hjärtformad tungspets

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
T.P

hjärtformad tungspets

Inlägg av T.P »

hej alla...Vet att jag läste här för ett tag sen om ngn som hade hjärtformad tungspets eller där man upmanades kolla om bebisen hade hjärtformad tungspets..minns ej riktigt vad som stod!!Min väns lille bebis har detta och hon undrade bara varför han hade detta? Ngn som vet??
barn födda 04/06/08
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D
Det är när strängen under tungan sitter fast långt fram på tungans undersida, om du förstår vad jag menar.
Man kan således inte räcka ut tungan alls, eller väldigt lite. Man ska nog kolla upp det tycker jag.
Först o främst kan amningen strula, de får inte riktigt det tag de ska o suger dåligt. Men även senare, då det kan vara svårt att uttala vissa bokstäver rätt, tex R. Man kan få en hel del problem med själva uttalet.

Jag har en väninna som har detta, o inget har gjorts. Hon har talfel o gick tidigt hos logoped för att träna. Hon har verkligen lidit av detta under sin uppväxt, o nu när hennes andra son har likadan tunga så tänker hon kolla upp möjligheterna för operation.

Jag tror inte att alla får problem över huvud taget, men det gör ju inget att kolla upp det. :D
T.P

Inlägg av T.P »

Tack Therese för svaret..känns väldigt logiskt det du säger!! Ska vidare befodra detta!
barn födda 04/06/08
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

tror att det är ett ganska enkelt ingrepp där man i princip bara klipper av strängen lite. Ganska vanlig grj tror jag, ungefär som pojkarnas för korta öhh... vad heter det? Den där strängen under snoppen... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
T.P

Inlägg av T.P »

Tack Puffis..hon ska kolla upp detta på Bvc..och ville hälsa till er å tacka för svaren :)
barn födda 04/06/08
Therese

Inlägg av Therese »

:D
Therese

Inlägg av Therese »

Det var så lite så! Tänk vilket underbart forum, hit kan man komma med alla sina frågor o ofta finna bra svar närsomhelst på dygnet!
:D :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"