Ingen sover nånsin hela natten!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu har du / ni redan börjat, vad jag förstår, och rapport emotses :wink:

Det fanns mycken oro i det du skrev tidigare och det hör förstås till bilden, när man är så trött och slut som du, att man målar f-n på väggen och ser framför sig det värsta. Och laborerar med en massa "om" redan i god tid innan man ens börjat genomföra de lugna nätterna då inga om någonsin mer kommer att rubba en, eftersom man då hela tiden vet vad man ska (och inte ska) göra :wink:

Det kan lugna dg att veta att man naturligtvis både kan och ska trösta ett verkligt förtvivlat, och / eller sjukt, barn, men att den trösten inte hjälper barnet om den går ut på att barnet ska "räddas" från sin sköna, trygga säng som då görs farlig och fel och fullsmockad med hotfulla vargar (vilket ju inte är särskilt sant heller - handen på hjärtat. Vi vill inte lura lilla barnet, eller hur :?: ).

Man kan böja sig ner, hålla om, krama, klappa, vad du vill - om man anser det absolut nödvändigt och i princip redan har ringt efter ambulansen :!: åtminstone i tankarna - men barnet ska inte ur sängen.

Det är Sova hela natten-kurens grundprincip: man lugnar barnet där det ligger.

Det är det som gör hela skillnaden mellan SHN och alla andra "metoder": att barnet får lov att tycka om sin säng och känna sig trygg där, trygg nog i sig själv att snart både kunna och framför allt vlja sova så gott. "Hemma" :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Ja vi startade inatt....ska säga att jag var mckt nervös och orolig inför vad som komma skulle.. :roll: :?:
I allafall så la jag henne 19.30, solfjädrade och gick ut med ramsan....räckte en gång och hon somnade.
Jag la mig runt halv tio med hjärtat i halsgropen minst sagt..och väntade...och väntade och väntade, tänkte att ska hon inte vakna snart?? Ju mera tiden gick så kändes det som om jag nog struntar i det..ja vid 02.19 mumlade hon till, i sömnen dock, jag var beredd men gjorde inget, tror att det var rätt gjort, eller? Pratade sen i sömnen om Pippi Långstrump vid 02.40. Ingen uträckning .
Vaknade sen 06.06- in och solfjädrade och ramsade ut
06.08 ramsa x 4
06.15 ramsax4
06.20 ramsa x6
06.35 in och solfj, ut med ramsan
06.39 ramsa x4
06.51 ramsa x6
Sover inget emellan dessa tider, ropar mamma mellan hela tiden.
Jag bokstavligt talat flyger in kl.07.15 och äger Godmorgon älsklingen!!!!
Och där sitter hon i hörnet inbäddad i täcken o kuddar och filt, så söt och go o glad!!!!
En "konstig" första natt kanske....men jag fick i allafall genomföra 1:a natten och det känns bra.. :lol:
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

undrar lite till, tösen min är 2 1/2 år och hur mycket bör hon sova per dygn? Som det är nu "sover" hon mellan ca 19.00/19.30-06/06.45 ca tider, och vila på dagen ca 15-20 min. Hon har alltid varit väldigt pigg och aktiv.. :shock: :D
Finns det nåt barn som denna superkur INTE funkar alls på??? :?: :?:
VHGmamman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja kära nån, det var väl ingen dålig start :?: :!: Lilla barnet sov hela natten! Så gott som.

Men du envisas med att oroa dig - gör inte det :wink: Gläd dig i stället och ladda vidare :lol:

Morgonen såg bra ut - den ÄR ofta jobbig i början men det var ju också det enda jobbet du hade, om man säger :wink: :lol: Och du som ändå gick och la dig, stick i stäv med instruktionerna :lol: :lol: Busa där.

Hon behöver ca 13 tim sömn/dygn.

Om man kan misslyckas :?: Det är lätt :!: Det är bara att göra :shock:

Skämt åsido, jag förstår vad du menar. Jag brukar säga att så länge lilla barnet är gjort av kött och blod, fungerar Sova hela natten-kuren.

Under förutsättning att... osv osv osv. Det kan du själv nu, va :?: Fylla i :?:

Pris och beröm för klar Attityd :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

god morgon eller vad säger man,, ingen pratar om att detta och dessa arbetsdagar vi genomför med våra barn, att det medför trötta, griniga, nära döden upplevelser, kort tålamod mm mm... Jag känner nog allt detta och lite till. Vi har allafall börjat och genomfört andra natten, den var väl mer "normal", vaknade till strax efter 00 inatt och höll sen låda med både prat, frågor, vill inte, dumma, gråt och skrik.... och dessa eviga drömmarna. Hon drömmer högt och tydligt om saker jag känner igen från dagarna, och det slutar oftast med förtvivlat gråt...i detta läge går ingen ramsa igenom utan in och lägg till rätta, solfjädra ca 15 sek, ramsa ut..detta fick jag göra tre ggr inatt, i övrigt ramsade jag så att jag till slut kände mej som en duracell kanin...men jag tror inte jag överramsade utan jag försökte lyssna mig till henne.
Slutligen runt halv tre sjöng hon en truddelutt om "ja nu är det vinter nu är det vinte som vi har önskat HURRA" osv... då kunde jag inte låta bli och skratta, sen somnade hon.
Drömde och grät förtvivlat vid 03.15...in och lägga till rätta osv.....
Sov sen till 07.10, upp med tuppen 07.15...
Förmiddagen och morgonen har gått i gnäll och inget bra alls, men det ska väl vara så kanske...Alla pratar om hur bra o underbart det här är, men det tycker inte jag...hoppas det blir bättre och det tror jag det gör annars skulle jag inte satsa allt på detta.
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

