Molly, Molly, Molly-Molly-Mus...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Molly, Molly, Molly-Molly-Mus...

Inlägg av Gäst »

Hej!

:shock: Nu ni - vad tycker vi om det här:

jag har haft lite problem under de senaste veckorna med magläge på vakentid. Tjejen lyfter huvudet högt och blir grinig på två röda - det har varit seriöst svårt att ha henne på mage ens några minuter. (Mot innan, då hon kunde ligga både 15-20 minuter i sträck på mage...)

Nå. Så kom jag på häromdagen att det var väldigt pop att ligga och titta på en stor bok med en massa bilder. Hade provat med annat trevligt att titta på innan.

Men: nu så har jag märkt att när stora killen sitter och tittar på Molly Mus så är lilla damen helt fascinerad. Där hon ligger tittar hon med stooora ögon, och det är SÅ spännande. :shock: :o Pratar gör man också...

Stora killen får titta på TV en gång/dag. Under övriga tillfällen sover TV;n... :roll:

Idag såg jag då åter hur totalt fascinerad lilla damen blev av Molly Mus. Så då placerade jag henne på mage på golvet, en bra bit ifrån TV;n, men dock... :oops: Hon låg helt nöjd på mage i tio minuter! Där avbröt jag. Tyckte att det var bäst att avbryta så länge som magläget var pop.

Men allvar... :? Jag är inte särskilt förtjust över tanken på en tio veckors-tjej framför TV;n. :? Jag är inte särskilt förtjust över sonens TV-tittande; har läst på diverse håll att det inte är bra för barn under tre år att se på TV. Därför har jag begränsat Molly Mus;andet till 1 gågn/dag.

Hur skulle ni göra? Vad prioriterar man? Magläge med nöjd tjej (de tittar ju bara en gång/dag) eller så sen "TV-debut" som möjligt? :roll:

Hör gärna åsikter om detta... :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Samma här, mycket poppis att se på tv... Vi resonerar som så här: Han är ännu för liten för att ha egentlig koll på sin omvärd och uppskattar bara färgerna/ljuden/rörelsena. Vi visar lite tv nu och då, och kommer definitivt att begränsa tv-tittandet när han blir runt 8 månader och förstår lite mer.

Intressant apropå tv var att min far var i tv i allhegonatid för ett par år sedan. Min brorson som då var drygt tre blev oändligt förvirrad av att se och höra farfar utan att kunna prata med honom. Krocken mellan fiktiva tv-världen och verkligeten blev riktigt jobbig.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Päivi :lol:!

Har inga åsikter över hur NI ska göra. Men blev lite full i skratt över lilltösens fascination...

Här hemma har vi inte haft något TV-tittande alls för storebror förrän nu egentligen, då han fått se Pettson & Findus på söndagarna (15 min). Men när lilltufsan mattrasslade som liten skrutta när det skulle ammas, gav jag mig till slut och inhandlade några få "ok" filmer till storebror att roa sig med, 1 gång per dag. Det var Pingu och just Molly Mus. Detta testades i 5-6 dagar och följande scenario utspelar sig:

Storebror slänger något kort ögonkast åt TV:ns håll och fortsätter sen med sitt sjungande och snackande och lekande på annat håll. Men lilltufsan stelnar till, vänder huvudet mot ljudet och som en superhök naglas sen blicken fast på liten Molly... :roll: :wink:

Det gick mao inte så som mamma (och omvärlden, som givit de goda TV-råden) hade tänkt sig det hela.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror du kan låta henne titta på Molly Mus, utan att riskera hennes mentala hälsa :wink: :!:
Själv är jag själaglad över att det finns tv/video nu, i dessa flunsatider - annars hade jag nog blitt tokig...
Frida ligger också framför tv;n ibland, när syrrorna tittar, och jag tror inte det är skadligt! SÅ långa stunder är det ju inte det är tal om!
Tycker jag.... :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
K-ina

Inlägg av K-ina »

:lol: Tycker jag också!!! :!:

Axel var en tidig TV-tittare. Han älskade ljudet och rörelserna... Gustav visade inget TV-intresse förrän mycket senare.

(Molly Mus har slitits hårt här i hemmet och nu är det slut med det! Den gamla kassetten gav upp för ett par veckor sedan och Gustav kommenterade: - Jasså?! Molly Mus tiden är SLUT! Spiderman är här! :shock: :roll:)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

8)

Okej, veteranerna har uttalat sig...

:idea: Med tanke på att det bara rör sig om 20 min/dag som han tittar, så antar jag att det kanske inte gör så mycket då, om hon hakar på...

:idea: jag tog fram en liten "leksakstv", där man har en bondgård som rörlig bild - man behöver bara skruva upp den med jämna mellanrum :roll: (ja, jag erkänner. Jag hade gömt undan den...), och dennnn var ju också poppis...

Så nu har jag tre (3) grejer som är poppis på maglägetiden:

:arrow: stor bok, många glada bilder att glutta på...

:arrow: leksakstv;n...

:arrow: "the real thing"

:lol:

Så skall vi se vad detta ger...

"Maisy, Maisy, Maisy Maisy Mouse..."

:P

TACK alla! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Klart att ungen ska se på Molly mus :wink: :lol: !
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"