lite frågor gällande riktigt ny lill-Skrutta!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Uppvak har vi också, men vi gör INGENTING, enligt principen att alla sover som små grisar. Speciellt 05 så skulle jag inte göra någonting alls, eftersom hon eventuellt kan ha fått för sig att man kan göra morgon då.
Jag tycker att de blir färre och kortare sen vi slutade med allt. Det är bara från 6.30 vi gör något nu mera, mest för att markera att du ska sova lite till!

Du vet ju att hon kan! I med örproppar och låt henne lösa problemet själv.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Vi har också problem med uppvak och det känns av någon underlig anledning alltid lättare att se andras problem och komma med rätt råd :roll: :roll:

Vi har provat allt känns det som, så vem är jag att ge råd :roll: Och då gör jag det jag gör bäst. Tänker högt :-k

Har tänkt på detta hela morgonen med er och kom fram till att AW sa en gång, att måste man fråga gång på gång, har inte svaret varit det rätta. Du behöver altså ge RÄTT svar inte bara ETT svar. (Hmmmm....måste nog börja ta mina egna råd snart.... :roll: :lol: )

Allt jag vet är, att man skall ju inte "prova" allt #-o . Man genomför med övertygelse! (Hmmm... kanske missat detta själv inser jag nu)

:arrow: Så ska du nu "backa" så skall du ju inte PROVA att backa utan peka med hela handen. PÅ NATTEN SOVER MAN! :evil:

:arrow: Hitta attityden se framåt och det där som Anna säger om "Rom byggdes....." du vet. Försök inte att vara perfekt för det gör dig bara olycklig, tänk att du har det förmodligen bättre än många andra och dessutom ett MÅL i sikte :!:

Ps. Ungen HAR poletter kanske bara inte de som du vill... EGEN vilja =D> Ds

:heart: :heart: Pepping, pepping, You go, and you go and you go... :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Hugaligen - jag blir stressad bara av att lasa dessa inlagg! Vantar nummer tva i sommar, och nog for att jag forsokte strukturera dagarna och natterna ganska tidigt sist gang, sa kan jag inte minnas att jag holl pa sa har men min forsta :shock: och efter en successiv forbattring (aven om det inte kom forran manad tre) sov han latt och ledigt 12 timmar utan uppvak vid 4 manader :D.

Utan att vilja sara nagons kanslor, trivialisera nagons brist pa somn, eller pasta att jag vet battre, sa sager min instinkt mig att man har kanske skulle borja slappna av lite bade nar det galler standardmodell och sovtider pa natten? Alla sma bebisar ar olika, och man kanske maste vara lite mer flexibel - inom vissa ramar. :?: :wink:

For mig ar de tre - fyra forsta manaderna en tuff period, en inkorsport till en mer strukturerad tillvaro - "the baby jungle" kallar min man denna ljuva :twisted: tid :lol:. Det ar allmant upp och ner och man maste nog rakna med att vara lite flexibel... annars riskerar man en ordentlig dos frustration, oro och kansla av misslyckande, vilket barnet definitvt inte fortjanar och som inte gor hela saken battre. Jag gjorde exempelvis som MammutMaria pa natterna... klockan 6 blev min "morgongrans". Vaknades det da eller senare accepterades det som morgon. Jag holl inte stenhart pa 7 - som var "min" tid. Visst hade det varit harligt med 8 (och blev det 8 ibland sa var det ok), men det kandes som om den naturliga morgonen for lillskrutten borjade vid 6 och det fick jag noja mig med de flesta morgnar.

Jag hade en fast laggdagstid (7) om jag holl hart pa, matade vid 10-11, sa smaningom forsvann nattmalet (som brukade ligga runt 2-3) och det sovs fran 11-6 atminstone. Jag forsokte medvetet minska malen successivt, blev det fel nagra natter sa blev det... det gick snart pa sparet igen. :wink:

Sa mitt rad till Mrs. Tall och alla andra mammor som kampar sa hart med sina alldeles nya sma:

Slappna av lite med schemat och forvanta dig inte ett stenhart regimen som gar pa rals de forsta manaderna.

Det ar ok med perioder som gar mindre bra (sa lange inte barnet lider av total somnbrist eller annat - och du inte gar HELT in i vaggen av trotthet).

Njut av ditt lilla barn - eller atminstone forsok! Jag haller fullstandigt med om att de tre forsta manaderna ar lagom roliga och de ar sa lagom sota ibland... hm :?. Men det ar fortfarande en unik tid som man maste ta sig igenom och jag tror att man gor det varre for sig sjalv om man har for hoga krav for sig sjalv OCH barnet. Inga barn foddes till varlden med onskan om att gora mamma frustrerad och besviken :oops: :wink:

Kramar! :)
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Glomde saga att jag haller med TorsMamma att "PA NATTEN SOVER MAN" ringande i huvudet pa natterna gjorde underverk med bade attityd och annat! Det hjalpte mig SA mycket att saga detta tyst for mig sjalv under vargtimmen nar lillskrutt bestamde sig for att vakna till. :wink: :lol: Rekommenderar starkt att klistra upp en skylt med sjalvlysande bokstaver over barnets sang... :lol:
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jodu... Sådär var det också med vår son... Och det skulle bli sååå lätt med tvåan, mmm.. ja, snacka om att få äta upp det man sagt! :lol: :lol: Nä, ärligt talat, det ända som är jobbigt är att man inte sover på nätterna. Dagarna fungerar helt gnisselfritt hemma hos oss, just pga av att vi varit ÖVERnogranna med tider och rutiner. Om nu bara samma känsla skulle smitta av sig på nätterna också... :roll:

Baby-jungle är ett ganska bra uttryck egentligen, bara det att med tvåan har man inte riktigt möjlighet till det, isynnerhet om maken är ute och flyger och far. Ettans rytm finns ju redan, så det är bara för tvåan att rätta sig i ledet. Och själv vet man inte stundtals vart man skall ta vägen före båda ungarna sover och äter "som folk"! Däri ligger kruxet med fler än ett barn! Man är så van att den tiden som barnet sover kan man göra "egna grejer" (t.ex. sova efter en krånglig natt), men med två finns inte den möjligheten. (Före nu när bådas schema ser ungefär liknande ut). Halleluja när jag kunde sova på dagen en stund i går! :D :D

Och sedan... ja, jag kom inte heller ihåg att jag hade haft några problem med storebrodern, men se så lätt man glömmer! Jag har nog tvärtemot stressat mer med honom än med tjejen! Hon har ju fått husera lite hur hon velat inom mina ramar, honom hade vi klockan i högsta hugg direkt. Men så är han ju också ett helt perfekt BB barn, som inte vaknar (eller åtminstone väcker hela huset) om inte verkliga vargar hotar (typ öroninflammation).

Men men... Det reder ju inte upp våra nätter med dottern och att jämföra ungarna blir man bara galen av. Och som sagt, sova måste hon lära sig i alla fall, banne mej!!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nåväl.. Efter noga övervägande kurar vi nu ungen enligt SHN, eftersom tendensen helt tydligt är fler och fler uppvak och det vill vi ju inte. Dessutom kör vi med 12 h natt i samma väva nu när hon är 4 månader. Vi känner att cirkeln helt enkelt måste brytas före nattrasslet eskalerar än mer. Inatt hadde vi 6 uppvak och det är helt enkelt 6 för mycket! Eftersom vi ju har verktygen och kunskapen så kör vi! :wink:

Jag har en känsla av att eftersom 3-4 månaders babyn är ett "vanedjur" så verkar det som om vår Lillskrutta har fått för sig att det skall vara såhär. Så nya friska tag och nu skall det sovas banne mej! :sleep:

Inatt sover hon i vagnen och vi vagnar och kör in ramsan de följande dygnen. Så få se att även denna lilla unge kan lära sig sova!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Grattis på 4-månadersdagen!! :-({|=
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Here we go! :wink: Vagnen får dock flyga och fara, eftersom hon blir SÅ förbannad av att vagnas. Eller rättare sagt, skitförbannad så fort man slutar. Konstigt, då jag inte vagnat ett ända tag på två månader, så vagningsträsket borde vara långt borta. Men herrejävlar så förbannad hon blev! Har ALDRIG hört henne skrika så. :shock: :shock: Väckte tom maken för att han skulle höra att hon verkligen KAN skrika. :lol: :lol:

Nåväl, jag buffade följande uppvak och det gick mycket bättre, hon lugnade sig och fast det blev lite protester så flög hon inte igenom taket när jag ramsade mej ut. Och framemot 5 på natten började hon tom svara på ramsan. Vid kl 7 behövdes bara tillrättaläggandet och ramsan, =D> så vi får se hur nästa natt går.

Borde jag föresten flytta över med denna tråd till kurbarnens hjälpforum, när jag nu en ggn kurar?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Känns nästan som om jag börjar få mina teorier sanna. Buffning är bättre än vagning. :wink:

Bra jobbat :!: =D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Andra natten avklarad... Fortfarande 4 uppvak, men det är å andra sidan 2 mindre än natten innan! :D

Ramsan tar hon riktigt bra, men än kan hon bli riktigt arg vid vargtimmen. :evil: :lol: Hon var inatt vaken närmare 30 minuter och skrek från och till, men godtog till slut beskedet. :)

Så nästa natt backar vi lite till, och ser om inte det här börjar reda upp sig nu! (Så dags när brorsan som äntligen återhämtat sig från sin förkylning håller på att få 6 tänder på en ggn, vilket gör hans sömn orolig :lol: :lol: . Är det inte den ena så är det den andra!! :lol: :lol: :lol: )
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Mycket bättre! :D Ett uppvak i vargtimmen som dock tog ett bra tag att komma över (hon tyckte absolut att det var färdigtsovet!), men hon gav med sig till slut och sussade glatt fram tills klockan var 8 och pappa tog upp henne. Duktig flicka! :D :D

Nu känns det som om vi är på rätt köl igen! Inatt backar vi ännu mer, och hon får bara en påminnelseramsa vid eventuellt uppvak och sedan får hon "greja" resten själv.
:thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad skönt att det går så bra :!: Du har onekligen en viljestark liten dam :D Det är tur att du också verkar vara det :wink: Fortsatt lycka till :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat, jag är imponerad =D>
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men tusan vilken tjurskalle! Bra jobbat! :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag hann inte skriva igår men gissa vem som sov hela natten (12h) fjärde kurnatten? Och femte också! \:D/ =D> :D Utan ett endaste lilla uppvak!! Och glad i hågen somnade hon också, utan ett minsta lilla pip! :D Vilken duktig liten flicka!!!

Så snacka om att vara på rätt köl! \:D/

Att sedan en dagslur var strulig är väl mer regel än ungdantag... Det lär väl ta sin lilla tid före allting faller på plats!

Tack Anna Wahlgren än en ggn för att du finns!! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"