Hjälp, vill inget ha

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Frippe

Hjälp, vill inget ha

Inlägg av Frippe »

Hej, Egon är nu 8,5 månader och har just haft ett par dagar med kräksjuka. Fredags kväll kräktes han ordentligt mellan 19.30 och ungefär 23.00 Sedan sov han ganska ok till 6.00 då han fick lite, 50 ml välling. Under lördagen fick han välling och vatten under dagen i små portioner. Han kräktes inget och var glad och nöjd till ca 12.30 Då ville han bara ha vatten till hn somnade 19.30 Märkte att första tanden tittade fram och bekymrade mig därför inte nämnvärt angående välling vägran. I går på sönags morgonen åt han 100 ml vid 6 snåret och började kräkas igen 7.30

Vi tog en sväng till Sachska barnakuten efter att vi i fler timmar inte fått i honom ens en tesked vätskeersättning. Där fick han ersättningen med lite äppeljuice i. Vi åkte hem och provade samma sak men icke!
Han åt lite välling igen i går kväll och igen i morse vid 6. Han har inte kräkts på 24 timmar och är glad som vanligt. Jag har prövat att blanda i äppeljuice eller saft i vätskeersättningen, även frysit in som isbitar och serverat som glass. Sedan i morse klockan 6.00 Har han fått i sag max 20 ml vätskeersättning och ett rån med smör på annars inget! :(

Han vill inte ha välling, varken vanlig eller majsvälling, inte något annat att dricka - inte ens vatten.ö Båda tänderna har börjat titta upp i nederkäken men han har ingen feber. Han börjar bli ganska grinig av mat vägran och eftersom han ligger på minus 2 på v ktkurvan och är svår i maten annars oxå börjar jag känna mig riktigt orolig.

Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?

Frida
Ärtan Eggon född 060607
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Frida!

Vad tycker han om i vanliga fall? Du kan blanda lite salt i det mesta som innehåller lite socker så får du "vätskeersättning". Bara det inte är för jättesött. Det står recept i länken nedan. ½ tsk /liter.

Så här stod det på Netdoktor.se:
Hur syns det på barnet om det har vätskebrist :?:

Kontrollera om ditt barn kissar. Om det handlar om spädbarn kan du se hur mycket har kommit i blöjan. Om det inte kommer några tårar när barnet gråter är detta också ett tecken på vätskebrist. Titta på hur barnet ser ut i munnen; om barnet har tillräckligt med vätska är slemhinnorna fuktiga och rosa, tungan är våt och det finns spott i munnen.

Du bör kontakta en läkare om barnet inte vill dricka, eftersom detta snabbt bidrar till vätskebrist.

Likaså bör en läkare kontaktas om det är så att barnet beter sig annorlunda än det brukar eller om det är förvirrat eller svårt att komma i kontakt med.

Här står det också om vätskebrist.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=17725
Frippe

Inlägg av Frippe »

Tack för snabbt svar. Det han brukar gilla är välling annars är han extremt kinkig! Han äter ett par teskedar mat eller frukt och sedan inget mer, men får välling mellan målen för att orka och växa.

Han kissar lite ganska regelbundet men det är välldigt gult. Jag har fått i honom ytterligare ett halvt rån och lite vatten.

Frida
Ärtan Eggon född 060607
Frippe

Inlägg av Frippe »

Jag får en känsla av att det gör ont nu när tänderna kommer upp och att det är därför han inte vill varken äta eller dricka, bara sådan himla otur att det kommer i kombination med kräksjukan!

Frida
Ärtan Eggon född 060607
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Du kan ju prova Alvedon om du inte redan har gjort det. :idea:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra nödmat vid absolut superkris är glass. Fett, kaloririkt, vätska och en liten del näring också. Men inte bara.

Med aptiten i övrigt: Skulle tro att vällingen mellan målen stör en hel del för aptiten VID målen. Då är han ju inte hungrig när han ska äta.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Sover han om natten? När min son var magsjuk 7 månader gammal och fick upp precis allt innan sovdags gav jag vätskeersättning i nappflaska i sömnen under natten, 30-40 ml, tre gånger under natten. Det mättar inte men gör att han mår bättre när han vaknar då kroppen får vad den behöver. Har du prövat det?

Jag varvade sedan dagtid Sempers frukjuicer med vätskeersättning, teskedsvis var 10:e minut hela dagen och det funkade fint. Det blev dessutom mycket "roligare" att dricka så än i nappflaska :D . Tycker han det är skoj att dricka ur glas? Mångs små bebisar tycker det är mycket roligare än nappflaska.

Bry dig inte så jättemycket om mat förrän han slutat kräkas, satsa på vätskan i stället så inte hans allmäntillstånd försämras.
När han kan äta igen kan du försöka med soppa på morotspuré och kokt vatten (lika delar) och smörgåsrån med smör (men det gör du ju redan). Chips tipsade de mig om på Vårdguiden, salt, fett och lite skoj att knapra på.

lycka till och beräta hur det går. Vårdguiden är super om du är minsta osäker på när det är dags att åka in till läkaren igen. www.vardguiden.se 08-320 100.

kram
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"