Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Ännu en snabbis... Widar sov OK i natt, jag med :-D Somnade framför Tvn 2040 och maken väkte mig vid 23... sedan vidare tills morgon med ngt (2-3?) uppvak för att ramsa storebror och för att amma Vendela kl 05 - ja!! hon sov över 23målet :!: ;-)

Storlek; vendela följer medelkurvan för tjejer, det har hon gjort sedan hon föddes... 8 mån kontroll igår 7220g och 67cm... LITEN tycker jag som gör jämförelse med storebror :-D
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ducktiga lilltjej!
Här återkom äntligen våra lugna nätter också. Jag pumpade järnet igår och sen fick han ett helt mål i flaska 18.30. Det brukar vara det sämsta amningsmålet. Vi är inte motiverade någon av oss... Men nu ville han ha påfyllning efter 200 ml. Pappan vispade ihop lite ersättning och då sänkte han 60 till... :shock:
Sen fick han TorsMammas nattmacka och amning efter, som vanligt. Somnade utan ett pip klockan 21.30...

Och vaknade med kvitter klockan 07. Jag var så glad så jag hoppade! Eftersom vi ska väga idag så fick 07 gälla, det passar utmärkt med 30 min förskjutning. :?

Nu börjar vi ladda för schemaändrig till näst-nästa helg. Jag hade tänkt låta sommartiden arbeta för mig för att få morgon 08... :D
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

A Lie, jag hänger inte med i matematiken nu. Åttamånaderskontroll och Vendela är född 060910?

TorpSara, vad härligt med lugna nätter :D . Det där med sommartid får man börja ta med i beräkningen snart!

Vargarna här har gått och gömt sig \:D/ Alice somnade direkt efter vändningen från ensamleken och jag ska ta upp henne kl 10.00. Sedan blir det lite pure och amning innan vi ska ut på promenad i det underebara vädret!!

VÅREN ÄR HÄR!
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där med schema ja ... Vi har haft no end of trouble med em-luren så har nu beslutat att skippa den. Med storebror visade det sig att det passade bäst med en kortare fm-lur och längre em-lur. Verkar bli så här också. Vet att det är tidigt att byta till 2 lurar men har nu gjort om schemat efter vad jag tycker mig förstå att Pyttan önskar. Ser på gamla anteckningar att vi inte bytte till 2 lurar förrän vid 8-9 månader nån gång för storebror men Pyttan är ju en alldeles egen person. Som dessutom verkar visa att man visst kan lära sig att sova över nattmålet helt av sig själv fast man är 5½ månad!

Nu på tidiga förmiddagen fick jag amma från BÅDA brösten? VVB - I don't think so! Fast visst är det fortfarande mindre intressant ibland med amningen. Är dock väldigt glad att det repat sig igen sen.

TorsMamma: Vi har permanent spjälsäng på landet då vi är där de flesta helger påsk till allhelgona. Men ska fundera på lämplig sovfilt att drapera med. Tack för tipset!

När hon sovit hel natt en vecka tänkte vi flytta över till spjälsängen här hemma, istället för vagnen. Det låter väl rimligt? Kan ju passa på att introducera sovfilt strax därefter.

TorpSara: Härligt med lugna nätter igen. Vilken storätare! Jag har nog missat vad nattmackan är ... kan du berätta?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nattmackan är TorsMammas superuppfinning. Ersättningspulver i pumpmjölk. De drabbas av paltkoma och sover som små stenar vanligtvis.

Vi gör så här:
3 mått pulver i 30 ml vatten
blandas med 100 ml pumpmjölk
Serveras här före amningen, så man inte är för mätt på lättmjölk.

TorsMamma blandar 3 mått i 90 ml mjölk och en kapsel lactiplus. Vår son är lite glupskare än Tor. :shock:

Ang nätterna så gör vi som er. När han har sovit sina nätter i en vecka så blir det spjälisen.
duggan

Inlägg av duggan »

hejsan.

Jag gör som du TorsMamma, min lilleman sover sina dagslurar i resesäng, eller första fm luren utomhus i vagn men dom övriga så vi är redo för äventyr när som hellst! :wink:
Men sovfilten har jag försökt med jag också men lilleman blir jätte ledsen när jag sätter för det (ivagnen går det toppen) så jag har slutat..några förslag? Men det var ju ett tag sen så jag ska nog prova igen för det är ju väldigt fiffigt!

