8-manaders med somnproblem! Snalla MASTE fa hjalp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jzgridley

8-manaders med somnproblem! Snalla MASTE fa hjalp!

Inlägg av jzgridley »

Kara Anna och alla ni andra,

Jag hoppas verkligen att ni kan hjalpa med lite konkreta rad for just denna situation. Jag skriver till er da jag har totalt tomt mitt forrad av ideer nar det galler min van och hennes 8 manader gamla kille. Jag har haft turen att ha en saker sovare sjalv (med tillfalliga fnurror) och jag vet inte vilka rad jag ska ge langre. Vi har valdigt tat kontakt och jag lider verkligen med henne nar hon berattar hur hon har det. Hon ar den begavade, palasta (laser Barnaboken sida upp och sida ner) och framforallt starka mamma-typen som provar allt och inte ger upp i forsta taget, men jag tror att aven hon haller pa att ga i vaggen av frustration, somnbrist och kansla av misslyckande.

Jag kommer att citera huvuddrag av hennes senaste beskrivning om hur hennes dagar och natter ser ut. Barnet sover fortfarande i foraldrarnas sovrum (mest i egen sang) och jag har foreslagit att hon MASTE flytta ut honom till eget rum snarast mojligt. Det foreligger viss tvekan att gora detta framforallt fran pappans sida som vill att lillen ska kanna sig "trygg". Lillkillen (H) verkar aven vara inne i en period av 8-manadersangest, sa de vet inte om det ar bra tajming. Han vaknar i nulaget i princip varje till varannan timme fran det at ha lagt sig klockan 7. Vaknar vid 5-tiden och vill ha morgon. Jobbar upp sig till hysteri om mamma forsoker buffa, stoppa om eller kallt ignorera. Hon har provat allt, men har liksom vi andra svart att sta emot nar det blir hysteriskt vral, och plockar till sist upp (efter ca en halvtimme).

Sa har skriver hon bland annat och det forstnamnda ar en beskrivning av en BRA natt:

"En liten nattrapport:

Sov 19.15-21.15 utan avbrott

21.15-24.00 8 ( ! ) korta uppvaknanden, omstoppning räckte

sov 00-03.30 vaknade våt, bytte på honom i sängen

03.30-04.30 H försöker somna om, jag schyyyar vid behov är SÅ nära att somna men

04.30 gråter och skriker för full hals, jag kämpar i en halvtimme efter konstens alla regler att få honom lugn i sängen men förgäves. Sprattlar med armar och ben och vrider sig som en orm. Hemskt. Ger upp och tar upp.

05.15 somnar småsnyftande i min famn, lägger honom på mage i sin säng och han sover sedan till, håll i dig nu, 07.20!!

Summa sömn H: 10 h Jag: 3,5 h. Jag somnade inte om på morgonen, låg väl och väntade på att han skulle vakna efter 45 minuter."

Och senaste rapporten:

"Jag provade igår och inatt att låta honom vara när han skrek men han blir alldeles HYSTERISK efter en stund. Det är inte någon stilla gråt eller snyftande utan han jobbar upp sig till full panik. Inget som jag kan ignorera. Takpannorna lyfter snart när han gapar. Igår eftermiddag blev han helt skogstokig, precis som på natten. Jag stannade i köket en bra stund, med dörren stängd och fingrarna i öronen, men till slut kände jag mig som en misshandlare – han skrek så han knappt fick luft. Att lugna utifrån gick inte heller försökte jag först länge och väl.

Tro mig, jag vill inget hellre än att han skall klara upp det själv med min ledning om så behövs. Att det inte skall ligga på honom hur tillvaron skall fungera vet jag men det är inte så lätt i praktiken för mig i just denna situation. Jag vet att det är bara början på föräldraskapet och det var med den insikten och en känsla av totalt misslyckande och uppgivenhet som jag sa till M igår att han får vara föräldraledig och jag får jobba istället. Jag sa att det blir INGA mer barn för detta är jag inte gjord för. Jag var så besviken på mig själv att jag inte lyckas reda ut detta. Samtidigt var jag så ledsen för att det kändes som om jag skadat H när han fick ligga ensam i full gråt när jag vände och gick ut. Det är emot alla instinkter och det gjorde så ont. Dessvärre leder väl kanske inte instinkterna oss rätt alla gånger så de kan man nog inte lite på.

Tänder har han sju nu och han fick två under den perioden han sov några hela nätter, känns inte som om det är någon mer på gång nu. Det fattas bara en så har han dom man ska ha när man är ett år.

Att det inte är bra för H att sova så lite och ryckigt är ju det som oroar och stressar mig. Jag ser ju en nedåtgående spiral av sömnbrist, gnällighet och elände framför mig. Jag klarar mig alltid.

Nu i efterhand så har det naturligtvis inte varit så klokt att ha honom i vår säng ibland men det har varit ett sätt att klara situationen just då för att överleva.

Han har alltid varit störd av 45 minutersskarven, han började inte sova över den på dagtid förrän vid 5-6 månader och då bara i vagn eller med mitt sällskap. Oroad som man var då för att han sov för lite på dagen så kändes det som en framgång och positivt. Innan det sov han 1,5 timme totalt dagtid. Han fick ju sina timmar till slut, för att förhoppningsvis inte vara övertrött på kvällen. Jag har i mångt och mycket försökt att tänka långsiktigt men just i sömnfrågan har det tyvärr fallerat för han har inte varit en ”säker sovare” och jag har varit glad för att han sovit överhuvudtaget.

Tills nu har jag ändå inte oroat mig för framtida sömn utan känt mig lugn. Det är först nu som det snurrar i huvudet hela tiden."

Som ni forstar sa ar detta ingen latt situation. Vad sager ni? Nagra konkreta tips och rad?

Tusen tack pa forhand! :wink: :D
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej :D
Jag förstår din vän så väl. Man har så goda föresatser men klarar det inte hela vägen fram. Tar till kortsiktiga lösningar som funkar halvbra för stunden så att man åtminstone får sova någon timme till, men som ju självklart inte leder till en stadig skön sömn. Känner sig besviken över sig själv som inte kan fixa sömnen, mår dåligt över att barnet sover för lite och ser så trött ut och är själv helt slut och dimmig av sömnbrist osv. :(

Vilken tur att att det finns en lösning här! SHN-kuren är helt klart det rätta för din vän. :!: Filippa var nästan nio månader ni vi fick hjälp med kurning i Gastsjön och allt vände. :P Åttamåndadersångest eller inte så behöver killen sova. När han sover så dåligt funkar det inte att bara testa lite lösryckta delar av kuren, försöka buffa tex, utan man måste kura som kuren är menad och veta vad man gör och varför.

Kan din vän svenska eller är hon engelskspråkig? Innan hon börjar bör man läsa på massor så att man verkligen kan genomföra SHN-kuren med rätt attityd. Men det vet du säkert redan! Lathunden tror jag finns på engelska men hittar inte nu. Det finns nog många som andra som kan råda dig (eller ännu hellre henne direkt) bättre än jag men ville bara skriva några uppmuntrande ord som en början!
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej!

Är han kurad? Om inte, så kan jag varmt rekommendera att de genomför SHN-kuren.

Ett litet barn som blivit upptaget ur sängen, matad mitt i natten, som vaggats till sömns o.dyl.lär sig snart att världen måste se ut så för att man ska kunna somna om. Vaknar man måste mamma stoppa om eller lägga mig hos henne för att jag ska känna mig trygg. Som förälder gör man inte allt detta i illvilja utan snarare i missriktida välvilja.

Man kan i sådana här lägen inte utgå från att barnet ska reda ut sin situation själv genom att lämna rummet med honom liggandes kvar, skrikandes. Han har inte lärt sig hur man reder ut sin situation själv, han vet inte hur man somnar gott, sover sammanhängande och somnar om när man vaknar - trygg i sig själv i sin egen säng.

Jag läser mellan raderna att denna mamma vill sin son väl - precis som alla vi andra, men att hon gör det genom att testa lite olika saker hit och dit och hoppas på att sonen någon gång ska tala om för henne att "detta mamma, det gillade jag". Det ansvaret kan man inte lägga på ett litet barn. Det ansvaret måste man som vuxen och förälder ta, genom att visa gossen att så här snurrar världen. Han vet att mamma vet, hur man tar sig fram här i världen. Men gör mamma det genom att prova olika saker fram och tillbaks lyser osäkerheten igenom och vargflocken bara växer. Då är det inte så konstigt att pojken blir ledsen och rädd. Han drar bara den logiska slutsatsen att om det svansar vargar runt benen på mamma så finns de garanterat runt mina också. Och det klarar man inte i den här åldern och länge framöver.

Kuren råder bot på allt detta om den genomförs i en total attityd av självklarhet. Det finns massor att läsa om kuren här på hemsidan och lathunden finns även på engelska om det behövs.

Lycka till och hojta om du har några frågor.

/Åsa
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Tusen tack Kantarella och Filippas mamma for for era svar!! Jag har vidarebefodrat dem till min van.

Nej, min van ar i hogsta grad svensk och bor i Sverige, men hon kande sig sa trott och uppgiven att jag tog mig friheten att kontakta forumet for henne. Forhoppningsvis skriver hon ett inlagg sjalv ocksa!

Det ni skriver overensstammer nog valdigt val med hur det ligger till och hon ar nog redan plagsamt medveten om det sjalv. Men ibland tror jag att man behover fa sina teorier bekraftade fran andra (som har upplevt samma saker och vet vad de pratar om ;-)). Hon har dessutom last Sova Hela Natten och sett videon och det har i arlighetens namn inte jag. Jag tror alltsa att er beskrivning av hennes situation och orsaken till varfor den uppstatt ar valdigt sann och det ar precis som Filippas mammma sager oerhort svart att sta pa sig nar man haller pa att stupa av trotthet. :? Jag tror arligt talat ocksa att hon tyvarr fick en nagot negativ bild kuren sa som den framstalldes av sjalva filmen som kom med Annas bok - jag har inte sett den sjalv, men detta far henne formodligen att tveka nagot om tillvagaganssattet 8-[ . Kanske nagon av er kan bemota detta och forklara?

Personligen har jag haft turen att aldrig behovt kura min son, men jag har anvant hennes teorier som uppbackning och "moraliskt stod" nar det har strulat, och "plockat utvalda delar" av hennes metod vilket har fungerat utmarkt. :D

Nar jag senast horde fran min van igar sa hade hon fattat beslutet att lata det hela vara som det ar och hanka sig fram nagra veckor till. Detta i forsoket att samla krafter och mod (och "attityd") att verkligen vanda pa situationen. Jag tror att hon i nulaget ar sa trott bade fysiskt och emotionellt att hon inte riktigt fixar att ta tjuren vid hornen. Jag uppskattar verkligen ert stod och era rad - jag ar overtygad om att hon gor det samma. Det ar som sagt valdigt nyttigt att hora andra ge konkreta rad pa ens egen speciella situation, istallet for att forsoka tolka och skapa sina egna teorier fran en bok som behandlar somnproblem i allmanhet.

Skriv garna mer om ni eller nagon annan har nagot att tillagga... jag aterkommer med update om hur det hela loser sig. :wink:

Tack!!!!

(Valkomnar som sagt aven fler inlagg och kommentarer! :wink: )
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Oj, forlat - glomde svara direkt pa din fraga Kantarella - nej, han ar alltsa inte kurad. Tar Anna fortfarande emot i Gastsjon? Finns det mojlighet att fa hjalp av diplomerad kurare i Goteborg?

Tack!
:)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

I Gastsjön tror jag att vi är fulltaliga....för den här gången. Men det finns diplomerade kurare i Göteborg.

Kolla igenom listan och kontakta någon om du behöver...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"