När i standardmodellen ska jag pricka in tex BVC o annat?
När i standardmodellen ska jag pricka in tex BVC o annat?
Hur fungerar standardmodellen i praktiken om man tex ska iväg någonstans, tex till BVC eller ska sätta sig i bilen och åka en bit. När ska man då passa på att pricka in det? Kanske under "umgås tiden" eller? Sånt kan stressa mig inför nästa barn. Att passa tider, tex BVC. Det samma om jag ska lämna och hämta min stora på dagis. När i standardmodellen ska jag göra det?
-
Lua
Standardmodellen är ju så himla bra, just för sånt här
När du sätter schema tar du hänsyn till t.ex. dagistider och lägger sömn/vakentid just då, beroende av vad som passar bäst. Promenerar du till/från dagis så kanske sovtid är lämpligt. Samma sak med BVC: eftersom du vet när liten sover/är vaken så kan du ta en passande tid - under vakentiden då förstås!
Kram från Lua.
Kram från Lua.
-
kattklo
Ja det är inte så lätt alla gånger. Jag kan också bli väldigt stressad över att behöva rucka på schema/bryta sovpass.
Nu med barn två försöker jag lägga besöken ungefär mitt i ett vakenpass
(om det går) Då är bebisen lagom pigg/mätt och kan fyllas på lite i/under/efter besöket och sedan somna på väg hem. Vi har 5 min bilväg till BVC
Nu har vi inget schema än, men Malte följer ungefär samma tider varje dag. Igår skulle vi på 2-månkontroll kl 10.30. Jag väckte honom kl 06.00 på morgonen för då räknade jag ut att han skulle ha vakentid under besöket- vilket han hade, och somnade sedan i bilen på väg hem. Då lade jag över i vagn och så sov han vidare.
Sedan är det ingen katastrof att paja "schemat" en dag- det går oftast att pussla ihop sedan ändå. Det blir lättare med BVC och annat ju äldre de är.
Linda
Nu med barn två försöker jag lägga besöken ungefär mitt i ett vakenpass
(om det går) Då är bebisen lagom pigg/mätt och kan fyllas på lite i/under/efter besöket och sedan somna på väg hem. Vi har 5 min bilväg till BVC
Nu har vi inget schema än, men Malte följer ungefär samma tider varje dag. Igår skulle vi på 2-månkontroll kl 10.30. Jag väckte honom kl 06.00 på morgonen för då räknade jag ut att han skulle ha vakentid under besöket- vilket han hade, och somnade sedan i bilen på väg hem. Då lade jag över i vagn och så sov han vidare.
Sedan är det ingen katastrof att paja "schemat" en dag- det går oftast att pussla ihop sedan ändå. Det blir lättare med BVC och annat ju äldre de är.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923