Vi hade tänkt ha dop i juni, men jag insåg just, till min stora fasa, att det sammanfaller med åttamånadersångesten. Dopet är tänkt den 16 juni, och Elin blir ju åtta månader den 24 juni. Jag antar att man får räkna med lite marginal åt båda håll med ångesten, dvs att den redan kan ha infunnit sig den 16 juni.
Så hur göra?? Ska vi försöka hitta ett annat datum, för att vara på den säkra sidan, och kanske inte minst för Elins egen skull? Eller kan vi genomföra det ändå? Jag läser i BB att "åtta- niomånadersåldern är inte rätta tiden för krav och förväntningar på den lille", och frågan är om dopet innbär alltför mycket krav?
Vi tänkte ha mat och tårta efter dopet, med ett 25-30-tal gäster.
Snälla, kom med lite kloka synpunkter, vi känner oss lite kluvna just nu.
Dumt med dop vid 8-månångest?
Dumt med dop vid 8-månångest?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Med Karl märkte vi inte ens av det.
Med Mina och Lisen var det som taget ur boken. Nattstrul, osv.
Mitt i tog vi med dem till Karls gympa. Tänkte oss inte för, och den natten var det inte kul. Men det är ju svårt att veta hur det blir för er.
Men med facit i hand hade jag inte haft tillställning med damerna. Funkar det inte att ta ett annat datum, Elin lär ju inte fatta i vilket fall
åsa
Med Mina och Lisen var det som taget ur boken. Nattstrul, osv.
Mitt i tog vi med dem till Karls gympa. Tänkte oss inte för, och den natten var det inte kul. Men det är ju svårt att veta hur det blir för er.
Men med facit i hand hade jag inte haft tillställning med damerna. Funkar det inte att ta ett annat datum, Elin lär ju inte fatta i vilket fall
åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hej Lobilina!
Jag skulle ta det senare om jag var er, om det går. 25-30 personer är en ganska stor tillställning och det kan ju bli lite jobbigt för Elin. Vi döpte både vår dotter respektive vår son då de var 10 månader. De hade då kommit över 8 månaders ångesten och var så pass stora att de hade behållning av tillställningen.

Jag skulle ta det senare om jag var er, om det går. 25-30 personer är en ganska stor tillställning och det kan ju bli lite jobbigt för Elin. Vi döpte både vår dotter respektive vår son då de var 10 månader. De hade då kommit över 8 månaders ångesten och var så pass stora att de hade behållning av tillställningen.
Mmm, det är nog klokt, att ta det säkra före det osäkra. Vi har börjat kolla på nya datum men insett att det är svårt att få plats både i kyrkan och lokalen som vi hade tänkt oss, nu när vi är så sent ute. Så vi har helt tänkt om och bytt både kyrka och lokal, men det här blir faktiskt BÄTTRE än det första alternativet, så... inte något ont som inte har något gott med sig...
Nu blir dopet istället sista helgen i april eller första helgen i maj, så det börjar bli lite körigt
. Om lilla älsklingen utvecklas enligt litteraturen så kommer hon ju istället vara på ett alldeles strålande humör - mitt i flörtperioden
Tack för era synpunkter
Tack för era synpunkter
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.