Hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
twinmom

Inlägg av twinmom »

Min älskede lille Felix har sover HELA natten :heart: :heart: :heart: Fra 19-06.30
Vi har kjört de 4 nye intensiv nätter nå och både vi och barnen fatter lite mer nu och det fungerar :lol: Måste si att det har varit veldigt jobbigt med intensiv konsentration, inte att de har krångalt super mycket men för att man har varit så konsentrerad själv på att här skal det sovas och jag måste lyssna och förmedla.
Vi skal nu forsätta i samma anda, vi vänder aldri tillbake. Mina killar är nu på mycket bettre morgonhumör, äter bettre och orkar mer dagen mycket bettre. :D :D :D
Kan man värklig forventa att en 3 1/2 inte skal upp å kissa på natten?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

twinmom skrev:Vi skal nu forsätta i samma anda, vi vänder aldri tillbake. Mina killar är nu på mycket bettre morgonhumör, äter bettre och orkar mer dagen mycket bettre. :D :D :D
Jättehärliga nyheter, twinmom :D :heart: Så underbart skönt att sömnen kommit, tack vare ert arbete :thumbsup:

om att kissa på natten; ja, man kan förvänta sig att de ska klara sig utan att kissa, men OM de behöver kissa, så är det bästa att de själva får ombesörja detta, om det är möjligt! Potta på rummet, t ex! Jag vet att det funderats mycket över nattkissning här på forumet en del, ska se om jag hittar det :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här är en, använd sökfunktionen och skriv in t ex kissa :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ssa+natten
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
twinmom

Inlägg av twinmom »

Nei, vet inte vad jag skal ta meg till :cry: :cry: :cry: Det går bare nedöver med oss. Tycker detta är super jobbigt, stenhårde rutiner på dagen, samma på natten vi kör jo med detta........ Men ljusglimten är få känner jag nu. För andra kvälden i rad skriker Felix och protesterar högt när det är leggdags. Vi har aldrig haft problem med läggning tidligare :cry: :cry: :cry: varför kommer detta nu. Jag vet inte var jag skal hänte kräfter i från. Natten som har varit har varit mycket jobbig. Felix vaknade och skrek vid tretiden och jag var tvungen att "solfjädra " två gånger innan han lugande sig och somnade om. Var inte alls förbred på att så stort bakslag. :cry:
Och nu detta på kväldarna vet inte vad jag skal göre. :?: :?: :?: Sedan har min man fått för sig att AW menar att de inte skal skrika, vilket gör mig till det svarta :evil: vargen som låter dom göra det och tycker att gör dom inte det så kommer vi ingenstans. Känner att de inte alls lyssnar på ramsan. Får inte till skratten för godnatten när han protesterar redan innan vi har sagt god natt. Vill jag skal sjunga han skal kissa osv.
Hur skal jag kunne vara stärk för mina barn skuld när jag bare vill ge upp :cry: :cry: :cry:
Vi kan jo inte börja om från början igen, vi måste jo vidare nu :?: :?: :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

twinmom skrev:För andra kvälden i rad skriker Felix och protesterar högt när det är leggdags. Vi har aldrig haft problem med läggning tidligare :cry: :cry: :cry: varför kommer detta nu.

Sedan har min man fått för sig att AW menar att de inte skal skrika, vilket gör mig till det svarta :evil: vargen som låter dom göra det och tycker att gör dom inte det så kommer vi ingenstans.
Hej igen!
Tappa inte modet nu! Felix frågar om det är så här det ska vara - din (er!) uppgift är att svara, med samma svar, enträget och tålmodigt, kväll efter kväll, samma svar! Ni MÅSTE ha samma stategi! Pojkarna hittar direkt den svaga länken, om ni inte samarbetar, eller går in, tar upp osv...
Ni måste känna er supersäkra och trygga i det ni gör, annars kan ni aldrig förmedla det till pojkarna! Du vet att de kan och vill sova, det har de gjort flera gånger, hela natten, och att det blir djupdyk hör till! Det betyder INTE att det inte kommer att gå i fortsättningen, men era pojkar är ganska stora, och har trasslat länge med sömnen, så det här måste få ta sin tid!

