Schemaändring under uppföljningsveckan, ok? - 8,5 mån bebis?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pia72

Schemaändring under uppföljningsveckan, ok? - 8,5 mån bebis?

Inlägg av Pia72 »

Efter nära nog 9 månaders strul på nätterna, när Alex har vaknat var eller varannan timme inleddes kuren för en vecka sedan (5 mars). Vi bestämde oss förr att följa boken (SHN) till punkt och pricka och se - natt tre sov Alex 11,5 timmar i sträck! Vi är överlyckliga!! Han har fortsatt sova hela natten sen natt tre, dvs 5 nätter, utan bakslag. Det enda vi har problem med är att han vaknar tidigt i vargtimmen och schemat....

När vi la schemat tog vi hänsyn till storebror som ska hämtas på dagis kl 1400. Jag utgick från ett exempel i boken för en 10 mån bebis. Nu märker vi dock att det blir alldeles för lite sömn på em (konstigt schema...). Kan vi ändra schemat nu eller ska vi fortsätta hålla Alex vaken? Det blir vakentid i 6 timmar på em som det är nu...

06:30 Väckning och frukostvälling
08:45 Sova till 09:30 (45 min)
10:30 Lunch
11:30 Sova till 13:00 (1 timme och 30 min)
13:15 Mellis
16:30 Middag
18:30 Kvällsvälling
19:00 Sova natt

Om man byter schema - byter man bara rakt av från en dag till en annan? Tanken är att senare lägga första sovstunden och utöka den 10:00 - 11:30 och sen ta 45 min kl 15:00-15:45 - verkar det vettigt?

Jag tar mycket tacksamt emot hjälp med detta, känner mig osäker på just schemabyte, om man kan 'paja' allt om man byter redan nu, men vi känner att vi tyvärr har gjort ett helt galet schema....vet inte hur vi tänkte men sneglade nog en hel del på schemat i boken.

Tack på förhand - och tack redan nu för att vi sover gott om nätterna allihopa - Alex har fått rosor på kind och solsken i blick :D
Adam (april-05) kurades tidigt och sover sen dess hela natten - lillebror Alex (juli-06) kuras just nu efter snart 9 struliga månader
emb

Inlägg av emb »

Hej och välkommen hit

Va skönt att ni fått till ordenliga nätter! Det behöver ni alla.

Har själv ingen erfarenhet att ändra schema så snabbt efter kuren, men mitt spontana svar är nog att ändra rakt av bara. Som du själv insett så är det på tok för länge för honom att vara vaken som det är nu, så jag skulle direkt ändra, utan att ifrågasätta. Tycker att de nya tiderna verkar vettiga.

/Eva
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej

Vi kurade också vid 8½ månad och gjorde ett schema med 3 lurar - vilket ju blev förmycket direkt hon började sova hela nätter. Daglurarna funkade inte överhuvudtaget så jag såg ingen annan utväg än att då ändra schema till 2 lurar mitt i uppf.veckan.
Jag ändrade rakt av och allt funkade jättebra från början.
Sex timmars vakentid låter mycket i den åldern, så om jag vore du skulle jag nog också ändra. Men tänk nog före då hur schemat ska se ut!

Lycka till!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Pia72

Inlägg av Pia72 »

Tack tack för era goda råd, då ändrar jag helt enkelt rakt av from i morgon!

Alex sov hela natten igen - det är så underbart! Varför körde vi inte tidigare??

/Pia :D
Adam (april-05) kurades tidigt och sover sen dess hela natten - lillebror Alex (juli-06) kuras just nu efter snart 9 struliga månader
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"