Standardmodellen för en månads bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Princesita

Standardmodellen för en månads bebis

Inlägg av Princesita »

Jag har en underbar son som tyvärr inte sover på dagarna men gärna äter lite och ofta, så jag fick tips av en tjej om detta forum vilket verkar passa mig perfekt.

Hon gav mig ett exempel på standardmodellen som ser ut enligt följande:

07-09 Vaken
09-11 Sova
11-13 Vaken
13-15 Sova
15-17 Vaken
17-19 Sova
19-21 Vaken
21-01 Nattvila (Mat 20-30 min kl 01)
01-04 Nattvila (Mat 20-30 min kl 04)
04-07 Nattvila

Jag började idag med att mata honom 7-9, men det blev med vissa avbrott eftersom han hade magont som avbröt amningen. Klockan 9.00 somnade han och jag lade honom i vagnen, men vi fick vagna honom 1,5 timme. Han skrek med jämna mellanrum vilket såklart var tortyr för ett modershjärta... Men
jag har ju fått lära att jag inte ska ta upp honom.

Vill nu gärna ha er värdefulla erfarenhet och samlade råd, så att jag verkligen gör detta så rätt jag kan, och undviker misstag.

Med hopp om mer rutiner i vardagen för oss alla,

kramar Princesita
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och varmt välkommen!

Läs HÄR: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Lite mer sova vill han ha, sikta på 16,5 timme.

Vi hjälper till massor och gärna! Det tar ju några dagar för honom att fatta galoppen, men han tystnar väl när du vagnar? Han ska bli tyst fort! Annars får du ta i mer. Rejäla tag med knyck!
Princesita

Inlägg av Princesita »

Hej! Jag vagnar honom och han somnade ganska fort, men vaknade igen och hade svårt att somna om. Han skrek mestadels eller låg vaken och tittade i vagnen. Är det vanligt att de protesterar och skriker mycket i början?

Sedan har han lite magont som gör att han ibland distraheras mycket vid amningen. Han börjar rycka, vifta och nafsa vid bröstet och jag tror det beror på att han har gaser och vill rapa. Men detta kanske gör att han inte får i sig tillräckligt under amningstiden?

Jag tänkte också på den sista halvtimmen innan sömnen, vad är lämpligt att göra då? Aktivt eller passivt umgänge?

Stor tack för hjälp, känner att jag behöver mycket stöd såhär i början!
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, visst kan de protestera en del, men vagningen ska ta, så att de lugnar sig direkt. Men detta är ju en liten herre, så fråga är ju om han är riktigt, riktigt superproppmätt? Det är det allra viktigaste!!! Mat, mat och mat! Det tar ett tag att komma i ordning att äta tillräckligt när han inte är van, så om det går helt i baklås i tupplurarna så är det mat som fattas, tror jag. Upp och börja om med ett helt mål, men kanske 1,5 timme bara, och sen sova igen. På ett par dygn så fattar han galoppen och kan sova längre och längre.

Är han svår att rapa? Bryt när han bryter och rapa honom ordentligt! Varje gång han bryter!

Vad gäller umgänget så ska du varva lite, men när man är så liten så orkar man inte med så mycket, så du får känna av. Här var det mest passivt i den åldern, men lååånga härliga stunder av aktivt umgänge på skötbordet! :D
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och jättejättevälkommen :!: :heart:

Om han inte somnar alls eller vaknar efter en KORT stund, 5-15 minuter typ, så har han, med största sannolikhet, inte fått tillräckligt med mat. Ge då påfyllning! Han ska inte gråta någon längre stund när han är så liten! Den bejbis som fått allt han behöver av MAT, umgänge, social delaktighet och vakentid kommer att sova längre än så. Kanske du får vagna över 45-minutersskarven men tidigare än så - MERA MAT! :wink:

Kram Lua.
Princesita

Tack för era svar!

Inlägg av Princesita »

Då vet jag lite mer vad det handlar om... Isac äter gärna och ofta men har ju även en orolig mage som säkert hindrar honom från att få i sig. Han ökar kraftigt i vikt varje vecka så det är ju bevis nog.

Jag ska alltså inte hålla så hårt på tiderna till en början utan satsa på att han blir ordentligt mätt = tröttare. När han vaknar ska jag ta upp och mata mer, vaknar han efter en timme så blir ju hela schemat förskjutet. Men det är kanske oundvikligt när de är så små.

Alltså: Mat, mat och mat - och den sömn som Isac bestämmer... Har jag rätt?
Isac 13/2 mammas prins!
Lua

Inlägg av Lua »

Nja... ganska rätt :!: Inte HELT den sömn som han själv bestämmer utan du ska fortfarande STRÄVA mot schemat! Förstår du :?: Ett regelrätt schema brukar man sätta först vid 2 månaders ålder. Innan dess låter man barnet bestämma mera. Men varje mål ska innehålla massor av mat, en del skratt och umgänge och, vid denna ringa ålder, passiv social delaktighet. Använd sista halvtimmen till delaktighet, på mage så mycket han orkar, medan du diskar eller gör något annat spännande! :wink:

Om du gett massor av mat och han vaknar efter 45 minuter - ett klassiskt uppvak - så kan du gärna vagna. Inte en timme dock! Skriv gärna upp hur han äter och sover så kan ni spika ett schema vid tvåmånadersdagen som passar honom perfekt!

Kram Lua. :heart:
Princesita

Låter bra!

Inlägg av Princesita »

Skriva upp var en jättebra idé. Idag sov han 45 min igen och sen gav jag honom mer mat...Vi kkommer nog hitta en rytm som passar bra. Just nu känns det som han äter en gång i timmen, en himla massa snuttande. Jobbigt! Ska absolut sträva mot schemat!
Isac 13/2 mammas prins!
Princesita

Inlägg av Princesita »

Hej! Lite råd vore bra. Jag försöker skapa rutin nu och igår blev dagen såhär:

9.30 gick vi upp.
10.00-12.00 Vaken
12.00-14.00 Sova
14.00-16.00 Vaken
16.00-17.00 Sova - fast låg vaken i vagnen, skrek tillslut
17.00-19.15 Vaken
19.15-20.20 Sova
20.20-23.00 Vaken
23.00-01.40 Nattvila. Åt därefter.
01.40-03.00 Nattvila. Åt därefter.
03.00-04.00 Nattvila. Åt därefter.
04.00- 05.30 Nattvila. väckt av sambon och ville äta.
Därefter: Vaknar varje timme och vill äta...

Hur ska jag göra tycker ni? Varför vill han äta så ofta på natten?
Isac 13/2 mammas prins!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tycker dina tider ser bra ut. Du har en bra början :wink:

Vid 7-8 veckor är det en ökningsperiod och det är kanske den du börjar känna av en aning nu.
Vila mycket. Mycket amning på vakentiden på dagen allt enl. SM och ät fet mat så kommer mjölken ikapp och du kommer kunna amma mindre på natten.

Du skriver inte om ni sover i samma säng eller inte? Vagn? Egen säng? Larm?

Sover ni i samma säng blir det ju lätt lite snutteri av det hela men försök ändå att hålla SM så långt du kan och håll ut denna ökningsperiod skall du se att det blir lättare sen.

Fortsätt gärna anteckna dina tider i några veckor. Kanon inför att du vill skapa ett schema. :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Princesita

Inlägg av Princesita »

Hej och tack för ditt svar!! Vad skönt att jag är på rätt väg i alla fall... Man är ju så osäker jämt!
Vad gäller natten så sov han från början enbart i vår säng, men de senaste 4 dagarna har jag lagt honom i sin säng på kvällen. Det innebär att han sover där första "passet" dvs mellan ca 23 och 02. Därefter har jag tagit ner honom i min säng av skäl att det är lättare att amma honom där och sen bara somna om. När han äter mer sällan vill jag att han ska sova i sin säng hela natten.. Men eftersom han nu äter så ofta blir det skönast att ha honom nära.
Tror du att det är mer mjölk som behövs, eller fetare mjölk? Han går stadigt upp i vikt och har gått upp över ett kilo på 4,5 v... Men det är ju för att jag inte gör annat än ammar honom. Kanske skulle han bli mättare om den var fetare. Tips på vad man kan äta?
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då tror jag, i och för sig, att han vaknar av matoset. Det luktar gott och mat, och varje gång han sover ytligt så tror han att han vill äta, och vaknar. Prova att lägga tillbaka honom några nätter och se vad som händer. Jag kan slå vad om att han kommer att äta mycket glesare. Hur länge äter han varje gång på natten?
Princesita

Inlägg av Princesita »

Precis så trodde min mamma också... Han äter kort stund, jag somnar alltid när han ammar. 10 kanske 20 min max.. Så det är ju på gränsen till snutt.
Inatt somnade han 23, sov till 02, (i sin säng) sedan 02-05.. Och hade nog sovit mer om inte magen väckt honom och hållt honom vaken i en timme mellan 06 och 07... Sen sov vi till 9.
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du ser! Vi hade problemet att både Edvard och jag somnade när jag låg och ammade på natten. Sen vakande han snart nog och ville äta igen, han han ju inte äta sig nöjd. Så då bet jag ihop och satt på sängkanten. Eftersom det blev längre mellan amningarna så sov jag ju bättre och tröttheten gav sig rätt snart.
Princesita

Inlägg av Princesita »

Nu har det varit en strulig dag igen.. Isac vaknade och krävde mat 9.30. Han visade inga tecken på mättnad eller trötthet förrän 12.00. Vi la honom i vagnen och åkte ut för att göra ärenden och då sov han hela tiden, tills 14:45. Då vaknade han och jag ammade.

Problemet är att han inte åt ordentligt. Han grinade, ryckte, bökade och krånglade. Han låg inte lugnt och åt och jag rapade honom hela tiden, tänkte att det var gaser. Nu är klockan 18.30 och han har i stort sett ätit sedan dess, eller varit i famnen. Jag försökte lägga honom två gånger då han somnade till, men i vagnen vart han pigg och skrek bara... Så jag antog att han inte var mätt.

Nu äter han lugnare men med vissa avbrott och mina bröst börjar ömma och jag förmodar - sina. De får sällan chans att fyllas upp men jag kan ju inte ignorera att han är hungrig. Det känns som jag ammar hela dagarna, fast jag ammar så länge som SM säger, två timmar... - han blir liksom aldrig mätt!
Så här har det vait sedan han föddes, han gick inte ens ner efter födseln som de flesta brukar utan låg på +10 gram på återbesöket! Så ni kan förstå att det är en kille med god aptit vi talar om.

Ska kanske tillägga att jag använder amningsnapp.
Isac 13/2 mammas prins!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"