Min fem-månaders tjej är hård i magen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Sidda75

Min fem-månaders tjej är hård i magen

Inlägg av Sidda75 »

Min tjej har börjat bajsa väldigt lite sedan jag börjat introducera gröt och ibland någon puré. Förut bajsade hon varje dag men nu blir det var tredje eller var fjärde dag. Har provat att ge katrinplommonpure till gröten för att hon ska bli lösare.

Undrar nu hur ofta era småttingar brukar bajsa? När är det dags att börja oroa sig? Hon verkar inte lida av detta själv.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Vi har samma problem lite till och från och det som fungerar bäst är att ge katrinplommon varje dag och vatten (efter maten så man inte blir mätt) i förebyggande syfte.
Nån gång när det har varit mer akut och han har haft ont har vi gett ersättning med lite matolja och extra fett i gröt och puré i nåt dygn.
Får han vatten och katrinplommon så bajsar han varje dag.
Man kan väl också tänka lite extra på vad man serverar överhuvudtaget, finns ju mkt som är lösande förutom katrinplommon (päron tex) och annat som är stoppande (majsmjöl tex) som man kanske inte tänker på.
Hoppas det löser :wink: sig :)
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Messmör är också bra och lösande för lilla magen. Katrinplommonpuré som sagt, här går det en halv burk per dag. Minst.
Bajsa bör hon helst varje-varannan dag och helst inte så sällan som var tredje.
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för era svar!

Får se till att stoppa i henne mycket katrinplommonpure. Nu är hon åter inne på tredje dagen utan att bajsat.

Tänk att man kan bli så glad sedan när hon väl bajsar. Det är som man vunnit på lotto nästan :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

En fråga, Ammar du eller ger du ersättning? Har du provat att göra gröten lite lös och sedan kan du röra i en kapsel "Lactiplus" (hälsokosten) i fisljummen gröt? Lite baciller är aldrig fel oavsätt magkonsistens. :wink:

Pure: rekommenderas potatis, palsternacka, morot, jordätsskocka allt med en hel del rapsolja. Inte majs, inte äpple, inte blåbär, gärna Päron och övermogen banan, ej omogen.

Viktigt är också dryck, gärna vatten! Inte mjölkprodukter!

Lycka till :!: :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej hej!
Jag tipsar om det som jag brukar tipsa om..Kiwi! Kanon mot små hårda magar!
Att klippa ner lite torkade katrinplommon i havregrynsgröten och koka ihop är också jättebra.
Undvik banan tills magen blivit "lösare" :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för ännu mer råd!

Tors Mamma, jag ammar då hon aldrig gillat flaskan. Bröstmjölk ska väl vara laxerande men det verkar inte som det hjälper.

Tryckte i henne mycket katrinplommonpure tidigare idag och det gav resultat :)
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

:thumbsup: :lol:
Så bra!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Kiwi fick Karl räserbajs av. :shock: Oj, men han var inte hård innan. Blåbär blev han lös av, det kan visst funka åt båda hållen. Aprikos är också lösande.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad bra att det går frammåt! Jo, bröstmjölk skall ju vara lite laxerande det var därför jag frågade. Dessutom är det så att suga sätter igång tarmrörelser så det brukar också hjälpa till.

:idea: Om du pumpar så kan du ju då göra all mat på bröstmjölk också för att få just en liten extra laxerande effekt. Samt extra rapsolja i matpureer.
Just nu idag får Tor potatis med massor av bröstmjölk och en del rapsolja.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Annat som kan vara lösande är: Kallpressad linfröolja, fikon, morotsjuice m aprikos, katrinplommonjuice (bättre än purén), övermoget päron, plommon, färdig aprikospuré, päronpuré, övermogen banan, vindruvor, aprikoser, russin.

Och följande kan vara stoppande: morötter, morotspuré, majs, ris, äpple, grön banan, ägg, nyponsoppa, blåbärssoppa, smörgåsrån

Har inte själv kommit fram till detta utan sökte info när sonen hade problem med magen. Kan ju vara värt att prova åtminstone.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för så bra tips!

Nu väntar jag åter på sprak där bak :) . Har endast gett päronpure och katrinplommonpure de senaste dagarna. Kanske inte så bra att bara ge söta fruktpureer :?

Undrar när det gäller vatten om man måste koka det först?

Har även en annan liten fråga. Det känns inte som om hon blir riktigt mätt på att bara amma och äta katrin/päronpure då hon helt plötsligt vill äta väldigt ofta redan efter två timmar. Har blivit massor av ammande och schemat börjar sättas ur spel. Dessutom har hon vaktnat till vid vargtimmen de senaste nätterna vilket hon inte gjort sedan länge :shock:

Beror det på att bröstmjölken inte längre är tillräckligt? Kan tillägga att hon aldrig får ersättning då hon inte gillat flaskan. Hon är inte särkilt intresserad av att äta annan mat och försöker jag få i henne potatispure eller gröt så är det inte så mycket hon vill ha. Hon har ännu inte fått i sig en smakportion av gröten. Dock har jag lagt detta lite på is nu medans hon är hård i magen.

Tar gärna emot tips/erfarenheter om era småttingar varit svåra att få i mat vid fem månader och hur ni gjort.

Jag ska prova att hälla i rapsolja i maten och får väl truga vidare.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja det låter som om hon inte blir riktigt mätt av bröstmjölken. Om du skriver hennes ålder under "profil/signatur" är det lättare för oss andra och veta om det just nu är en ökningsperiod på gång.

Här är mina tips för att öka mjölkmängden:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

Det är svårt när de inte tar flaska (man får truga med attiyden av självklarhet), men jag ger pumpad bröstmjölk i alla dess former och gärna förstärkt med NAN pulver. Då blir det dubbla kalorier på samma mängd.

Tor får detta i flaska, pipmugg, dricka direkt ur kopp, koppmatning, skedmatning iskall mjölk, var det senaste. Alla trick i boken. Gärna sittandes i babysitter.

Ge inte upp, till slut släpper det!
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

Min dotter gör tummen upp för sötpotatispuré :thumbsup: Tror inte nåt smaskigare uppfunnits. :D Väl blandad med bröstmjölk, men det var så gott att hon nog ätit ändå. Ingen aning om huruvida det är stoppande eller lösande dock. Hennes mage har funkat normalt de tre dagar hon fått det.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tors mamma, nu har jag lagt in en signatur så ni vet hur gammal hon är. Nästan lika gammal med Tor ser det ut som :) .

Just nu sitter min lilla stackar och krystar så hon är röd i hela ansiktet!

Tack åter för bra tips!
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"