Hur går denna kur egentligen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Trisskatten

Hur går denna kur egentligen?

Inlägg av Trisskatten »

Nu när jag ändå är inne och har en stund över skulle jag bli oerhört tacksam om ni erfarna kunde ge lite omdöme på vårt kurande här!

Bakgrund: Elina är 6 mån om ett par dar, har börjat äta mer riktig mat (gröt, potatis mm) blandat med amning. Hon har sovit rätt bra (!) somnat vid åtta i sällskap av napp o ramsa, sovit ca 11h. Dock har hon varje natt behövt hjälp att somna om, stoppa i napp, amma nån gång osv, vaknat som mest 17 gånger på en natt, som minst 5... Hon har varit glad och pigg varje morgon. Jag har varit på väg in i väggen av sömnbrist. Så jag erkänner, detta gör vi lika mycket för mammas o pappas skull...
Schema sova natt 19.30-7.30, sova dag 9-10, 12-13, 15-16, 17.50-18.10.
Natt 1
I fredags. Somnade på 40 min m buffning. Sen vaknade hon 8 gånger, fick buffning och ramsor. Är arg men inte ledsen. Somnade om nån gång själv, pratade lite nöjd själv mot morgonen.
Natt 2
Somnade med buff+ramsa på 5 minuter, supertrött utan protest. Vaknar 5 gånger, vid fyra tar det 20 minuter, arg liten fröken.
Natt 3
Somnar med lite buff +ramsa på 10 min. Ingen protest. Vaknar till vid 22.30, får tyst liten ramsa, somnar om o klarar sig sen själv HELA natten!! Hör att hon gnyr o så men verkar sova djupare än någonsin... På dagen är mamma salig och vill skrika ut till hela Solna att Anna W är världens frälsare och ängel o värd alla nobelpris som finns!
Natt 4
Somnar utan protest på 5 minuter med ramsa och tillrättaläggning.
Vaknar sedan 8 gånger igen, jämnt fördelade över natten. Börjar jättearg, blir mer o mer foglig för varje gång till kl 6 då hon blir mer arg igen fram till morgon.

Framsteg: inget ätande på natten. Ingen napp. Börjar somna om lite själv.
Frågor:
Vad säger ni om schemat?
Kan det vara så här ojämnt i början? Eller var natt 3 ett undantag??
Hon verkar inte (med första natten borträknad) gilla att buffas längre! Ålar o spänner sig, ger typ motsatt effekt...!?

Tacksam för era tankar om detta o tips på vägen mot natt 5!!
Kramar
Trisskatten
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jättebra jobbat skulle jag vilja säga och gör så också :) . Hur kuren löper är olika, för en del små är natt 3 då de sover natten igenom medan andra vaknar fler gånger än aldrig förr.

Fortsätt i samma goda stil och buffa inte mer, det är faktiskt bara bra om tösen inte gillar det. När du lägger henne avslutar du med en snabb och distinkt solfjäder över ryggen och sen ramsar du dig ut.

Nu ser ni bara framåt och tänk på att kuren är en process vilket innebär att man vet målet, sova gott hela natten, men att vägen dit kan vara lite kurvig och upp och ner. Det tar tid innan alla poletter trillar ner och det får ta tid men håll hela tiden samma linje så kommer allt gå så bra.

Hur fungerar dagslurarna?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Åh tack för svaret! Jag är så osäker på om man gör rätt hela tiden. Känns som hela livet hänger på SHN-tråden! Den måste hålla!! Blev såå fantastiskt glad när hon sov hela natten o rätt så besviken när hon återgick till att vakna ofta...Ser fram emot att se hur hon gör i natt...

Dagslurarna har jag underbart nog fått hjälp med, så att jag kan sova samtdigt som Elina och orka bättre på nätterna. Morgonluren får hon inne i sängen, det funkar, men den är hon van vid sen tidigare. Det tar henne ca tio, femton minuter att somna in. Mamma tar ut henne i vagnen resten av dan på exakta sovtiderna och det fungerar utmärkt, jag tror att tiderna börjar sätta sig i hennes kropp (Elinas alltså :wink: !) Hon har alltid sovit bra ute i vagnen. Men jag har funderat kring detta. Min plan var att sätta tiderna i henne ute och samtidigt få ork till nätterna och få dom att fungera först, sen börja få henne att sova inne även på dan. Dom skulle ta för mycket energi av mig nu, känner jag, att hålla på och ramsa etc, oroa sig för att hon vaknar i förtid... Men kommer det bli ännu en krånglig förändring för henne sen istället när vi flyttar in henne...? Jag vet inte... Och hur ska man gör då när man lägger henne? Ska man buffa då, köra en minikur för dagarna eller ta för givet att hon reagerar som inför kvällsnattningen då hon somnar på sekunden utan ett pip till protest?

Tack på förhand!
Trisskatten
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad skönt att du kan få hjälp med dagarna så du får lite sömn för egen del och orkar stå vakt på natten.
Tycker inte du ska oroa dig för dagslurarna i detta läge, när du tar itu med dem använder du dig bara av tillrättaläggandet, en distinkt solfjäder och sen ramsar du dig ut. Plätt lätt :) . Det gäller bara att du är 8) och vet att det kommer fungera.

Det är jättebra att du har bestämda tider för dagslurarna redan på detta stadie för då kommer hon, precis dom du säger, ha dem i kroppen när det sen är dags att ramsa henne på dagarna.

Och du, va inte osäker :!: Du gör helt rätt men läs på så mycket du orkar under kuren så att du alltid ligger steget före och vet vad du ska göra i alla situationer som kan uppstå.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Tack! Ok, Coola brillorna på hela natten lång o hela dagen ockå sen!! 8) Känner mig dock lite osäker på om jag kommer att fastna i att "följa" henne om hon fortsätter vakna ofta så att hon vänjer sig vid att få ramsor hela nätterna, istället för nappen som vi ju tagit bort... Gäller ju att backa mer o mer hela tiden med det känns som en svååår balansgång... Vill ju inte att hon ska behöva uppleva kuren/mamma som kall och hård.

Vidarbefodrar ett bra tips till andra läsare som jag fick av min egen supernanny till syster som sällskapade och coachade mig de två första nätterna [-o<. När man står där på andra sidan dörren o lyssnar på klagolåten och helst vill rusa in o trösta o pussa o krama lillan, tänk att det är någon annans barn man kurar. Då blir det lite lättare att faktiskt tolka gnället/skriken rätt (som ilska, trötthet osv) och inte bara höra "Mamma kom o hämta stackars lilla mig som det 'är så jääättesynd om o som du är sååå elak emot...!!" :cry: :wink:
Trisskatten med lilla Elina, född 2 sept 06. Kurstart fredagen den 23 februari 07.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det gäller att lyssna med öronen och inte med hjärtat som ibland hör helt tokigt. :)

Led lilla barnet med ramsor och lyssna ordentligt för en del uppvak klarar hon av själv. Visst är det en balansgång men det gäller att lyssna och sen agerar om det behövs. Även barn kan ju låta i sömnen men det brukar inte vara någon fara om man ramsar då, av misstag, för det går bara in i lilla sovande barnet som sover vidare.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Är sååå tacksam för alla svar, Susan!!
Natt 5 gick jättebra, somnade perfekt. Vaknade till o behövde ramsa vid 23 och 03, resten av småpipen tystnade av sig själva! Försökte avvakta mer än tidigare nätter vilket inte kändes svårt eller taskigt! Lyssnade med öronen!

Kram
Trisskatten 8)
Trisskatten med lilla Elina, född 2 sept 06. Kurstart fredagen den 23 februari 07.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat, fortsätt i samma stil så sitter snart nätterna som gjutna. Men kom ihåg att SHN-kuren är en process som måste vårdas hela tiden. Man måste alltid komma ihåg ATTITYDEN, SKRATTET TILL Go´NATTEN och att lita på sitt barn.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Skriver detta inlägg som inspiration, inte för att be om hjälp! Måste få dela med mig! Kom just att tänka på ett citat från vår Gudinna Anna W :wink: "Så vad ska ni nu göra av all er lediga tid!?" Det är mitt problem just nu :lol: .
Det är nu kvällen till natt 13 efter kurstart med Elina 6 mån. Citatet kändes nästan som ett hån första gången jag läste det (inte länge sen!), yr av utmattning, med krypningar i kroppen, ihållande pip i öronen och tårar i ögonen efter ännu en helvetesnatt med nappterror, så som det sett ut i ett par månader. Var redo för sjukskrivning. E fick tom följa med sin pappa til jobbet en dag, jag var helt ifrån mig sista morgonen innan vi drog igång kuren.
Leendet firar att inatt, nr 12, sov Elina från 19.40-07.25, snudd på 12 timmar i sträck utan att ropa på mamma en enda gång. När jag gick in på morgonen låg hon glad o nöjd o pratade med sin lilla gossesovhund, gullungen! Uppenbarligen trygg i sig själv o i sin säng! Själv sov jag oavbrutet från 22-7. Underbart!! Hade nästan glömt hur SKÖÖÖNT det känns att vakna efter att ha sovit en hel natt... ( Blev väckt av Es pappa som förstås gick på toa eller nåt miss i nassen, men han behövde inte ramsas för att kunna somna om så det räknas inte haha...)
Det har väl inte varit en spikrak väg hit men ändå inte så jobbig som det fina resultatet skulle kunna begärt! Dessutom känns det faktiskt som att jag har lärt känna lillfröken väldigt mycket bättre under kuren. Vi har verkligen pratat med varandra på nätterna, hon med sin verbala protestskala, jag med mina ramsor i olika tonlägen. Jag är mycket bättre på att höra vad hon vill nu, även på dagtid, när inte nappen är ivägen o hon tillåts uttrycka sig! Kanske kan det peppa någon som är mitt i ramsandet att läsa renskrivningen av mina nattanteckningar hittills. Tack för all hjälp här på forumet. Natt 1-4 finns i början av tråden. Här kommer resten för den som vill:
Natt 5
Somnade glad på nolltid utan ett pip efter tillrättaläggande o ramsa.
Ramsar 21.30 och 23. Vaknar 4 gånger till men somnar om själv.
Natt 6
Somnade på 15 min, lite gnäll. Skulle vända henne till mage vid 20.00 och råkar väcka henne. Blir ledsen men somnar om med 3 ramsor. Vaknar till 3.50 med somnar om själv. Ramsar 5.35. Mellan 6 o 7 minignäller o piper det från Elinas rum men tystnar hela tiden innan jag känner att jag behöver ingripa. Får dock snabbt göra morgon 7.15 då hon börjar gå igång lite mer...
Natt 7
Somnar på 10-15 min, nöjd. Behöver ramsa 4.30 o 6. 6.15-6.45: jobbig halvtimme med skitförbannad o förm pigg bebis. Ramsar mkt bestämt, går in o buffar 2 gånger, hon går igång på bekräftelser 2ggr. Till slut tyst... Puh. Morgon 7.25. Jag är inte väldigt pigg denna morgon. Inte E heller.
Natt 8
Somnar på 10 min, nöjd. Vi har gäster o låter lite mer än vanligt utanför- jag blir nervös att hon ska bli störd men inga problem. Vaknar till med somnar om själv 4 o 5. 6 får jag ramsa. Gnölar lite mellan 6 o7.15. När jag gick in 7.25 låg hon vaken o lekte nöjd med sin sovhund. Pluttan :wink:
Natt 9
Somnar nöjd på 15 min. Ligger o småpratar för sig själv (eller med hunden?)
4.35, 5.50, 6 kräver ramsor. Mellan 6-7 gnölar lite. 7.25 är det godmorgon, leker med hunden.
Natt 10
Somnar på 10 min. Nöjd. 1.30- upprörd, lyssnar inte på ramsan, går in och vänder henne till mage, solfjädrar( slappnar av då), ramsar snällt. Halvvaken mellan 6 o 7, låter, hostar lite osv. Blir upprörd vid 7. Försöker ramsa i ca 10 min utan resultat, går in i en tyst paus.
Natt 11
Somnar som vanligt på ca 10 min, ligger o pratar nöjd själv. Vaknar vid 3 men tystnar själv snabbt. Behöver hjälp 4.20, 6.10, 6.30, 6.55 med ramsor. Jag väntar på helspänn min för min o hoppas att hon inte ska dra iång igen innan jag hinner går in... Har tålamod till 7.20, går in o gör morgon.
Natt 12
Somnar nöjd på 10 min. Jag vaknar av Elinas pappas väckarklocka vid 7!!!! Blir rädd först, lever hon?! Men hör henne prata lite i sitt rum :). Vid 7.25 går jag in, hon är fullt upptagen av att prata med lilla sovhunden o märker inte mig först. Skiner sen upp i sitt sötaste leende!
Vem var det som sa: "Små barn ska njutas...? :) Precis så känns det nu. Hoppas att vi får se en fin fortsättning framöver också. Tusen tack Anna o ni andra, jag har fått livet tillbaka! Tjoho!!! :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, vad härligt :D
Kan duinte skriva in det här, snälla :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Ju fler såna historier som finns att läsa, desto bättre för de som är i början, och behöver pepp :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Har just läst hela den tråden o man blir så glad av andras lycka pga kuren! :D Ska redigera min text lite o lägga in den där. Tänk vad man har tid o ork att sitta framför datorn nuförtiden :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag är så stolt över dig :!: :heart: Så skönt för er alla att få sova ordentligt, livet blir ju så mycket roligare när man är vaken då. Eller hur :?:

Fortsätt nu tänka framåt och glöm att det finns något som heter bakslag för det är inte sant. Däremot går livet, både för stora och små, lite upp och ner och ibland kan det påverka sömnen men då har du ju alla verktygen att ta till så problem blir det inte.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Hej igen!
Liten rapport o några frågor till Susan eller någon annan som vet bättre än lilla jag...
Nattningen går utmärkt. Nätterna är långa och tysta o skööööna aaahh :lol: Morgnarna däremot är lite värre med. Nånstans runt sista timmen, 6-7, börjar hon vakna till mer och mer o jag har nog inte lyckats få henne att sova till 7.30 som är målet en enda gång... Har tidigast tagit upp henne 7.10 (i morse) då det känns helsurt att stå o kämpa när hon uppenbarligen är pigg och rejält hungrig o blir så upprörd.... I stort sett alla morgnar är hon vaken när jag gör morgon, ibland nöjd , ligger o leker, ibland jättearg... Det är som att hon blir ännu argare när jag börjar ramsa, vilket jag inte gör i onödan, tror jag...
Har hört nåt om en pangramsa för vargtimmen men minns inte vad det var exakt...? Kan det vara nån hjälp?
Ska man bara acceptera att det är 7 som gäller (det påverkar inte dagsschemat i alla fall) eller...?

Sen frågeämne 2: dagslurarna. Under kuren togs de ute i vagn förutom mellan 9-10 inne som hon var van vid innan. Nu har jag börjat lägga henne inne nån mer gång per dag, men det är svårt... Det tar 10-25 min innan hon somnar, alltid med högljudda protester trots att hon är uppenbart trött... Jag har försökt avvakta mkt, mest ramsat, nån gång solfj/buffat. Men det känns inte bra att hon ska behöva gråta så mycket innan hon somnar. Ska jag ta till hela verktygslådan lite mer rejält ett par dar eller vara fortsatt försiktig? Hon vaknar ofta lite för tidigt inne också... Har lyckats få henne att somna om en gång med buffhjälp o en gång somnade hon om sjäv men oftast blir det störning i schemat med tröttgnäll istället...

Kan snart hela Solna utantill av allt promenerande, börjar bli lite tradigt :? ...! Längtar efter lite effektiv plocktid hemma....
Tacksam för svar!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

Långa nätter låter skönt men tidiga uppvak på morgonkvisten kan ju vara enerverande för alla inblandade. Har du provat att inte göra någonting när du hör att hon vaknar :?: Det gäller att göra så lite som möjligt för att undvika att hon tror att det är morgonunderhållning på gång.
Man kan även ge en rejäl punktsättande ramsa så fort man hör barnet vakna och sen håller man tyst. Själv tycker jag att det är svårt att avgöra om de små verkligen är vakna när de låter på morgonkvisten, ramsar man finns det ju även risk att de vaknar till ordentligt och tycker att det är dags att göra morgon.
Nu är hon ju inte så gammal än så jag tycker att du ska ge henne lite tid, tidiga uppvak kan det ta tid att komma tillrätta med.
Här hemma går vår klockradio igång klockan sju, om Emil vaknar innan dess ligger han bara och pratar, sjunger, spelar på läppen eller hojtar. Vi njuter av underhållningen och gör ingenting eftersom han aldrig är ledsen. När sen klockradion går igång gör vi stor väckningscirkus :)

Att flytta över lurar från vagn till spjälsäng kan stöta på patrull. Oftast beror detta nog på att lilla barnet faktiskt inte somnat själv i vagnen utan somnat "under gång".
Ha "ATTITYDEN-att det här är ok nu ska du sova i spjälsängen" på topp så kommer snart den poletten falla på plats. Se till att det är mörkt i rummet och svalt. Lägg sen tillrätta och ramsa dig ut. Avvakta - du kan gott starta upp med ditt fixande, dammsugning är väldigt sövande och ser till att du inte överkoncentrerar dig på lilla barnet. Ramsa vid behov och använd solfjädern endast vid riktig kris.

Det här fixar ni :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Tack för råden, Susan!

Under helgen har hon vaknat som en klocka....07.00. Klagat o krävt välling NU! :x Iofs skönt att hon inte bökat från sex, men synd att hon inte sover till halv åtta eller vaknar glad...
När du säger att det ska vara mörkt i rummet under dagslurarna, tänker du lika mörkt som på natten? Jag läste i SHN-boken att man skulle göra skillnad på natt o dag med annan ramsa, kläder på och mer ljus, men nu när hon somnade vid nio så gjorde jag lite mörkare... inte som på kvällen dock...?

Kanske är det 8) attityden som saknas lite på dagarna... Kvällnattningen kan hon ju lika bra som jag vid det här laget så den går som en dans-ingen osäkerhet där från min sida, o även vid nio på morgonen så det borde väl inte vara så svårt med resten... :roll:
Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"