angående andningslarm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
JH

angående andningslarm

Inlägg av JH »

Hej!

Vi väntar barn nr 2 om ca en månad :D Vi tänker köpa andningslarm och jag var nyss inne på babysense för att beställa. Där stod det att man kunde beställa till en extra sensorplatta till vagnen och nu har jag några frågor till er vana andingslarmsanvändare:

1. Är det enkelt att flytta sensorerna mellan säng och vagn? I så fall kan man kanske spara 500 kr och använda samma larm i sängen som i vagnen.
2. Hur gör man när man om man har en extra platta i vagnen, måste man ändå inte flytta med själva "dosan" som larmar (den som enligt websidan ska sättas fast på sängen)?
3. Låter eller lyser larmet på något sätt? (alltså när det INTE larmar)
4. Har ni några andra tips och råd inför att använda andningslarm?

Blir jätteglad om jag får svar snabbt så vi vill beställa larmet i god tid :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
J och Å

Re: angående andningslarm

Inlägg av J och Å »

JH skrev: 1. Är det enkelt att flytta sensorerna mellan säng och vagn? I så fall kan man kanske spara 500 kr och använda samma larm i sängen som i vagnen.
2. Hur gör man när man om man har en extra platta i vagnen, måste man ändå inte flytta med själva "dosan" som larmar (den som enligt websidan ska sättas fast på sängen)?
3. Låter eller lyser larmet på något sätt? (alltså när det INTE larmar)
4. Har ni några andra tips och råd inför att använda andningslarm?
1. Vi har två plattor, det ingår i babysense.
2. Jo du måste flytta dosan, annars har du bara en ensam stackars platta utan ström i vagnen :wink:
3. Ja det lyser både en lampa för batteri, som självklart visar när de behöver bytas. Samt blinkar en grön lampa när barnet andas.
4. Det är toppen, när de är större kan man behöva trixa lite med plattorna för att de inte ska hamna utanför, men det är en baggis :wink:

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
JH

Inlägg av JH »

Tack J och Å! Några frågor till

Alltså, på den sidan där vi var inne så kunde man köpa en EXTRA platta, förutom de två som ingår, för att ha i vagnen, är det nödvändigt eller är det enkelt att flytta hela larmet och plattorna fram och tillbaks mellan sängen och vagnen? Vår dotter sov väldigt mycket i vagnen och om nästa barn också gör det så vill man ju ha larm där också...

Är lampans ljus störande på något sätt?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vi har ett Nanny 2 larm

http://www.andningslarm.se/innehall/and ... y/na_1.php

1. Nej, jag tycker inte det är lätt att flytta sensorerna för man måste ju bädda om varje gång.

2. Ja, dosan flyttar man. Vår Dosa skruvas inte fast eller så utan hängs upp med en liten rem eller läggs bekvämt i en ficka eller så.

3. Låter ett kort pip när du sätter på det, men inte högt. Lampan blinkar svagt grönt varje gång barnet rör sig eller andas. Skönt att kunna se om man tex. vaknar på natten och undrar, så slipper man störa barnet.

4. Kolla hur det är med storleken på sensor plattan! Våra är ganska stora. Det positiva är att när barnet blir större och rör sig mycket kan man ha 2 stora plattor i sängen som verkligen täcker och inte "fellarmar". Men är de för stora kan det vara svårt att få plats med i ligginsatsen. Men å andra sidan rekommenderar jag inte en ligginsats som inte är så stor att dessa plattor får plats.

Du vill absolut ha larm i både vagn och säng. Om plattorna är små vill du ha 2 till sängen och 1 till vagnen. Våra är stora och har fungerat med 1 platta i varje fram tills nu, men å andra sidan har vi inte larm i vagnen längre för han sover max 45 min (på rygg) i den och sín långa sovning i sängen där larmet finns.
Lampan är INTE störande.

Lycka till i ditt köp :!: Bra val att använda larm :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Lampan stör inte oss :wink: , men våra nyfikna små damer tyckte de var väldigt intressanta att titta på.

Ja det är lite bökigt att flytta allt, men å andra sidan var det rätt bra, för varje gång satte vi madrassen på sniskan så det inte bildades kondens under. Så det blidde två fluger i en smäll.

I början, fram till 4 mån sov de alla sina pass i vagnen. Flyttade till spjälsäng på natten vid 4 mån, så då behövde vi inte flytta ngt alls.

Vi lägger dosan på golvet under sängen, så störs inte de av lampan, och vi kan fortfarande se den.

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hej
Vi har Babysense II, så här kommer några fler funderingar.

1. Elin sover - än så länge - alltid i vagnen, så vi har inte haft anledning att flytta runt plattorna. Men jag skulle nog dra mig för att göra det, det verkar lite bökigt. Så jag hade nog hellre köpt en extra platta.

2. Har du redan fått svar på!

3. Det hörs ett litet "knäpp" när man sätter på larmet. En grön lampa blinkar för varje andning, och den kan jag uppleva lite störande. Jag brukar lägga för ett tunt tyg, då ser jag blinkningarna ändå men jag undviker ett grönt sken i rummet.

4. Vi är nöjda med Babysense, så det kan jag rekommendera. Om ni inte har "barnvakt", så vet jag att andra larm säljs tillsammans med det, vilket kan vara väldans praktiskt att ha. Vi har en separat barnvakt, som alltså inte hör till larmet, och den har vi använt hur mycket som helst. På andningslarm.se finns flera olika larm. Där köpte vi, och det funkade bra.

Lycka till!
/Anna
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
duggan

Inlägg av duggan »

Köp andninglarmet från andninglarm.se för där kostade babysense II 1390:-, alltså 200.- mindre än på babysense...då kan man ju tänka att du "bara" betalar 300:- för det extra plattan. Den skulle jag ha köpt för det är inte plätt lätt att hålla på att bädda om helatiden..men å andra sidan behövs ju bara ett larm i spjälsängen ibörjan innan dom blir rörliga vid 3-4 månadera åldern. Fast bebisen kanske ska sova länge ivagnen långt efter 3-4 månader och då är det ju bra med extra plattan. Fundera på hur du vill ha det. Lycka till med allt!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"