Arg av ramsan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Arg av ramsan

Inlägg av JH »

Håller just på med kuren (4:e natten inatt...) och i går natt gick ramsandet bättre än det gjort tidigare :)

Mitt probelm är att på dagen blir Elsa ibland helt galen när jag ramsar :? Jag lägger henne för att sova och går därifrån med ramsan och då skriker hon upp sig totalt! Sen måste jag vagne henne lugn men så fort jag slutar och går med ramsan blir hon tokigt direkt. Har några gånger slutat med att jag nog vagnat henne nästan till söms :oops: och sen sagt en tyst bekräftelseramsa.

Nån annan med det här problemet? På natten funkar ramsan alltså mycket bättre... Känns nästan lite som att hon känner igen ramsandet från natten och då blir arg för att det ju inte var så kul på natten... :(
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Har du en ramsa för dagen och en för natten? Om inte -så inför det :!:

Jag upplever det själv som att jag lättare "förstår" Sagas skrik på natten än på dagen, och ramsar därefter! Det känns liksom som att hon känner att "det ändå inte är någon idé" på natten, eftersom det oftast ändå är så många timmar kvar så att säga. Men på dagen kanske det kan hända att jag är lite mer "stressad" över hennes skrik, eftersom vi inte har lika lång tid på oss då innan hon får komma upp :!:
Och de gångerna märker hon nog av min osjälvsäkra attityd tror jag... Då skriker hon mer och högre.

Kan det vara något sådant för dig också? Hur som helst, inför DAGramsa och NATTramsa!
Och du -det kommer ge sig :D , ni har inte hunnit ens till uppföljningsveckan ju :!:
JH

Tack!

Inlägg av JH »

Tack sagomamma! Jag har en natt och en dagramsa, men vi har gjort dem ganska lika för att vi trodde att det var bäst.. ("nu ska elsa sova, godnatt, godnatt" och "nu ska elsa sova, vi ses snart"). Kanske var det dumt att göra dem så lika? Kan man ändra dagramsan nu när man har kört den ett tag? hmmm

Annars kan det ju vara som du säger att man låter mindre bestämd och mer stressad på dagarna. Ja, vi får väl se. Har ju inte ens hunnit igenom uppfölningsveckan än :)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"