Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Välkomna in hit Anna&Viktor :)

Solblomman: Så duktiga ni är. :heart: Ni får säkert massa svar i andra tråden. Vill bara peppa :!: Jag tyckte det var enormt jobbigt att kura sonen. Väldigt svårt att se att gråten är frågor och diskussioner så jag beundrar mig själv och alla andra som klarar det :!: :D

TorsMamma: Pyttan är inte heller så intresserad av frukost har jag märkt. Glad som en lärka men inte direkt hungrig. Vill inte prova med gröt eller nåt utan hon erbjuds mjölk än så länge och passar inte det får hon vänta. Ibland funkar det efter en timme eller så. Jag ammar inte längre än 8 minuter vid något tillfälle men hon har aldrig velat äta längre än 15 minuter någonsin. Nu blir det oftast 6-8 minuter per gång. Och bara från ett bröst så klart.

Lyckas få i lite mjölk innan kvällsgröten oftast. Och har vi tur så blir det några droppar till just innan läggningsbuset.

Så härligt det är att se hennes glädje när storebror faktiskt "ser" henne. Hon skrattar så underbart. Han lekte tittut med henne vid skötbordet nu i kväll :heart: :heart: :heart:

Det finaste man kan önska någon måste vara att få se sitt eget underbara barn ligga på sängen och skratta åt sin tokiga mamma/pappa :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sådärja, nu är vi på banan igen. Gamla hederliga 06-vakningen. Varför älskar de små att vakna 06? Vi tvistar oupphörligt om morgontiden.

Idag har vi MATAT, och då funderar jag på hur man får in alla mål vid 12 (11) timmarsnatten. När äter era små? Blir det bara fyra mål nu, och ska man då få i 250 per mål?

Gröt är konstigt, hälsar Edvard. Men inte skitäckligt. När kommer vi upp i större doser tror ni?
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej på er....Tänkte bara berätta att natten gick ganska bra o jag behövde inte buffa en enda gång efter att vi sagt go´natt första gången. Om ni vll kan ni läsa mer detaljerat under min tråd igår börajde vi kura o så här gick det!!
Kram/Åsa
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Viktor begär utträde ur VVB-klubben. Lör, sön och imorse han han ammat utan protest! Han verkar snarare villja tutta hela tiden. :shock: Däremot vill han inte ha puré eller gröt. Jag fattar ingenting.

Det gick alldeles utmärkt att somna borta! Bara la honom i resesängen, ramsade och gick ut, precis som vanligt. Däremot vaknade han vid överflyttning till bilstol och var vaken och glad hela vägen i bilen. Väl hemma tog det en stund att somna. Han var superarg och jag fick ramsa och buffa. Det kändes som en evighet innan han somnade, men när jag kollade klockan hade det bara gått 12 minuter. :o

I natt sov han en hel natt igen! Vaknade vid 06 :!: och "pratade" en stund för sig själv. 06:15 tände jag och gjorde godmorgon, inom marginalkvarten. Han sov ju inte, men hade inte börjat skrika.

Först tanden kikar fram. En liten vass tagg i underkäken.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorpSara: Vi har fyra mål, ca 7, 10, 14 och 18. Med smakis kl. 14 och gröt kl. 18. Det där med ml har jag ingen koll på. Vi gick upp i grötportionerna från smakis till full på en 5 dagar tror jag.

Go Solblomman! :thumbsup:

Anna&Viktor: Vad roligt att han lämnar VVB! Och vilken duktig kille som somnar så fint borta. Pyttan fick två tänder på en gång runt 4-månadersdagen. De krävde lite träning sedan för att man skulle se hur de funkade (AJ!) men det ganska snabbt över som tur var.

Vi har nu haft 4 hela nätter :?: :?: :?: utan att ha gjort något. Hon får rejält med mat vid 14 och 18-målen och det verkar räcka. 7 och 10 är det amning och hon måste vara väldigt effektiv och mjölken väldigt fet för det tycks räcka med 6 minuter ...

Till påsk åker vi till landet så då får vi se hur det funkar för Pyttan att sova borta och för oss alla att sova i samma rum ... Men vi tar ju med oss en stor portion självklarhet så det går ju finemang förstås :!:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Solblomman, jag tycker du har varit jätte duktig =D> Du får säkert bra svar i din andra tråd men jag tänkte bara tillägga här att du skriver att du går in och ramsar när han gnyr och där undrar jag om du kanske ska avvakta och låta han sköta det mer själv. Inte störa för mycket. Alice brukar ha som vana att ligga och gny och muttra ett tag innan hon somnar in och jag har märkt att det bästa är att jag håller mig borta då. Så skönt att det gick ännu bättre i natt!

Anna & Viktor, välkommen hit :) Suveränt att ni fick till nattningen borta! Vi har själva inte testat detta ännu. Eldprovet blir i påsk då vi ska resa hem till morfar och mormor. Gäller att ta fram den självklara attidtyden då till tusen!

TorpSara,
Alice äter fem mål om dagen och nästan bara bröstmjölk. Konstigt nog verkar hon vara mätt. Hon är inte särksilt intresserad av annan mat ännu. Just nu har jag haft ett litet uppehåll pga hennes hårda mage men provade lite potatis och palsternacka igår endast som smakis. Ska börja ge lite gröt igen med messmör och se om intresset har ökat. Förut fick jag inte ens i henne en smakpostion (3/4 dl enligt sempers banangröt), men hon verkar ändå belåten på mjölken. Hon var med i VVB klubben vid tre månaders ålder i någon vecka men efter det var det som om hon kom på att hon faktiskt älskade bröstet igen :P Hoppas det håller i sig!

Tors Mamma, Alice äter oftast lite vid nattslurken, är mer en form av snuttande. Brukar även äta ganska dåligt vid mål två vid 10.30-tiden för att istället vilja äta någon timme senare och ställa till det med schemat :? Brukar äta bra vid första målet och vid tredje och fjärde. Tredje och fjärde infaller dessutom ganska tätt men verkar ändå gå bra (vid 14.30 och 16.30). Kanske för att inte mjölken är så mäktig då.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Kikar in som hastigast bara.. Storebror har en snurra på tråden och sover sämre och sämre hela tiden så jag är TRÖTT.. Men lillsessan är som vanligt snäll och glad ;-)

Ang mat, vi har frukost kl 05/07 (alltså V äter 05 men sedan är det tänkt 07. fika/frukost för mig gör vi kl 9
kl 12.30 är det lunch med smakis för V
kl 16 fika
kl 18-18.30 middag med gröt för V
ang gröt sa min BVC att man ska ge smakisar bara några dar och sedan öka till full portion för att glutenchocka dem och märka om de är känsliga elelr inte... Låter lite skumt men samtidigt vettigt.. Med W gjorde vi så för han ville det... V får vi inte i mer än några tsk och så har det varit sedan vi började vid 4.5mån...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Lindbodel, vi får peppa varandra i påsk!

Känner på mig att attityden kommer bli extra viktig med en mormor och morfar som kommer tro sig veta hur nattning ska gå till. Alice sover ju så bra i vanliga fall men skulle hon börja skirka där så kommer säkert mormor tycka så synd om henne och genast kommer massor av vargar att börja svassa omkring.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Lindbodel, vi får peppa varandra i påsk!

Känner på mig att attityden kommer bli extra viktig med en mormor och morfar som kommer tro sig veta hur nattning ska gå till. Alice sover ju så bra i vanliga fall men skulle hon börja skirka där så kommer säkert mormor tycka så synd om henne och genast kommer massor av vargar att börja svassa omkring.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sidda 75: När ligger målen för er?

Vi har fortsatta 04-vakningar som inte är så lätta att söva om... Inatt blev det ett bröst igen vid 04.50... :oops: tre av fyra nätter är VERKLIGEN en dålig vana, och han kluckade (!) fortfarande när jag tog upp honom, så mätt var han. Jag borde verkligen veta bättre.

Håhå jaja. I övrigt gick det utmärkt med mormor&morfar. Som coola föräldrar själva och med sex barnbarn så släpps det inte in några vargar här inte. Tvärtom. Jätteskönt.
Edvard var lite förvånad över allt stoj och var ovanligt gnällig. Stackarn fick väl intrycksöverdos när det gick från 0-100 på en dag. Kontrasten mot våra letargiska dagar var minst sagt total när det kom en svårt längtande pappa och dito morföräldrar på ett par timmar. :D Men han fann sig fint tillslut.
duggan

Inlägg av duggan »

Hugo han äter också sämre på vissa mål, oftast mellenmålet och kvällsslurken.

