Utanför om man börjar dagis sent?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Diana

Inlägg av Diana »

Hej igen!

Jag hoppas att ni får ert vårdnadsbidrag i Sverige, för nog underlättar ju sånt om man har den inställning som de flesta här på forumet tycks ha!

Jag vill ändå förtydliga att det inte är någon guldgruva, åtminstone inte de summor som det handlar om i Finland. Vill man stanna hemma med barnen de första åren får man nog, också i Finland, tänka till angående ekonomin! Men hemvårdsstödet ger dem som VILL en chans.

Naturligtvis har detta hemvårdsstöd debatterats då och då. Det brukar kallas "kvinnofälla" som fördärvar kvinnornas karriärmöjligheter, och nu senast var det nån inflytelserik herreman som tyckte att stödet bör slopas för att få ut kvinnorna på arbetsmarknaden inför den stundande pensionsboomen.

Jag hoppas att attityderna till småbarnsdagis förändras i Sverige så småningom om ni får ert vårdnadsbidrag. För det är nog som Blomman skriver, att det är lättare om man inte hela tiden måste försvara sig.

Men här på forumet har ni i alla fall stöd av varandra!

Diana
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

En annan fundering: Mina föräldrar påstår att jag borde gå till öppna förskolan regelbundet, för Tuvas skull. I början försökte de få det till att det var för min skull, så att jag "kommer ut", men nu sist sa de att jag borde gå för Tuvas skull.

Vad tror ni? behöver hon det?

Jag har inget emot att gå dit, men jag bara undrar om jag är dum som inte går dit regelbundet?
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Inget litet barn (under 3-4 år, påstår jag) behöver förskola i någon form. Föräldrar behöver förskola. Öppen förskola? Fine! Om du känner att ni har ett utbyte av det. Du märker på barnets rekation under och efter själva besöket om det är "stimulerande" som det heter. :P

Barn erövrar kompeteser vart de än befinner sig. Barn i förskolan erövrar kompetenser som de behöver i förskolan. Några av dessa är "Djugelns-lag-relaterade". Te x att den som skriker högst hörs och den som har vassast armbågar kommer först. Sen erövrar barnen, med tiden, BRA kompetenser också. men det är senare (först vi 3, möjligen) och förutsätter ett rejält medvetet arbete med individ och grupp från förskolärarens sida.

Att barn skulle hamna utanför osv är mina öron skitsnack. En kompetent pedagog i vilken omsorgs- eller skolform som helst har ansvar för att hjälpa alla att komma in i gruppen osv. En sak vet jag men säkerhet - Förskolan är ett större grogrund för utfrysning, mobbing och så vidare än vad hemmet är. Förutsättningarna i förskolan gör det omöjligt för pedagogerna att visa handen-om-handen, ersätta oönskade beteenden osv. Det hinner man med hemma.

Puffis, sila lite bland alla som har åsikter om vad du borde göra.
Du är förälder, vad tycker du? Behöver hon öppna förskolan regelbundet?

:D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Puffis skrev: Vad tror ni? behöver hon det?
Nä, det tror inte jag. Jag tror att små barn behöver träffa folk, förutom föräldrarna på något vis. Men det behöver inte vara andra små barn och inte särskilt många åt gången. :) En människa i taget går fint. Min son tycker det allra roligaste är att leka med sin faster som är 10 år. Det smäller högre än småbarn. :)

Karl har kul på öppna förskolan också. Det funkar bra, inget bråk, de flesta andra är mindre och tar inte sakerna ifrån honom. :roll: Och han gillar fikat. Blyg är han inte heller så det blir inte jobbigt.
Jag tror det beror på hur barnen är, om öppna förskolan är bra eller inte. Det kan vara överfullt med folk ibland om man har otur. Men då behöver man ju inte vara kvar.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Blomman, var bor du? Tror vi ska flytta till er by! :lol: :lol:
Jo, om jag förstått det hela rätt så ska vårdnadsbidraget införas under 2007...det kommer att bli 3000 kr skattebefriat, eller 4000 skattepliktigt..vet inte hur ännu...dock hänger det sedan på kommunerna..Det är ju inte alla kommuner som vill införa detta system. Så det är kanske läge att ligga på och tjata på kommunvalda i er kommun.
Jag har tjatat och fått besked att det kommer att bli vådnadsbidrag i Varbergs kommun! :thumbsup:
Inget man blir rik på direkt, med det ger iallafall folk en chans att kunna pussla och gå ner i tid kanske.
:roll: :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
vanna

Inlägg av vanna »

Jag har envisats med att gå till ÖF för att jag haft dåligt samvete för äldste pojkens skull. 2,5 år och dåligt med både KOMPISAR och STIMULANS. Hu!

Han hade kul där men resten av dagen var alltid kaos och tårar. Det blev för mycket av saker, barn och volym. Nu gör vi andra saker tillsammans och barn träffar han på lekplatsen och där går det jättebra.
Och jag har slängt bort det dåliga samvetet för den här gången.

Varför har det blivit så att barn ska bli stora så fort? Han är så liten och den här tiden kommer han ju knappt att minnas. Förutom som en bas av trygghet och tillhörighet som jag hoppas att jag hjälper honom att bygga.
Ofta hör jag folk prata om hur mycket kompisar och dagis betydde för dem själva när de var små och att de vill ge sina barn samma sak. Men det de minns är inte ju säkerligen inte sina alldeles första år i livet- utan det behov av barn och gemensamma lekar som kommer senare.

Här blir det nog inget dagis förrän den hösten han är fyra. Lillbrorsan är tre då och då kan de börja samtidigt. Jag nämnde det för bvc- sköterskan på 2,5-årskontrollen. Hon blev förvånad och tyckte att jag skulle tänka på vems behov det var jag satte främst. Mina eller pojkens. För han behövde ju kompisar och pedagogik...
Det kändes skönt att jag inte började argumentera, utan bara kunde säga att såhär gör vi för att det är bäst för både barnen och resten av familjen.

Och så är det ju.

/ vanna
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Någon sa tidigare i tråden att barn i den här åldern lär sig var dom än är, det hör till åldern och inte till dagis. Det är så otroligt sant! Min pojk är nu 2 år och 8 månader och har på sista tiden gjort stora framsteg med språket. Och nu upptäcker jag hur mycket han verkligen vet :) Var lär han sig allting? Han går inte på dagis, och jag är faktiskt rätt urusel på att förklara och berätta saker för honom. Men någonstans snappar han upp alla möjliga intressanta fakta. Som t.ex. var bajs kommer ifrån. Jag har inte berättat det, men han vet ändå :)

Så nej, dom behöver inte dagis för att lära sig och utvecklas.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
blomman

Inlägg av blomman »

Tina-Stina skrev:Hej!
Blomman, var bor du? Tror vi ska flytta till er by! :lol: :lol:
Jo, om jag förstått det hela rätt så ska vårdnadsbidraget införas under 2007...det kommer att bli 3000 kr skattebefriat, eller 4000 skattepliktigt..vet inte hur ännu...dock hänger det sedan på kommunerna..Det är ju inte alla kommuner som vill införa detta system. Så det är kanske läge att ligga på och tjata på kommunvalda i er kommun.
Jag har tjatat och fått besked att det kommer att bli vådnadsbidrag i Varbergs kommun! :thumbsup:
Inget man blir rik på direkt, med det ger iallafall folk en chans att kunna pussla och gå ner i tid kanske.
:roll: :D
Jag bor 6 mil norr om Göteborg! I en by som heter Stora mellby, kolla kartan om du vill! Husen är billiga, men går ganska fort numera! Ni är så välkomna såå! :lol:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

:lol: :lol: :heart:
Man tackar! :wink:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Catrine

Inlägg av Catrine »

Första gången jag skriver ett inlägg så hoppas det funkar som jag tror. Jag är mammaledig med mina två söner på snart 3 och drygt 1,5 år. Jag och min man har alltid resonerat att jag ska vara hemma så länge det går. Tror inte att barnen blir utanför bara för att de börjar dagis senare. Jag går ut varje dag med mina barn samt går till öppna förskolan flera dagar i veckan. Både de och jag tycker det fungarar jättebra fast det är jobbigt vissa dagar när de bara slåss och bråkar. Varken jag eller min man har gått på dagis eller fritids utan har haft turen att få gå hem till mamma. Då var det mer vanligt med hemmafruar så det jag är rädd för om man är hemma allt för länge är att de inte har några jämngamla kompisar, men å andra sidan har de varandra.

