jag har gjort allt helt fel!!! Råd sökes.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej duggan!

Nu vet sonen vad ramsan innebär= dags att sova. Om han sedan gruffar lite efteråt så gör det inget, det är nog hans sätt att komma till ro. Så ramsa inte mer om han inte verkligen behöver din hjälp. Iväg till de andra 17 bebisarna :wink: Ja, ge en pangramsa vid första pip i skarven, så han vet att det inte är dags att vakna ännu och att mamma har koll på klockan.

Hans uppvak efter 45 min är inget att bry sig om, det får han sköta själv och det gör han ju redan :D

Du jobbar kanonbra med ramsan :thumbsup:

/Elle
Senast redigerad av Elle den tis 27 feb 2007, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

dagsrapport

Inlägg av duggan »

idag så har dagslurarna gått bra tycker jag.
på fm luren gick vi ut så då sov han i vagnen, det är meningen att han alltid ska göra det men det har vart en köldknäpp på nästan två veckor och sen vart ju gossen sjuk, nåja nu e han frisk och det är varmare ute så nu återgår vi till vagns sömnen.
Skulle tror han somnade direkt jag la över skynket på vagnen och sov 30 min och låg vaken 15 min, för att efter 45 min dra av skynket och njuta av lite vaken tid i vagnen. det är så skönt när han sover i vagnen.

Lunch sovningen (1,5h) sov han 45 min (somnade utan ett pip)och sen gav jag en ramsa och sen somnade han om..men höll på att vakna efter 5 min hela tiden..vakna-somna-vakna osv när sov tiden var ute så upptäckte jag att han hade bajsat :shock: så det var nog därför han sov så oroligt. MEN jag är mycket nöjd ändå för att han kommit över den förädiska 30min skarven :D :D :D
*wiiiieeehiiieeee*

och nu på em luren (sover just nu) somnade utan pip och har sovit 22 min hittils så det blir spännande å se om det blir 30 eller 45. spelar inte så stor roll. men på det hela taget är jag nöjd med dagen och jag har kännt mig avspänd (bra för mamma att få röra på sig på morgonen)

tjohoo jag är så glad idag.. :D :D :D

Jag älskar A.W såå mycket för att hon är en sååå goood människa och delar med sig till oss trötta medmänniskor om detta. Hon hade lika gärna kunnat sitta inne på "hemligeheten" till god sömn själv, MEN denna ljuvliga människa gör ju givetvis inte det utan bara ger och ger..... det är så man blir tårögd när man tänker på det :wink:
duggan

elle

Inlägg av duggan »

och ett stort TACK till dig elle för att du är så snabb och svara på frågor... :D :D :D
Malin och Hugo
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat idag Malin :thumbsup: , skönt för Hugo att kunna sova ute igen :sleep:

Rapportera gärna mer hur det går för er och vi finns här om det dyker upp funderingar :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

långluren igen

Inlägg av duggan »

onsdag vart långluren 45 min
torsdag vart långleren 1h men han vaknade med skriiiiik halv hysterisk, fick han inte lugn än mindre somna om.
MEN idag kan han inte ens somna utan direkt jag gick ut så började han gråta inte ilsk eller arg utan ledsen! jag avvaknade lite och gav en betryggande ramsa, men han bara fortsatte och fortsatte. jag har aldrig hört han så här så jag gick in och skulle läggatillrätta men då var han så inne i hans gråt så han märkte inte att jag kom in förän jag böjde mig över sängen och då tittade han på mig och gav till ett ilvrål jag tror han vart livrädd..och sen vart han helt hysterisk det går inte att lugna han, hjälper ej att buffa (som alltid funkar) och solfjädern gjorde så han spände kroppen som en båge. sen vid ett tillfälle då han lugnat ner sig något så när så solfjädrade jag och ramsade mig ut men han var igång igen och jag vet inte vad jag ska ta mig till. hjälp vad ska jag göra?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Snälla Duggan, du kan väl skriva in hur gammal barnet är i profilen/signaturen så vi andra som läser kan hjälpa eller ta lärdom. Tackar på förhand :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

ååh jag som trodde jag hade fått ett svar på vad jag ska göra. :(
//Malin mamma till hugo (6mån den 11:e mars)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ok, jag skall försöka svara men vill poängtera att Elle är ju toppen och dipl. SHN kurare. :!:

Idag vaknade Tor 5.50 skrek och grät hejdlöst otröstligt. VÄLDIGT ovanligt. Jag buffar och buffar (solfjädrar inte när han är upprörd för då blir han GALEN) när han lugnat sig och känns som att NU kanske jag kan sova, solfjäder och ramsa ut. Tyst i typ 30 sek.

Gallskrik, buff och buff.... Eftersom det är ovanligt och oftast är något FEL när detta händer så tänkte jag ok, ungen får en alvedon supp för han verkar ju klart ha ont.(om inte annat så försvinner mina ev. vargar)

Vänder honom på rygg i sängen och knäpper upp pyjamas, ungen skriker ÄNNU värre (som om det gick... :roll: ) in med suppen, vänds på mage igen och buffas. Han håller på och joxar medans jag buffar och typ 5 min senare.... BAJS...
Han hade förmodligen ont i magen (hård i magen och suppen smörjde vägen :lol: ) för när han hade bajsat låg han och tittade tyst och glad :roll: .
Jag slutar omedlebart att buffa för då var han ju inte av behov av det längre. Sen jollrade han sig tills väckarklockan ringde.

:arrow: Konsensus, oavsett anledning så kom han inte upp! En gång är ingen gång, man får bli buffad i oändlighet om man behöver (1 gång). Ungen är glad och dagen flyter på enl. schema igen.

:arrow: I natt inget buff bara ramsa, tillbaka till ordningen.

:!: Så oavsett anledning så kan man ibland verktyga lite mera. Vissa frågor behöver lite mera svar men när det är klart så backar man allt med attityden av självklarhet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps. Högst upp på sidan finns en ikon som heter "Profil". Tycker du på den så finns något som heter "Signatur". Skriv gärna
//Malin mamma till hugo (6mån den 11:e mars)
där :thumbsup:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

hejsan jag tycker oxå att Elle är super bra, jag har fått JÄTTE bra hjälp och Hugo har kommit över sin värsta skarv på 30 min..allt över det och jag är nöjd. Det var bara det att jag inte visst vad jag skulle göra.idag när allt var så tokigt...
Nu vet jag dock vad felet var..när jag tog upp han efter 1,5 h, då hade han börjat lugna sig, eller orken tryta..och då kom två braka rapar ur gossen...snacka om dåligt samvete mammsingen hade..inte undra på att inget hjälpte, han hade säkert ajaj i magen av all luft stackarn...men urs vad jag skäms, men gossen tycker att jag är världens bästa mamma idag iaf för han bara skrattar och charmar på mamma, precis då man behöver det som mest :wink:
Nu har jag lärt mig en sak, att om han skriker så där hejlöst igen så ska jag nog tvinga han att ligga på magen så han kan rapa...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

nattslurk

Inlägg av duggan »

hejhopp, jag kom just på att jag har en fråga som jag tänker på varje kväll men alltid lyckas glömma bort dagen efter, men nu!
Min lilleman, håller på att välja bort amningen tror jag..mamma vill inte! :x
Nåja men till kvällsslurk vägrar han oftast att ta bröstet, vet inte varför. Men jag har gjort så att jag har börjat ge han en mosad banan till kvällsslurk istället och försöker pyttsa i han lite vatten ochså. Är det fler än min lille gosse som gör så här?
Han skulle säkerligen ta flaskan om jag bara fick ut nån mjölk när jag pumpar men det gör jag inte(psykiskt)!

just det vårt schema ser ut så här:
07.00 god morgon :D amma direkt, hugger efter bröstet. ammar ca 15 min.
8.45-9.30 lur
10.30 ammning, 125g kött och grönsakspure´, 100g fruktpure´+lite vatten.
11.30 -13.00 sova
13.30 ammning + 100g bärpure + rån + vatten
15.30 - 16.15 lur
16.30 ammning + 1,5port industrigröt + 100g fruktpure´
18.15 försök till ammning + en mosad banan
19.00 sova natt :sleep:

Jag tycker inte att han får i sig för lite mat eller vad tycker ni? eller kan jag med gott samvete hoppa över kvälls ammningen och bara ge banan eller ska jag ge något annat? före jag började med banan försökte jag ge välling 5 kvällar i rad men den kunde jag gott behålla själv om jag nu tycker den är så god som du säger lilla mamma!

förästen, inge probelm att lägga gossen nu på em-luren somnade utan pip på två röda! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Se där lite klokare och definitivt inte dåligt samvete [-X . Du var och är konsekvent och nu vet du att du kan hjälpa till med att använda magläge i just det fallet :)

Så nu är det på banan igen och inga fler vargar. :lol: :lol:
Min lilleman, håller på att välja bort amningen tror jag..mamma vill inte!
Nåja men till kvällsslurk vägrar han oftast att ta bröstet, vet inte varför. Men jag har gjort så att jag har börjat ge han en mosad banan till kvällsslurk istället och försöker pyttsa i han lite vatten ochså. Är det fler än min lille gosse som gör så här?
Väldigt likt vårt problem skulle jag vilja säga, numera får Tor också mosad banan som kvälsslurk inget annat fungerar. Han är inte så pigg på att amma heller längre :cry: . Jag brukar tänka att viktigast är att han är mätt och belåten amning kommer i andra hand. Men ammar så fort jag får och kan. Försöker jämt!
De ska ju inte ha samma sugbehov så det är ju ganska naturligt att bli intresserad av andra saker.

:idea: Om du vill kan du ju testa 6 mån semper mild havrevälling. Den har vi som mellis här hemma.

Fortsätt i samma anda så blir det så bra sååååå! :thumbsup:
Tor 2006

duggan

magläge?!

Inlägg av duggan »

Nu har jag bestämmt mig för att gossen ska få börja sova på mage trotts allt och då undrar jag ju förstås: visst har man ingen kudde då? :roll: *dum fråga, visst*
Jag har beställt andningslarm nu så när det kommer ska vi prova och se om lilleman sover djupare på långluren :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Helt rätt ingen kudde :!: .

:idea: Vik gärna ett extra lakan i 2 eller 3 delar, och vik in runt huvudändan så kan man lätt byta vid dräggel och småkräks utan problem. (treviks lakan som Anna skriver om i BB)

HELT RÄTT BESLUT!!! =D>
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"