Bilstolar-3 i bilen?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
J och Å

Bilstolar-3 i bilen?

Inlägg av J och Å »

Vi kommer ju att ha tre stolar i bilen. Just nu håller vi på att söka efter bra erbjudanden på de stora affärerna.

Bäst pris just nu är Brio Zento, 2195 på barnens hus samt Two-Way Plus för 1995 på babyland. Har inte lyckats få tag på ngn som kan ge pris på Two-Way´n på barnens hus ännu.

För vi funderar så här,
Karl har en Akta graco Cosmic och så behöver vi två till Mina och Lisen. Cosmicen är ju rätt "liten" så vi funderar på att byta stol för Karl och så tar Mina casmicen och så köper vi en Brio Zento.

Brio Zenton tror jag är den enda man kan sätta fristående i minibuss(har en ford windstar).

Two-Way Plus, verkar större och borde vara bra för en 3 åring.

Någon som har erfarenhet av dessa stolar, eller tips på andra och tips på bästa lösningen?

Kanske t o m någon som har en att sälja nära Västmanland?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Åsa!

Vi har en Brio Zento till Olle och vi är supernöjda. Han är en stor och lång kille(91 cm och 15 kg) och sitter kanonbra.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack, Elle, då har vi iallafall ett rätt.

Såg att Two-Way stolen har en lekbricka man kan köpa till. Tänkte nästan hinna köpa den innan Gastsjön. Tror det skulle uppskattas av Kung Karl faktiskt. Då kan han rada upp :wink:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Two way lär vara den rymligaste stolen (enl ngt test med andra jämförbara stolar) vad jag hört...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

tror föresten TwoWayen är dyrere på barnenshus... den var på kampanj för 18xx nu tom 8/3 och låg nog på över 2000:- innan...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
lenita

Inlägg av lenita »

Kanske lite sent ute men ville bara säga att vi har en av varje, dva en BRIO och en Two-Way. Dottern (som är lång för sin ålder) sitter mkt bättre i BRIO Zento, det blir mer plats för benen helt enkelt!

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tackar. Nejdå, vi har inte hunnit köpa ännu. Damerna väger bara 8,5 kg så ännu räcker babyskydden.

Vi har tänkt om lite, kommer att köpa rent bakåtvända stolar, för tydligen är de bättre och rymligare. Och så kan de verkligen sitta längre bakåtvända i dem, och man behöver ju ändå köpa bältesstol när de växer ur denna.

Så nu lutar det åt, brio zento, britax freeway, britax hi-way och så var det ngn mer. Men vi får helt enkelt ta oss till en affär och testa. Freeway stolen är på erbjudande på babyland nu för 1995. Kanon. Men den stolen kommer att utgå så vet inte om jag vill köpa den. Tydligen ska hi-wayen ta över, men den kostar ca 2800, lite skillnad.

Erfarenheter?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Vi har en Freeway, den är bra tycker vi! Fast vi har inget att jämföra med. Men den är hyfsat lätt att sätta fast i bilen, och hyfsat lätt att spänna fast barn i. Anton säger att han är nöjd också, går bra både att sova och vara vaken i den.

Däremot är det inte så lätt att ändra vinkel på den som dom låter påskina i affären tycker jag. Men det gör man ju inte så ofta, så jag funderar inte så mkt på det. Vi köpte en utgående färg på erbjudande. Ska den verkligen utgå, är det inte bara färgen som ska utgå?

KRam!!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag har ringt runt en massa.

Tydligen så är det någon del som de använder i tillverkningen på freewaystoen som inte går att få tag på. Därför har de nu börjat med hi-waystolen istället, så de freewaystolar som finns är de som finns.

Britax secura, hette den jag inte kom på tidigare. Den ska tydligen vara den enda stolen man kan ändra till viloläge medan stolen sitter. Alla andra måste man lossa. Kan vara bra att veta.

Bra att Anton är nöjd :D

kramar
lenita

Inlägg av lenita »

Hej!

JA det är verkligen en djungel det här med bilbarnstolar :?

En annan aspekt på det hela...kolla in denna länk, www.testfakta.se, där de testat bilbarnstolar nyligen! Pga vår lilla kombi får vi ej plats med stolen som hade bäst testresultat, så då blev det den näst bästa :D Alla stolar är ju bra men det finns vissa som är säkrare ur kroktestsynpunkt :D

Bara en tanke, hoppas att jag inte förrvirrar ännu mera :? :D

Hoppas ni hittar nått som passar er :D
Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Vi har den som fick bäst testresultat i Vi Föräldrar för ett tag sedan. BeSafe IziKid. Den är bra, man kan ändra lutningen på den även när barnet sitter i. Dock tycker jag att lutningen är för liten även på högsta läget. Men det kan ju kanske bero på vad man har för bil.

Jag har ju ingen annan att jämföra med dock. Det jag tycker är störigt, är att man kan inte se backspegeln på vänstersidan och sikten skyms ordentligt åt det hållet. Men så är det väl med alla bilbarnstolar om man har dem i framsätet... antar jag. Särskillt för mig som är så kort att min mage snart växer in i ratten :lol:

Näste gång funderar jag på att köpa någon sorts kombinationsstol, så att vi slipper hyra nåt gammalt skabbigt babyskydd på BB...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
lilltjejen

Bäst stol för längsta barn

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Vilken stol är bäst för låååååånga barn? Vi har en Akta Gracco Cosmic, men den är kanske mindre än de andra.

Har en dotter ännu inte fyllda 3 år som är 103 cm lång. :shock:

/Petra
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Om man ej pratar om själva stolarna har jag funderingar på hur ni placerar barnen när ni har tre?
Vi ska köpa en sjusitsig Hyundai Trajet och kommer snart ha tre barn, en nykommen, en på 1 år och en på tre.

Mvh / Patrik
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
J och Å

Inlägg av J och Å »

Just nu har vi så här, en bilbarnstol bakom passargerarstolen, ett babyskydd bakom föraren, ett babyskydd fram, har plockat bort krockkudden.

Vi funderar också. Antar att de nästan får sitta i rad, nr 1 fram, nr 2 bakom passageraren, och nr 3 en längst bak bakom nr 2. Och ska vi åka långt och behöver packa sätter vi soffan som rad två och sätter alla där, ev en fram och två i soffan, och så får vi ett jätteutrymme bak.

Men jag vet inte hur man kan göra om Hyundaien. Är det bara separata stolar, om det är så så är det ju enkelt.
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Airbagen hos oss går ej/rekomenderas ej att den tas bort så vi får ha dem där bak.

Alla säten är separata så vi får se vad vi gör (dock ej nerfällbara utan man får ta och ställa dem i garaget).

Tror vi gör så det blir 2-2-1 med två vuxna fram, minstingarna på ena sidan och mitten på mellanraden och sen inget mer där så det blir bra inkliv för stora tjejen som sitter längst bak på ensamt säte, då blir det gott om bagageutrymme också.

Eller så alla tre i mittenraden men det kanske är jobbigt att sträcka sig till mittensätet, vi får se.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"