Snabb hjälp, konsekvens av handling

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sarika

Snabb hjälp, konsekvens av handling

Inlägg av Sarika »

Hej
hoppas någon kan hjälpa mig innan 12.00 idag :roll: Då de ska sova.

Ska fatta mig kort. Lillebror (1 år snart) sover 12-13.30 storasyster (snart 3 år) lägger jag 30 min efter att lillebror somnat och väcker sedan samtidigt så storasyster får ca 45 min sömn.

Det har gått jättebra med att smyga in men nu senaste dagarna så har det gått sämre. Storasyster har ibland skrikit i sovrummet så lillebror vaknat. Jag har talat om att om man inte kan vara tyst när man går in så kan man tyvärr inte vara uppe längre utan måste lägga sig samtidigt som lillebror. Hon har då blivit tyst och förstått, verkar det som.
Men igår så hände det igen och jag tappade tålamodet och sa att i morgon kan du tyvärr inte vara uppe längre eftersom att du inte kan vara tyst när vi smyger in, så imorgon får du lägga dig samtidigt som lillebror. Lillebror vaknade och somnade aldrig om. Hon somnade tillslut och jag fick väcka.

Min fråga är nu, vad skulle jag gjort? Kan man ge en konsekvens av sin handling 1 dygn senare? Förstår hon att om hon nu idag lägger sig samtidigt som lillebror att det är pga av hennes handlande igår? Jag måste ju stå för vad jag sagt och lägga henne samtidigt som lillebror. Det kommer idag att bli protester misstänker jag men ser ingen annan utväg än att jag måste stå för vad jag sagt!? Eller minns hon inte det/förstår inte med tanke på tidsperspektivet. Gör jag fel som tänker lägga henne samtidigt idag?
Jag tänkte där inne i rummet också att jag först skulle förbjuda henne från att sova då hon skrek men det skulle ju då inte vara en konsekvens av hennes handling, dvs att hon väckte lillebror. Och hon hade blivit jätte glad om hon hade fått komma upp. Och någon annan slags förvisning kom jag inte på där jag stod, för det var uppenbarligen trots i grund och botten känns det som så här i efterhand.

Tacksam för lite input :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför inte bara lägga samma tid från och med nu och väcka henne en halvtimme tidigare? Behöver inte förklaras så himla ingående. "Vi gör så här från och med nu älskling."

/Pea
Sarika

Inlägg av Sarika »

Vill inte gärna det då hon inte är tillräckligt trött kl.12.00 men lillebror är helt slut.
Sara
VilmaochViggo
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hur gick det :?:
Har funderat på dig under dagen, men hade själv inget vettigt svar att ge :?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Lite sent men kanske inte problemet är löst :?:

Finns det någon annan plats att lägga henne på :?: Du skulle ju då kunna flytta henne som konsekvens. Men med tanke på att hon är inne i trotsen så är ju detta någon som hon kanske ser som ett ypperligt tillfälle att använda och strula. Kanske helt enkelt bättre att flytta henne ett tag "nu ska du sova här". Utan dramatik och förklaringar.

Hoppas föresten att det kom fram som det skulle.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej tack för era svar och tankar :D :heart:

Det gick inte så bra. :cry: När jag förberedde henne på att hon skulle sova samtidigt som lillebror pga av dagen innan så blev hon så ledsen, inte arg utan så fruktansvärt ledsen. Stunden efter det att lillebror lagt sig är vår mys stund, vi ligger i varsin sacco säck och läser sagor i lugn och ro. Så hon snyftade "vilma vill läsa saga med mamma" och mitt mamma hjärta brast, och jag stod inte upp för vad jag sagt, utan vi kom överens om att läsa saga om man kunde lägga sig tyst utan att lillebror vaknade. Vilket hon gjorde med bravur!
Men dagen efter fick jag stå mitt kast att jag inte stått upp för vad jag sagt innan. Vi var då ute och gick och de skulle båda sova i vagnen. Lillebror somnade på två röda och efter ett tag ville Vilma sitta och inte gå och när det var dags att fälla ned ryggen blev det protester till max. Lillebror vaknade och sen var det igång. Jag sa då att i morgon så kan man inte vara uppe längre utan måste lägga sig samtidigt som lillebror. "Ja mamma" sa hon då. Jag förhörde mig sedan flera gånger under dagen om vad som gällde i morgon då man ska sova och hon svarade "samtidigt som Viggo". Förhörde mig också igår under förmiddagen om hon kom ihåg vad som gällde och det gjorde hon. Jag lade dem i vagnen (vi var borta så det blev av att sova i vagnen även då) och hon sa inte ett ljud och de sov som stockar båda två i 1,5 tim. :D

Så jag har lärt mig en läxa, stå för vad jag sagt. Och normalt gör jag det men den här gången klarade jag inte det :cry:. Idag sov de inne och det gick bra. Och blir det mer krångel så vet hon vad som gäller och jag kommer att fullfölja det.

Ja skulle gärna önska att jag kunde lägga henne någon annanstans. Men med 2 rum så återstår bara vardagsrummet där vi sover och om jag skulle lägga henne i vår säng så skulle det vara att be om problem till natten vilket jag inte vill, nu i trots tider. Hon vill nämligen inget hellre än att få sova i vår säng. Men till sommaren så verkar det som att vi får vårt hus och då om det fortfarande är krångel så får de sova daglur i olika rum.

:D

Tack Susanne det gjorde det!
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"