vagna vid uppvak?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

vagna vid uppvak?

Inlägg av fjällström »

Elin två veckor gammal sover bara korta pass. I regel 45-60 minuter. Funderar om jag kan pröva vagna henne tillbaka till sömnen igen vid tidiga uppvak, eller är det bröstet vid första pip som gäller vid hennes ålder.

Försöker hålla mig till standardmodellen, men det går inte så bra när hon sover så korta pass och äter lite eftersom det då blir så tätt mellan målen.. :? Nästan omöjligt att hålla henne vaken 1,5 timma.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fjällström,

Nu får du ursäkta mig :oops: men, jag hittar inte mindre än 7 trådar kring samma bebis och gissar dessutom att det rör sig i stort sätt om samma problem?
:?: Kan ni inte vara snälla och hålla er till 1 tråd kring samma barn, så lovar jag att svara men just nu är jag såååå förvirrad att jag inte vet vart jag skall börja. :?

Du kan väl vara snäll och sammanfatta dessa trådar i 1 tråd så skall jag och alla andra på forum försöka hjälpa. Jag looooovar! :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#84498
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#84413
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#84406
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#84011
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#83849
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#83837
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#83342

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fjällström
Kontakt:

ursäkta

Inlägg av fjällström »

Hej!
Ber om ursäkt för att ha startat en massa trådar :oops: Känns för mig som om det är olika funderingar, men det förstås, det handlar ju om samma bebis och allt hör väl samman.
Sara 0507 och Elin 0702
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du vet det blir som att gå till doktorn utan journal och en ny doktor VARJE gång. Och då kan det ju bli många konstiga diagnoser. :cry:
Eller, många kockar i samma soppa.

Vi vill ju dessutom kunna följa detta underbara liv på vägen :thumbsup:

Inga problem sammanfatta gärna alla lite så börjar vi där. Läser man BB så vet vi ju att mat, sömn och social delaktighet hör ihop. Så då är det naturligt :wink: :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fjällström
Kontakt:

hur sammanfatta

Inlägg av fjällström »

Hej!
Hur gör jag för att sammanfatta? Ja, just det förstår jag ju, men kan jag då radera mina tidigare trådar om samma ämne eller gör nån annan det? Och när jag nu ska sammanfatta - får jag då starta en ny tråd, eller :?: :oops:
Sara 0507 och Elin 0702
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nejdå, nu skall vi inte krångla till det! Skriv sammanfattningen i denna tråden du så fortsätter vi bara med denna. :thumbsup:

Du kan om du orkar skriva i botten på de andra att de skall gå till denna så kommer de att inte vara färska särskilt länge.

Annars kanske den snälla webmastern fixar det :wink:
Tor 2006

fjällström
Kontakt:

sammanfattning - lilla Elin

Inlägg av fjällström »

Känner mig så förtvivlat förvirrad :? Har läst i BB att de tre första veckorna är "smekmånad" och att man då inte ska titta så mycket på klockan, utan låta barnet bestämma. Man ska ge mat vid första pip för att utrota överlevnadsångesten. Detta har jag försökt, men som det ser ut idag så sover lilla Elin (två veckor) max 45 minuter, äter från bröst 1 i max 5 minuter, varpå hon släpper bröstet och inte går att få i en droppe till :roll: Sen byter vi blöja, myser och pratar en stund. Dags för påfyllning ur bröst 1 - elin suger några gånger men blir sen arg när mjölken rinner till :evil: Ont i magen verkar hon nu ha efter första matningen. Vi försöker ha trevligt en stund till, men nu är elin mycket missnöjd. Hon letar hela tiden bröstet, men skriker om jag lägger henne till bröstet och det kommer mjölk :twisted: Hon vill uppenbarligen bara ha tröst :?: :? Sen försöker vi oss på en slurk från andra bröstet innan sovningen. En av tio gånger dricker hon några klunkar, blir sen arg eller somnar och går inte att få i mer mat. Sover sen max 45 minuter och så går dagarna i samma lunk...
Känner mig som ett vandrande skafferi :roll: Får också dåligt samvete eftersom lilla storasyster, 1.5 år inte får så mycket uppmärksamhet och egen tid eftersom jag sitter med elin vid bröstet hela dagar :(
Försöker hålla mig till standardmodellen, men det funger dåligt.
Vad so m gör mig förvirrad är att man läser på ett ställe att man ska mata vid första pip. På ett annat ställe står det att man kan vagna vid för tidigt uppvak. Och på ett annan ställe står det att man inte ska titta så mycket på klockan de första veckorna... Vad är det som gäller :?: Kommer elin att fatta galoppen om jag fortsätter att mata vid varje uppvak, eller ska jag satsa på att vagna. Känner att hon aldrig blir riktigt mätt i lilla magen. Är ju säkert därför hon inte sover. Men hur ska jag få henne att äta mer när det är matdags så att hon kan sova lugnt ett par timmar :?:
Läste att det vid denna tidpunkt är en sk. ammningskris. Men denna "kris" har hållt i sig i dryga veckan nu. Nätterna har fungerat bra, förutom i natt då elin åt fyra gånger + nattslurk och tidig frukost :?