Hugo har börjat med smakisar när han var 4 månader och har haft vip plats i VVB-klubben men verkar ha glömmt bort det över helgen iaf 8) Kanske dags för avgångsvederlag?

Hugos mål ser ut så här

7.00 vaknar, ammar direkt, ca 10-15 min i bästa fall, men det kommer mycket!
8.00 suger på en skorpa medans jag och syrran äter frukost.
10.30 lunch 125g kött och grönsakspure+ ca 100g fruktpure+ ammar+ vatten.
13.30 mellis ammar plus 100-200g frukt eller bär pure+skorpa.
16.30 1,5 port industrigröt+ 100 g fruktpure´+rån
18.15 försök till ammning (oftast ratad) och 1/2 - 1 mosad banan.

Mitt tips till barn som inte är så förtjust i gröt och så från början är att doppa skeden så det är fruktpure längstfram det var iaf en hit för hugo som tyckte att gröt var äckligt från början och nu älskar han gröt(kan äta helt utan frukpure nu och tycker det är gott) samma med matpuren han gillade ingenting av alla smakisar förutom morotspure som han älskade. men sen så började jag ge varannan tugga fruktpure och varannan tugga matpure och succesivt glesade jag ut på det typ två skedar matpure, en sked frukt osv nu så ätar han matpuren först och sen får han fruktpure´n till efterätt som det "ska vara". då bibehållar han intresset för mat och vande sig samtidigt vid matsmaken. Jag vet ej om det är rätt eller fel men då böhövde det iaf inte bli en spänd situation.

Något som jag skulle tycka vara intressant är hur stora era telningar är.

Hugo vart 6mån igår och han väger 8510g och är 67,7cm en stadig bit :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
indra

Inlägg av indra »

Smiter in här oxå. Min son kämpar med magläget han rör sig runt o bakåt än så länge . Våran son vägde 9,5 kg o är 69 lång för 3 veckor sedan, skall till bvc om 1 vecka o se vad han väger då.Har gjort standardmodellen på han sen han var ca. 1 månad , sovit 12 timmars natt sen han var 4 mån. Hans schema ser ut så här:
8.00 - Vaknar, får havrevälling 250ml. Ensamlek i spjälis ca.45 min., sen magläge.
10-10.45- sover
10.45- vaken, får 1/2 dl havregrynsgröt + katrinplmmonpure. Ut o gå med våran vovve ( grand danois) antingen i vagn eller på ryggen. Magläge när vi kommer hem o kanske lite hoppgunga.
13-14.30 Sova
14.30- Sitter i diskhon o hjälper till med maten. Middag, med familjen, skall äta köttfärssås för första gången i dag o pasta. Efterrätt någon frukt. Vatten till maten. Sen umgås med pappa o magläge igen o titta på vad familjen sysslar med.
16.45- 17.30 - Sova.
17.30- havrevälling 200ml , umgås med familjen,magläge, trycka o klämma på vårans hund tassar som är väldigt intressant just nu. Bada med mammma o sen kvällsvälling, 250ml.
20 - natti, natti.
I bland är ju maten mindre god, har fryst in i muffinsformar som jag tar fram till han, så brukar jag koka potatis eller pasta,ris till, efterätten slinker alltid ner. Då brukar jag ge han lite välling om han äter dåligt efteråt. Hur gör ni? :D /indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorpSara, Alice brukar äta enligt följande:
07:00 Ammar mycket
10.30 Smakis + amma. (har senaste tiden bara ammat då magen varit så hård. Vid denna måltid brukar hon inte äta så mycket, känns som hon är mer intresserad av annat
14:30 Ammar (äter ganska mycket)
16:30 Äter mycket
19:00 Nattslurk (äter lite)

På detta brukar hon sova gott hela nätterna!