Vet ni vad jag skulle vilja ha av er alla? Recept på mat med lite bitar i, sonen har precis fått två gaddar och är det nån som har några recept i bakfickan så vill jag stjäla dom av er! :D

Jag läste att smootie verkar vara ett vanligt mellis, har ni recept? Och hur ger ni det, pipmugg då eller? Det låter ju onekligen gott!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Haha.... Du är ju för gullig TorpSara :lol: :heart:

Vad skönt att du sköt ALLA vargar på en gång!

:heart: Gattis till er ALLA, för att ni har så bra nätter. En efter en faller ni på plats :heart:
Nattmackan är TorsMammas superuppfinning. Ersättningspulver i pumpmjölk. De drabbas av paltkoma och sover som små stenar vanligtvis.

Vi gör så här:
3 mått pulver i 30 ml vatten
blandas med 100 ml pumpmjölk
Serveras här före amningen, så man inte är för mätt på lättmjölk.

TorsMamma blandar 3 mått i 90 ml mjölk och en kapsel lactiplus. Vår son är lite glupskare än Tor.
Mitt recept jag har är 30 ml bröstmjölk/skopa NAN. 90ml och 3 skopor är bara ett exempel.
Jag har gjort allt från 30 ml/1 skopa till 120ml/4 skopor vid behov. Men alltid 1/2-1 kapsel Lactiplus.

Nu när kvällsslurken inte är lika säker längre så åker Lactiplusen ner i gröten istället :wink:
Vill påpeka att vi har egentligen inte några problem med magen längre, men det mesta immunförsvaret sker i magen, och Tor har varit friskt genom hela vintern (bortsett från en liten snuva vid 2 mån, då han inte fick lactiplus och sov dåligt) :thumbsup:
Jag har även ätit lite extra Zink någon gång ibland som ger lite extra motståndskraft. Men man får vara ganska försiktig. :wink:

Tor där emot verkar ha bestämt att det ÄR sommartid. Han vaknar med joller vid 6 och jag gav både påminnelseramsa och efter 35 min en riktigt ARG en. Och då fick han snällt somna om igen. :wink: Väckning sker 7!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dottern var bara med i VVB i 10 dagar :D och nu försöker jag öka produktionen igen :roll: . Har därför inhandlat amningste (Weledas) och jisses så räligt. Men med lite honung i och Digesitve biscuits till så går det ju ner. Fick av svärmor från England förra gången (utan att be om det) och det var absolut mer drickbart. Får se om jag kan skicka ut henne att handla snart.

Pyttan har sovit vidare ... fick dra vagnen några ggr i går vid 23 tiden (en tid hon aldrig vaknat) och det blev tyst och sovandet fortsatte. Den enda av 6 nätter jag behövt göra något. Vill inte låta tjatig men är fortfarnde helt golvad av att hon själv bestämt att det var dags med hela nätter :!:

Våren är i Skåne också och mina krokusar blommar för fullt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det du Lindboel :lol: 8) ,

Dessa trillingar vill själva styra 8) och bara att man ger dem förutsättningarna. Varje gång jag försökt att styra upp Tor, får jag betala med tandagnisslan. Men när jag sammarbetar och ger förutsättningarna går det liksom bara av sig självt. :shock:

Att jag aldrig lär mig ](*,)

vi är också på väg ur VVB klubben. Numera ammar han 3-4 gånger/dag precis när han skall vakna från sina lurar (men inte om han är för vaken) och trivs riktigt bra med det. Mer som om, jaha ja är det detta som gäller så ok för mig :) :shock: :shock: :shock:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Linbodel: Minimundus amningste är bättre. Helt ok att skvimpa i sig. Hittas hos minimundus.se
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

[quote="Sidda75"]A Lie, jag hänger inte med i matematiken nu. Åttamånaderskontroll och Vendela är född 060910?

[quote]

:lol: 8) såklart 6mån koll, jag och siffror :roll:
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej på er....
Ja nu är vi inne på vår uppföljningsvecka o det går så bra.... det var bara i tisdagskväll som vår lille prins testade sin pappa i hela 40 minuter innan han knoppade in. Det var ju också första kvällen som pappa la honom så Alvin undrade väl om samma sak gällde fast det var pappa som la :!: Men igår kväll så somnade han efter bara 8 minuter och sov ända tills imorse förutom ett kort uppvak under vargtimmen vid 04.05 :D :D

Jag är sååå tacksam för denna kur och tänk att jag börjar känna mej mer o mer pigg för varje dag, helt otroligt skönt.

