Buffa i magläge eller i sidoläge-funderingar inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lenita

Buffa i magläge eller i sidoläge-funderingar inför kurstart!

Inlägg av lenita »

Hej!

Har nu bestämt mig för att kura lilleman som är 4,5 mån. Har kört med SM sedan 3 mån, men efter att jag tagit bort tutten för snart två veckor sedan har allt blivit knasigt :?

Min fråga till alla som har efarenhet av buffning:
:arrow: Går det att buffa barnet liggandes på sidan? Funkar det verkligen?

Är lite osäker om jag ska lägga honom på mage (har inget andningslarm), han har hittils sovit på sidan/rygg.

Tacksam för råd :heart:

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag röstar på mage och larm. Hinner inte svara så mycket men det finns massor att läsa om det här om du söker.
Här är en sak iaf.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage
duggan

sidoläge

Inlägg av duggan »

hejsan hej. Jag har genomfört kuren med sidoläge och ja det går utmärkt att buffa även då :D MEN jag tycker ändå du ska köpa ett andningslarm, jag genomförde kuren på sida utan larm..men nu har jag tagit mitt förnuft till fånga och köpt ett larm, det kom idag med posten (1390:- plus frakt från andningslarm.se) och så har jag även tänkt att han ska få sova sina dagslurar på magen ifortsättningen och ev natten om han vill. Jag måste säga att det känns redan bättre :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej lenita!
Jacob har vi kurat på sida när han var bebis.Nu sover han mest på mage har jag märkt.
Med Liw har vi på rygg och jag buffar henne ibland.Det går hur bra som helst.Lyft upp benet och buffa på.
Jag har försökt lägga henne på mage men det är ingen hit, så hennes vakna tid får hon vara så mycket som möjligt på mage istället.
Sen säger jag förståss som dom andra angående larmet.Med Jacob hadde vi inget, men nu när Liw föddes köpte vi ett och det känns betryggande måste jag säga.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Tack för era svar :D

Var in och kikade på sidor med andningslarm, men jag vet inte :? Själva tanken är ju bra :D Tror att jag kommer köra buffning i sidoläge, det verkar ju ha fungerat för er så varför skulle inte jag grejja det?

Kör igång kuren i morgon kväll :D Måste plugga på nu....

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
lenita

Inlägg av lenita »

Nu har vi då börjat!

Valter somnade in på ca 10 min !!! :D Var in en gång och gav besked efter läggning och han var tyst då jag ramsade mig ut :D Ramsan och schemat är i o f inte nytt för lillen, däremot är spjälsäng och buffning nytt!

En fundering har jag, kanske knasigt gjort men....

Hade bestämt mig innan att det får bli buffning i sidoläge, när jag väl börjar visar det sig vara nästintill omöjligt :shock: Han spänner sig som en båge och är svår att hålla kvar! Så jag ändrade taktik efter nån min och lägger honom tillrätta på MAGE, vilket går mkt bättre. Han svarar på en gång och tystnar snabbt :D Kan jag efter 10 min gå in och vända honom på sidan (det känns inte tryggt att ha honom sovandes på mage utan larm :shock: ) :?: Strular jag till det då :?:

Tacksam för snabba svar här :heart:
Lenita
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skaffa larm istället :wink:

Bra inledning på kuren :!: (här ville jag ha in applåd-smileysen, men han ville visst inte just nu) :D
lenita

Inlägg av lenita »

Började kuren i går kväll och tänkte meddela hur det går för oss :D

Som jag tidigare skrivit så hade jag lite strul med buffning i sidoläge och ädrade taktik och buffar nu honom på magen. Har under natten gått in och vänt honom på sida efter ca 10 min, har inget andningslarm, så det känns tryggare på sidan :? Kanske tokigt, men det är min lösning just nu :?