Idag har vargarna kommit hit :( . Vet inte om det beror på att pappa skötte henne igår då jag var borta i lite ärenden. Eller om hon fick för mycket intryck på öppna förskolan i förmiddags :? Hur som helst skulle jag lägga henne för dagsluren när vi kom hem och hon illtjöt. Jag fick för mig att hon kanske var hungrig och tog upp henne. Hon snuttade lite och höll på att somna. Jag la ner henne. Hon började tokskrika och jag fick för mig att hon kanske ändå var hungrig och tog upp henne igen ](*,) Hon snuttade och höll på att somna. Jag la ner henne och hon skrek i högan sky. Jag började ramsa och buffa om vartannat och vargarna slickade sig om munnen. Hon skrek desperat och jag kände ju hur fel jag gjorde och hur förvirrad hon måste bli av att helt plötsligt bli räddad för att läggas ner för att räddas igen för att läggas ner.....Hu, nu känner jag mig värdelös och tycker så synd om min lilla älskling som tillslut somnade av utmattning och vanmakt :(

I vanliga fall har det inte varit några problem alls att lägga henne i sängen utan jag gör tillrättaläggandet och ramsar på väg ut från rummet och hon somnar lugnt in. Som sagt undrar jag just om pappa räddade henne undan vargar igår då jag inte var hemma och dessutom var det struligt vid läggningen i går kväll för första gången på jätte länge. Även då tog jag faktiskt upp henne för att prova om hon verkligen inte var hungrig. Så jag kan ju egentligen inte skylla på pappa. Nu gäller det att få tillbaks den självklara attityden och gå vidare utan att blicka bakåt antar jag!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorpSara skrev:Idag har vi MATAT, och då funderar jag på hur man får in alla mål vid 12 (11) timmarsnatten. När äter era små? Blir det bara fyra mål nu, och ska man då få i 250 per mål?
Ja, vi har ett något flytande matschema men en bra dag ser ut så här:

7.10 Amma 5min eller flaska pumpad mjölk (40ml) typ.
(9.30 lite amning 4 min)
10.00 Lunch potatispure m. torsk och citrontimjan, utspedd med bröstmjölk och rapsolja. Dryck, bröstmjölk i glas eller mugg. Fruktpure allt som allt mellan 200-250 ml.
(13.30 lite amning 4 min)
14.45 Mellis ute i skogen (VARM välling m. lite rapsolja) 100 ml
17.00 Gröt 250 ml.
18.30 Kvällslurk mjölk med NAN och fruktpure allt från 20-100 ml.

Han äter inte massor, men så är han inte så knubbig heller. Återkommer om storlek efter BVC besök som skall komma snart.
Anna&Viktor skrev:Viktor begär utträde ur VVB-klubben. Lör, sön och imorse han han ammat utan protest! Han verkar snarare villja tutta hela tiden. :shock: Däremot vill han inte ha puré eller gröt. Jag fattar ingenting.

Det gick alldeles utmärkt att somna borta! Bara la honom i resesängen, ramsade och gick ut, precis som vanligt. Däremot vaknade han vid överflyttning till bilstol och var vaken och glad hela vägen i bilen. Väl hemma tog det en stund att somna. Han var superarg och jag fick ramsa och buffa. Det kändes som en evighet innan han somnade, men när jag kollade klockan hade det bara gått 12 minuter. :o
Åhhh... Passa på och amma så mycket du får om du gillar det =D> Maten kommer nog strax tillbaka skall du se :wink:
Visst funkar det bra att lägga borta, bara attityd hela vägen.

:idea: Mitt tips för förflyttning och som jag håller stenhårt på är att jag har en "sovfilt" som hängs över vagnen, bilstolen och sängarna vi sover borta i. Denna filten är ALLT han ser när han sover någon annan stans än i sin säng i sovrummet. Han har den även över sin resesäng han sover i på dagarna. Hjälper till att stänga ute intrycken också.
Gillar detta skarpt. Fick tipset av AW! När jag då flyttar Tor tippas han från säng i bilstolen (helst under visst mörker) hänger filten på igen och går då. Samma syn om man säger :thumbsup:
Linbodel skrev:Vi har nu haft 4 hela nätter :?: :?: :?: utan att ha gjort något. Hon får rejält med mat vid 14 och 18-målen och det verkar räcka. 7 och 10 är det amning och hon måste vara väldigt effektiv och mjölken väldigt fet för det tycks räcka med 6 minuter ...

Till påsk åker vi till landet så då får vi se hur det funkar för Pyttan att sova borta och för oss alla att sova i samma rum ... Men vi tar ju med oss en stor portion självklarhet så det går ju finemang förstås :!:
Det finns massor av sötingar som klarar sig på Amning så det är ingen brådska om inte ni känner att det är det med maten :wink:

Ang. sovning borta. Har ni resesäng? Träna att sova dagtid i den lite innan och häng en filt över 3/4 huvudändan så spelar det sen ingen roll VART sängen står, den är ju samma!
:idea: Vi har resesäng med en extra madrass inköpt från Jysk så att andningslarmet kan ligga under. ATTITYD! :thumbsup:
indra skrev:Smiter in här oxå. I bland är ju maten mindre god, har fryst in i muffinsformar som jag tar fram till han, så brukar jag koka potatis eller pasta,ris till, efterätten slinker alltid ner. Då brukar jag ge han lite välling om han äter dåligt efteråt. Hur gör ni? :D /indra
Välkommen Indra :!: :heart:

Jag börjar med maten som är äckligast om man säger :lol: Tycker jag inte han är mätt får han oftast något mer men annars är det ju nästa måltid som gäller att äta ikapp på. Men jag försöker att inte vara för tuff mot honom. Han skall ju fortfarande bli proppmätt i min värld. :wink:
Sidda75 skrev:Idag har vargarna kommit hit :( . Nu gäller det att få tillbaks den självklara attityden och gå vidare utan att blicka bakåt antar jag!
Åhhhh.... Sidda75. Det är ju så jobbigt när ALLA vargar kommer fram samtidigt och man sen skall ta bort dem :cry:

:arrow: En gång är ingen gång, två gånger en gånggång....

På banan massor av attityd och ha målet framåt. Se till att Pappan är med också 100% ni måste peppa varandra, det är jätteviktigt :!:

Pepping, pepping :heart:
A lie skrev:Kikar in som hastigast bara.. Storebror har en snurra på tråden och sover sämre och sämre hela tiden så jag är TRÖTT.. Men lillsessan är som vanligt snäll och glad ;-)
Vilken tur att ni inte har problem med båda samtidigt, det kan ju alltid bli värre säger man ju. :cry:
Försök att sova och vila mycket, vi finns här när du orkar igen och är på bana. Du får säkert MASSOR med stöd till Storebror här på forum, så ni snart kan glömma denna trista tid. :)

Idag har vi varit i stan hela dan och sovit hos Moster. Hängde över sovfilten över hennes spjälsäng som hon har till sina barn och ungen sover. Han trasslade två gånger under långsovningen men fick reda ut det själv. Inte ramsa om det inte behövs. Tor gillar att lösa sina uppgifter själv faktiskt. Jag hjälper bara till när han BER om det.

Nu är jag så trött så trött för även om sonen sover så gör inte jag det 100% än, suck. Så om mina svar är knepiga eller korta så ber jag om ursäkt. Lite väl grötig i huvudet idag.

Kram till er alla och massor av pussar i pannan på era sötisar. Vi hörs i morgon! :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

God Morgon

Duggan skrev
Något som jag skulle tycka vara intressant är hur stora era telningar är.
Alice vägde 6285 förra gångnen och var 62 cm lång då var hon ca 5 månader och en vecka. Hon vägde bara 2635 när hon föddes så hon har ju ändå ökat ganska bra på sin egen kurva :)

Vargarna svassar forfrarande omkring här idag. Alice är lite gnällig och har inte velat leka sin ensamlek som hon brukar. Hon är inte den soliga tjej som hon brukar. Kan ju vara någon fas, tänder, magont....Har nu varit inne och vänt på henne i förtid då det inte verkar som om hon orkar ensamleka mer men hon ligger och gnyr missnöjt och frågan är om det ska eskalera 8-[

Tors mamma, det där med att ha en filt över resesängen ska jag prova samt att låta henne sova lite i förväg så hon är van vid den. Kanske dock inte ska prova det just nu när vargarna smyger omkring. Tack för ditt stöd angående vargarna, det behöver jag :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"