Bara ryggläge som gäller..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Millan_m_Vincent

Bara ryggläge som gäller..

Inlägg av Millan_m_Vincent »

Hej!

Min son på 7 månader vill bara ligga på rygg. Men redan när han var ett par månader gammal kunde han vända sig åt båda håll, nu vänder han sig aldrig.

Om jag lägger honom på mage tar det en halv sekund så ligger han på rygg igen. Han är inte heller intresserad av att stå på sina ben. Försöker jag hålla honom ståendes i min famn är benen böjda och mjuka. (Enligt BVC är detta genetiskt och vi ska räkna med att han blir sen med gåendet?).

Storebror var ungefär likadan när han var liten, han gick först vid 17 månader. Jag är rädd att det blir likadant för son nummer två.

Jag tar emot alla tips som går att få, övningar jag kan göra till en lek :idea:
camilla

Inlägg av camilla »

angaende det med vandandet... Min ena tvilling vande sig fran mage till rygg vid 3 veckors alder(!!) och var pa god vag att komma runt fran rygg till mage oxa. Nan manad senare forsokte hon inte ens med vare sig det ena eller andra forran hon var 5 manader, da lyckades hon ett par ggr sedan lade hon av med det igen. Nu ar de 7 manader och visar inget intresse for att vanda sig overhuvudtaget, de ligger dock pa mage hela dagarna och leker och ibland kommer de over pa rygg men det beror nog mest pa att de ramlar over... Det ar nog rattsa individuellt det dar med utvecklingen, det verkar som om de lar sig nat och da tar de tag i nya projekt och glommer av att fortsatta att ova pa det forra. Angaende det med att sta och ga sent vet jag inte sa mkt om men det ar viktigt att de ligger pa mage, allt utgar ju liksom fran maglage (att krypa osv menar jag) + att de far armmuskler, nackmuskler etc.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Genetiskt :?: Ännu en sanslös dumhet, ursäkta, av BVC :roll:

Om du läser februarikrönikan förstår du utvecklingsgångens imperativ. Du ska inte hålla honom ståendes i din famn. Han ska resa sig själv, när den dagen kommer. Och den kommer efter idog krypträning. Som han ska få sköta själv, dvs ges förutsättningarna till och inte hindras i. Så hjälp honom. Lägg barnet på mage och gör det frestande för honom att ta sig fram :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Magdis

Inlägg av Magdis »

Hej Millan,
Jag har en son som precis som din har "spagettiben".
Han är 11 mån och han kan inte stå själv, krypa eller gå.
Att ligga på mage är det värsta han vet. Varje fm och ef lägger jag honom på mage i 20 min med en massa roliga leksaker omkring. Ibland ligger han i
20min utan att skrika (tillhör ovanligheterna), ofta börjar han skrika efter 5min. Jag har förstått att få honom att börja krypa är "nyckeln" till den fortsatta utvecklingen = att ta sig fram på sina söta fötter!
Den senaste tiden kan vi i alla fall ställa honom i soffan och benen bär då hans vikt om han får luta sig mot ryggstödet, det har inte gått förut.

Jag har tagit upp detta med BVC redan för många månader sedan och de sa att han helt enkelt inte fått upp intresset ännu för att vilja gå eller ta sig fram på annat sätt.
Nu börjar dom reagera annorlunda eftersom tiden går. Vi ska träffa barnläkare ang detta nästa vecka. BVC pratade om ev. sjukgymnastik, men jag hoppas att vi får mer svar nästa vecka.

Tänkte bara berätta att ni är inte ensam om detta!
Mamma till tv? h?rliga s?ner f?dda -99 och -04.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Millan!
Framhärda du med magläget, dvs lägg honom på mage och vänd tillbaka honom när han vänder sig själv, jag tror också benhårt på magläget som förutsättning för snar vidare utveckling. Vad gäller BVC:s kommentar ang "genetik" tror jag att dom menade att han "är sån", av den typen helt enkelt.
Som exempel: Våra vänner har två barn, en ljuvlig tjej på snart 3 år och en stadig gosse som är två månader äldre än min lille E. Hennes båda barn har varit "spagettibarn" dvs de sträcker inte benen reflexmässigt när man ställer dem i knät tex. Detta till skillnad från lille E som från första början har varit en "pinnig" liten parvel och älskar att sträcka ut sina ben och spjärna järnet mot allt. Min väninnas dotter lärde sig gå vid helt normal ålder, typ runt året och hon låg inte särskilt mycket på mage. Sonen ligger mycket på mage och ålar numera friskt, han utvecklas i princip i samma takt som sin syster.
Det jag försöker säga är att det finns inte bättre och sämre, det finns olika och alla är lika bra! Känns lugnet tycker jag, men ge Vincent möjlighet att utvecklas i enlighet med hjärnans egna förutbestämda program genom att lägga honom på mage så mycket som möjligt! Njut av gossen och sluta gåträna, det kommer av sig själv när han är mogen! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"