Behöver hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Oscarmamma

Behöver hjälp

Inlägg av Oscarmamma »

Min 20 månades pojke somnar jättebra (oftast) på kvällen kl 19. Och sover till ungefär 7. So far so good. Men nu senaste 2 veckorna har han börjat vakna vid 5! Jag blir galen. det funkar inte. jag jobbar till 23 och är hemma vd 00. Lillprinsen är trött igen vid 9. Känner att jag kämpar för att hålla huvudet över vattenyten.

Har någon några råd. Vi bytte till juniorsäng för några dagar sedan och det gjorde ingen skillnad. Förutom att vi inte kan tvinga honom att vara kvar i sängen. Känns som vi måste försöka bryta mönstret fort. Hela förra våren och sommaren var det sä här. Vi var trötta och ledsna både jag och maken. Vill inte att det ska bli så igen... Hjälp

Vårdeppig är nog bara förnamnet. :evil:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen :D

Nej, HU, inte vill vi vakna 5 på morgonen, inte Oscar heller, egentligen :wink:

Jag tycker absolut ni ska ta in spjälisen igen, om möjligt! Jag har alltid haft spjälsäng till tre år, eller mer, när (värsta) trotsen är förbi! Det blir skönast för alla, och är inget baklsag alls att ta in den igen!

Sen finns det massor att läsa här på forumet om vargtimmen och tidiga uppvak, använd sökfunktionen här uppe, så hittar du mängder med bra tips! Många använder sig av väckarklocka, kanske det vore något :?:

Klistrar in lite av det AW själv skriver om vargtimmen här:

Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer – en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå.

• Lilla ungen som hoppar upp till stående innan du ens hinner ut ur rummet - låt henne/honom stå! Avlyssna utanför, osedd. Den lilla är arg, sur, glad, allmänt förvirrad eller svär som en borstbindare. Tyvärr, inte mycket att göra åt! Budskapet är: på natten händer ingenting, och nu är barnet lagt för natten. (Det budskapet tränger in så småningom, om än inte just i kväll.) Det är inte förbjudet att stå upp, och det är inte förbjudet att reagera. Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Och trött, vilket brukar hänga samman. Då hör du hur barnet ber om hjälp. Det är också först då hon eller han är mottaglig för hjälp. Så vänta till dess! Lägg tillrätta (då ligger också barnet kvar), tryck till, gå ut, ramsa och bekräfta

Hinner inte skriva mer just nu, men läs gärna mer om detta här på forumet (ni är inte ensamma om att ha haft problem med detta :wink: ) och återkom gärna - vi är många som vill hjälpa om vi kan :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Oscarmamma

Tack

Inlägg av Oscarmamma »

Tack snälla för svar så snabbt. Jag har inte gjort SHN tidigare. Har köpt boken men det blev inte av att vi körde kuren. Så hur ska man börja.

Är desperat. Hela förra våren och sommaren vaknade han 5 och vi gick upp. Hela semestern blev förstörd.

Till detta hör att lunchluren vid 12 endast består av 20 minuter i sin säng och sedan vill han sitta och sova i min famn.
Han är dödstrött kl 9 och vill sova då. emn det får han inte. han är snart två år och jag vet att han inte behöver sova 2 gånger. Eller?

Måste komma i ordning med detta innan det sätter sig.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har han riktigt MÖRKT när han sover? Många vittnat om att det blir tidiga uppvak just i vår och sommartid. Inte så konstigt, det är ju dag ute... Mitt tips är att se till att de sover beckmörkt. Inte bara persienn eller rullgardin, utan både ock. Ska nått ljus in ska det vara en liten liten lampa!
Oscarmamma

Han har

Inlägg av Oscarmamma »

både bruna persienner OCH mörkläggningsgardin. Visst det glipar på något ställe men inte så mycket.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D Tack, TorpSara :wink: :D

:D Välkommen är du, Oscarmamma :lol:

Jag skulle börja med att ge honom tillbaka spjälsängen. Den gör i alla fall lite motstånd mot första bästa uppspringarimpuls. Det är ingen bra idé att introducera ny och större säng för en liten älskling som inte är en SS, alltså Säker Sovare, först. Helst bör man enligt min mening behålla spjälsängen till efter trotsåldern. JAg vågar lova att han blir glad när han får tillbaka sitt lilla välkända "hem"! Skyll på att stora sängen behöver vila sig på vinden så länge, den kan ha blivit sjuk helt enkelt. Måste sova :roll:

Han behöver ca 13 tim sömn/dygn och är förstås trött kl 9 därför att han vaknar för tidigt på morgnarna. Du kommer inte tillrätta med morgnarna genom att förmena honom en lur vid 9. Paradoxalt kan det tyckas, men sömn föder sömn och övertrötthet ställer till elände som ofta "drabbar" just morgnarna.

När du / ni orkar, sätt in en liten kur för äldre barn. När du läser SHN-boken ser du att skillnaden inte är så stor. Principen att barnet ska lugnas där det ligger gäller fortfarande, men man lägger tonvikten på ramsan och buffar inte utan lägger bara tillrätta i barnets favoritställning och trycker till lite på plats vid läggningen, samt ramsar glatt, nästan hurtigt, på sin väg ut och utanför. Sedan springer man inte in alls.

Kommer han upp, ska han ledas tillbaka till sängen (ordlöst) och klättra upp i den själv, medan du tittar på men inte hjälper till. Sedan kan du solfjädra helt kort - vi talar ett par sekunder bara - och gå ut med ramsan, bortvänd från honom, och fortsätta utanför dörren och på väg bort, x4, x6 eller till nöds x8, utan frågetecken mellan "verserna" och utan att invänta hans godkännande nickningar. Det gäller alltså att ta ledningen i en attityd av självklarhet, som ska vara totalt tveklös.

Gör ett schema! Det är viktigt att du / ni håller tiderna exakt nu, tills han själv blir sin egen lilla klocka. En 45-minuters vid 9 och sedan en 45-minuters till vid bestämd tidpunkt på dagen plus 12 tim natt är vad jag skulle ta fasta på nu p g a hans sömnbrist. När nätterna, med fulla morgnar, "sitter" kan du övergå till endast en dagslur. Men dit är det en bra bit, så skynda inte.

Budskapet är: PÅ NATTEN SOVER MAN. Ifrågasätt aldrig mera det. Då gör inte lilla älsklingen det heller.

Till hjälp för er alla kan du introducera en väckarklocka, som ringer 7 och som lär honom att då har morgonen kommit, inte förr. Gör då genast vansinnigt trevlig morgon med storstilat kärt återseende! Och missa aldrig skrattet-till-go'nattet, hur motigt det än känns nu till en början.

Misströsta inte, kära lilla mamma. Små barn gör som vi lär dem. På gott och ont, om man säger :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Oscarmamma

Hen igen

Inlägg av Oscarmamma »

I morse vaknade lilla gubben vid 4. Då fortfarande i stor säng... Det gick faktiskt jättebra att lägga honom igen. Sedan var det kl 6 nästa uppvak var. Då gick det mindre bra. Om man så säger. Slutade med att Oscar fick vara på sitt rum själv och leka. Dock utan lampor. Här tänds inga lampor förrens kl 7.

