kramper

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

kramper

Inlägg av fjällström »

Vår storasyster hade sk. nyföddhetskramper som liten. Man hittade ingen orsak till dessa kramper, utan antog att ledningingarna i lilla hjärnan inte var färdigisolerade vilket gjorde att impulserna gick kors och tvärs :arrow: kramper. Nu undrar jag hur ett friskt barn beter sig i tillståndet mellan sömn och vakenhet. Tycker mig kunna se små ryckningar även hos vår lilla elin :cry: När hon ska vakna eller till att somna kan ögonen rulla lite, hon ler och de små benen rycker, ibland även lite små ryckningar i armarna. Är detta normalt :?: Kanske beror det bara på lite magknip... Men dessa små tecken såg vi även hos Sara som nyfödd och de små rycckningarna övergick sen i att hela lilla kroppen krampade. Sara har dock inga men av detta vad man kunnat se. Hon åt krampmedicin tills hon var tre månader gammal och har därefter aldrig visat några kramper.

Men är det normalt att små nyfödda gör som lilla elin?! Jag har ju bara haft sara liten och där var det ju inte normalt.

// Rädda mamman
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Lua

Inlägg av Lua »

Din beskrivning låter som ett helt normalt insomnande. De kan se helt koko (förlåt..) ut, särskilt när de rullar med ögonen :roll: och ler :D samtidigt... Om du känner dig orolig kanske du ändå ska kolla upp? Kanske bara med någon annan mamma i din omgivning, typ.

Kram Lua. :heart:
fjällström
Kontakt:

orsak

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Tack Lua för dina lugnande ord :heart: Man kunde som sagt inte hitta någon orsak till storasysters kramper. Det togs prover och vår vecko-gamla lilla tjej genomgick alla tänkbara undersökningar - utan att man kunde hitta några fel. Det var förstås fantastiskt skönt :wink: Blir nog bara rädd när jag tänker på känslan man hade där på sjukhuset. Ingen visste vad det var för fel på lilla Sara. Vissa dagar trodde jag inte att vi skulle få ta med hene hem från sjukhuset :cry: Man misstänkte epelepsi, hjärnblödning, tumörer, missbildning i hjärnan mm, mm. Det var den värsta veckan i mitt liv. Men frisk blev lillan när ledningarna i hjärnan fått lite mera tid på sig :roll:

Läste någonstans att nyföddhetskramper är mycket ovanligt och man har inte kunnat hitta någon ärftlighet i det. Så risken att lilla Elin också skulle börja krampa är ju näst intill obefintlig. Ett barn på några tusen krampar..

Jag ska lägga min oro åt sidan och istället njuta av lilla underverket :wink:
Börjar hon trots allt krampa så får vi ta det den dagen.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det är ju svårt att säga när man inte ser det själv, men nog tycker jag att jag känner igen det där. Det låter normalt. Ryckningar, ja Karl låg ju tyvärr på rygg i början. Så han ryckte till i sömnen ibland.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"