4 1/2 år och kissar på sig

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lena-Lotta

4 1/2 år och kissar på sig

Inlägg av Lena-Lotta »

Snälla någon som har varit i min situation och kommit igenom det hela, ge mig lite styrkepepping, det känns som om det aldrig ska ta slut.

Vår dotter har varit utan blöja sedan ett år tillbaka (både dag och natt) och efter ett par infasningsveckor har det fungerat på det stora hela bra (några olyckor då och då förstås).
I oktober var vi på sol och bad semester en vecka och då fungerade toalettbesöken perfekt. Direkt när hon kom hem och började på dagis igen har hon dock börjat kissa på sig. Vissa dagar går jättebra, men sen är det dagar när klädbytena avlöser varandra hela dagarna.

Har naturligtvis funderat på urinvägsinfektion, men så fort jag börjat fundera har det blivit bra igen en period för att sedan spåra ur igen.
Det är uppenbart att vårt beteende styr hur det går, bäst går det när vi inte påminner utan bara låter hennne sköta sig själv. Sen försöker vi enligt AW köra med att det ska bli lite jobbigt att lägga kläder i tvättmaskin, ta på nya etc. Men vissa dagar är man starkare än vissa andra.

Jag är hemma med lillebror på dagarna och dottern går på dagis 15 timmar per vecka, hon är så stor så att jag vill att hon ska göra det. Nu med våren har dagis börjat gå på mycket skogsutflykter och denna vecka har det varit minst 3 påsar med blöta kläder i tisdags och 2 igår.

Idag kissade hon på sig inne på toaletten i morse sedan kissade hon en gång till hemma (på toa) på eget initiativ innan vi gick till dagis. Jag lämnade på dagis och åker därifrån, då ringer personalen mig på mobilen och säger att hon har kissat på sig igen och undrar om de får sätta på henne blöja när de ska gå till skogen(hon har nämligen bajsat på sig två dagar nu också och personalen tycker väl att det är jobbit att ta hand om). Jag sa att hon har inte haft blöja på ett år nu och jag vill nog helst inte det. Så det blev ingen blöja.

Jag sa också att jag uppskattar om ni inte pratar om hur många gånger hon har gjort på sig inför dottern när jag kommer och hämtar. Det måste väl finnas något annat ni kan berätta om som har hänt under dagen.

Jag vet väl innerst inne att det är bara att kämpa på men det känns så jobbigt just nu. Vår dotter är också sen i utvecklingen motoriskt och pratar fortfarande ganska orent så hon har svårt att hänga med de jämnåriga kamraterna och hamnar ofta stående lite för sig själv.

Var det någon som orkade läsa så här långt?

Nu ska jag iväg och hämta, så får vi se hur många påsar det blev idag.
Mamma till Tove -02 och Niklas -05.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena-Lotta och välkommen hit :!:

Jag skulle nog börja med att lämna in ett urinprov bara för att utesluta ev. infektion!
Min fyraåring höll på sådär i höstas, efter att ha varit torr nästan ett år, och det varade i ett par veckor. Det slutade lika plötsligt som det började, och precis som du gjorde jag ingen affär av det.
Det ÄR jobbigt, och jag förstår att det känns extra när hon går på dagis, men kanske du kan förklara för tösen var rena kläder finns på dagis, så att hon själv kan byta om det händer en olycka?
Annars tror jag du hanterar det helt rätt, och att det förmodligen kommer att sluta snart :!:

Kanske fler här som har bättre tips :?: :wink:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lena-Lotta

Inlägg av Lena-Lotta »

Tack miar 70! Det värmer.

Igår på hämtningen berättade personalen om hur de hade haft det i skogen och att Tove alltid vill klättra högst upp i bergen. Det var första gången på månader som jag fått höra om något annat än hur många gånger hon kissat (eller eventuellt att hon inte kissat) när jag har hämtat. Det kändes så bra att jag blev alldeles tårögd. Inte så mycket fokus på "problemet" alltså.

Sedan har mannen och jag bestämt oss för att bannlysa orden kiss och bajs härhemma, alltså inga påminnelser och inget tjat. (Vi har ju försökt förr men det är så lätt att ramla dit) Nu är det en nystart!!
Och så ska vi vara positiva!!

Nu är det fyra dagar hemma innan det är dagis igen. Vi börjar med dessa dagar som ett delmål för att peppa oss själva.
Men visst ska det väl gå över, det är ju inte så många vuxna som har blöja precis.
duggan

Inlägg av duggan »

Min dotter var precis likadan..
Jag tror oftast problemen blir mycket värre när det fokuseras på..precis som nu själv säger.
Förra våren var det ganska många olyckor men sen var hon ledig och hemma med mig 6 veckor under sommaren och under den perioden tror jag det hände 2 olyckor, men sen till hösten när hon började om på dagis började även "olyckorna" och jag fattade ingenting. Beskyllde dagispersonalen i tankarna och ja jag vart tillåmed arg på henne vid ett par tillfällen (förbjudet) men jag vart så otroligt frustrerad- Varför börjar detta om, hon hade ju slutat kissa..och ja bajsat på sig... :evil:
Men sen kom ju lillebror i september och jag hade ju inte tid att hjälp henne hela tiden vid olyckor, lillebror hade svår överlevnadsångest och jag hade inte hittat BB-boken ännu då..
Så hon fick helt sonika själv ta av sig, duscha, ta rena kläder..egentligen vet jag inte riktigt när det slutade men som det är nu har det så inte varit en olycka på dom senaste 2 månaderna.. :D
Lite pepping bara...det går över så småningom, säkerligen lite fortare om man låter bli att lägga sig i :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lena-Lotta

Inlägg av Lena-Lotta »

Tack duggan, precis vad jag ville höra. Man tror att man är ensammast i världen när man står där med sina påsar, men det är någon annan som har varit där och kommit förbi.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"