Så: Kvällarna är sällan problem. Han får sin välling och sedan går han till sängen och somnar oftast bums. Ska jag ändra någonting där?
Vi har tidigare använt oss av 5-minutersmetiden. Funkat bra men nu känner vi oss i behov av mer hjälp och framförallt stöd.
Som ramsa har vi gonatt gonatt sov så gott. Den har vi använt ända sedan han var liten. Och han har svarat bra på det tycker jag
Morgon:
[/quote]När du / ni orkar, sätt in en liten kur för äldre barn. När du läser SHN-boken ser du att skillnaden inte är så stor. Principen att barnet ska lugnas där det ligger gäller fortfarande, men man lägger tonvikten på ramsan och buffar inte utan lägger bara tillrätta i barnets favoritställning och trycker till lite på plats vid läggningen, samt ramsar glatt, nästan hurtigt, på sin väg ut och utanför. Sedan springer man inte in alls.
Alltå jag går inte ens in när han blir sådär riktigt ledssen. Ibland blir han verkligen arg. Alltså ramsa utanför eller helt strunta i honom?
Gör ett schema! Det är viktigt att du / ni håller tiderna exakt nu, tills han själv blir sin egen lilla klocka. En 45-minuters vid 9 och sedan en 45-minuters till vid bestämd tidpunkt på dagen plus 12 tim natt är vad jag skulle ta fasta på nu p g a hans sömnbrist. När nätterna, med fulla morgnar, "sitter" kan du övergå till endast en dagslur. Men dit är det en bra bit, så skynda inte.
Okej. Så han ska sova två gånger då fast han är så sor. Om han sover 45 minuter vid 9 när kan det vara akutellt emd nästa sömnpass då. Och är det 45 minuter från det att han somnat elelr har han 45 minuter allt som allt. Om han krånglar.

Har jag förstått rätt nu:
Inför spjälis igen
Kväll som vanligt eller? Välling i fåtöljen och gå till sängen. Ramsa X?
På morgonen när ahn vaknar vid 5, Inte gå in någon gång utan bara ramsa god natt god natt sov så gott X6.
När jag gjort sex gånger och han fortfarande skriker panikslaget, vad gör jag då?

TACK SNÄLLA! Varför har jag inte gjort detta tidigare? :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fundera på mitt tidigare svar och läs boken, så att du förstår allting och länner dig laddad till tänderna om och när du beslutar dig för att kura :wink:

Då kommer du exempelvis att öva upp ramsan starkare och bättre så att det aldrig blir tal om att han "skriker panikslaget" utan en dialog uppstår i stället. Det är en häftig känsla :!: (För mig får inga små barn skrika alls och jag är verkligen ingen vän av 5mm.) Små barn ska lugnas där de ligger.

Och då, när du kan dina saker, kommer det inte heller att bli tal om att leka på förtidig morgon utan det ska liggas ner, avslappnat och tyst. Prata för sig själv får man göra men inte gå upp förrän morgonen kommer som bestämt.

Och då har du också funderat ut ett schema som svarar mot hans, och familjens i övrigt, behov. Det kan ingen annan göra åt dig.

När du verkligen läst dig säker, tala om då när du fattat Beslutet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Oscarmamma

hej igen

Inlägg av Oscarmamma »

Jag känner mig så splittrad nu. Vid lunch krånglade ahn rejält och vi återinförde spjälsängen. Visste inte riktigt hur jag skulle hantera hans gråt. Har inte full koll på SHN (läser boken) ännu. Han sov väl mellan 45 minuter och 1 timme. Vaknar och vill som vanligt somna om på mig. Det får han väl inte?

Har inte pejl på hur man gör upp schema och hur man bemöter gråten.
Är det lägga i sängen för natten 1 gång och sedan bara ramsa utanför dörren. Det är mest om små barn i boken. Tror aldig att han finner sig i att bli buffad på mage.
När han vaknar tidigt, går jag in, lägger ner, solfjäder och ramsar X 4. Sedan ramsar X fyra medans jag går ut.
Om han fortfarande är jätteledssen när jag gått ut och inte tystnar vad gör amn. Är det bara att ramsa hela tiden. Uppehåll? Gå in?
Är jätteförvirrad.

Ska vi ta bort nappen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Börja med att läsa! Här har du lite om kurning av större barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Det kan verka mycket i början när man läser, men ta det lugnt! Bättre att du pluggar på så att du har klart för dig VAD du ska göra och NÄR :!:
Slopa nappen - han glömmer den på en natt, om du gör det :wink:
Och INTE sova på mammas mage, du ska inte knyta sömnen till dig som mamma, utan till sängen :!:

Så läs på i boken, hela faderullan, och läs även den här tråden om attityden, som är superviktig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Påbörja inget och "prova" inte, utan se till att du pluggat på först, annars är det lätt att ge upp hela projektet, och allt blir så mycket bökigare...

Och ingen panik nu, det här kommer att gå finemang :thumbsup:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "