Färdigsoven efter 45 min - eller lögn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maltemamman

Färdigsoven efter 45 min - eller lögn?

Inlägg av Maltemamman »

Min son (drygt 3 månader) sover i princip ALDRIG längre än 45 minuter när han sover på dagen, inne. :shock:
Knappt inte heller ute. Möjligen, om jag går lång promenad, sover han vid lunchtid 1-2 timmar i rullande vagn. Men är nästan alltid vaken någon gång under passet.
Han tar morgon 6.30-07, äter ca 07, brukar bli supertrött som i ett trollslag vid 8.15 - 8.20, somnar direkt när jag lägger ned honom.
Men vaknar som förinställd efter 35-45 minuter.
Då gråter han alltid, verkar arg men går inte att söva om.
Arg för att han vaknade, eller arg för att han vill upp :?:

I går och idag testade jag att gå ut på morgonen. Igår då han vaknade 08.45 slängde jag snabbt på mig och gick ut, gick till 10.00 då det var dags för nästa mål. Han somnade 08.50 och sov över till 10.20.
Färdigsoven 08.45? Uppenbarligen inte! Eller?
Idag gick jag ut direkt 8.20. Han vaknade i vagnen 08.55. Vaken ca 5 minuter. Somnade om och sov till 09.50.

Vad är det här :?:

Är han färdigsoven efter 35-45 minuter, men låter sig ändå sövas om för att han inte kan stå emot i rullande vagn?
Eller vaknar han i en skarv och ska absolut sova mer?

Han har betett sig så här från ca 5 veckors ålder. På den tiden har jag fått honom att sova mer än 14 timmar om dygnet 10 gånger. Han snittar på 12,5-13 timmar, och skulle troligen inte sova ens så mycket om jag inte gick ut med honom.

Eller: Borde jag försöka låta honom sova "stationärt"? Stör jag honom? Tycker att så många inomhussovningar misslyckats...

Hans sömnpass blir följdaktligen korta och många under dagen (4-7 stycken).

Håller på att försöka klura ut hur jag ska få till det. Är inte klar...

13 timmar/dygn är normalt, enligt bvc...
TorpSara

Re: Färdigsoven efter 45 min - eller lögn?

Inlägg av TorpSara »

Maltemamman skrev: Eller vaknar han i en skarv och ska absolut sova mer?
Absolut troligt. 45 minuterspass är för korta. Hur länge är han vaken och glad efter det?
13 timmar/dygn är normalt, enligt bvc...
Normalt, men sällan tillräckligt. Många vuxna sover sex timmar per dygn, normalt det också, men inte tillräckligt. :wink:

Hur gör du när han somnar? Och hur går det till i skarvarna?[/quote]
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Inte vaken och glad särskilt länge. Som max 1,5 timme, någon enstaka gång 2 timmar.
Vanligt beteende:
sömn 7.20 - 7.50, sova igen 10.30
sömn 9 - 9.50, sova igen 11.20
sömn 9.40 - 10.10, sova igen 11.00
sömn 8.30 - 9.10, sova igen 10.45
sömn 8.30 - 9.05, sova igen 11.10
(de flytande tiderna kommer sig av att vi försökt klura ut vilka tider som skulle passa honom i ett schema men inte lyckats)

Ett typiskt sovdygn kan se ut så här:
Somnade 20.45, sov till 01.30. Mat. Sov igen 02.10 till 05. Mat. Sov 7.45 till 8.30. Sov 10-10.05. Sov 10.10 till 10.45. Sov 11.10 till 12. Sov 13.45 till 15.45. Sov 20 till 22.30. Sov 23 till 03.

Sovandet är alltså extremt hackat. Det kan vara andra tider, men det ser för det mesta ut så här. De gånger sovpassen blir NÅGORLUNDA långa (en timme eller mer) är när
1) jag går med honom i vagnen och därmed söver honom
2) han däckar framåt eftermiddagen/tidig kväll av trötthet.

