svårt att slappna av dagtid

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rica

svårt att slappna av dagtid

Inlägg av Rica »

Hej alla kloka! :D Påverkas dagssömnen av åttamånadersångesten!? Våran Olle på snart 10 månader har det jobbigt med sej själv nu och är redigt mammig :cry: . Gnäller mest hela dagarna och är som en missnöjd skugga efter mej hela dagarna :? . Kan glömma av sej och leka glatt på storebrors rum men om jag passerar förbi tar han sikte på mej och ålar otröstlig efter mej.

Blir inte nöjd av att sitta i min famn heller utan det är liksom ett allmänt missnöje bara. Blyg och ledsen för andra utanför familjen har han oxå blivit så visst måste det väl vara åttamånadersångest :?: . Vad jag tycker är besvärligt är att han sover så litet på dagarna nu :roll: . Han gör prydliga nätter från 19-06.30 men både för och eftermiddagslur är vissa dagar bara på en 20 minuter och det gör ju inte hans humör bättre....han är liksom på helspänn och vaknar ledsen av minsta ljud. Hur mycket sömn behövs i denna ålder och vad kan jag göra för att hjälpa honom.? :roll:
Jeanette m Rasmus o Linus

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

Jag är inte bra på att länka men vet att det finns flera bra trådar med tips om 8-mån ångesten om du söker på det.
Vi är också där nu minstingen är nio månader och uppvisar de flesta symptomen som du beskriver, är dessutom förkyld nu och har flera tänder på g samtidigt, så här är det också redigt gnälligt periodvis!
Ett litet tips vid lurarna på dagen som funkar för oss är att har radion på ganska högt (och gärna torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin :D ), somnar han till detta sover han lugnare och störs inte av andra plötsliga ljud.
Jag har för mig att de behöver ca 14tim sömn fortfarande.
Kram.
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Försök att få ordning på dagarna, under åttamånadersångesten behöver han strukturen mer än någonsin. Läs om åttamånadersångesten i BB.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"