förr säker sovare:nu 2-åring som hoppar ur sängen!

Skriv svar
arvids mamma

förr säker sovare:nu 2-åring som hoppar ur sängen!

Inlägg av arvids mamma »

hej!
Arvid har nu hunnit bli 2 år och 2mån och har sedan 8 månaders ålder sovit bra.18.30-6.00 och ca 2 timmars lur på dagen. inga problem! bara lagt, ramsat och gått ut och likadant på lunch, kväll och natt.
Nu däremot!!!! För 3 veckor sedan var vi på middag hos några vänner, arvid skulle sova i deras resesäng. upptäckte att han kunde hoppa ur och vägrade gå och lägga sig. vi tog inte fajten i och med att vi var borta (korkat i efterhand). detta fortsatte hemma. nu krånglar både lunch lur och kvällslur vid läggnning.Han har börjat vakna till på nätterna och komma in till oss, :oops: första gången kom han in kl.6.20 (det var ju inte farligt, så då fick han krypa ner), dagen efter 5.45 (fick krypa ner) och sen 4.30 (och kröp ner. låg och vände och vred sig och somnade inte om. tillslut fick jag nog och la tillbaka honom i sin säng. Sen låg jag utanför hans dörr och ledde tillbaka honom x antal gånger.)
Efter detta har jag och min man bestämt att han ska minsann ligga i sin egen säng!!! I ca 7 dagar nu har vi lagt honom skrattandes, ramsat och gått ut och så fort han klättrat ur sängen har vi lett tillbaka honom utan ett ord och han klättrat i sängen själv. Sen har vi gått ut....upptäckte att han for upp när vi stängde dörren så nu låter vi dörren vara på glänt....(är det fel?) :?:
Nu har vi hållt på så här ett tag.... så fort hanser att vi kommer in så vänder han om tillbaka till sängen...
Han har börjat trotsa och vi har våra duster under dagarna...det känns som om han har större behov av närhet...kanske därför som han vill ha öppen dörr?
Igår var jag och arvid hos min mamma...han sprang ut några gånger vid läggningen men jag la bara tillbaka honom. somnade. vaknade och stortjöt kl 01 (mycket mardrömmar tror jag...) då tog jag mitt täcke och kudde och la mig i andra sängen i hans rum..sa ingenting. då somnade han om... kl 4.30 smet han upp, jag la tilbaka och han somnade till kl 5.30... jag ignorerade honom och gjorde morgon 6.30 ca. gjorde jag fel? :?:

På lunchen vägrar han! flyger upp ur sängen och flinar som tusan när jag kommer in. Detta pågick måååånga gånger. Till saken hör att jag är gravid i vecka 10 och är såååå trött! Efter några minuter så gick jag in och la mig, sa inte ett ord och blundade. och vi somnade bägge två...
Det här med flinandet????vad är det?

ok, jag kan förstå att det är roligt att lära sig att hoppa ur sängen, men någon gång måste väl nyhetens behag svalna??!!
Ingen av mina kompisar har ungar som hoppar ur sängen som arvid... Och han som alltid har varit en säker sovare!

:?: Funderar ´på vad vi gör som är rätt och fel? Tycker vi har haft en klar attityd attt på natten sover man!!

:!: hörde på tv av barnpsykolog att det är vanligt att barn med trots fick större närhetsbehov/trygghet och att en lösning kan vara att flytta in barnets säng till föräldrarnas sovrum ett tag til perioden avtagit....
Men om vi får ett barn till...ska man ha 2 ungar plus hund inne i sovrummet? Väcker de inte varandra???
har läst många forum här....så jag vet en del!
Många frågor... och kanske inte solklart skrivet.. :wink:

kram arvids mamma
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

Du har läst "Hopp ur sängen!" som ligger klistrad här ovan?

Jag skulle då inte ta risken att vänja honom vid närhet på natten. Den kan han få på dagen! :D Saker och ting utvecklas lätt till en sport, du vet. :wink:

Han kan inte bemöta ditt "avvisande" (din gränssättning) på annat vis än att flina. Själv minns jag att jag gjorde detsamma i betydligt äldre år. Man kollar, flinar lite osäkert ibland för att man vet att man är ute på djupt vatten och ibland för att man INTE vet...
Här behövs konsekvens och tydlighet. Många tips finns i den klistrade länken. Jag skulle inte dra mig för att gång 3 MYCKET BESTÄMT väsa åt herrn att han ska vara i sängen. :x

En säker sovare förblir säker sovare, men olika perioder går förbi. Om ni har attityden att han är en säker sovare så går det betydligt lättare (och inte ser framför er att hela livet är saboterat, typ :wink: :lol:). Sätt gränsen och ge honom förtroendet!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Hej, jag igen!

Jag och min man håller på att bli tokiga avv trötthet och arvid också!
Han vaknar kl 5 varje morgon och ska med en gång klättra över sängen för att komma in till oss. Vi vaknar till och min man tar pick och pack och lägger sig utanför hans dörr, för att snabbast möjligast leda tillbaka honom till sin säng. Han blir arg(ledsen?) och hoppar ur fram och tillbaka fram till kl 6.20, när vi gör morgon. Han kan inte somna om!!! Detta leder till att han är urttött på dagen, övertrött till lunch, somnar efter några urhopp och flin :roll: . Nu har det gått ca 1 vecka och vi har varit konsekventa, men inte blir det någon bättring. arvid har verkligne kommit in i en dålig cirkel och vi vet inte hur vi ska bryta den....?! Ramsan sitter inte längre för han far upp innan vi ens hunnit ramsa 2 gånger på väg ut ur rummet!! :twisted: :shock:

ikväll var han helt övertrött. lade honom 18.30, sen bajsade han voh vi var tvugna att ta upp honom för att byta. sen for han upp och ner till kl 19.40 ca!! Helt överspeedad!! Tillslut solfjädrade jag honom ett tag tills hanlugnade ner sig och satte mig så han såg mig lite och bara satt. TILLSLUT somnade han! Såååå..........nu kan jag och mats var uppe 1 timme till för vi måste lägga oss 21 för att orka gå upp kl 5 med lillemna och börja natt rejset! Bläääääääääääää!!

FINNS DET INGEN SOM KAN HJÄLPA OSS???!!!!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej arvids mamma :!:

Här har vi en kille som ordnat ordentligt med underhållning åt sig...
Han ska INTE ha chansen att hoppa ur sängen alls! Gå in och lägg honom som vanligt (glöm inte skrattet till gonattet :wink: ) och gå ut med ramsan. Sätt dig på vakt utanför dörren, på en stol. Läs, sticka, skriv, bara du gör något koncenterat och inte tittar på Arvid. Vid minsta tendens att klättra ur sängen, in och lägg ner och ut med ramsan, på stolen igen! Inga diskussioner, inget prat!
Bajsar han, går du in och byter i sängen (knöligt, jag vet, men värt det!) och gör det snabbt utan ögonkontakt eller prat!

Det gäller att bryta mönstret här, och verkligen vara konsekvent!
På natt/morgonen får du solfjädra honom sömntung och lugn, men inte sovandes, om det blir kris! Ur sängen ska han inte - om det inte är till akuten ni ska :wink:

Så kavla upp ärmarna nu, och hjälp Arvid med fnurran!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"