sömn och mat-trassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

sömn och mat-trassel

Inlägg av fjällström »

Elin, två veckor gammal, har de senaste dagarna varit lite "stökig" :?
Hon äter med god aptit :) Men efter max 10 minuter släpper hon bröstet eller somnar (går inte att hålla henne vaken genom att dra bröstet ifrån henne). Sen är det dags för rapen... Lyckas en gång på 10 :roll: Har prövat alla metoder... Sen dags för påtåren - skrik när mjölken rinner till. Hon vill alltså inte äta mera. Blöjbyte och vakentid med mys och prat. Inga problem att hålla henne vaken, eftersom hon uppenbarligen har ont i magen :!: Inga hysteriska skrik, men missbelåten. Drar upp benen under magen och "ler".
Så dags för mat innan sovning. Inte en enda klunk går ner i lilla magen. Hon vill ta bröstet med skriker när mjölken kommer :? Somnar så utan att ha ätit nåt, men är ju då vaken och hungrig igen redan efter max en timmas sovning... Så håller det på hela dagen. Till kvällen kan hon dock sova två-tre timmar i sträck och sover bra på natten. Två nattmål - inget magknip då :roll:

Har läst och läst i BB, men blir inte klok på hur jag ska hantera detta. Överlevnadsångest :?: :!: Kanke, men de två första veckorna gick ju bra med mat, utan skrik och vägran. Svårt med sömnen :?: :!: Jo, men hon är ju hungrig förstås :roll: Känns som att hon bara småäter (snuttar) och småsover. Försöker styra in på standardmodellen, men det känns lite omöjligt.
Tycker att hon uppvisar magknip. De gånger hon rapar sover hon sen gott :roll:

Vad ska jag göra :?: Kan ju inte tvångsmata henne :roll: Har testat det AW skriver om just skrik vid matning - att bära barnet tätt intill sig och prata övertygande osv. tills den lilla slappnar av. Men hon slappnar ju av så fort jag tar bröstet ifrån henne. Inte skriker hon då. Bara när jag ska ge påfyllning.
Läser att mat och ännu mera mat är vad som behövs, men som sagt, jag får henne inte att äta mer än vad hon gör.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har nog inget bra svar, men min lille son beter sig som du beskriver vid flaskan när han är trött. När han liksom är övertrött. Så då framhärdar jag med flaskan, eller låtsas rapa honom, en liten stund och provar sen igen. Det slutar med att han suger några sista drag, och somnar sen.

:idea: Kanske kan du prova ge påfyllningen lite tidigare :?:
fjällström
Kontakt:

vagna

Inlägg av fjällström »

Tack för snabbt svar! Ska testa att göra som du föreslår :wink:
Funderar också på om jag kan vagna henne lite för att hon ska somna om när hon vaknar till efter ett kort sovpass. Tänker att man då kanske bryter den "onda cirkeln" genom att få henne mera hungrig till nästa vakenpass :?: :!:
Tänker också att Elin aldrig behövt skrika innan hon fått mat. Lägger henne till bröstet innan hon skriker.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"