Sen med prfylaxen!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Ewelina
Kontakt:

Sen med prfylaxen!

Inlägg av Ewelina »

Hej hopp! Vilket härligt forum :)

Fick i dagarna Brnaboken av min mor, fö en mycket klok kvinna :wink:
Läste kapitel 4, VM i Förlossning. Och blev förfärad. VARFÖR har inte någon drämt denna text framför mig tidigare!? Jag är nu i v31, snart v32, och min fobiska rädsla för smärta har funnits med mig hela mitt liv. Ändå har ingen påtalat detta uppenbara för mig. Nämligen att det finns ett sätt att hantera förlossningen. Att det skulle vara smärtfritt tror jag inte på något sätt, det är knappast någon stor konspiration som världen har, men då pratar vi om mig som trots EMLA gråter av panikångest när blodprov ska tas. Jag hittar alltså på smärta där den faktiskt inte finns.

Hur som helst, efter många vändor hos BM, Norea (motsv Aurora samtal för förlossningsrädsla, ännu ett underbart ord, vem är INTE lite nervis inför sin första förlossningen? Eller andra, eller tredje...) och min pyskolog är det faktiskt bara min barnlös psykolog som hintat åt sykoprfylax hållet... Själv har jag nosat på gravidyoga men fixade lustigt nog inte alla gravida och den beröring ledaren påtvingade oss, och jag har lång historia av psykisk sjukdom varför man "tagit hand om" mig under hela graviditeten. Men ingen har nämnt detta uppenbara, mitt i allting!!

Så nu är jag redo att träna! Började medan jag läste kapitlet, hello jag är självklart heltänd på detta som så många kvinnor svär vid har hjälpt dom aktivt föda fram sina barn, om än inte smärtfritt så inte mer smärtsamt än att man lätt hanterar det. Inget snack om trauman mm. MEN ÄR JAG FÖR SENT UTE!? Hinner jag innan förlossning, få in någon som helst pejl på detta? Ska jag träna dubbelt så mycket då tiden ju är lite knapp? Ni brudar verkar ha bra koll på detta, råd mig gärna lite :D Ska inhandla Wilsbys bok nästa vecka och lusläsa den, och så ska jag ta mig ett litet snack med min BM, som under hela min grav varit underbar, och fråga om hon inte kan ha ett litet träningspass med mig, hon har jobbat länge så hon var med när man hade psykoprofylaxen som en naturlig del av föräldrautb.

Har ni orkar läsa ända hit tackar jag å det varmast, och hoppas på lite praktisk coachning i om det ens är möjligt att på så kort tid bemästra något av det här med förlossningen. Framförallt krystningen känns viktig, tror det är där jag kan tappa kontrollen och uppleva det hela som ett trauma snarare än något jäkligt häftigt och positivt!

Varma hälsningar Ew
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ewelina,

Anna Wilsby är super på profylax. De har massor av olika kurser ínkl. intensiv kurs. Förmodligen måste du resa och betala en slant men jag tycker utan tvekan att det var värt ALLA pengarna.
Om (när) jag blir gravid igen kommer jag absolut att gå en repetitions kurs!

Här är länken, se om du hittar en som du hinner med. Finns en vilja finns en väg :wink:

http://www.profylaxgruppen.com/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med TorsMamma, som brukligt. MEN köp också Gudrun Abascals "Att föda". Det var den som gjorde det hela så bra för oss!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Och om du inte har möjlighet att gå kurs och vill träna på egen hand. Satsa på avslappninig och blåsa på ljuset. Krystövningen är super och inte speciellt svår eller tidskrävande. Den räddade verkligen mig när det gällde :D

Sedan kan du ju bygga på med resten av andningsövningarna. Flämtandningen tog ett tag för mig att bli riktigt bra på, men om man verkligen intensivtränar går det säkert.

Att slappna av är verkligen a och o tycker jag och det är ju lätt att träna tex varje kväll innan du ska sova samt varje morgon innan du kliver upp.

Jag är ju långt ifrån en expert, men så hade jag nog prioriterat om jag hade haft ont om tid.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

En lulebo :!: Såå trevligt :!: :D Du är så välkommen hit :!:

Jag säger som de andra: träna det du hinner! Har du sett den klistrade tråden med profylaxberättelser här ovanför? Där är vi flera som berättar om våra förlossningar och hur träningen hjälpt och så. Jag tror att jag sett en annons för psykoprofylaxkurs i något lokalt annonsblad? Känner du igen det? Undrar om det inte var i Luleå?! Jag kan kolla upp, om du vill.

Kram Lua i Älvsbyn. :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Det är säkerligen inte för sent! Som du säger så känner man ju fortfarande smärtan och det är hårt jobb... men jag kände iallafall att jag hade rätt bra kontroll över det hela. Det är väldigt bra att ha något att koncentrera sig på (andningen) under värkarna, tex.

En kompis till mig övade inte ett dugg men hon visste om hur man "skulle göra" genom mig. Hon tyckte faktiskt att andningen gick lätt att göra när det väl var dags och hon visste också vilken teknik hon skulle använda för krystningen.

Själv övade jag rätt länge men var sämst på avslappningen. Jag vet inte om det bidrog till att jag inte kände särskilt tydliga pauser mellan värkarna eller om det berodde på att vattnet gått tidigt eller någon annan anledning.
Hur som helst är det bara att sätta igång och träna!

När det gäller andningen gillade jag mest att andas ut genom munnen och in genom näsan. Man pustar liksom lite lätt ut luften genom munnen och inandningen genom näsan går nästan automatiskt. Lycka till!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej!

Och grattis till lilla livet i magen! :heart:

Det kommer att gå JÄTTEBRA! Du får helt enkelt träna mer än de tio minuterna varje dag som de som börjar tidigare klarar sig med. Att man börjar i god tid är för att hinna få till automatiseringen så att det blir en naturlig reflex när förlossningen väl drar igång. En av Anna Wilsbys väninnor väntade ända till värkarna drog igång innan hon beslutade sig och Anna gav coachning via telefon innan hon for in på förlossningen! Det gick det med. :shock: :lol: Mitt förslag är tre-fyra tiominuterspass per dag. Det går ju att träna nästan var som helst.

Jag håller med Krümel om att in-näsa ut-mun är bäst för att undvika hyperventilering. Med Wilsbys bok fixar du det, du behöver inte gå kurs men kurserna ger en massa annat som är värdefullt förstås.

Förlossningssmärtan är en helt egen sort så ta inte ut nån skräck i förväg bara för att du tycker blodprover är läskigt (vem tycker inte det?). Det går inte att jämföra. Visualisering är också en fantastisk kompanjon till andningen och se till att ha ett bra stöd med dig. Mamma? Sambo? Någon som du pratat igenom alla delar med innan och som aktivt hjälper dig att komma vidare (massera och påminna om avslappning mellan värkarna för att samla sig och fokusera inför nästa värk, påminna om målbilden osv) om du fastnar i rädsla eller hopplöshetskänslor. Speciellt de sista cm av öppningsskedet brukar alla behöva coachning för att se framåt mot krystningen. Och då är det inte långt kvar!

Det kommer att gå bra! Och du kommer känna dig så nöjd efteråt när du håller din lilla bebis i famnen! :heart:

Kram Jannika
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Åh tusen tack för alla svar!

Jag tog kontakt med en kvinna här i Luleå som håller kurser i Psykoprofylax enligt Lamaze-metoden (det är nog hennes annonser du sett Lua :) ) för att fråga om det möjligen möjligen fanns någon kurs som inte krockade med förestående resor mm. Även om jag helt och hållet övervägde att skippa dom FÖR en sådan sak. Det var i Fredags. Idag ringde hon upp och berättade att det finns en plats kvar IKVÄLL och att vi är välkomna. Det var som att hälften av rädslan och 1/4 av paniken bara rann undan!!! Så ikväll ska jag dit så jag kan komplettera den träning jag har påbörjat här hemma.

Tänk att det känns som att den här förlossningen trots allt inte kommer skrämma slag på mig... Det som jag, och psykologen och faktiskt barnmorskan, varit mest rädd för är att jag ska uppleva detta som ett trauma och därför inte kunna ta till mig bäbban ordentligt. Men nu känns det som att jag kan fixa det här på ett uthärdligt sätt. Och jag har min sambo med mig och min väninna som med 3 egna födslar och 6 vänners förlossningar bakom sig är rätt så rutinerad. Sambon har fått Barnabokens förlossnings kapitel framför näsan och väninnan följer med på kursen ikväll. Och ni underbara brudar som själva genomgått förlossningar och säger att det kommer gå bra, ni ger mig också trygghet :)

Skriver när jag varit på kursen ikväll :)

Återigen; tack tjejer!
Lua

Inlägg av Lua »

:heart: Underbart! Ser fram emot rapport!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Härlig inställning!

Ingenting händer av en slump, är min tro. Fantastiskt!

Lycka till och glöm inte rapport.

Kram Jannika
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Hej!

Nu har jag varit på min förstakursträff. Den pågick i dryga 3 timmar så det var inte läge att skriva rapport 11 på kvällen, då ville jag bara sova :)
Men det var bra, och det känns mycket bra. Vi tränade mellananding och sjupandningen och lite avslappning och fick inpräntat hur viktigt det är med TRÄNINGEN. Jag är oerhört dålig på att slappn av mentalt, kroppsligt funkar bra, så det får jag verkligen träna träna träna. Hann med en kortis i morse och ska snart stänga av telefoner och ta en avslappning igen.

Jag är, av naturliga skäl, inte lättfrälst och jag tror inte på någon enkel väg i livet, jag har försökt ta dom svårare grundliga vägarna i livet och dom enkla och uteslutande har de svårare tagit mig längre än de enkla. Således har jag lite svårt att acceptera "enkelheten" i metoden men jag tänker ungefär såhär;

Metoden bygger på kroppens signaler och är egentligen inget man tränar på så vis att det är något nytt man tillför, man tränar bara upp något som är lite bortglömt, och därför kan det ju låta rätt. Efter att ha tränat lite grann inser jag ju ATT DET INTE ÄR LÄTT utan något man verkligen måste träna träna träna. Så då blev den skeptiska Ewelina genast mindre skeptisk. Jag tror helt enkelt inte på något annat än min kropps förmåga att fixa det här.

Så nu är det andning och avslappning för hela slanten. Nästa kurstillfälle är om en dryg vecka och alltihopa avslutas den 7 April med en 5e träff. Och sen återträffen när alla bäbbar är födda. Wilsbys bok blev upphållen och rekommenderad precis som "orginalet" "Att föda utan smärta". Kvinnan som utbildar är en redig sak och det är lätt att ta till sig det hon säger!

Jag har haft jordens flyt känns det som :)

Kram Ew
Jannika

Inlägg av Jannika »

:D Underbart!

Profylaxen håller även för skeptisk granskning, alltså bra även för kritiskt lagda, haha!

Min mamma brukar säga; "Går det lätt är det rätt". Eller det mer trendiga uttrycket att man kommit in i ett "flow" och det verkar ju du hamnat i nu. Det är bara att gratulera.

Och träna. :wink:

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"