Visst menar AW att barn inte ska behöva gråta sig till sömns - och det kommer gossarna att sluta med! Men att gråta av ilska och trötthet är deras sätt att fråga! Om de gråter av ledsnad och INTE går ner i gråten, då måste man bryta! Det gör man lämpligast av solfjäder, eller när det är så stora barn som ni har, tillrättaläggande! Men det absolut mesta verktyget är ramsan! Och den ska ge pojkarna betryggande besked om att de kan sova lugnt och tryggt!
Snart, om ni håller linjen och inte tvivlar, ger upp, så kommer era pojkar att somna tysta och nöjda! Jag lovar :!:

Och skrattet till godnattet behöver inte vara storskratt! Men nöjd ska man vara, och må gott! Kan ni inte ha tokbus i soffan? Leka tagen eller kurragömma? Jaga pappa, kanske! Det måste inte vara vägen TILL sängen som ska fyllas av skratt, det kan vara en stund innan, men roligt vill vi ju ha! Kanske kan det jaga dina vargar på flykten också :wink:

Så upp med hakan nu, ni är en bit på väg, och ni har en bit kvar, men ni kommer att komma fram! Se till det som blivit bättre, fokusera på de bra bitarna, och älta inte det trista! Var säker på handen, ge raka besked!

Jag hoppas verkligen ni får en bra natt :!:

Kram Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

Hej
En liten rapport från oss :wink:
Det är fortfarande mycket jobb tycker jag, känns som värje gång vi tänker att ja nu ÄNTLIGEN har de fattat att på natten sover man, så hittar de på något som att "mig lurar du inte" :wink: Sova VAD ÄR DET :?: :twisted: :twisted: :twisted: Ungar....Men bättre är det jo helt klart. Natten i natt var bra helt fram till 05.30 :roll: Då tyckte Felix att någon måtta får det vara på hur mycket mamma skal få sova. Han skrek högt och var arg enda tills han hadde klarar av att vecka Leo. Leo tog över skrikandet. Felix somnade om :lol: men Leo holdt det gående en tio min. till. Var dock tyst när kl. ringde, men då hade han smygit ur sängen utan att jag hade hört det och satt på golvet och lekte :twisted: Vad gör man då :?:
Vi fortsätter att kämpa, kväldene går nu bättre igen och vi är väl lit mer forbrede, det finn ingen vedunder kur bare hårt arbete :wink: som betaler av sig bäst i slutändan
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och tack för att du berättar :!:

Ja, det går inte spikrakt för alla, jag tycker du har jättebra attityd till det hela, och det är nog så viktigt!
Nu får vi hoppas att uppsmygande ur sängen inte utvecklas till någon vana av unge herrn, det gäller att du försöker fånga upp så fort som möjligt, och ner i sängen utan ett ord, om det händer igen :!:
Fortsätt jobbet ni påbörjat så bra, och berätta gärna hur det går :!:

Kram Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

En liten hälsning från oss igen.
Rapporter har börjat att komma in från dagis nu :lol: Vad har hänt med era killar de äter mycket bättre, somnar nästan aldrig med näsan i lunchen och är genärelt på bättre humör. De kan nu klä sig själv när de skal ut (lite hjälp med vantarna) :roll: de gör inte det hemma kan jag si inte ens mössan går på själv där, men det var jo super bra nyheter :D :D :D Skönt att andra också märker att vi har arbetat hårt.
Nätterna är väl fortfarande inte helt bra, men mycket bättre. Vi har kört i 15 nätter (på riktigt) nu och tycket att det skulle vära bra inkört men har enndå kvar att sova en hel natt båda samtidigt. Det är mycket detta med kisseriet som spökar, men nu är vi nere från 3 gånger till en gång mot morgonen. Forsökar med täta toa besök på eftermiddagen. Har värkligen funderar på olika lösningar, tycker att jag måste ta honom på toa, sedan över vi på att klara toabesök själva, men det är en bit kvar :D
De sista nätterna har varit mycket bra, ett tag sedan de vaknade under natten, mer nu mot morgonen, tidlig morgon :roll: Våra dröm tid på 07 är lååååååångt borta. I dag vaknade de 05.18 båda två. Tror Leo sömnade till lite men inte länge. Min lille Felix låg tyst i sin säng från 05.18 till 06.35 då kan jag jo knappast göra något mer, Kan jo inte tvinga honom till att sova. Morgonen innan hade han varit ur sängen ca 300 gånger på morgonen, men jag var sten hård han hann inte långt. Nu på morgonen var han inte ur en ennda gång :roll: Får vi bare ordning på morgonen nu så, men märkar att de testar hela tiden, får inte slarva ett sekund :?
Vi kämpar vidare :twisted:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej twinmom :!:

