HJÄLP! Trött o gnällig men vägrar sova!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Emmyexiter

HJÄLP! Trött o gnällig men vägrar sova!

Inlägg av Emmyexiter »

Min dotter är ett år och har fram till för ca en månad sedan varit en väldigt go och glad liten tjej med stor aptit. Hon har sovit ca 11 timmar om natten sedan 4 mån ålder och gör det fortfarande (som tur är).

Problemet är dagtid. så här ser mat och sovschemat ut för henne och för hennes bror när han var i den åldern:
07.00 Vaknar efter 11 timmars sömn
07.30 Välling
10.00 Sömn i 1 ½ timme
12.00 Lunch
14.30 Sömn 45 min - 1 tim
15.30 Gröt
18.00 Middag
19.00 Välling
19.30 Läggdags

Nu fungerar ingenting! :( Hon vill absolut inte sova kl 10 trots att hon är supertrött. Man märker det på att hon är gnällig och suger på händerna. Har testat att låta henne vara kvar i sängen, antingen somnar hon halv 12 och sover två timmar eller så somnar hon inte alls. Somnar hon inte är hon så trött vid lunch att hon bara skriker och fäktas med armarna och vägrar äta. Somnar hon halv tolv blir hela dagen uppochner med mattiderna.

På eftermiddagarna vill hon inte alls sova! Gröten kl halv 4 fungerar bra men middagen är en plåga. Samma ilskna beteende som vid lunchen. Sedan är hon grinig och ilsk tills det är dags att sova.

Saken är den att hon skriker aldrig i sängen, har aldrig gjort utan ligger bara och småpratar för sig själv eller ställer sig upp och hoppar och dansar i sängen. Jag går in och lägger henne ner 100 gånger och kör ramsa men så fort jag gått ut reser hon sig upp igen.

Jag är helt slut för jag bygger upp en inre stress som gör att jag blir lättirriterad och på dåligt humör. Går även ut över storebror. Känner mig som en dålig mor :evil: för jag vill ju inget hellre än att umgås med mina barn men som det är nu längtar jag tills det är dags att natta dem och så ska det ju inte vara. :cry:

Snälla, hjälp mig, vad GÖRA :?: :?:
Stolt mamma till Erik född nov 04 och Alice född feb 06.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är det dags för en lur kanske?
Ewa

Inlägg av Ewa »

En lur tror jag också på. Och välkommen in på lilla kackelforumet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10775
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Emmyexiter

Inlägg av Emmyexiter »

Ursäkta men vad menar ni med "lur" :?: :?: :?:
Kanske kunde utveckla det.
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

:D En lur = en sömnlur/sovpass.

Kan också tänka mig att det kanske är dags för lilltjejen att bara sova en gång om dagen. Vi bytte strax innan ettårsdagen efter insomningsproblem på förmiddagen. Jag tror man lätt lurar sig av att de fortfarande verkar så trötta på förmiddagen. Men de gamla tiderna sitter ju i länge och de känner sig trötta när de är vana att sova men är kanske inte tillräckligt trötta för att somna varje dag. Länge (och fortfarande ibland) var Filippa väldigt trött på förmiddagen och eftersom vi ofta gick ut med vagnen då kunde hon somna och fick då sova 5 minuter. Sen kunde hon klara sig till efter lunch och somnade som en stock då! Om ni går ut och gör något roligt på förmiddagen kanske din tjej skulle piggna till och få bra aptit och sen sova gott efter lunch också! :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Emmyexiter

Inlägg av Emmyexiter »

Som jag skrev så har jag testat att låta henne vara vaken till lunch men hon är då så grinig och ilsk från tiotiden och lunchen blir en plåga. De få dagar som vi lämnar storebror på dagis (kl 9) då somnar hon oftast i vagnen på hemvägen, så då är hon trött. Menar ni att man ska försöka hålla henne uppe trots det dåliga humöret? Att det kanske ger sig efter några dagar? Provade tre dagar streck förra veckan men sedan fjärde dagen när vi varit på dagis somnade hon på hemvägen och jag gick en promenad på en timma och hon sov hela tiden.

Erik min son sov på förmiddagarna tills han var 1 år och 9 månader men alla barn är ju olika.
Teresa N

Inlägg av Teresa N »

Hej hej!
En liten tanke bara. Du kanske kunde ge henne lunch lite tidigare. Det är ju ganska långt mellan frukost och lunch. Vi har lunch vid 11, eller strax efter.

När vi höll på att gå över till ett sovpass per dag la jag henne ca 11.30 för långlur. Nu sover hon 12 - 13.30. Då är hon mätt i magen också vid luren.

Lycka till!

MVH Teresa
Son född 021005
Dotter född 060119 (kurad vid 7 månader)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Min är ju nästan lika gammal - det var därför jag tipsade om länken där en massa 1-åringar huserar. Eller ja, mammorna iaf. Och där ser du att de flesta har bara 1 sovpass.

Min lilltufsa är också fm-grinig, men jag gör precis som FilippasMamma berättar om, dvs låter henne få en 5-minutare och väcker alltså efter 5 min och visar genast något jättespännande, så glömmer hon snabbt av att hon inte hade lust att bli väckt :wink:. Vi är ute minst 1,5 tim på fm och då får hon både ut och röra på sig själv och åka i vagnen lite så det passar bra så. Sedan har vi lunch 11.30 och sedan får hon sova 12.00. Det klarar hon när hon får sin 5-min. Annars går det INTE, precis samma som för dig - dvs för trött för att äta. Men se, den där lilla kortluren är magisk. Och fungerar så strålande. Min tös sover sedan 2 tim mellan 12-14 och hon klarar sig sedan till 19 då det är nattning. I början gav jag henne ibland en 5-min även på kvällen (vid 17) när jag märkte att hon behövde det, men den kunde vi skippa ganska snabbt. Så naturligtvis får du revidera lunchen lite och lägga den lite tidigare när du går över till en lur. Föreslår att du då också går över till 12-timnatt (om det inte finns något särskilt skäl till att behålla det) så att hon får de timmar hon behöver. Svårare annars att få till ett naturligt dagpass som täcker upp. 3 h blir väl i längsta laget och 2,5 tim är inget naturligt sömnpass.

Min stora behöll också sina 2 lurar mycket längre, men hade väldigt svårt att somna under rätt lång tid, så i efterhand kan jag se att jag nog borde bakat ihop betydligt tidigare.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Emmyexiter

Inlägg av Emmyexiter »

Hej igen!

Tack för era tips! :D
Har testat lite olika varianter igen i helgen och veckan och det som har fungerat bäst har varit att låta henne äta en smörgås när jag äter frukost kl 8, halv 9 och sedan lägga henne kl 10. Hon kanske bara var hungrig och därför hade svårt att sova. Hon har sedan sovit 1,5 - 2 timmar. :P När vi sedan vid kl tre går och hämtar storebror på dagis sover hon 30 min i vagnen.

Era tips om 5-minutare på förmiddagen låter vettigt bara det att vi har lite svårt att komma ut på fm. Min man lämnar sonen och jag sitter och pluggar på förmiddagen (enda chansen för mig).

Skulle gärna vilja att hon sov 12 timmar om natten men jag vet inte hur jag ska få till det. :? Storebror och hon delar rum och han vaknar alltid kl 7. Lägger jag dem tidigare håller de bara på och småpratar med varandra och skrattar. Ibland somnar de halv 8 men oftast blir det kl 8.

Kram Emmy! :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "