Tillämpar standardmodellen men behöver hjälp..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Princesita

Sova

Inlägg av Princesita »

Isac äter bra under amningstiden, han kan i stort sett amma hur länge och mycket som helst.

Men han vill inte sova... Nu har han skrikit konstant i nästan en timme och jag sliter snart upp honom ur vagnen! Är det verkligen okej att de ligger och skriker så länge? Jag vagnar honom hårt och "rycker" men han vill helt enkelt inte sova. (Det var en av anledningarna till att vi började med standardmodellen, eftersom han aldrig sover på dagarna).

Ska man vara helt stenhård med att låta dem skrika och skrika tills det är dags att äta igen??
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej. De ska inte skrika så. Då måste du få i mera mat! Sugtekniken är omogen i början, likaså magen. Men det ger sig snart.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej igen!

Som TorpSara skriver: han ska inte gråta en timme! Jag har inte ammat själv men vet att bröstmjölken kan vara lite blaskig på kvällen och att många därför mjölkar ur under dagen och ger med flaska till natten. Kan det va nåt?

Kram Lua. :heart:

Ps! Snyggt namn förresten :!: :wink:
0205

Inlägg av 0205 »

Vi provar nu ditt förslag på schema, med en liten ändring att han lägger sig 20.30 istället, vi startade igår kväll..

Han sov över vid 01målet med en timma inatt.. ville ha mat först kl2, så kanske slipper man kura bort den måltiden tillslut om han fortsätter sova över den fler timmar :)

Nu kommer det väl ta några dagar igen innan han bekantat sig med det nya schemat.. för imorse var det mer gråt o vagning än vanligt..

men nu är det nya kärleksfulla tag :)

tack för hjälpen.. Jag fortsätter rapporterar hur det går o dyker det upp en fråga så rusar jag hit för undsättning :heart:

kram t
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Låter toppen! Det kan mycket väl vara så att han sover vidare själv. Många SM-barn gör det. Vi vill gärnaa höra rapporter!
0205

Inlägg av 0205 »

hej TorpSara..

har efter våran senaste kontakt på andra forumet fått nytt hopp o bestämt mig för att hoppa på det igen o få rutin inte bara på natten o kvällen som vi redan har, utan även på dagen. Denna gången hoppa på det utan prestationskrav.

Har filat på ett schema efter viggos rutiner. Eftersom han gillar att vara vaken i ca 1-1,5 h o sen sova i 1h o ha en längre lur senare på dagen så blir schemat naturligt så här:

06.00 vakna

07.00 äta1

07.30-08.30 sova

09.00 äta2

09.30-10.30 sova

11.30 äta3

12.00-13.00 sova

13.30 äta4

14.30-16.30 sova

17.00 äta5

18.45 äta6

19.00 sova

Vad tror du(ni), ser det bra ut?
Kram Therese
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Therese,

3 mån gammal Viggo = 15,5 timmar sömn/dygn (jag får ihop 16 timmar). Är detta ett 30 min barn?

Naturliga sömnpass är annars 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4... osv.

Tor är en klassisk SM baby och när han var 3 mån sov han 12-45-2-45 med nattmål 04 eller 05. För att sedan försvinna vid 4 mån.

Självklart kan du fortsätta och ha 4 lurar om du känner att det behövs eller flytta runt lite. Men sitt ner ordentligt med papper och penna.

Läs gärna denna länken för lite extra inspiration om SM.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3427#93427
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad kul! :D

Som TorsMamma säger, de flesta har inte 30 och 60 minuter, men en del har det.

Vi körde 11 timmars-natt till helt nyss, med en lur på 1,5 på morgonen, 2 mitt på dagen och 45 på kvällen. Det blir lite knappt om sömn, 15 minuter för lite, men hos oss gick det utmärkt. Vill du ha mer kan du lägga på 30 minuter på morgonen, antingen på natten, eller på morgonluren. Då får du en kvart mer, men det brukar inte heller vara fel. :wink:

Sen kan du kapa någon av de längre lurarna när det är dags för mindre sömn.

Jag tror att det kan vara svårt att få till fyra lurar när man har så lång natt. När Edvard var tre månader behövde han fyra lurar för att vara glad, och då hade vi bara tio timmars natt.

Då såg schemat ut ungefär så här:

7.30 morgon
9.00 sova 2h
13.00 sova 2,5h
17.15 sova 45min
19.10 sova 20min
21.30 sova natt 10 h
0205

Inlägg av 0205 »

Nu blev jag helt förvirrad vad menar ni med 30 min barn? *skäms för att jag inte förstår*

Tycker jag läst o läst tills ögonen blöder, men kanske har jag missförstått standardmodellen? Kanske försöker jag fortf tillämpa sömn efter hans sömnbehöv han hade när han var mindre?
Kollade på länken som länkade om inspiration om SM. Kanske har jag trott att Viggo behöver mer sömn än han gör på dagen?

När jag tittar på ex. på SM för en 3 månaders där så faller allt, förutom sömnen som jag försökt utfomra på dagen efter de behov jag trott han har, precis in på hans rutiner. Kunde inte låta bli o skratta när jag såg schemat eftersom det annars stämmer in så väl på han med tid för nattmål etc.

Ska prova det exemplet på SM.

En fråga har jag kvar dock.
På detta schema:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Vilka tider hamnat maten på?

haha.. kan inte sluta le åt mig själv dock, precis när jag trodde jag fått the-hang-of-it igen, så sitter jag här sönderförvirrad än en gång..

Kram Therese
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi pratar om naturliga sömncykler. De flesta barn har en naturlig sömncykel på 45, 1,5 och 2 timmar. Väcker man däremellan brukar de vara riktigt trötta och groggy eftersom de sover så djupt!

Sömnbehovet varierar med åldern. Kolla här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Vad menar du med "faller allt?" Hur menar du att det inte stämmer?

Äta passar ju bra:

07
ca 11 (kanske 10.30)
14
16.15
18.30
0205

Inlägg av 0205 »

jag menade att det stämmer...
faller allt in precis..

bra, var nästan exakt de tiderna jag hade satt för mat..
tack för hjälpen åter igen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Aha! Topp! :thumbsup:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Nu förstår jag inte riktigt :? :?: Ger man inte mat så fort barnet vaknat efter ett sovpass?

mat, skötning, umgänge, sova och sen mat när den vaknar?

Förstår inte riktigt :?
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte nödvändigtvis nu längre. Första tre månaderna är det viktigt, men sen kan de vänta lite på maten. Det märker du. :D
0205

Inlägg av 0205 »

Ja det märker man.. han är inte intresserad av bröstet direkt när han vaknar längre..

Kram Therese
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"