Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
solblomman

magläge???

Inlägg av solblomman »

Hur har ni andra här på kackelsidan gjort med era små underverk när ni kurat?? Har ni lagt på magen eller?? Känner mej lite osäker på om jag ska lägga honom på magen eller sidan??/ tackam för råd :lol:
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj Solblomman,

Jag har aldrig "kurat" i kurandets bemärkelse. Men jag har använt ALLA verktygen.
Tor har sovit på mage sen han var 2 veckor typ och alltid använt larm, så för mig har detta aldrig varit något jag behövt tänka på.

:arrow: Jag vet de som har kurat på mage, sidan och rygg. Allt går!
Vet faktiskt någon som skrev här på forum att de kurar och gör allt på magen, för att sedan gå in och vända till rygg när barnet sovit i 10 min :wink:

De flesta som vänt sina barn till mage har INTE ångrat sig och många gånger har de undrat varför de väntade så länge som de gjort.

Vet inte om du har läst denna under verktygslådan men det kan vara bra och veta varför många använder magläget.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=25

Här hemma hade vi en av de bästa nätterna på länge =D> . Tor vaknade och NÖS vi 5 tiden 8) . Sen jollrade han vid 6.20 ungefär för att kanske ta sig en 20 min fram till 7. Larmet gick vid 7.10 och då är det ju fest som vanligt :lol: :lol:

Ja, mammas sömn skall vi ju inte diskutera :roll: men jag lyckades nog hacka i hop nästan 8 timmar, nog rekord för mig med =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

God Morgon!

Solblomman, jag har inte heller kurat då jag använt SM från start men precis som Tors mamma har jag haft magläget från att hon var ca två veckor och tycker det är jätte bra! Larmet är ju viktigt, speciellt vid magläge och det bör man använda till 11 månader, enligt AW.

Tors Mamma, grattis till så lång sömn :thumbsup: Känner igen det där med att inte sova så bra själv då man ligger och lyssnar på vartenda litet ljud. Min man däremot sover tungt vid sidan om och hör aldrig något :) .

Tänkte bara höra vad ni tror om vår morgon. Den SKA ju börja kl 07.00 men klockan ringer halv sju då min man går upp och då vill Alice också ha morgon. Tog faktiskt upp henne och startade den roliga morgonen halv sju idag men ska jag försöka skjuta upp det genom att ramsa på en halvtimme till? Kanske blir det bättre när hon får eget rum. Vi tänker flytta in henne i eget rum snart. Ska bli spännande.

Hur gör ni för att kopiera in texter när någon annnan skriver något, citerat någon?

Ska snart hem på fika hos en i mammagruppen. Har just ringt och sagt att jag kommer lite senare så vi hinner med att sova och äta först.

Igår fick Alice sin andra vaccinationsspruta och verkar helt klubbad. Var jätte kinkig igår och grät:( .
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej alla,
Som svar pa kurfragan, samma har som TorsMamma, vi lade pa mage direkt hemma fran BB (tre dagar gammal).
Min stora flicka sov pa rygg, utan larm, och hon at tva ganger per natt tills hon var 4 manader. Da vagde hon 8 kg och jag var helt slut. Tror att det var rygglaget som gjorde att hon sov ytligt, vaknade, ropade, och jag kopplade omedelbart pa maten. Antagligen onodigt ocoolt av mig...

Darfor skaffade vi larm till bejbin, oronproppar tilll mig o lade bebjisen i eget rum direkt. Jag tror det var mkt bra beslut i var familj. Men jag ar ocksa over 40 sa jag orkar inte sa sena natter langre :oops: :oops: :wink:

And now something completely different; :)

Laste att 25% av alla svenskar ar naturligt immuna mot vinterkraksjukan :-& (fy vilket ord forresten, varfor sager man inte bara magsjuka). Kolla runt lite hos er, mitt eget lilla forskningsprojekt visar att oftast ar hela familjen eller ingen drabbad. Ibland nagra, och da oftast en foralder + ett barn, och ALLTID SAMMA PERSONER! Mer data emottages tacksamt...

Pa morgonen, vart tips ar att INTE TA UPP forran det ar officiellt morgon, for vi har 'egen foraldratid' pa morgonen da inga barn helst ska vara med. Om de stora barnen ar hos oss och vaknar, maste de vara tysta och nastan osynliga - inga 20 fragor da inte - for det ar var egen stund pa dagen. OJ OJ OJ nu tycker ni sakert att vi ar fascistforaldrar - hjalp hjalp - det ar vi inte! barnen far ta plats och tid men INTE first thing in the morning. Sa vill vi ha det!

Vad mysigt det later att ga och fika... jag saknar det fran sverige. En stooor gooo kanelbulle. Mums! Kanske en semla vid den har tiden pa aret! =P~ =P~ kanske maste jag gora lite alfa-hona grejor och baka till helgen... fast man ar 'the breadwinner in the family' har man en kvinnogen som masste tillfredsstallas med jamna mellanrum. Baka, stada, sy, ja - ni vet.

Kramar fran en solig morgon i Bryssel!

ps: sag att sonen skrivit ett trad har ovan. hoppas den kan tjana som inspiration.. idag lag han med 'fotterna pa huvudkudden' och ovanpa alltihop nar jag vackte honom. vet inte vilket dico han varit pa... :D
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
duggan

ålning

Inlägg av duggan »

hur gör era barn när dom ålar (mer eller utan er hjälp) min kille han ålar som en mask, använder inte händerna utan bara trycker ifrån med båda bötterna samtidigt, ja han ser faktiskt precis ut som en mask. :roll: Ska man puscha på för att försöka få in "en sida i taget" rörelsen eller bara avakta och se. Och hur jobbar man aktivt för att få han att nyttja armarna? Dom använder han när kan kör bakåt iaf :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Svar på massor, hehe!

Inlägg av TorsMamma »

solblomman skrev:Hur har ni andra här på kackelsidan gjort med era små underverk när ni kurat?? Har ni lagt på magen eller?? Känner mej lite osäker på om jag ska lägga honom på magen eller sidan??/ tackam för råd :lol:
Har du följt denna tråden? Kanske du gillar. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4227#84227
Sidda75 skrev:Tors Mamma, grattis till så lång sömn :thumbsup: Känner igen det där med att inte sova så bra själv då man ligger och lyssnar på vartenda litet ljud. Min man däremot sover tungt vid sidan om och hör aldrig något :) .

Tänkte bara höra vad ni tror om vår morgon. Den SKA ju börja kl 07.00 men klockan ringer halv sju då min man går upp och då vill Alice också ha morgon. Tog faktiskt upp henne och startade den roliga morgonen halv sju idag men ska jag försöka skjuta upp det genom att ramsa på en halvtimme till? Kanske blir det bättre när hon får eget rum. Vi tänker flytta in henne i eget rum snart. Ska bli spännande.

Hur gör ni för att kopiera in texter när någon annnan skriver något, citerat någon?
Tackar, tackar! Har börjat med proppar i öronen på inrådan av NIAN och nu ramsar Guben om natten när det behövs istället :idea: :heart:

Om morgonen skall börja 7 så skall den. Vi har väckarklocka på 7.10 och då är det partymorgon.
Ett undantag som jag märkte någon annan skrivit in är att de tidigare la morgonen och kvällen som ett slags förberedande till sommartid :-k :idea:
Jaaaa, eget rum =D> Detta fick Tor när han fyllde 4 mån i födelsedags present. \:D/

Citera någon kan göras på flera sätt: Antingen trycker du på "citera" knappen som du hittar i varje stycke. Eller så kan du använda "Quote" knappen i "skriv"fönstret - kopiera texten du vill få in och sedan tycka på den igen.
Förklarade jag dåligt får du fråga igen. :wink:
Nian skrev: OJ OJ OJ nu tycker ni sakert att vi ar fascistforaldrar - hjalp hjalp - det ar vi inte! barnen far ta plats och tid men INTE first thing in the morning. Sa vill vi ha det!
Är det "fascistförälder" man är när man behöver ordning och reda samt en bra start för att vara den bästa föräldern i världen :?: :roll:
Ja, då får jag väl snällt foga mig i att bli just en sådan för jag är inte heller purung längre och hade hoppats på att kunna övertala Guben att vi skall ha en till :lol: :heart:

Kan avslöja att umgänge och kärlek har vi massor av i denna familjen kanske just därför att vi inte "offrar" oss hela tiden utan har trevligt ihop den tid vi har :lol: :lol:
duggan skrev:hur gör era barn när dom ålar (mer eller utan er hjälp) min kille han ålar som en mask, använder inte händerna utan bara trycker ifrån med båda bötterna samtidigt, ja han ser faktiskt precis ut som en mask. :roll: Ska man puscha på för att försöka få in "en sida i taget" rörelsen eller bara avakta och se. Och hur jobbar man aktivt för att få han att nyttja armarna? Dom använder han när kan kör bakåt iaf :lol:
Jaenmgyeg, blir mitt svar.
Tor liksom hoppade ålningsmässigt fram en tid. Typ lyfte benen och hoppade fram. Nu drar han in båda fötterna under magen och lyfter stjärten och börjar med armarna, ibland lite vaggande på alla fyra. Känns som om han vill krypa mer än åla.
Enligt Hege så är ålningen (KORSVIS dessutom) superviktig så jag sitter ibland bakom med händerna som små stöd vid tårna för att han skall trycka ifrån. Någon gång när vi busar så trycker jag på lite hårdare växelvis med händerna på fötterna som en lek men ändå skoj.
:arrow: Det sker INGEN medveten presterande träning utan bara genom lite lek och skoj. Oj, vilken fart framåt det blir :!:

Läs gärna inlägg som Hege gjort på området. De är toppen :!:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
A lie
Kontakt:

Re: magläge???

Inlägg av A lie »

solblomman skrev:Hur har ni andra här på kackelsidan gjort med era små underverk när ni kurat?? Har ni lagt på magen eller?? Känner mej lite osäker på om jag ska lägga honom på magen eller sidan??/ tackam för råd :lol:
Vendela har altid sovit i framstupa sidoläge, och är aldrig kurad så...

Widar var 6 mån då vi kurade honom... Han vände sig själv till mage redan på BB och det blev så skönt för honom då vi skaffade larm och han äntligen fick sova på mage på riktigt! Så vi är väl två av dem Tors Mamma skriver om som undrat varför vi inte lät honom sova på mage tidigare än vi gjorde (4mån). I vagnen har han dock alltid sovit på rygg eftersom han inte riktigt fått plats att ligga på mege - vilket har funkat fint!
jag tycker det där är jättesvårt. Widar är ju en liten morgonpiggis som gärna går upp lite tidigare än morgon om han får... Nu är det väldigt sällan vi går upp tidigare.. men de gånger någon av oss gör det är det nästan omöjligt att få honom att somna om... Därför försöker vi vänja vendela nu med att kunna ligga kvar fast vi går upp - tror man tjänar på det i längden.. att det ska kunna vara ljud och rörelse runt om även på morgonen och inte bara kvällen...
Laste att 25% av alla svenskar ar naturligt immuna mot vinterkraksjukan :-& (fy vilket ord forresten, varfor sager man inte bara magsjuka). Kolla runt lite hos er, mitt eget lilla forskningsprojekt visar att oftast ar hela familjen eller ingen drabbad. Ibland nagra, och da oftast en foralder + ett barn, och ALLTID SAMMA PERSONER! Mer data emottages tacksamt...
när du säger det så.. jo så är det ju ofta.. och så är det vissa personer som alltid blir magsjuka utan att spy, medan andra alltid åker på att spy...
hur gör era barn när dom ålar (mer eller utan er hjälp) min kille han ålar som en mask, använder inte händerna utan bara trycker ifrån med båda bötterna samtidigt, ja han ser faktiskt precis ut som en mask. Ska man puscha på för att försöka få in "en sida i taget" rörelsen eller bara avakta och se. Och hur jobbar man aktivt för att få han att nyttja armarna? Dom använder han när kan kör bakåt iaf
Vendela bökar mest runt på alla konstga vis för att komma frammåt/bakåt och sidan, men så kom hon frammåt första gången medvetet först i fredags, så hon har väl inte riktigt kommit på hur man gör ännu... men hon ligger och sprattlar med fötter och händer växelvis i luften, bara att hon inte kommit på att de måste vara i golvet och ske samtidigt för att det ska bli ngt.. de gånger hon kommer frammåt drar hon sig antingen på armbågarna, elelr puttar på med fötterna... men är inte så orolig för det, minns att Widar (vilken bara ålade bakåt) var likadan då han började krypa.. s lyfte ett ben elelr en hand osv...tod flera veckor och lekte "juckandehunden". Nu har jag inte mer än skumläst heges trådar, men min mamma jobbar med just krypträning med barn som har inlärningssvårigheter och enligt henne så är just det viktiga att de någon gång får in växelrörelserna antingen genom att krypa eller att åla korrekt.. bäst är naturligtvis att göra båda. Widar ålade som sagt aldrig korekt, men han kan det nu, och kröp gjorde han från 7 till 13 mån så det gjorde han då ordentligt ;-) vet inte om det har med saken att göra men han är väldigt frammåt i språket också, när jag skulle boka 1,5års kontroll på BVC trodde den vikariernde sköterskan (hade honom med på vendelas 2mån kontroll 1mån innan) att jag sa fel och att det måste vara 2.5årskontroll jag menade... Hon hade inte hört en 1,5åring som pratade så bra (*skryta, skryta, skryta* :-D)

Nu ska jag försöka hitta på ngt vettigt till fika åt mina små.. känner mig lite förvirrad då stackars sessan har feber och sover fortfarande... fölrvirrande då man alltid är van med en viss tid att hon vaknar...

*kram *
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
solblomman

Inlägg av solblomman »

TACK ni alla här på kackelsidan för att ni hjälper mej med alla tips o råd inför morgondagens kurstart :thumbsup:
Har bara några saker till jag gärna skulle vilja ha hjälp med:

Om vår Alvin nu ska sova i sin säng på fm 8.45-9.30, ska jag buffa o ramsa(allstå en dagramsa) då också precis som jag gjort första natten, eller :?: Och ska jag räkna 45 minuter från när han somnat in :?: Eller....då kan ju hela schemat bli förskjutet?

Likaså undrar jag över hans middagslur som ska vara ute i vagn mellan 11.30-13.30....om han vaknar t.ex. efter en timme ska jag gå ut o vagna honom då tills han lugnat sig o sen somnar om :?: Ska han alltid ligga kvar tiden ut innan jag tar upp honom :?:

Hoppas ni kan hjälpa mej innan imorgon kväll :heart:

(ett särskilt tack till Torsmamma som tipsade mej om sitt schema som vi nu ska kura efter)
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Solblomman,

Lite kort bara, vi resonerande sa har: om du givit alla forutsattningar for att barnet skall sova 8.45-9.30 har du liksom gjort ditt. Du kan inte sova at ditt barn. Detta betyder att man gar stenhart efter klockan och inte efter nar barnet faktiskt sover.

Kanske kan det vara lite vingligt en tid, men snart lar sig barnet att ta till vara tiden som avlaggs for att sova, och sover faktiskt hela den tiden.
Sa var det for oss i alla fall.

Pa langa middagsluren ar jag ocoolare an pappa, och vill garna vagna om det blir uppvak. Pappa sager "han sover" oavsett vad som hander under de tva timmarna mellan 13 o 15. Han gor alltsa ingenting utan ger barnet chansen att somna om sjalv - och det gar utmarkt, enligt honom. Vi tar inte upp forran sovtiden ar officiellt slut. I borjan kanske du kan anvanda marginalkvarten om det blir ledsamheter, men forsok harda ut.

Men, nu kurade inte vi, och vi har inte ramsat, solfjadrat osv, sa du far sakert mer sakra rad av tex TorsMamma som har mer erfarenhet av verktygen.

Lycka till i morgon!!! Beratta hur det gar.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

God Morgon och tack för era svar angående när morgonen ska börja. Idag togs hon upp kl 07.00 prick :D
Om vår Alvin nu ska sova i sin säng på fm 8.45-9.30, ska jag buffa o ramsa(allstå en dagramsa) då också precis som jag gjort första natten, eller Och ska jag räkna 45 minuter från när han somnat in Eller....då kan ju hela schemat bli förskjutet?
Det är dagramsan som gäller vid första sovpasset men observera att man inte ska buffa och ramsa för mycket utan endast för att lugna. Är Alvin jätte ledsen kan du buffa så att kroppen blir lugn men inte så han somnar. Han ska somna själv. Har han inte lyckat somna under 45 minuter tar du upp honom och fortsätter ditt schema. Det viktiga är inte att han sover utan att han har FÖRUTSÄTTNINGARNA att sova. Du har ju även alltid en marginalkvart så somnar han i slutet av sovpasset kan du förlänga en kvart.

