Ångest inför dagis!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Inez

Ångest inför dagis!

Inlägg av Inez »

Hej alla!

Jag har fått ett stort dilemma. Snart måste mina ungar börja på dagis...Snyft!

Men jag har fått ett problem. Jag har 2 alternativ som jag kan välja mellan. Antingen familjedaghem ( 2 st dagmammor som jobbar tillsammans) som verkar toppen. Fasta rutiner, väldigt mycket ute och hittar på saker mm. Dom är 2 vuxna på 10 barn.

Eller vanligt dagis, men nästan aldrig ute, mycket byte av personal mm.

Dilemmat är att om jag ska få plats på familjedaghemmet måste jag sätta barnen där under våren. Lukas blir bara 15 månader. tycker igentligen att det är för tidigt. Om jag tar vanligt dagis blir det till hösten och han är äldre...

Ska även tillägga att dom får inte vara tillsammans på vanliga dagiset. Då hamnar Malin på stora och Lukas på småbarn. Men på familjedaghemmet får dom vara tillsammans.

Ja, jag är lite rådvill.. Välja mellan att Lukas är äldre eller att dom får vara tillsammans?

Eller kan det vara "skönt" att inte vara tillsammans hela dagarna?

Som ni ser velar jag fram och tillbaka. Ville bara skriva av mig lite och rensa tankarna!

Kramisar
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
lillith

Inlägg av lillith »

Kan du inte ha honom hemma flera dagar i veckan, betala för platsen men använda den så lite som möjligt i början? Storasysters närvaro borde betyda mycket för hans trygghet "hemifrån"!

Leigh
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Med de alternativen så hade jag valt familjedaghemmet utan tvekan, fast det är tidigt. De har syskontryggheten, rutintryggheten, "flockledar"tryggheten (dvs att det är samma två "fröknar" hela tiden) mm där, vilket verkar saknas på vanliga dagiset.

Jag har också dagisångest... :cry:
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Sussi

Inlägg av Sussi »

Hade också valt familjedaghemmet. Och som lillith skrev, ha honom hemma så mycket som möjligt fram till hösten, om du ahr möjllighet. Tryggheten de får av varandra är värd mycket!

Här i Uppsala kommun har de som förslag att man kan vara hemma med sitt eget barn + minst ett barn till, och få ersättning (5.500:- /barn före skatt och sociala avgifter) fram tom juli det år barnet fyller 3 år. Men nu hörde jag på radion idag att socialdemokraterna ska försöka stoppa det förslaget :cry: Det var en för stor kvinnofälla, ansåg de bl.a. Det är så man baxnar, ska inte folk kunna avgöra om de vill jobba eller vara hemma? Och så skulle kvalitén bli så dålig, med "bara outbildade mammor" som skulle passa andras barn. Vad säger man :?:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Aahh jag som hoppades sååå på det förslaget för att kunna rädda några år åt lillebror Jonas också. OK det återstår väl bara att hålla tummarna [-o<

Inez: Jag hade def valt familjedaghemmet! Emil gick en termin hos dagmamma när han var strax över halvåret. Även om det efter ett tag visade sig att hennes hemmiljö inte var precis den jag önskade åt mitt barn så skulle jag idag inte ha valt ngt annat. Det blir ett helt annat lugn och en helt annan tryghet för de små att hamna i en så pass hemlik miljö. Och för dina små så får de ju fördelen att få vara tillsammans i ett familjedaghem. Det är värt massor! :D
Vilket beslut du än tar så kommer det säkert att bli bra, det viktiga är bara att du känner dig trygg med de personer som du lämnar dina barn hos :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
marinette

Inlägg av marinette »

Hej Inez!
Jag förstår ditt dilemma och jag är hemskt ledsen för din skull att du tvingas lämna dina barn när du egentligen skulle vilja vara hemma längre :cry:
Jag hade försökt som någon skrev , att vara hemma flera dagar i veckan...
Tänk om du kan få ha en väääääldigt lång inskolning, så att ni iprincip går dit och leker några timmar typ två dagar i veckan, för att börja på riktigt till hösten.
Jag vet en mamma som fick den möjligheten (på en liten enskild förskola) och det blev jättebra :D den dagen då "allvaret" började med jobb osv.
Men det är nog inte alltid det går att lösa, men i detta fallet skulle det ju leda till att du fick platsen på familjedaghemmet ( som jag absolut hade valt om jag var som dej! :) ) och samtidigt fick ni hela sommaren tillsammans! :heart:
Hoppas det blir bra för er! :D
Kramar och lycka till :D
Calles och Alexanders mamma som ????lskar att f? vara mamma!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack alla :D (Vilken härlig "signatur", Lillith - gud vad jag skrattade :lol: )

:D Inez, välj absolut - eftersom du nu måste - familjedaghemmet. Jag tror inte du behöver läsa många rader i Barnaboken för att förstå varför. Har han sin syster hos sig och ett hem att vara i, ett levande hem (får vi hoppas), klarar han det jättebra, även om han är liten :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"