Den här morgonen har vi haft ett krig igen. Jag prövade att låta honom sova i vagnen inne. Somnade TRÖTT 8.20 (efter att jag fått vara där och lugna, han somnar aldrig själv, verkar nästan rädd för det) Vaknade 9.00. Jag vagnade tyst och försiktigt, men ungen klarvaken, dock ej sur. Så jag tog upp honom. Började skrika direkt, arbetade upp sig, tröttskrik (tyckte jag).
Han borde inte kunna vara hungrig, han åt 03 (140 ml), 06.45 (140 ml) och skulle alltså äta igen 09.45. Han äter var 3 timme 140 ml. Han har gått upp för mycket i vikt (dubblat sin födelsevikt när han var två månader, så vi har fått rådet att mata var tredje timme men inte mer än dessa mängder.
Jaha, och jag kånkade, tröstade, grejade, satte i bärselen, la tillbaka i vagnen, tog upp igen - jag VET att man inte ska, men jag fattar inte hur jag ska reda ut det här.
Slutade med att jag matade 9.30 och tjöt själv medan han åt.

SKIT!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Maltemamman skrev: Vaknade 9.00. Jag vagnade tyst och försiktigt, men ungen klarvaken, dock ej sur.
Grundläggande: Klarvaken och utvilad är INTE samma sak. Det har Edvard och jag diskuterat i två månade nu... :roll: Klarvaken unge kan somna om på tre röda sekunder om det vill sig. 8)

Nå, mitt recept som fungerar :D är att skaffa en innevagn. Kostar ett par hundralappar på blocket. Där söver du för alla innelurar, inklusive natten, med mörkt tyg över. Vagna lite, så lite du bara kan vid insomning, och sen kan du ta till så mycket du behöver för omsomning. Din uppgift är att vara tjurigare! :evil: I början kunde jag behöva vagna uppemot 20 minuter i sömnskarvarna här, och vissa kan jag fortfarande inte söva om... Men de är sällsynta.

Men det är ändå hög tid för ett schema. Dyngsrytmen sätter sig bättre då, och han lär sig att det är meningen att han ska sova. Lättare för dig med, att du VET att han ska somna nu. Brukar han vakna på ett ungefär samma tider varje dag så utgår du från det. Jag gör ett förslag att tänka utifrån:

7 morgon
8.30 sova 45
12.30 sova 2 gärna på promenad ;-) I vart fall ute
17 sova 45
19 sova natt

Nattmål vid 04 eller 05

Vårt schema ser inte ut så här, men det är vanligt. Vi har 10 timmars natt och 1,5 på morgonen och 2,5 mitt på dagen. 20 min extra vid behov på kvällen.

Hur mycket äter han totalt under dygnet? Det låter snålt tycker jag, och om du tar ett av nattmålen så här i början och fördelar det under dagen tror jag att du kan skippa det ena. Om ett par veckor gör du samma med det andra. Men då är vagnen ett måste, så att ni kan hjälpa honom att somna om.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej!

Han KAN inte äta för mkt. Så små bebisar blir INTE överviktiga, och att begränsa deras matintag till ett visst antal ml som inte får överskridas är TOKIGT. Han vill äta mer, jag är helt övertygad om det.

En 3-4 månaders bebis behöver sova ca 15,5 timmar per dygn. Matintaget skall bli någonstans runt 1000 ml per dygn, fördelat på cirkus 4 mål plus kvällsslurk (mer om hur ett mål går till finns i Standardmodellen), för att man ska kunna sova gott. Ammar man har man ju inte helt koll på millilitrar, så då får man gå på känsla. Ger man flaska så kan lägga på minnet hur mkt det gått i under dagen.

Så att han vaknar i skarvarna betyder inte att han sovit klart, utan att han kanske inte är proppmätt! Dessutom inte van att somna om på egen hand. Skarvar är ett vanligt gissel även hos mätta barn, vill jag bara tillägga. Så jag inte skrämmer upp dig helt och hållet! Har du koll på Standardmodellen? KOlla länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Läs, fundera och återkom med dina tankar! VI ska nog hjälpa dig upp på banan igen :!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Maltemamman skrev:jag VET att man inte ska, men jag fattar inte hur jag ska reda ut det här.
Jodå! Det går!!! Men som sagt, nu behöver du fixa ett schema och en innevagn! Då hittar DU styrkan att leda honom över allt trassel, och det kommer att ta ett par veckor, men sen faller poletterna ner hos honom! Och då kan han också somna själv. Jag lovar! :!: :!: \:D/

I schemat ska maten vara inplanerad också, så klart! Samma tider, samma mängder varje dag!
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Tack för peppning och schemaförslag! :D
Och goda råd.
Hm, kanske inte så dumt med en innevagn. Jag hade just tänkt börja använda spjälsängen för att skapa en fast punkt för honom där SOVA alltid gäller. Fast en spjälsäng går ju inte att vagna...
Är lite rädd för att vagnandet liksom inte ska gå att sluta med sen, längre fram.
Å andra sidan vill jag ju att han ska kunna sova.

Schemat ska jag fundera över! Det är en bra utgångspunkt tror jag. Tvivlar lite på att han kommer att klara ett vakenpass från 9.15 till 12.30. Fast om han laddat med sömn på natten...
Är han inte lite för liten att klara att sova natt från 19 redan, ända till 07?
Han har visat klara tendenser på att vilja somna in för natt då, men å andra sidan har han ju varit vaken och blivit arg vid 04-05 då, och hävdat att hans morgon börjat.
Jag fattar att det är då man ska vagna lugn. Men kan man kräva en så lång natt av en sån liten fjuttis?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, nu klarar de tolv timmar, om man vill. Vi har som sagt tio. Men många börjar köra 12 45-2-45 när de blir runt tre månader.

När han vaknar 4-5 är det ett så kallat vargtimmesuppvak. Vagna eventuellt, men gör så lite som möjligt. Därför är det också ett bra tillfälle för nattmålet.
Han ska lära sig att det är NATT och att hela världen sover som grisar... :D 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Angående vakenpasset på förmiddagen kan man ju flytta alla lurar en halvtimme bakåt, det beror ju på när han är uthålligast.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och angående schema... :roll:

Det kommer säker att ta ett tag för allt att fästa, speciellt nätterna, men det är det absolut värt. Dessutom trollar du ju undan sömnskarvarna genom att ge lång natt. :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Maltemamman skrev:Schemat ska jag fundera över! Det är en bra utgångspunkt tror jag. Tvivlar lite på att han kommer att klara ett vakenpass från 9.15 till 12.30. Fast om han laddat med sömn på natten...

Är han inte lite för liten att klara att sova natt från 19 redan, ända till 07?
Han har visat klara tendenser på att vilja somna in för natt då, men å andra sidan har han ju varit vaken och blivit arg vid 04-05 då, och hävdat att hans morgon börjat.
Jag fattar att det är då man ska vagna lugn. Men kan man kräva en så lång natt av en sån liten fjuttis?
Hej, här kommer mina funderingar på schema.

Jag har använt mig av 45-2-45 och 12 timmar natt. Men är han 3 mån skall han sova max 10 timmar för att sen få påfyllning av mat. Jag hade kl. 4 och senare kl. 5 som påfyllning. Ställ klockan och fyll på samma tid varje natt tills han fyller 4 mån. Då vagnar du bort sista målet. Sova 19-07 blir då inga problem.

Vakenpass 9.15-12.30 skall man definitivt INTE ha. Han borde ha runt 2 timmar mellan lurarna förutom efter sista luren.

Mitt 3 mån schema för Tor var ca.

07 morgon
8.45 sova 45
11.30 sova 2
15.30 sova 45
19.00 sova natt med mat kl. 05

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"