Likaså undrar jag över hans middagslur som ska vara ute i vagn mellan 11.30-13.30....om han vaknar t.ex. efter en timme ska jag gå ut o vagna honom då tills han lugnat sig o sen somnar om Ska han alltid ligga kvar tiden ut innan jag tar upp honom
Samma sak gäller här. Han ska ha FÖRUTSÄTTNINGARNA att sova även om han kanske i början inte sover hela den schemalagda tiden. Det stämmer som du skriver att om han vaknar efter en timme ska du vagna honom. Viktigt även här att inte vagna till sömns utan stoppa innan han somnar. Han ska vara lugn men inte somna då risk finns att du hamnar i vagnträsket.

Är så tacksam att ni tagit upp detta med krypning och ålning och hur viktigt det är! Ska verkligen se till att ha Alice mycket på mage. Hon gillar det inte alls men jag får försöka ta korta stunder i början. Hon kan inte vända sig själv ännu så kanske har det med det att göra. Hon blir SÅÅ frustrerad när hon läggs på mage och märker att hon inte kommer någonstans!

Tors Mamma, vill även tacka för att du förklarade hur man citerar. Du ser ju hur bra jag lyckats ovan :lol:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Nian, du hann svara innan jag fick iväg mitt svar :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

La en trött pyttis kl. 19 igår. Och väckte en sovande pytta O:) kl. 06.20 när mamman hade ONT av mjölken. Men som medlem i VVB-klubben ville hon inte ha, fast hon var yrvaken. Så jag satte mig att pumpa och sedan passade helt plöstligt andra bröstet :o

Så, vad säger ni, jämngamla kumpaner. Kanske kan det vara lämpligt att satsa på vagning i natt. Om det behövs alltså. Hon har ju bevisat att hon uppenbarligen kan sova 12 timmar (när inte mamman lider och väcker i förtid dvs.). Trots att gårdagens kvällsmål blev hattig ang. aminingen och pappan var alldeles för långsam med gröten hela måltiden igenom.

Your thoughts please!
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Linbodel, grattis till så lång natt :thumbsup:

Alice har sovit 12 timmars nätter länge nu och har inte fått mycket mer än bröstmjölk. Har inte velat ta flaskan och fick lite gröt, banan, majspure ett kort tag tills magen började tjorva. Tills den är ok igen får hon endast mjölk och katrinplommonpure. Har ju mitt bajsdilemma. Idag går jag åter och väntar då hon är inne på tredje dagen och ju inte fått något stoppande alls :? ....Verkar ju som om hon klarar sig utmärkt på bara bröstmjölk än så länge då hon sover så bra men så är hon inte så jätte stor heller så hon kanske inte kräver så mycket mat. Vägde 6285 i tisdags och vägde 2630 så hon föddes. Vet inte om det spelar in vad gäller mättnad?
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Linbodel,
Pyttis-trillingsyster klarar natten, det har hon visat nu. I var erfarenhet, verkar det inte vara det sista malet som ar viktigast, utan HELA DAGENS MAT. Trillingbrorsan hos oss har tva ganger atit bara halva flaskan innan laggdags, men sovit som vanligt anda. Den enda skillnaden ar en lattare morgonbloja.

Kor pa med mat idag och sen raka sparet. Nu ar det ingen atervando! :) Vagna bara om det behovs, ge henne chansen att klara sig sjalv forst.
Prova oronproppar fortsatter jag tjata... :)

Sidda75: inga problem, vi sa ju samma sak! :D

och sa ar det fredag! Harligt, eller hur!?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sidda75 skrev:Är så tacksam att ni tagit upp detta med krypning och ålning och hur viktigt det är! Ska verkligen se till att ha Alice mycket på mage. Hon gillar det inte alls men jag får försöka ta korta stunder i början. Hon kan inte vända sig själv ännu så kanske har det med det att göra. Hon blir SÅÅ frustrerad när hon läggs på mage och märker att hon inte kommer någonstans!

Tors Mamma, vill även tacka för att du förklarade hur man citerar. Du ser ju hur bra jag lyckats ovan :lol:
Tack själv, ni är ju ALLA sååå duktiga tycker jag. Bli bara inte för präktiga så kommer vi ha en underbar resa TLLSAMMANS :heart: :heart:

Finns ett litet trick med det är om man inte gillar att vara på mage men det är lite farligt. Man får inte glömma att "backa" som man gör när man kurar :wink:

:idea: Låt henne försöka och reda ut det mesta själv, men det brukar också vara skoj att ligga på mage och hålla i mammas fingrar och sen dras runt i händerna i en faslig fart. Ger liksom lite smak på att man åker framåt på mage. Sen går man över till att skjuta på i fötterna, sen i tårna. Förläng hela tiden hennes egen stund att prova men avsluta med lite stoj om det hela. Då är det ju skoj nästa gång också.
:idea: Ligga på mage på högre höjder brukar också vara populärt.
Sidda75 skrev:Nian, du hann svara innan jag fick iväg mitt svar :D
Vilken lycka ni svarade samma sak. Jag håller med om ALLT, det stämmer till 100% :lol:
Linbodel skrev:La en trött pyttis kl. 19 igår. Och väckte en sovande pytta O:) kl. 06.20 när mamman hade ONT av mjölken. Men som medlem i VVB-klubben ville hon inte ha, fast hon var yrvaken. Så jag satte mig att pumpa och sedan passade helt plöstligt andra bröstet :o

Så, vad säger ni, jämngamla kumpaner. Kanske kan det vara lämpligt att satsa på vagning i natt. Om det behövs alltså. Hon har ju bevisat att hon uppenbarligen kan sova 12 timmar (när inte mamman lider och väcker i förtid dvs.). Trots att gårdagens kvällsmål blev hattig ang. aminingen och pappan var alldeles för långsam med gröten hela måltiden igenom.

Your thoughts please!
Det är precis som NIAN säger, mängden mat över dagen som spelar roll. Tor har massor av gånger vägrat kvällsslurk för att ändå klara sig hela natten och VVB på morgonen. :shock: Så nu är det inte hunger kvar och trasslar för oss kan jag lova!
Nian skrev: Kor pa med mat idag och sen raka sparet. Nu ar det ingen atervando! :) Vagna bara om det behovs, ge henne chansen att klara sig sjalv forst.
Prova oronproppar fortsatter jag tjata... :)

och sa ar det fredag! Harligt, eller hur!?
Säger bara HALLELUJA för öronproppar! Tackar NIAN för detta, mina nätter är helt plötsligt jättebra!! :heart:
Behöver Tor verkligen hjälp så vaknar Pappa och jag hör även genom propparna om det är STOR kris och det är ju då vi reagerar :wink:
solblomman skrev:Om vår Alvin nu ska sova i sin säng på fm 8.45-9.30, ska jag buffa o ramsa(allstå en dagramsa) då också precis som jag gjort första natten, eller :?: Och ska jag räkna 45 minuter från när han somnat in :?: Eller....då kan ju hela schemat bli förskjutet?

Likaså undrar jag över hans middagslur som ska vara ute i vagn mellan 11.30-13.30....om han vaknar t.ex. efter en timme ska jag gå ut o vagna honom då tills han lugnat sig o sen somnar om :?: Ska han alltid ligga kvar tiden ut innan jag tar upp honom :?:

(ett särskilt tack till Torsmamma som tipsade mej om sitt schema som vi nu ska kura efter)
Du har fått så mycket bra svar av alla så jag gör bara små utlägg av redan bifogade svar:

5, 20 och 45 lurarna brukar man försöka att hålla på dessa rytmer. Så somnar man 5 min sent får man 5 min av marginalkvarten. Somnar man 30 min sent får man en 20 min. Använd marginalkvartar i viss mån men min erfarenhet är att ju HÅRDARE jag håller tiderna så gör Tor det med.
Peka med HELA handen :!:

Lurar som är längre där ger man förutsättningarna. Vid frågor svarar du på samma sätt som på natten. Dagramsa, skak i handtaget (vagning vid KRIS).

Tiden ligger man ut så mycket som möjligt, han kanske vill ha en 5 min helt plötsligt. Är det för jobbigt så har du marginalkvartar. Men precis som all kurning använd dessa för att lösa kriser inte skapa onödiga vanor.

Lycka Till!!

Tack själv för att jag kunde vara till hjälp. Känns kul att vi kan dela med oss och att jag känner att mina erfarenheter räknas. :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"