Tidiga bajsmornar

Skriv svar
jennymaria

Tidiga bajsmornar

Inlägg av jennymaria »

Hej!
Har hamnat i en sömnfnurra, som jag behöver hjälp att reda ut. Gabriel ska sova 19-07, om han vaknar tidigt på vardagarna brukar jag utnyttja marginalkvarten för att få lite mer tid på morgonen.
De senaste 4-5 dagarna har han vaknat vid 6 till 6.15. Jag har ramsat för att han ska somna om, men han har nöjt legat och pratat 15-30 minuter och sedan börjat skrika ledset. Då har inga ramsor hjälpt - när jag kommit in i rummet har han varit helt nerbajsad. Att byta blöja i sängen försökte jag med så sent att han aldrig har accepterat det. Så jag tar upp honom, skäljer av, byter blöja och tar på ny pjamas utan prat. Sen behöver jag byta sängkläder och får sätta ner honom på golvet. Vilket innebär att han inte alls är med på noterna när det väl är dags att lägga tillbaka honom i sängen. Dessutom börjar klockan då närma sig kvart i sju.
Summa summarum - han sover ca 45 minuter mindre än han behöver på morgonen och börjar bli ganska påverkad av det. På helgerna kan han sova lite extra på dagen, men hos dagmamman blir det sällan extrasömn.
Helst skulle jag vilja tillbaka till hans normala rutin (som det var innan flera veckors sjukperiod), med bajsblöja efter middagen och före/efter frukost, men det är ju inte så lätt att styra sånt.....
Någon som har bra råd på hur jag ska hantera situationen?
/Jenny
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej jennymaria!
Jag har inte riktigt tid att svara, men kom att tänka på en gammal tråd, som kanske kan vara till lite hjälp:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10105
Särskilt tove79:s svar längst ner.
Återkom gärna igen om du behöver lite mer konkreta råd.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Bra råd i tråden du hänvisade till. Men med tanke på att halva pjamasen har varit full med bajs som dessutom läckt ut i sängen och att han vägrar ligga still om jag försöker byta blöja någon annanstans än på skötbordet känns inget av alternativen klockrena. Han har haft lite ihängande krångel med magen sen en förkylning - magsjuka - influensa, så jag kanske får vänta ut det några dagar/veckor. Eller prova någon annan blöja som kan ta emot stora mängder, så att jag kan låta honom ligga kvar utan alltför dåligt samvete.
En solstråle okt-05
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Ja jag tror du ska vänta lite och se om det inte ger med sig när alla baciller och basilusker försvunnit ur kroppen :wink: Annars kan du alltid prova att rensa tarmarna med plommonpuré... mata honom full så han hinner bajsa ut allt innan läggdags! Då borde det inte finnas så mycket kvar följande morgon :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Saara

Inlägg av Saara »

Hej!

Har du tänkt på att vi ställer om klockan till sommartid om 1,5 vecka, dvs. 25.3, alltså sista söndagen i mars. Då ska klockan vridas en timme framåt.

Dvs. om han håller fast vid samma mönster så kommer hans uppvaknande och bajsande efter 25.3 att infalla klockan sju :D

Men sen återstår ju frågan att vad göra fram till det? Vi har ocksa haft tidiga uppvak här och jag har gått sommartiden en halvtimme till mötes redan nu, eftersom vi inte har några tider som störs av det.

Kanske du kunde ställa om hans klocka nu redan till sommartid? Om det går för era andra tider alltså. Och sen hålla tummarna att bajset inte ställer om till sommartid :wink:

Hälsningar,

Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Bra idé :D
Jag har precis börjat fundera på hur det ska gå med omställningen till sommartid, så det kanske är dags att börja fasa in honom på det i morgon kväll. Ibland ska man ha de yttre förutsättningarna på sin sida :!: :D
En solstråle okt-05
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

är också mamma till en morgonbajsare och han har JÄMT varit sådan...

Vi har haft några perioder som varit som dem du beskriver.. den första löstes just av att sommartiden infördes förra året... Nästa kom i Maj och då fanns ingen sommartid att vänta på... Och den var just så hemsk som du beskriver med nedkletadt barn och säng etc...

har alltid resonerat som så att han vaknar inte för att han bajsat, utan bajsar för att han vaknar, alltså gäller det att få honom att sova över nattbajsandet... När det varit som värst har vi haft teamvork jag och maken:

:arrow: den ena tar sonen till skötbordet (Tvådelad pyjamas är guld förhoppningsvis behöver man bara dra av nederdelen och sätta på en up N go blöja (de andra pillrar han upp och klär av sig.. vi hade en period då han gjorde det först innan han gjorde sina behov i sängen... numer kan han få för sig att pilla ut snoppen och kissa ibland, men det är en annan historia ;-) ) Vi tänder inte i tvätstugan utan bara i köket som är angränsande rum, en lampa i fönstret så vi ser att ta bort det värsta, och vi väntar med att tända i köket tills vi gått in i tvättstugan (Äntligen förstod jag nyttan med fjärkontrollen till elkontakterna som maken absolut skulle ha :-D )

:arrow: under tiden som den ana byter blöja går den andra in i sonens rum och byter snabbt i sängen...

perioderna har återkommit, men gått över ganska fort ändå...
just nu har vi ställts inför ett nytt problem - mer att läsa om detta finns i min tråd om "bajsa potta" och i jämförelse med den proceduren känns det tidigare med att byta bajsblöja som värdsenkelt :-D

Annelie
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"