Kram Åsa
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Solblomman =D>

Jag klistrar in Tors schema så kan du se om du gillar något där som kanske passar er vad det gäller matning. Du vet att man har ju 1 timme på sig. Så om du ammar direkt kan du ju sen vänta i typ 30 min innan du serverar mat :wink:

Schema 2007-03-05

07.10 Morgon
07.15 Amma
Kläder
Ensamlek 35-40 min
Leka golvet
Social delaktighet - husgöromål
08.45 Sova 45 min (ibland ca. 30)
09.30 Amma
Leka en kort stund skötbord nere
Laga mat - tillsammans
10.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja) (flex 9.50-10.20)
Skoja efter maten
Plocka undan och diska efter sig – tillsammans
Träna med mamma
Leka lite själv – Social delaktighet - Jobba
11.30 Sova 2 tim
14.30 Amma
Social delaktighet - Jobba
Gå ut 30-60min
15.00 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min (ev. 30)
16.00 Amma
Laga mat - tillsammans
16.50 Gröt (hipps gjord på bröstmjölk + 1 kapsel Lactiplus)
Familjen äter ihop om det går
17.40 Bada med Pappa
Diska middagen - tillsammans
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Linboel: Lägger här också in mitt mjölkökningsprogram som jag använt :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu lämnar jag tillbaka den där sonen till BB! :evil: :evil:

Somnar som en dröm på natten, helt utan assistans och utan ett pip. Vi lägger ner, ramsar (för syns skull) och går. Han klarar ofta uppvak själv, men varannan, var tredje natt sådär så vaknar han vid 04 och somnar INTE om. Det slutar oftast med att jag ammar vid 05 de nätterna. Och då sover han som en prins till 07.30 då jag väcker. De nätter då han sover "av sig själv" så vaknar han i allmänhet 06, 06.30 eller 07. Och sövs inte om om det är senare än 06.30. Tröttsamt och dåligt för attityden.

Men dagsläggningarna är skittrassliga just nu. Eftersom han ju kan somna tokfint till natten så anser jag att han inte ska behöva så mycket assistans för att somna på dagen. Och senaste tiden har det gått strålande han knölar ett tag men somnar själv. Men samtidigt som nätterna har börjat trassla så har han SUPERSVÅRT att komma till ro på dagen. Gnäller, gnölar och knölar i 30 min tills han har arbetat upp sig i 100 knyck. Då kan jag få honom till ro eftersom han är rätt utmattad och har varit vaken länge. I går på kvällsluren gav vi upp och tog upp honom när han sovit/varit tyst upphackat med gråt och skrik i 20 minuter. Då hade han tagit 20 minuter på sig att lugna sig så pass. Vagnar jag så lugnar han sig, är tyst (sover?) i 5 minuter för att gråta upp sig. Han fick 45 på sista tuppisen i stället och somnade fint. Nu tog det 30 minuter att få honom att somna.

Är det schemat månne? Han ligger i underkant med sömn för sin ålder, och det har varit lite flexibelt i några dagar med konstiga förflyttningar etc. Är det DET som strular på dagarna? Nätterna började trassla innan.
Vi har tänkt införa 11 timmarsnatt nu (när han klarar 9 själv, håhå jaja :roll: ) Dags redan kanske?

Nu ser schemat ut som följer:

07.30 Mål 1
9.30 sova 1,5
11.00 Mål 2
13.00 sova (ute) 2,5
15.30 Mål 3
17.30 sova 45 min
18.15 Mål 4 (äta 18.30)
19.50 sova 20 min
nattslurk
sova natt 21.30 10 (nåja) timmar

Han har inte varit minsta trött när jag nattat honom på lurarna nu. Middagsluren är bergsfast, men det tog en stund att komma till ro på den med igår, även om han gjorde det själv.

Nytt schema som flyttas fram en timme vid sommartidsomställningen: Vi tänkte införa det på måndag.
7 morgon
9-9.45 lur 45 min
13-15.30 lur 2,5
17.45 lur 45 min
20 sova natt

Är det djärvt att tro att han kan flytta nattningen 1,5 h på ett bräde? Han vaknar oftast själv efter 20 minuter på sista tuppisen, då vi söver honom innan han blir övertrött.

Vad tror ni? Byta nu i helgen istället eller hålla gamla stenhårt och se om det reder sig?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej TorpSara,

Jag har skickat dig ett PM jag hoppas du inte tar illa vid dig :oops: :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"