Tänker pröva pumpa ur mjölk och ge ur flaska för att se hur mycket hon äter och om hon kanske äter mer då. Kanke är det för högt tryck på maten vid bröstet. För mjölk finns det - obegränsat :!:

Tacksam för goda råd :!: Igår bestämde jag mig för att sluta amma. Men jag ska ändå ge det lite mera tid. Det är ju så enkelt om det fungerar.

Förvirrade mamman
Sara 0507 och Elin 0702
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ska jag mata smakis, så jag återkommer. Men om du har massa mjölk i brösten så ska du inte sluta amma bara för att få SM att funka. Dumt på fin mat.
Nu är hon på väg att födas på riktigt och då kommer det att vara lättare att få struktur. Just nu är det mat vid varje pip. När hon är 3-4 veckor så kan du börja tänka mer SM, det ger sig!!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hade också en hel bekymmer med SM i början, tyckte också att det var förvirrande med olika "budskap" Med facit i hand hade jag nog lika gärna kunnat vänta en vecka eller två med att få till strukturen.

Jag började vagna efter tre veckor- då blev allt MYCKET lättare. Vi hade inte riktigt samma bekymmer som ni. Malte bodde vid bröstet, men orkade inte vara vaken mer än ca en timme. Sedan vaknade han ofta efter en timme och då började allt om...Det blev aningen snuttigt.....

Det är inte så konstigt om lilla Elin äter lite varje gång om det blir så tätt mellan målen som ni har nu. Ni måste sträcka ut mellan målen för att hon ska äta mer. Hon måste sova längre pass för att orka med- allt hänger ihop

Jag hade nog bestämt en dag och börjat vid dagens första mål. Sikta på minst 1.5 timmes vakentid. Truga i all mat du kan/ skötning/umgänge mm Lägg henne och sova och sikta på minst två timmar. Vagna vid uppvak. När det har gått utsatt tid, ta upp och mata på osv...

Tycker det verkar dumt att sluta amma bara för att hon äter hackigt, kommer antagligen inte bli bättre med flaska. Däremot kan du pumpa ut lite före hon ska äta så slipper det spruta mjölk. Först nu har jag börja använda båda brösten vid varje mål ( Malte är två månader) Han vill bara ha påfyllning ibland, dvs ofta äter han bara vid ett tillfälle , och då får han båda brösten om han vill. Men han sover bra både på dagarna och nätterna, så då utgår jag från att han är mätt.

Jag tycker att SM sitter bra först NU, det har tagit ganska lång tid innan det har blivit stabilt och jag tycker också stundtals att det har varit svårt att balansera lillebrors behov med storasyster, som är en väldigt aktiv tjej. Men det är värt besväret- helt klart.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Jo, det är lite förvirrat det där med mat vid minsta pip. Jag vet att Anna svarat någon på just detta för inte alls länge sen, men har ingen aning om hur jag ska hitta det. Någon som minns?

Jag har gjort som så att jag vagnat vid 45-minutersskarven, men bara en stund och ofta har de somnat om, men ibland inte och då har de fått mat. Jag har på så sätt kollat av om det verkligen är hunger. Man ska ju sträva mot 2-2 och det kan krävas lite insats redan nu. Annars blir det ju snuttätande som du beskriver och det vill vi INTE ha.

Kram Lua. :heart:
fjällström
Kontakt:

tack alla

Inlägg av fjällström »

Tack alla snälla, hjälpsamma mammor O:)
Nu känner jag mig klar över situationen och hur jag ska hantera vårt lilla bekymmer :wink: Pappan tog med elin ut på en två-timmars promenad och sen åt hon som bara den :!: Har nu sovit tre timmar och ska nu äta igen.
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"