Nappfråga inför shn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
beccisen

Nappfråga inför shn

Inlägg av beccisen »

Hej allihopa!

Jag har en dotter på ca 3,5 månader och tycker det är dags att hon kommer tillrätta med sina rutiner och sover hela natten. Hon har sovit ganska bra fram tills ett par veckor och har "bara" vaknat 1 gång för att äta på natten, eller för att hon tappat NAPPEN. Jag och min sambo ska snart (efter att ha läst på ordentligt om shn-kuren) ta tag i kuren och genomföra den. Den fråga jag har är ang nappen. Hon har den nu och jag förstår ju att det inte är nån höjdare om man ska sova lugnt på natten att ha den kvar.

Men på dagen då??? Eller är det meningen att man ska sluta totalt med den så att barnet (om det nu gör det) tar till tummen istället. Kan tillägga att hon har ganska så stor sugbehov och har alltid haft. Jag var likadan tydligen :?

Kan tillägga att jag inte köpte Barnaboken än, men ska i helgen. Jag kommer inte börja med kuren förrän det känns tryggt med information och vi är säkra på ett positivt resultat :)

kram från Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Låter som en bra inställning - det kommer att gå lysande.

Vi tog bort nappen helt. Dock var hon nästan 6 månader. Två kvällar tyckte hon att det var jobbigt, sedan har hon inte brytt sig. Däremot tog hon tummen efter några veckor. Hon suger på tummen när vi gosar och när hon ska sova, aldrig annars.

Det Anna skriver om napp är att den ska vara till för sugbehov. Dvs. när barnet ätit tills det är alldeles mätt, men ändå fortsätter suga (och spottar ut maten som kommer), då är nappen bra. Men inte annars. Så om du märker att det är så det är, så ser jag inget problem i att fortsätta med nappen som sugnapp. Däremot bör hon ju inte ha den för att kunna somna på dagslurarna heller.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tackar för ditt svar.
Jo det är så hon använder nappen nu. Alltså efter att hon är mätt, men också när hon ska sova. Hon har börjat med tumme lite emellanåt redan så bekymret kanske är borta när vi väl sätter igång med kuren :)

Ska iväg å köpa boken så fort som möjligt så jag kan sätta mig in riktigt i hela proceduren.
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tips är att köpa boken på adlibris eller någon annan netbokhandel. Det är bra pris och framför allt är man säker på att den finns.
Men har du sett den i bokhandlen så är det klart att du ska köpa den där, om du hellre vill det.

Det extra sugbehovet brukar försvinna mellan 4 och 6 månaders ålder. Sedan är det annat som gör att de vi ha saker i munnen (inte för att jag vet vad :roll: )

Lycka till och återkom gärna med rapport.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag vet LO! :wink:
Läste en gång att det beror på känseln.
Bebbe ser t.ex en strumpa, bebben tar strumpan i handen, känner på den, men kan inte riktigt bedöma med fingrarna hur den känns.
Desto mer känselnerver har de i munnen, alltså smakar bebben på strumpan och KÄNNER då verkligen HUR strumpan känns.

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kokos

Inlägg av kokos »

Vi hade gjort vår pojke till en napp-knarkare. Han hade napp jämt. Vi tryckte in den vid minsta pip och ibland behövde han inte ens pipa. Men när vi tog bort den (han var då 4 månader) så tycktes han inte sakna den så mycket som vi trodde. Istället började han kommunicera med talet, äta och känna sig fram på prylar och bli allmänt mer nyfiken på livet.

Han har INTE tagit till nån tumme ens!

Nappen är en passivitets-propp enligt AW och jag håller med och har sett det i verkligheten.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"