Jag är så trött på frågan varje gång jag hälsar på jobbet när de ska börja dagis och om min äldsta inte går på dagis tre timmar per dag (lite olika från kommun till kommun). Till och med på öppna förkolan säger föreståndarinnan att dagis är bra. Det ger barnen stimulans, de lår sig umgås med andra osv. Jag tror de klarar detta galant utan dagis för annars hade jag varit helt ostimulerad och haft problem med umgänge som inte själv gått på dagis.

Jag tycker inte dagis ska avskaffas utan bara att varje familj ska få välja själva det de tycker passar dem bäst och det de tror på. Varje familj får ha sin egen åsikt. :lol:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej! :D
Välkommen till forumet Catrine!
Ja, alla undrar varför man vill ta hand om sina barn själv..tänk om någon ställt den frågan till urtidsmänniskan :lol: :lol: För egentligen är vi ju av samma skrot och korn som då..bara lite modernare.. :lol:
Men faktiskt så sa en förskolelärare till min sambo, att " herregud så bra! Att ni har barnen hemma! Tänk om fler tänkte som er! Dessa små dagisbarn mår inte bra ska du veta!" Då känns det bra, och så orkar man stå på sig ett tag till...men det är lätt att slås ner och tvivla har jag märkt.. :cry:
Tur man hittat detta forum med likasinnade! :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Hej igen.

Måste bara berätta... jag var på öppna förskolan nu i torsdags. Fy vad hemskt det var! Själva stället var det väl inget fel på, men det var en mamma som... ja vad ska man säga... jag fick nästan kalla kårar, känslig som jag är. :roll:

För det första så hade hon en sån där snobbig röst som jag inte står ut med. Det är väl inte hennes fel men eftersm det hon sa med den inte var mycket bättre så... Nästan hela tiden berattade hon hur hopplös hennes ettåriga dotter var. Hur hon rev ner saker och så. Hon var ganska så gravid, kanske i 5-6 månaden och berättade att det berodde på att hon var "bekväm" av sig och ville inte "hålla på" och plocka upp efter barnen hur länge som helst. Sedan berättade hon hur hennes dotter hade lärt sig att härma henne när hon "fyade" med pekfingret. Sen kom droppen för mig... (egentligen kanske det inte är hela världen, men jag är kanske lite extra känslig)

Hon berättade att hon hade precis dammsugit och torkat golvet i badrummet sedan tog hon en dusch. Helt plötsligt hör hon hur något skramlar utanför draperiet och tittar ut "och där sitter hon med kattlådan över huvudet och skakar på den". Mammans "fy-finger" åkte fram och likaså barnets. :lol:

Nä, jag vet inte om man ska skratta eller gråta...

Sedan orkade jag bara titta på medan mamma sprang efter och fyade tjejen medan hon "rev ner" leksaker ur hyllorna (vadå? får man inte ens leka med leksakerna???) och bläddrade i böckerna osv.

En mormor var också där med två tjejer. Jag hör henne säga dill älsta barnet "nej du behöver inte hålla för munnen när du hostar".

Det resulterade givetvis i att jag blev jättesjuk lagom till Tuvas 1års-kalas med 35 gäster att ta hand om... :roll:

Jag vet inte, men jag tror att jag blev avskräckt. Nu är det ju så vårigt ute också, så nu behöver man ju inte vara inne, man kan leka i en lekpark istället. :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Puffis skrev: Jag vet inte, men jag tror att jag blev avskräckt. Nu är det ju så vårigt ute också, så nu behöver man ju inte vara inne, man kan leka i en lekpark istället. :D
...och man kan helt enkelt vara hemma :heart:

:wink:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hon berättade att hon hade precis dammsugit och torkat golvet i badrummet sedan tog hon en dusch. Helt plötsligt hör hon hur något skramlar utanför draperiet och tittar ut "och där sitter hon med kattlådan över huvudet och skakar på den". Mammans "fy-finger" åkte fram och likaså barnets.
Ja, lilltjejen hade ju humor iaf!! Fy är ett ord som jag faktiskt aldrig hört på vår öppna förskola :D . Här hemma däremot gödslar vi (jag) allldeles för friskt med Försiktigt, och Klappa fint. Anton ger mig en sån här blick: :roll: , och klappar så väldigt fint på vad det nu är jag är rädd om.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Maken har slutat gå på ÖF med dottern.
Han tycker inte att det ger varken honom eller henne något... Undrar varför? 8)
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"