:arrow: På kvällen(19.00) tog det honom 11 min att somna in!!! Var in en gång och buffade efter själva läggningen, han svarade fint på både buffning och ramsa :D

:arrow: Sedan vaknade han vid 20.00...in och buffar och ramsar tot 4 ggr, bekräftelseramsan ges och tas emot 11 min efter uppvaket :D (Kanske en aning mycket trafik här :? :?: )

:arrow: Vaknar sedan vid 24.00 och då räcker det med snabb buffning och ramsa så somar han, tot 5 min :!:

:arrow: Vaknar vid 02.00 (det är denna tid han brukar äta...) och denna gång tar det 34 min innan han accepterar ramsan och somnar. Inte så farligt, hade förberett mig på en längre kamp :D

:arrow: Vaknar vid 04.30 men somnar snabbt (1min) efter snabb buffning och ramsa! (här kanske det hade räkt med ramsan, men man ska ju buffa första natten så...)

:arrow: Vaknar just innan 06.00 och det tar honom 11 min att somna...sedan sover han till 06.58 och jag avvaktar till klockan ringer 07.00!

Är nöjd med första natten. Han vaknade upp fler gånger nu än innan kuren, men det kan jag förstå då han just blivit placerad i säng och blir buffad is tället för vagnad :D

Nu är det bara att bibehålla attityden inför dagen och kommande nätter!
lenita

Inlägg av lenita »

NU BEHÖVER JAG HJÄLP!!! Natten (tredje natten) var katastrof :cry:

Läggningen gick hyffsat, det tog honom 15 minuter och en hel del påminnelser och buffning för att fatta galoppen :!: Sover sedan fram till 01.18 då karusellen börjar...

Det är vid denna tid han tidigare brukar äta och den första natten tog det honom ca30 min att somna, andra natten tog det ca 40 min och då var han inte arg utan låg bara och pratade och jag behövde inte göra annat än påminna då och då :D

I natt blev det lite värre....det tog honom över 2,5 h :!: innan han somnade :shock: :!: Det gick inte alls, han var mkt arg, buffningen tog inte (eller snarare, han ville inte att jag skulle sluta :( )och jag lade över honom i vagn efter 1 h och 10 min...vagnar och ramsar mkt högt (så högt jag bara kan...), storasyster vaknar och skriker...allt är en enda soppa. Jag ser ingen annan lösning utan hämtar en flaska ersättning 02.50 ( jag är väldigt trött och tålamodet tryter...). Han äter och sedan lägger jag honom att sova i sängen (ca 03.05) och ramsar ut, tyst...men sedan börjar han prata och ligger och suger på händerna. Lägger til rätta igen efter ett tag och ramsar...inga protester, men han sover inte utan ligger och filosoferar :shock: Somnar gör han först vid 04.00 och då får jag äntligen sova lite själv....

Väcker honom sedan då klockan ringer 07.00 :D

Det känns verkligen som ett stort bakslag, vet inte hur jag ska hantera detta. Är det för mkt aktivitet månne? Eller kan ett besök (dagen innan) av vänner som vi inte träffa ofta ha spökat till det. Han sov inte helt enligt schemat dagen innan heller :( Attityden bleknade lite då vi hade besök...

ANtar att det blir en kamp i natt igen, då han fick äta...han kommer förmodligen att vilja det i natt igen :shock:

Ursh, det som gick så bra de två första nätterna.....

Tacksam för råd och peppning :heart:

Lenita
lenita

Inlägg av lenita »

Det är nu en vecka sedan vi påbörjade kuren och allt har INTE gått som planerna... han lyssnar så där till ramsan och det känns som att jag fastnat i buffningsträsket :cry: Han äter ännu en gång per natt och eftersom han nu är sjuk och allmänt äter dåligt så har jag inte hjärta att inte ge honom mat.

Han vaknar i regel två gånger per natt, varav han äter ena gången. Dessutom är mornarna tidiga, vaknar innan 06.00! Enligt gammalt schema är det Godmorgon 07.00.

Eftersom allt är en enda soppa nu samt att jag ska resa bort en vecka och bo hos mina föräldrar så tänkte jag ladda inför hemkomsten och köra med nytt schema då, han blir ju snart 5 mån!

Är det dumt att starta dagen 06.00 av den anledningen att slippa ligga och lyssna till en arg/ledsen kille i ca 1 h varje morgon?

Det känns verkligen tråkigt att det blev så galet med kuren, det funkade mkt bättre innan, när han sov i vagnen....är det någon som vet hur jag ska göra, köra en ny kur, eller bara fortsätta? Ramsar tills ramsan får sista ordet....han har hittills inte fattat galoppen på en gång, med första ramsan... Kanske för mkt att begära?

Jag vill bara få ordning på allt nu, men vet inte hur :evil: :cry: :!:

Kan någon hjälpa mig :?:
Lenita
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Jag tycker det låter som en bra idé att ta nya tag när ni är hemma igen, han är frisk och du kan odla attityden ordentligt! Visst kan man ändra till morgon kl 6 när han ännu är så liten! Vet att Mammut Maria brukade göra morgon om hennes barn vaknade efter kl 6 och att hon konstaterat att små barn verkar gilla att gå upp då. Kanske var det när de var ännu mindre iofs. Att få till 12-timmars nätter går ju såklart men min egna lilla tro är att det är lite svårare ju yngre de är. Om inte för att det är svårare att få till attityden själv och man har svårt att tro att de ska klara sig utan mat så länge. :roll: Vilket de ju såklart gör om de äter ordentligt på dagen. :D Nu blir det ju en ond cirkel när han får mat på natten. Så mitt råd är att göra precis som du är inne på; läsa på lite mer, (alltid bra och motiverande!), justera schemat så att du verkligen tror på det, ta bort ersättningen på natten och kura när ni kan ha lugn och ro hemma utan besök. :)

Vi kurade också vår dotter vid 4 månader och det gick jättebra till en början men så blev det tidiga morgnar och uppvak och av diverse själ; besök (inte bra för attityden!), flytt, renovering etc började vi ta upp henne tidigare och tidigare. Inte så smart... Allt urartade ganska snabbt men så tog vi nya tag vid 6 månader och det blev mycket bättre. Stramade upp allt men kurade inte "på riktigt" vilket jag så här i efterhand tycker vi borde ha gjort. Lätt att vara efterklok. :oops: Får man ramsan att verkligen ta är mycket vunnet! :)

Ha det så skönt hos dina föräldrar och hoppas han kryar på sig snart! :P

Jenny
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Här hemma börjar vi dagen klockan 06.Jag är inte den som kan ligga länge på morgonen iallafall, så jag föredrar att komma upp på morgonen istället.Dessutom kommer ju ensamleken in i bilden oxå så lite lugnt kan man ju ha det iallafall.Vi har tidig kväll istället och lägger båda barnen 18.30.Det är kanon tycker jag.
Om några år blir det iallafall skola och ev förskola och då måste man ju upp iallafall resonerar jag.Det är bättre att komma i säng på kvällen.
Hoppas han blir frisk snart.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

F'lippas mamma skrev:Hej!

Så mitt råd är att göra precis som du är inne på; läsa på lite mer, (alltid bra och motiverande!), justera schemat så att du verkligen tror på det, ta bort ersättningen på natten och kura när ni kan ha lugn och ro hemma utan besök. :)

Vi kurade också vår dotter vid 4 månader och det gick jättebra till en början men så blev det tidiga morgnar och uppvak och av diverse själ; besök (inte bra för attityden!), flytt, renovering etc började vi ta upp henne tidigare och tidigare. Inte så smart... Allt urartade ganska snabbt men så tog vi nya tag vid 6 månader och det blev mycket bättre. Stramade upp allt men kurade inte "på riktigt" vilket jag så här i efterhand tycker vi borde ha gjort. Lätt att vara efterklok. :oops: Får man ramsan att verkligen ta är mycket vunnet! :)
Tack Jenny! Så skönt att någon orkar ta sig tid och stötta och hjälpa, det är guld värt :heart:

Får läsa och ladda inför en ny kurstart, denna gång utan besök som får attityden att flyga sin kos. Men hur säger man till sina bekanta att det inte passar med besök, utan att de ska ta illa upp??? Mina vänner måste tänka att jag är mindre knäpp :oops: som aldrig får till detta med kurande och schema...men jag VET att det är lätt när man väl får till det, vilket kan ta ett tag :D

Ett problem som kommer är att när vi kommer hem den 25/3 så dröjer det inte längre än till den 29/3 tills vi ska ha 30-årsfest, med släkt som sover över=attitydjagare :D Ska jag vänta tills alla har åkt hem? I så fall hur beter jag mig fram tills dess? Fortsätter ramsa och buffa som en galning :? Vill ju inte börja vänja lillkillen att somna in på annat sätt.... Skulle i och för sig hinna köra de första 4 kurdagarna om jag börjar 26/3...men det är väl dumt att äventyra det igen?

Ska se över schemat och se vad jag kommer fram till :D Återkommer med funderingar om det...men morgon blir det 06.00 el 06.30!

Tack än en gång!
Lenita
lenita

Inlägg av lenita »

ulrikaj skrev:Hej
Här hemma börjar vi dagen klockan 06.Jag är inte den som kan ligga länge på morgonen iallafall, så jag föredrar att komma upp på morgonen istället.Dessutom kommer ju ensamleken in i bilden oxå så lite lugnt kan man ju ha det iallafall.Vi har tidig kväll istället och lägger båda barnen 18.30.Det är kanon tycker jag.
Om några år blir det iallafall skola och ev förskola och då måste man ju upp iallafall resonerar jag.Det är bättre att komma i säng på kvällen.
Hoppas han blir frisk snart.
ulrika
Tack Ulrika för svar :heart:

Håller med dig, upp ska man ju ändå. Och så har man en massa tid för sig själv på kvällen istället :D Kommer nog köra tidig morgon, 06.00 el 06.30!

Lenita
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej! :D Hm, svårt det där med att veta om du ska vänta med kurande tills efter 30-årsfesten eller inte och i såna fall hur du gör fram till dess. Jag tror nog att det är lite för tidigt att tro att allt ska sitta perfekt tills ni ska ha gäster igen om ni kör nästa helg. Efter en vecka är det säkert inte så mycket uppvak men risken finns ju och som sagt, vi vet ju att det inte är bra för attityden med besök! Antingen be dem sova någon annanstans vilket väl kanske känns svårt. Jag förstår hur du känner att folk tycker man är konstig :shock: men egentligen ska man ju verkligen bara strunta i det! Lättare sagt än gjort dock så kanske är det lika bra att vänta tills efter det om ni nu känner att ni orkar och inte förgås av sömnbrist förstås?! Ojoj, veligt det här! :? Ni måste helt enkelt känna efter och bestämma själva vad som känns bäst.

Innan vi skulle upp till Gastsjön och kura Filippa hade sömnen urartat totalt efter semester och jag kände ett tag att jag inte orkade vänta drygt två veckor till men efter kontakt med Anna kände jag ändå att det var värt att få den chansen. Så vi fortsatte med de dåliga vanorna som förvärrats under semestern och ammade på natten, buffade, gungade säng, samsov etc :oops: . Nog blev det mycket frågor första kvällen och natten - va, vad är nu det här? Stark, bestämd tjej sa alla! Men snart började hon förstå vad som gällde och sov i princip hela natten natt 4 och därefter! Nu var hon iofs äldre än din kille men vad jag vill säga är att jag inte tror det spelar så stor roll vad du gör innan du kurar igen. Det går att fixa sen när ni gör det med rätt attityd! :)
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"