hoppas någon kan hjälpa mig innan 12.00 idag
Ska fatta mig kort. Lillebror (1 år snart) sover 12-13.30 storasyster (snart 3 år) lägger jag 30 min efter att lillebror somnat och väcker sedan samtidigt så storasyster får ca 45 min sömn.
Det har gått jättebra med att smyga in men nu senaste dagarna så har det gått sämre. Storasyster har ibland skrikit i sovrummet så lillebror vaknat. Jag har talat om att om man inte kan vara tyst när man går in så kan man tyvärr inte vara uppe längre utan måste lägga sig samtidigt som lillebror. Hon har då blivit tyst och förstått, verkar det som.
Men igår så hände det igen och jag tappade tålamodet och sa att i morgon kan du tyvärr inte vara uppe längre eftersom att du inte kan vara tyst när vi smyger in, så imorgon får du lägga dig samtidigt som lillebror. Lillebror vaknade och somnade aldrig om. Hon somnade tillslut och jag fick väcka.
Min fråga är nu, vad skulle jag gjort? Kan man ge en konsekvens av sin handling 1 dygn senare? Förstår hon att om hon nu idag lägger sig samtidigt som lillebror att det är pga av hennes handlande igår? Jag måste ju stå för vad jag sagt och lägga henne samtidigt som lillebror. Det kommer idag att bli protester misstänker jag men ser ingen annan utväg än att jag måste stå för vad jag sagt!? Eller minns hon inte det/förstår inte med tanke på tidsperspektivet. Gör jag fel som tänker lägga henne samtidigt idag?
Jag tänkte där inne i rummet också att jag först skulle förbjuda henne från att sova då hon skrek men det skulle ju då inte vara en konsekvens av hennes handling, dvs att hon väckte lillebror. Och hon hade blivit jätte glad om hon hade fått komma upp. Och någon annan slags förvisning kom jag inte på där jag stod, för det var uppenbarligen trots i grund och botten känns det som så här i efterhand.
Tacksam för lite input