Roligt att dagis märker, känns alltid skönt med lite bekräftelse, eller hur :D :?:

Det tar oftast lite längre tid för äldre barn att få till det, helst om det varit mycket kaos kring nätterna, och frågorna ett större barn ställer, blir ju lite svårare att hantera (upp och springa, kissa, törstig, prata, sjunga...) En sexmånaders ligger där den ligger, och dennes "frågor" blir "bara" gråt, nog så jobbigt, men lite lättare att hantera :wink:

Jag tycker ni gjort det toppenbra, och vad är väl 15 nätter egentligen :?: Sakta men säkert sitter ni där med säkra sovare, och tycker att den här kurperioden gick sååå fort :D

Roligt med rapporter, berätta gärna mer :!:

Kram :heart: Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jaha, nu har det gått en vecka, och jag hoppasden varit bra [-o< :!:
En liten rapport, kanske :wink: :?:
Kram Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

Tyvärr, alt annat en bra på sov fronten här. :cry: Våran flytt närmar sig nu mycket snabbt och jag är inne i en mycket intensiv jobb period OCH ovan på detta så blev vi alla förkylda. Eftersom jag jobbar natt har min man fått ta många nätter nu när de har varit förkylda och har inte riktigt klarat av att inte gå in till dom. igen. De har hostat mycket och Felix har varit mycket lässen. De märker väl också att vi är stressade och att det händer mycket, de vet jo att vi snart skal flytta. Läggningen är väl det som har fungerat best med untag i går och i dag. De har lagt sig som vanlig, men under natten har de varit mycket vakna, vill på toa hoster osv. Nu mår de bättre och jag är ledig i två nätter skal sedan jobba tre (sista) nätter igen så tänkte att nu måste jag ta tag i sovande igen och ge gubben strikte instruktioner :twisted: :twisted: :twisted: DE måste jo kunne lära sig att sova. Det med kisseriet är fortfarande svårt Leo är uppe å kissar men Felix har sin blöja men vill också upp på toa, kan jag neka det???Känns jo grymnt han är 3 1/2 snart och kan jo inte bare si till honom att nej du får kisse i blöjan :roll: Svårt. Att vakna av klokkan är mycket sällsynt nu mera och våran dröm tid kl 07 är mycket lågt borta. är tolv timmar för lång natt för 3 åringar. Jag tror att de egentlig skulle behöva det :wink: Tycker inte att de lyssnar på ramsan. Vid läggning ramsar jag alltid då ramsar de med mig :lol: Det kan de hitta på under natten också, bustrollen. Många gånger förer ramsan med sig ennu mer skrik, som att de vet att nej nu kommer hon jo inte in :cry: Felix går mycket ut av sengen, när jag lägger honom tillbaka holder han krampaktigt tag i mig, gå inte mamma :cry: hur skal jag takle det :?: Snart dags att lägga sig nu. Typisk att de timmarna jag sover best mellen 3 och 7 då sover de som sämst :shock: Snart är jag ledig i tre mnd och vi skal bara gossa. Bare tre nätter kvar :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej twinmom!

Jag hoppas ni får ordning på nätterna, gå tillbaka och läs hela din tråd, och fundera över hur det varit och vad du gjort när det funkat bra! Jag tror du måste leta fram lite mer attityd, och förmedla den till gossarna! Och läs igenom verktygslådan igen, gödsla inte med ramsor och spring!
("på natten sover man, då händer ingenting...")

Nu är du snart långledig med gossarna, då fixar ni detta :wink: :!:

/Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej twinmom!
Har tänkt på er! Vill gärna höra hur ni har det, om du har lust att berätta!
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "