Hur inför jag ensamlek för 11-månaders?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annaschedin

Hur inför jag ensamlek för 11-månaders?

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Har funderat länge på att införa ensamlek, men vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli bra.
Har ju tänkt att ha den på morgonen efter frukost, när han är påklädd och klar.
Men hur gör jag egentligen? In i sängen med en massa roliga saker som han inte brukar ha, så mycket fattar jag. Men hur länge första gången? Vad gör jag om han börjar gallskrika på en gång? Och så vidare...
Tacksam för tips och råd!
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Börja med 15 minuter tror jag kan vara lagom. Gå in, presentera sakerna med glädje och utan att fråga honom hur han ska reagera (det är lätt att göra det med blickar och magkänsla).
Gå ut och vinka glatt och säg att du kommer snart. Gå och ta hand om resten av alla kor som ska mjölkas.

Låt honom klara sig själv. Skulle han bli alldeles förtvivlad så kan du gå in, som i förbifarten, visa honom något nytt. Kanske ha med en liten muta (äpple, skorpa???) och gå ut igen.

Se till att bryta vid ett tillfälle när han är nöjd. Plocka undan sakerna och kör imorgon igen.

Fast varför efter frukost och inte före? Vill bara tipsa om hur skönt det är att somna om eller kramas en stund innan man har gått upp på riktigt på morgonen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

:D I Barnaboken i kapitlet "Bekymmer? Sysselsättning" i femte och sista delen finns också en detaljerad såkallad bruksanvisning för införande av ensamlek :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej hej!

Min kille är strax 11 månader och har ensamlekt sedan han var 3 ungefär. Vi är idag uppe i en timme men tiden har ju förlängts gradvis.

Nu vet jag inte hur han leker i vanliga fall, om du någonsin lämnar honom (på säker plats) eller om ni alltid befinner er i samma rum? Om jag skulle starta idag skulle jag nog sikta på 10 min första gången och öka på 5-10 min i veckan beroende på hur bra det går. Vilken tid på dagen väljer du själv, vi har också efter välling och ny blöja direkt på morgonen.

1) Använd ett gäng roliga leksaker som han inte har liggande framme i vanliga fall. En del av grejen är att det är speciella ensamleksleksaker som han bara träffar en bestämd stund varje dag.
2) I Barnaboken står lite tips på grejer, plocklåda med klossar, pussel, en liten pekbok, gärna något som låter (babyspeldosa att dra i) och gärna en "hemlig påse" (en tygpåse med lita spännande plock i). Dela gärna upp grejerna i två lag och byt ut 2/3 av grejerna varje vecka, då blir de som "nya". :D

Så det där om han "låter"...Poängen är ju att han ska ha så roligt att han inte hinner tänka på dig så är du tillbaka igen. Det är så man lär in det hela. När ni sedan är uppe i lämplig tid 45min - 1 h kommer det komma dagar då det är mer eller mindre roligt att sitta där och leka. Försök att lyssna av precis som när det gäller lurar, klarar han ut det själv? Kommer han igång med grejerna igen? Har han trillat i sängen och slagit sig? (Min son hade början till ett blått öga en gång när jag kom in till honom efter att ha hört att det inte var något vanligt missnöje... :shock: :roll: Man har ju inte stenkoll på vad de pysslar med och ramla från stående kan man ju! :shock: ).
Om det urartar får du välja om du bryter för dagen, gå in och prata precis som om du avbröt hans lek, omsorgsfullt plocka ihop grejerna och inte fästa så mycket uppmärksamhet på högljudda protester. Eller gå in och försök entuiasmera honom för grejerna på nytt? Här blir oftast pussel oerhört intressanta så fort mamma städar ihop dem... :roll: :wink:

kram och lycka till!
En goding till son född 0603 :heart:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

oj vad mycket som hann ramla in medan jag satt och plitade... :shock: :D
En goding till son född 0603 :heart:
annaschedin

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Första dagen idag. Bestämde mig för tio minuter och det var precis lagom. Han är i en sådan fas att han slänger ut alla saker från sängen, så några band jag fast i spjälorna! Han precis duscha innnan ensamleken var slut för dagen. Känns skönt att ha kommit igång. Tack för alla tips och råd!
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kanon!
Ha förtroende för honom. Han kommer att njuta av detta :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar