Ingen sover nånsin hela natten!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, hjärtebarnskontrollanten har missat :oops: förlåt... :wink:

Om hennes tidiga uppvak: ge henne en ramsa på studs, och sen inget mer! Ingen underhållning! Det ÄR vanligt med tidiga uppvak, och det kan ta ett tag att komma tillrätta med dem, gå på sökfunktionen och sök på "pangramsa" så får du massor av träffar, som kan ge dig stöd!

Hur gick det med dagmamman? Förstår hon vilket jättejobb ni lägger ner på att få det här att funka, och samarbetar med er?

Hoppas det går bra för er i natt :!:

(den sista frågan förstod jag inte :oops: , kanske kan du förklara lite mer :D )

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Ja nu har vi haft några nätter till och vi ramsar,men inte alls så ofta, trots att hon både låter :x ,gråter och ibland skriker, är nog mest arg :evil: . men ibland även ledsen och bedrövad över hemska drömmar, det är då mycket mycket svårt att lugna henne, att ramsa går absolut inte in på lillflickan i detta tillstånd då. Utan då går vi in och solfjädrar eller bara försöker hålla om, när inte ens solfjädern går hem. Flickan lilla kan ibland gråta och vara så förtvivlad att hon kräks :!: :cry: :cry: :cry: Och det vill vi ju inte alls.

Jag kan nog faktiskt tycka att hon gråter lika mycket varje natt, tycker att det borde bli lite lite mindre...nångång allafall. Hon är vaken allt ifrån kl.01, 02, 04, 06 ja alla tider tror jag. Vi ramsar när det behövs.

På dagarna går det jätte bra med solstrålen lilla!!! :D :D , oftast då. Äter som en liten häst gör hon lilla flickan, hård hård i magen!! :cry: Blir faktiskt jättetrött redan vid halv sju på kvällen...somnar gott själv.
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

................................någon som tycker vi gör rätt eller fel :roll: :roll: :?:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammamu71 skrev:................................någon som tycker vi gör rätt eller fel :roll: :roll: :?:
:D Hur tycker ni :?:
känner du att sömnen blivit bättre, att hon fixar sina uppvak själv? Och att verktygen hjälper? Det är dit vi vill komma :wink: Barn (ocgh vuxna med...) vaknar till och från, det gäller att "lära" barnen att själv fixa det - och jag tycker det verkar som om ni är på god väg dit, eller hur :?:

Berätta gärna hur natten gick :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Som jag tidigare har berättat :wink: :? så känns det som om det inte blir direkt bättre, men inte sämre heller... vi kan oftast trösta genom ramsa,men inte alltid, vilket säkerligen är vanligt. Vi är helt inställda på att detta skall fungera, jag tvekar inte en sekund längre,men hon är fortfarande en del ledsen och arg nattetid...vilket enligt proffset AW :idea: ej skall förekomma :?:
Ibland känns nätterna bra långa, och det tror jag lilla flickan också tycker.
Frågan är ju om vi gör ngt fel, eller om vi kan göra på annat sätt :?
Vi är ju knappast fullärda så det känns som om vi har en del att lära :?:
Skall vi ramsa så lite som möjligt eller?
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammamu71 skrev:Skall vi ramsa så lite som möjligt eller?
Ja, precis :D

Ligg i sängen tyst så länge som möjligt, och när du känner att du skulle vilja rusa in - DÅ ramsar du!
Jag vet att några här på forumet använder sig av öronproppar, bara för att inte vakna vid första bästa pip, (inte jag, då skulle jag väl aldrig vakna :wink: ).
Många barn vaknar, eller låter, alltid någon gång per natt, och klarar det alldeles utmärkt själva, och risken är ganska stor att du stör om du ramsar direkt du hör henne!

Så lite mer is i magen, skulle jag vilja säga :D

Kram Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

God morgon och TACK för att du kunde svara mig så snabbt!
Det var det jag hade hoppats på, att man skulle ramsa så lite som möjligt. De sista två nätterna har varit jättebra :D :D :D Lilla söta goa flickan sov inatt :D , hörde lite mummel vid 05 tiden men ingen ramsa här inte, skruttan somnade om alldeles själv...
Och detta med rutiner och fasta tider varje dag är såååå jättebra!! :idea:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Toppen :D Så glad jag blir för er skull :!:
BRA jobbat :thumbsup:

/Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

God dag yxskaft kan vi nog säga idag :idea: Jag "försov" mig imorse, skulle ju vara så glad o pigg o väcka lillan vid 07.15, men storebror väckte mig vid 07.45!!!!! :x :x HJÄLP!
Snabbt upp och stormade lillans rum, hon låg för övrigt helt täckt av sitt pippi täcke, men hon vaknade rufsig med sina goa lockar åt alla håll o kanter:D
Jag kände mig otroligt misslyckad just då, men vi hann få i oss frukost strax innan 08 så det var bra (lite stressigt var det). Enda vi gjorde annorlunda var ju middagsvilan som jag bestämde till bara 15 min :idea: Hoppas jag gjorde rätt, ja vilket fall som helst så går det ju inte att backa tillbaka tiden idag.
Hoppas på bättre flyt imorgon.
Annars har nätterna varit hyfsade, lillan vaknar till runt 05 och "sover-är-vaken-drömmer" och ropar ,skriker MIIIIIN om allt, dumma och för en väldig kamp med sig själv därinne. Har ramsat max 3ggr, till slut somnat (inte jag dock) :roll:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mammamu71 :D

Inte ska du käna dig misslyckad - lillan har ingen aaaning om klockan är 7.15 eller 7.45, det "viktiga" var att du fick väcka henne :!: Och en sovmorgon då och då är väl inte att förakta :wink:

Jag tycker ni verkar ha det riktigt bra - mina barn vaknar också till ibland, men oftast fixar de sina uppvak själva, om det inte är nån extra läskig mardröm eller någon läskig bacill :evil: Så det är bara att sikta framåt, och BRA jobbat :thumbsup:

/Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

nej det har du nog rätt i, men det känns ju så viktigt att allt flyter på som vanligt liksom.
Lite rapport från inatt; Denna natt var nog den värsta :evil: lilla barnet vaknade redan innan 01 och verkade mer eller mindre hysterisk, så jag gick in för att "kolla läget", ingen större fara bedömde jag snabbt, solfjäder och ramsa ut. sen höll det på så fram till 03 ca med hysteriska skrikattacker, arg och ledsen och ja allt man kan komma på tror jag. Och jag blev oxå ganska ARG :twisted: :evil: och trött (lilla mamman ville ha lite sömn för hon arbetar hela helgen) så jag höjde rösten rejält med ramsa!!( "TYST Unge, SOV NUUU!!"). Ja sen tröttnade jag och la mig på nerevåningen med proppar i öronen och skulle försöka sova lite då, gick inte så bra :shock: :shock:
Varför blir det så här igentligen :?: :x dessa vakna timmarna nästan varje natt är jobbiga för alla, men vi kör på och har gjort på samma sätt sedan vi startade kuren..
Ja tänk vad sömnen är viktig för knopp o själ :lol:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Här har ni nog haft ett litet :? bakslag - och de MÅSTE få komma! Ni lär er massor av dem också, även fast det känns döjobbigt när ni är mitt upp i det...
Och jag tror att när det gäller äldre barn, så måste den här processen få ta lite längre tid, hon har haft lite mer tid på sig att sova dåligt, än ett barn som kuras vid sex månaders ålder! hon kollar helt enkelt om det är detta nya som gäller, och ni måste helt enkelt fortsätta svara betryggande, att ja - det är det här som gäller :!:
Och barn frågar i perioder, om allt som gäller, så även sömnen!
Jag är nästan helt säker på att kommande natt kommer att funka jättebra för er, nu när hon fick rejäla besked i natt :!: Men var beredd på fler bakslag, och tappa inte modet när de kommer, för att göra framsteg, krävs baksteg, brukar AW säga :D

Idag får ni njuta av den härliga vårdagen - här hos oss flööödar solen :D

/Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Nu har åter våran lilla pappa tagit de sista två nätterna, första natten sov hon ända till kl.06.30 och då började hon sjunga :D ..allt var frid o fröjd.
Natten till idag var åter igen ett bakslag tror jag, mycket gråt och skrik och vilda protester, och dessa drömmar som verkar vara så hemska :twisted: . Så inatt blir det väl min tur igen att ta över...pust och stonk måste jag säga ändå...litegrann, eftersom jag ska upp kl.06 igen!!
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Nu har ytterligare en natt sovits, vaknade vid 05.30 och grät och drömde. :cry: men jag ramsade på stört och hon höll på ett tag till men somnade till slut. Jag gick upp vid sex tiden och hörde henne vid sju igen.. nu undrar jag om ALLA barn i samma ålder ska sova lika mycket, finns det inte vissa barn som behöver mindre sömn ( som min lilla flicka)? alltså på samma sätt som att det är olika när de skall vänjas av med lilla blöjan?
Varför jag undrar är att vi var på utvecklingssamtal hos lillans dagmamma igår och hon frågade en massa och naturligtvis tyckte hon mycket oxå, och det var ju inga dumma "tyckningar"...trots allt..
Men hon har blivit mycket mera harmonisk lilla fröken :lol: sedan vi började med kuren.
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Visst kan det skilja lite på sömnbehov, men inte så mycket som man kan höra ibland (i en TV-soffa häromdagen var det visst normalt med allt mellan 8-16 timmar för en nyfödd :shock: ) Sikta på 13 timmar/dygn - jag har 11 timmars natt och två timmars dagsömn på min 2-åring.
En del barn vill ha en timme mer, andra en timme mindre, men inte större diff än så!
Vad har ni för tider, kollade lite snabbt i tråden, men hittade inte :oops:
/Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "