Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Äsch, jag har dåligt med tid att skriva.

Lite kort: skruttan har gått med i våga vägra bröstet-klubben. Mamman blev ledsen och letade tips. Nu funkar det om jag tar henne just innan hon vaknar så kommer hon inte ihåg att hon gått med i klubben. :D

Vi har inte infört hela nätter än. Hon äter hel portion gröt på kvällen + mjölk och vaknar nån gång 03-04. Har bestämt oss för att vänta tills hon äter mer än smakisar av annan mat, om en månad kanske.

Vårt schema ser ut såhär: morgon 06.30, amning, saga i sängen med storebror vid 7. Leker på golvet/i vagnen under frukosten, påklädning, lämna storeberor på förskolan.

08.45 är vi hemma igen och då är det sovdags, ca 1 timme. Snabbt upp med ungen och in med maten! :)

Hushållssysslor, hämtar storebror 11.30. Hemma igen 11.45 då lillasyster sover 2 timmar. 14 amning, smakis lek med storebror.

16.30-16.50 lur, pappa kommer hem, sällskapar vid middagslagning, alla äter tillsammans kl. 18, pyjamas, kvällsrutin med storebror. 19 Storebror i säng, mamman försöker amma en sista gång, skruttis i säng.

Vi har bad en gång i veckan då jag inte vill utmana eksemödet. Är själv atopiker och vill inte riskera att utlösa något i onödan.

Lillan har mer humör och är mer aktiv än storebror var i samma ålder. Men lika solig är hon och det är härligt!

Pappan och mamman har olika språk (eng/sve) och därför olika ramsor. Dessuom olika dag och natt men det funkar bra. Har samma som till storebror.

On a different note: Två krokusknoppar i trädgården idag :!: Vårhälsningar till er alla. :D
duggan

Inlägg av duggan »

jag undrar också om man kan ha ensamlek någon annan stans, för nånstans tycker jag att sängen har man för att sova i. Jaaag veeeet man kan gör annat i den också! ...små bebisar tillexempel...hehe helt seriöst jag tror bara inte att det blir så bra om jag tänker så i bakhuvet...för jag har inte infört ensamlek än :oops: och tänkte få lite insperation. Jag tänkte på lägga han i gästrummet som är innan för köket på en filt och så har jag en lekbåge man kan spänna fast olika saker på (typ laban-gym) då kan jag gå och smygtitta och samtidigt kan jag slappna av i köket och läsa morgon tidningen utan att hålla på att spänna öronen ur mig för att höra vad som händer. Vad sägs?

Och hur länge började ni med?

..och så hade jag inte börjat med någon krypträning än men när jag läste inlägget från Torsmamma fick jag dåligt samvete så vi satte igång idag och gubben tjöt av skratt när han tog sig framåt. och det vart två varv genom köket, men många avbrott för att känna och smaka :wink: Och vi har inte liten kök det är på 50m2 så mamma var djupt imponerad av lille sonen :D :D :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Liten06 skrev:Hej!
Vi har inte riktigt fått till det här med ensamleken... Eller rättare sagt inte infört den än, sambon tycker det känns dumt att han ska leka i sängen, han tycker att i sängen sover man endast. Hur ändra hans inställning eller kan man ha ensamleken någon annanstans?

Det har varit mycket krångel med både mat och sömn, men det verkar börja ordna upp sig nu, han har ätit superbra i flera dagar och inatt sov han hela natten fram till 07:24 vilket är sovmorgon för honom :wink:
Oj, vilken lyx! =D>

Har funderat på det där med ensamlek och det finns massor av anledningar till att man vill förlägga den i just sängen. AnnaW svarade mig på detta på vår tråd när jag skulle införa det och sa också att jag skulle läsa på i BB s.785 "Sysslesättning"

Vi började med 10 min och ökade SAKTA. Vi har precis ökat till 35-40 min idag så ta typ 5 min extra 2 ggr/vecka så är ni snart uppe i bra tid. :thumbsup:

Citerar en del av svar jag fått av AnnaW som jag tycker har varit till STOR hjälp i mina val.
annawahlgren skrev: :arrow: Vargtimmen du beskriver tycker jag inte verkar alltför krånglig. Ge honom en upplysningsramsa direkt du hör honom och låt honom sedan vara. Lite trevlig Mozart, kanske :?: Det är aldrig fel och spärrar dina orosvargar. Var mycket, mycket sparsam med att påminna om din existens på morgnarna. Budskapet är ju PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, och det är fortfarande natt. (Vilket upplysningsramsan påpekar.) Viktigt är förstås att du gör stor, glad apparat av återssendet när det är dags. Han lär sig snart att det är smartare att sova vidare tills den trevliga uppståndelsen inträffar, och det gör den när du / den ömme fadern bestämmer, och tiden - klockan, som han snart får mentalt inopererad så att han blir sin egen lilla klocka :lol: Han kommer att haja att det inte är hans sak (längre) att själv försöka bevaka sina intressen, utan att ni gör det åt honom. Då sover han också lugnt vidare, trygg i förvissningen att den goda glada morgonen kommer - igen och igen och igen. När det är dags. Precis som solen går upp utan att han behöver försöka fira upp den själv, om man säger :roll: :lol:

:arrow: Ensamleken ska förläggas direkt efter frukost, när barnet är som mest alert :!: Det är ett arbete, inte en sövningsprocedur. Läs på i sista delen av Barnaboken, "Bekymmer? Sysselsättning" :!: Och "lite hjälp emellanåt" är definitivt ingen bra idé. Här har du missförstått saker och ting.

:arrow: Passiv social delaktighet är en naturlig sak - man vill ha barnet under uppsikt, medan man gör vad det nu är, och under tiden har lilla barnet en själv och ens sysslor under uppsikt - och inte nödvändigtvis "rolig". Det handlar om iakttagande och inlärning. Läs gärna om beduinlägret i "Det psykiska välbefinnandet" :!:

Extremt viktigt är att han ligger på mage, på golvet, på filt på mattan, på bordet (bevakad förstås), på köksbänken, på höjd där du hålls. Ofta, ofta ska han ligga på magen. Det är det han är gjord för, och där ligger den motoriska utvecklingen liksom alla de fem sinnenas utveckling och väntar. Försumma inte det :!:

:arrow: Slå av på kraven om ständig underhållning :!: Det betjänar ingen. Ge barnet förutsättningarna att roa sig själv, undersöka världen, se saker och röra, förflytta sig eller sträva efter det, lyssna till röster och musik, leva i ljus och ljud. Du är inte hans hela universum. Världen är det :!: Så öppna den, och överlåt den åt honom med förtroende för honom. Han "vet" vad han ska göra med den. Du ska få se :wink: Ge förutsättningarna, studera hur han hanterar dem, och stå tillbaka själv. Det finns mycket att läsa i Barnaboken om detta :!:

:arrow: 14,15 grader låter skönt :wink: Om lilla älsklingen bara har lagom varmt över sig kan man ha kallare ändå. Huvudsaken är, tycker jag, att sovtemperaturen inte överskrider 16, 17 grader.
duggan skrev: ..och så hade jag inte börjat med någon krypträning än men när jag läste inlägget från Torsmamma fick jag dåligt samvete så vi satte igång idag och gubben tjöt av skratt när han tog sig framåt. och det vart två varv genom köket, men många avbrott för att känna och smaka :wink: Och vi har inte liten kök det är på 50m2 så mamma var djupt imponerad av lille sonen :D :D :D
OJ, där ser man vad han hade och ta igen :lol: :lol: :heart:

Linbodel skrev:Äsch, jag har dåligt med tid att skriva.

Lite kort: skruttan har gått med i våga vägra bröstet-klubben. Mamman blev ledsen och letade tips. Nu funkar det om jag tar henne just innan hon vaknar så kommer hon inte ihåg att hon gått med i klubben. :D

Pappan och mamman har olika språk (eng/sve) och därför olika ramsor. Dessuom olika dag och natt men det funkar bra. Har samma som till storebror.

On a different note: Två krokusknoppar i trädgården idag :!: Vårhälsningar till er alla. :D
Inte då det var ju massor!

Mmmmm... Vägra bröstet klubben är inte skoj. Har inte ammat på 2 dagar och pumpar för fullt. Måste nog inse att denna båten sjunker och det är dags att hoppa av och simma iland. :cry: :cry: :cry:

:lol: Vad skoj, jag är tvåspråkig så jag pratar bara Amerikanska med Tor hela dagarna och Pappa pratar svenska. Den enda svenska han får av mig är ramsan. :lol: :lol: :lol:

Vi har bara töig slask så jag skall tänka på dina krokusar när jag somnar ikväll och veta att det kommer bättre tider :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Liten: Vi har aldrig haft ensamleken i sängen just för att jag också alltid haft det med mig att i sängen sover man...

När barnen varit riktigt små innan de tar sig fram har de haft en speciell lekfilt. Widar fick sedan vara i sitt rum, numera leker han i vardagsrummet på morgonen ( och Vendela på madrassen som ligger på golvet mellan deras sängar) och det funkar bra! Vendela börjar bli rörlig och jag tänkte börja med att lägga filten i botten på den uppblåsbara poolen (vet flera som haft sådana som lekhage i stälet för sängen...) snart - ska bara tvätta rent den en gång till först... :wink:
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:lol: missade visst sista sidan - men har annat som kallar nu ...
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

God morgon!

Måste erkänna att jag varit dålig på att låta Alice ligga på mage. Hon sover på mage men mycket träning på dagarna blir det inte. Ska verkligen se till att hon får ligga mycket mer på mage från och med nu! Måste faktiskt erkänna att jag haft en babysitter som hon nog fått sitta lite väl mycket i :oops:

Idag ska Alice få sin andra spruta (vaccination) så hon fick lite kortare ensamlek idag då vi behöver bege oss vid 9.30.

Måste ju även passa på att rapportera att hon har bajsat nu =D>
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sidda, Grattis till bajsblöjan :lol: man blir ju lätt lite stressad när det inte hänt något på ett tag...
Våran son låg nästan inte alls på mage när han var vaken, då gallskrek han, men så fort han kunde börja vända sig själv så blev det favoritpositionen!

Tror vi kommer lägga ensamleken i sängen ändå, det känns bäst, då kan han få vara ifred på ett annat sätt. Dessutom har han börjat bli lite lessen när han ser sin säng och jag tänker att om man får leka där också ibland kanske det blir mer positivt :?:

För övrigt har han vaknat hundra gånger inatt känns det som :roll: kanske 5 ggr eller så. Han har inte varit lessen men legat lääänge och provat nya ljud och olika tonarter till mammas och pappas förtjusning... Och morgonen ville börja 06:20 istället för 08 tyckte han tydligen, men det verkar som att han har börjat kunna somna om vid sina tidiga morgonuppvak. Jag och sambon somnade om i alla fall så det är lite svårt att säga.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack, Liten06 man blir så lycklig över bajsblöjan. Både min man och jag blev överlyckliga i går då vi såg vad som hänt :D

Har haft Alice i sängen för ensamlek länge nu och hon gillar det jätte mycket. Det är ju skillnad på att sova eller leka där då man tar bort alla roliga saker när det är sovdags, mörklägger, lägger på filt, tillrättalägger, etc...

Alice har också fått för sig att prova sin röst ibland på nätterna. Trevligt :lol:
Det som är lite dumt angående vår morgon är att min man ibland stiger upp kl 06 och hennes morgon börjar inte förrän sju. När han går upp blir det ju lite ljud i huset och inte så lätt för henne att förstå att det forfrarande är natt och på natten händer det ju inget.....

Nu måste jag börja förbereda mig för BVC.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

"Poo in a diper" som vi sjunger här hemma \:D/ =D>

Övning ger färdighet heter det ju, mer mageläge åt alla hojtar Tor :lol: :lol:

Jag hade lite problem med att lägga Tor ett tag på kvällarna och bestämde mig för att det var för att jag lixom drog ut på lägg rutinen i hans rum. Vi sa godnatt till diverse saker osv. Idag busar vi som tokar på skötbordet och sen flyger man in i sitt rum som är kolmörkt läggs och jag går ut och ramsar. Sen dess att jag införde detta så lägger han sig tillrätta och somnar fortare än ramsan är slut tror jag :sleep:

MEN, det där med vargtimmen är ju ett kapitel för sig :roll: I morse vaknade han 4.50 och jollrar och gör bök ljud (enl. pappa). Han gav en pangramsa (upplysningsramsa) men det tog honom gott och väl 1 timme med jox innan han behagade somna om.

Fick detta ganska snällt förklarat, att varför skulle man kunna sova hela tiden när det är så mycket som händer i kroppen och knoppen. Tänder, rulla runt, åla, smaka, äta osv. Så han får snällt ligga där och jollra tills han somnar om antar jag. Har och håller på med "mini morgon kur" men det gör ingen större skillnad. Det är ju svårt att "kura" en lycklig bebis :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej alla!

Eftersom min mamma ar pa jobbet och min pappa ser valdigt upptagen ut, far jag val kackla sjalv i den har traden...

Mitt schema:
8 vaknar jag - fast ibland ligger jag och pratar for mig sjalv lite, och kanske bajsar jag. De bryr sig inte om mig sa jag somnar om igen. Mamma kommer in klockan 8 oavsett vad jag forsoker locka med...
8.30 ater jag ersättning, 180 ml
10 sover jag 45 minuter
12 ater jag lunch: pure + dessert + 120 ml ersättning (lamnar ofta lite i flaskan)
13 sover jag 2 timmar
16 ater jag stor portion havregrynsgrot med nan god fruktpure till
17 sover jag 45 minuter - nar jag vaknar fran det har passet kommer mamma hem, oftast precis lagom till att ta upp mig ur vagnen, som jag alltid sover i pa dagarna
18 brukar jag fa en riskaka nar mamma och pappa ater middag
19.15 badar jag
19.45 ater jag en flaska ersättning, 210 ml - orkar inte alltid allt
20 somnar jag

När jag är vaken, leker jag på filten med mina grejor, pa mage och pa rygg när jag är mätt, min hoppgunga ar kul, speciellt framfor spegeln, jag har olika favvogrejor, ett blankt presentsnore ar kul att trassla in fingarna i och mina alskade trasmorknivar forstas. I koket sitter jag i min Bumbostol och är med i arbetshöjd. Senaste veckan har jag borjat vanda mig, och jag har fatt en tand! Gissa om jag biter mamma och pappa om jag kommer at!

Pappa och jag tranar pa att krypa, att sitta och att snurra runt. Det gar battre och battre. Nar vi ar ute med vagnen sitter jag upp, och ser mig omkring. Pappa sager att jag ar en 'brudmagnet', men det stammer inte, om inte farbroder och gamla tanter ocksa kallas 'brudar'. Kanske jag inte forstatt det har ordentligt...

Vi har ett traningsrum i kallaren, dar tranar mamma och pappa och jag leker med min jattefina bondgard i tyg. Det klarar jag i 40 minuter i strack sager pappa, for det ar hur lange hans traningspass tar. Jag glad nar jag far berom!

Nar jag badar ligger jag i 7 cm vatten pa rygg och plaskar med armar och ben. Min badolja stanker overallt sa mamma tror vi far mala om sa smaningom!

Jag behovde aldrig kuras, for jag var en Standardmodellbejbis redan fran start sager mamma. Mamma tror ocksa att vi har latit lite VAL praktiga har pa forumet... hoppas vi kan lata lite mer som oss sjalva i den har kackeltraden.

Nu ar klockan strax efter 10 och jag maste sova. Hors en annan dag.
Kram fran oss
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag behovde aldrig kuras, for jag var en Standardmodellbejbis redan fran start sager mamma. Mamma tror ocksa att vi har latit lite VAL praktiga har pa forumet... hoppas vi kan lata lite mer som oss sjalva i den har kackeltraden.
Präktig :shock: inte då, överambitiös :oops: massor :oops: :oops: :!:

Schemat och delaktigheterna är ju mål, men inga måsten för dem har vi lagt på hyllan :lol: 8)

Det är tur att jag har dig som håller mig som perfektionist på jorden. =D> :heart:
Tor 2006

Nian

Inlägg av Nian »

Man tackar och bugar, TorsMamma :oops:
Jag hade ingen lycklig bebistid med mitt stora barn, och kanske ar det aven lattare for mig nu nar det inte ar jag som ar hemma dygnets alla timmar.

Kanske lite normal 'pappadistans' till allt (om det finns nagot som heter det) gor att jag kan vara lite analytisk. Men jag haller tummarna varje dag for att allt ska funka.... :o

The good news ar att det stora barnet artat sej val, sa man kan gora ganska mycket fel utan att de genast springer och blir kriminella...

Kram o tack alla for en jattebra trad.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Linbodel skrev:
Vi har inte infört hela nätter än. Hon äter hel portion gröt på kvällen + mjölk och vaknar nån gång 03-04. Har bestämt oss för att vänta tills hon äter mer än smakisar av annan mat, om en månad kanske.
Skönt att höra att det är fler som tänker som oss om nätterna...
vendela sover ju bra på ätterna, men vaknar 23 och 05 för att äta men hela proceduren sker halvsovandes så varken hon elelr jag vaknar till ordentligt :-D

Annars ser våra dagar ut ungefär såhär... (om vi är hemma, annars så varierar det så klart, brukar tex gå på ÖF då stora killen behöver träffa anra jämnåriga och jag andra vuxna 2dar/v)

*07.00 morgon. storebror går på pottan och får kläder på sig och välling att dricka under tiden (ca 20-30min ) ensamlek för vendela
*7.30 storebror har ensanlek och Vendela får mat kläder och mys med mamma. övar magläge mm* ca9.00 vi äter frukost(jag) /fm fika (barnen - V äter rån)
* 9.15 - 10.00 Vendela sover, sedan ammas hon Widar och jag tar tag viktiga sysslor som tvätt, diskmaskin och dammsugning. vendela får vara med när hon vaknar, sedan går vi ut...
* 11.30-12.15 storebror sover. V och jag pysslar inne eller ute... lagar maten "tillsammans"
* 12.30 Lunch med smakis för V sedan ammas hon också
*13-15 V sover, ofta blir det hundpromenad och stallsysslor för mig och W under tiden...
*16 Fika/amning/smakis
* 16-17.30 pappans tid med barnen - Widar och han fixar brasa nu på vintern... och lite nnat smått och gott - jag jobbar - ähhum som ni ser nu :-D
* 17.30Vi förbereder maten tillsammans, Widar badar och ibland även Vendela (har exemhud) annars får hon massage
*18.30 Middag/smakis
* 19 Godnatt för Widar. Vendela ammas en sista gång - godnatt även för henne...
Gäst

Inlägg av Gäst »

A lie skrev: Skönt att höra att det är fler som tänker som oss om nätterna...
vendela sover ju bra på ätterna, men vaknar 23 och 05 för att äta men hela proceduren sker halvsovandes så varken hon elelr jag vaknar till ordentligt :-D
Jag säger detsamma!

Igår kväll vaknade Pyttan kl. 23 :?: :!: Blev så paff att jag ammade ... Nåväl, ännu mer paff blev jag när jag vaknade av mig själv och klockan sa 06.28 :!: :!: :!:

Idag ringde dagis och sa att "din son kräks". Usch! Stackars liten. Hur pigg som helst när han varit hemma en stund men lååång vila och ny kaskad på lekplatsen på em. Hmmmm. Och så ville han så gärna smaka av kvällsmaten och jag tvingade honom att livnära sig på tunnbröd och ris. Men tror ju det var bättre än vårrullar och Thaimat för en liten känslig mage.

Vi hoppas resten av oss slipper sjukan och att det inte ösregnar i morgon så vi kan vara i sandlådan. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet att det heter förskola.

Vi var alldeles ensamma på lekplatsen så jag tror inte vi smittat någon.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"