att du klargorde att det finns skillnad mellan sjal/BB. :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Läser på...

"Bekräftar du det äldre barnets tillhörighet genom möten och beröringar, tydliga och dagliga, och genom social delaktighet, där hon eller han behövs, uppstår ingen svartsjuka gentemot den lilla babyn."

:(

Vad gör jag för fel, då?

För nu är det lite svårt för mig att tolka detta som något annat än just svartsjuka, i och med att han aldrig försökt slå/putta/vara våldsam mot mig eller pappa.

:?:
Lua

Inlägg av Lua »

Undrar om du gör för stor grej av det :?: :? Kanske bara handen om handen (även om näven är knuten) och klappa fint och sedan vidare mot nya mål. Eller är han svår att avleda? Han märker säkert vilken :evil: :twisted: ](*,) ](*,) effekt puttandet har på er ömma. Om det inte får så jättestor uppmärksamhet kanske det upphör fortare?! Bara funderar...

Kram Lua. :heart:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Lite funderingar från mig såhär på kvällsvisten...

:arrow: Håller med i det Lua skriver...
Har märkt på min Widar att han är mkt mer "på" lillasyster då det är pappan som har dem än när de är med mig... Den mest sannorlika förklaringen jag kan se till detta är att jag är lite mer så att jag tror att lillasyster tål en del.. är inte framme innan ngt sker så som den mer blödiga/överbeskyddande pappan... De ggr W slagit V i min närhet har det mest varit att han drämt ngt i huvudet på henne i ren vänlighet som "titta vad fin den här dinosarien är - dunk". med pappan är det mer som han ska testa hur det går till när man får pappa arg/kan stjäla sig pappans uppmärksamhet...

Här har vi kört klappa fint med handen om knuten hand vid några tillfällen vilket lett till att storebror själv öppnat upp och klappat "på riktigt".

:idea: Vad händer om du gör helt om och låter honom ta nästa steg i konsekvensen ha skadat lillasyster? De ggr Widar orsakat att Vendela blir lessen - vilket händer anska ofta även om långtifrån alla ggr är menat så... (har han gjort ngt med flit har jag gjort likt Mia beskriver stirrat på honom och sagt sådär gör man inte - annars säger jag såklart också ifrån men mildare...) sedan har jag kort konstaterat att nu är lillasyster ledsen och hon måste tröstas... så får han ge henne en kram och säga förlåt + klappa fint... Att lillasyster ofta inte alls vill bli hårt kramad av storebror just då utan hellre vill borra in sitt nsikte i mammas tröja, skiter jag i - det får hon göra 30sek senare...

Det händer numer att gossen råkar göra illa lillasyster och vips är han där och kramar och klappar fint samtidigt som han med värdens lenaste röst säger "låt nenna" *rörd*

Gör han trots detta om samma sak igen - som nu på em då lilla V hoppar i sin hoppgunga och W av ren eufori över det hela inte kan låta bli att släpa runt henne över hela köket och släppa så hon flyger och far (och tycker det är jätteskoj hon med - hmmm) så blir det efter tillsägelse in i sin säng och dänga kudeden i väggen, eller vad han nu hittar på i ilskan över att mamma/pappa tar i från honom det "roliga"
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack snälla alla som engagerar er och kommer med förslag och funderingar :!:

Visst har det hänt att Hugo har hunnit fram "före" mig, och puttat/slagit till henne i vild ilska. Det som händer då är att hon börjar gråta än värre. Han blir fullkomligt rasande - nu stampar han fötter av ilska och vrålar. Puttar till henne än våldsammare. Hon skriker i själanöd nu. :(

Det är för att det inte skall escalera på ovan beskrivda vis som jag på sistone har styrt upp innan vi är där.

Sedan har ni helt rätt i att det är min uppmärksamhet - vissa gånger - som han fikar efter. Man putter till lillasyster lite iförbigående... :twisted: ... och kollar ur ögonvrån; såg mamma mig nu? :D

:roll:

Och jag förstår inte varför det är så här. Han är socialt delaktig. Varje dag, samma tid. Ingen alldeles liten procedur heller; tvättmaskinen kräver en hel del möda och besvär från honom.
Jag ser honom. Han får många tydliga möten under dagen. Jag bekräftar flocktillhörigheter genom beröringar och kramar. Han behövs, han behöver inte vara svartsjuk på lillasyster. Så jag står aningen undrande över varför beteendet har dykt upp.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Skit i "varför" - det varken kan eller behöver man alltid veta :wink: ! Se det som det är och agera så som du ju kan så bra :wink: :D !

:idea: Jag skulle gissa att detta är bekymret: "OCH BANNE MIG HAN SKALL INTE HELLER SLÅSS MED SINS SYSTER" Om du har dessa tankar så skiner det igenom den mest vänliga och vägledande handling. Då fungerar inte "tekniker" eller "metoder" - det blir sändningsstörning i budskapet :roll: :wink: . Det handlar om ett grundläggande förhållningssätt. Du måste i grunden verkligen ha det förhållningssätt som gör att du förmedlar det du vill ha sagt: att det inte är en så bra idé att slå på lilla syster. På lilla syster klappar man och kramas. Helt banlat - enklet. Utan värdering. Svårt - men det är värt att konsultera sig själv så att man får bort buggen. Därefter funkar det. Och ha överseende med hans misstag - bygg på det han gör bra istället!

:idea: Det är lite som att göda de finaste plantorna i rabatten och inte "se" ogräset. Då tar de fina plantorna över i rabatten till slut och ogräsets är ett minne blott :wink: ! Men det kan ta en hel sommar innan rabatten ser ut som man tänkt sig och det är så det måste vara. Nästa vår kommer nya ogräs - visst. Men de blir mindre och mindre :wink: !

:D Japp - det vara mitt tips! Jo, det där med att dumpa i sängen - vänta inte för länge utan ge en chans och en vägledning. Sedan är det dags. Möt upp honom igen och gå på med positiva glasögon :wink: !
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar så mycket Mammut!

Du har så rätt: skorpionsvansen börjar darra aningens, vid det laget som det har klappats fint för tionde gången inom loppet av lika många minuter (...), och då... :twisted: dyker de stora bokstäverna och djävulshornen upp om ingen annastans så i tankarna, och det är väl som du säger; då syns det i kroppsspråket... vilket ju var också vad Lua och A Lie här var inne på... :roll:

Nå väl; Rom byggdes inte på en dag, nya tag, hej-å-hå!

Alla: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Idag läste vi favoritboken "Hälsa på och knacka på" .

Lite full i skratt blev jag när han sedan gick fram till lillasyrran, och, mycket försynt, knackade henne på pannan... :lol: (= Hälsa på och knacka på; Någon inne..? :roll: )

Systern såg så där lagom undrande ut...

:lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Päivi skrev:skorpionsvansen börjar darra aningens, vid det laget som det har klappats fint för tionde gången inom loppet av lika många minuter (...), och då... :twisted: dyker de stora bokstäverna och djävulshornen upp om ingen annastans så i tankarna, och det är väl som du säger; då syns det i kroppsspråket
:idea: Låt det inte gå 10 gånger då utan nappa honom på gång två - innan svansen dallrar - eller hur det var :wink: :lol: . då blir det rätt och bra. Man ska inte ha hunnit elda upp sig!

:idea: Lite inspiration här kanske?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo tack! :D

Man blir ju inspirerad att gå den där kursen, med den där Maria... 8)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"