jag kommer på flera frågor eller det här är en undran mest, jag har svårt att riktigt veta om det låter som en bekräftelse el påminnelse ramsa, och sen ett bra avslut som sätter punkt och godnatt så att säga :wink:
jag ramsar ju och ändrar tonfall och styrka hela tiden, och jag tror att tonfallet är ganska så viktigt. Men är det avgörande tycker ni... :?: :?:
Ikväll är det 3.e natten gillt, och jag skall ramsa på som vanligt... hon börjar allafall förstå lillbusan att i hennes säng är själva platsen på natten. även på dagsvilan oxå., :wink:
Vet inte riktigt om och när jag skall be fadern i huset att ta över jakten. :idea: ..han läser boken och jag har förklarat en del, kanske jag ska ta ytterligare en natt :idea: :?:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammamu71 skrev:jag ramsar ju och ändrar tonfall och styrka hela tiden, och jag tror att tonfallet är ganska så viktigt. Men är det avgörande tycker ni... :?: :?:
Hej :!:
Tänk som så, att det du skulle vilja säga till henne ska förmedlas i din ramsa! Tycker du att "nu räcker det, unge" då ska hon höra det i ramsan! Din känsla ska höras i det du ramsar.
Jag tycker ni har kommit jättelångt de här dagarna - försök att se allt det positiva ni uppnått, istället för att se ev. uppvak och grinighet!
Kuren är ingen trolleriformel, som löser alla problem i ett trollslag, utan kuren är mer ett levnadssätt, en filosofi :!:
Jag tycker du ska ta en till natt, det gäller att inte darra på manschetten nu :!: Och den här natten kommer säkert att bli den lugnaste hittills :!:

Lycka till, rapportera gärna i morgon :D

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Okej, jag tror jag förstått och det är nog så jag ramsat tidigare oxå och inatt kände jag verkligen varför jag varje gång ramsade......
Älsklingen la sig tillrätta kl.19.40, solflädrade ca 1 min, ramsa
19.45 sover hon nog, tyst och lugnt
sover fram till 02.37-ropar och smågnäller, jag markerar med ramsa x6
tyst några minuter börjar sen igen gnälla och låta, väntar in en stund, ramsar x4.
02.59 ramsa x4
03.15 ramsa x4
03.25 ramsa x 6, typ "unge SOOOV NUUU" :evil:
03.29 ...lyckat...gråter gråter gråter, mest "tyck synd om mig då" ( vilket jag stundtals gör skruttan), ramsar INTE denna gång utan hon tystnar ändå.
03.35 lilla fröken är ganska så smart, hör att hon grejsar med något, drar bort tejpen från blöjan!! :wink: Sen alldeles tyst
03.40 Sätter på ny blöja i sängen, solfjäder och ramsa ut. :evil:
04.22 gråter och drömmer om vartannat- ramsar x 8
04.37 ramsar x6 mycket bestämt och påminner!

Sover sedan, Pappa stormar in kl.07.15 med glädjeskutt låter det som, :D :D Pluttan mera "död" än levande :lol: :shock: , eftersom han får upprepa allt hundra ggr typ, sen glad och vaken lilla flickan

Och ja det stämmer verkligen att aptiten blivit mckt bättre och magen STENHÅRD, har försökt med katrinplommon både idag och igår, mckt vatten mmmm....inget resultat ännu, börjar få ont i lilla magen som blir allt fullare. Sover nu middagsvila med solfjäder och ramsa, tog ca 15 min innan hon slumrade in.
Rapporterar vidare, kram
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och tack för rapport :D

Det gick ju riktigt bra det där! Skönt att du känner att ramsan funkar, men precis om du skriver så ska man inte alltid ramsa! Använd ramsan när du känner att du skulle vilja störta in till henne - inte förr! Ge henne chansen att klara ev. uppvak själv!

Och ang. blöjan, kanske byxblöja vore bra på natten?

Hoppas lilla magen kommer igång nu :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

God morgon, i stort har väl natten varit ganska hyfsad för lilla fröken, somnade 19.40 utan problem.
Kl. 00 vaknar hon och ligger och "låter", behöver inte ramsa ngt denna period, hon är tyst efter ca en timme. Dock inte jag som bara "väntar" och funderar...
Ca kl.03.30 vaken igen, gråter "tyck synd om mig mamma", ramsar x6, tystnar rmed gråten.. Eftersom lillfröken ej kunnat bajja på några dagar nu, endast en liten plutt igår efter mycket gråt och ont i magen, så är jag bekymrad hur lilla kroppen reagerar, måste jag gå in till henne för att känna så hon inte ligger med pruttig :lol: blöja. svaret nej, lägger till rätta, solfjäder och ramsa ut.

Det lilla jag undrar är om hon varje natt kommer att vara vaken i långa perioder så här, trots att kurningen i stort skall vara "satt" nu, eller?? Kommer hon tids nog att förstå att sova HELA natten nångång??
Det verkar faktiskt som om att hon inte KAN sova när hon väl vaknar till, trots att hon försöker..

Nu till veckan börjar hon hos dagmamman igen, hur blir detta då??
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammamu71 skrev: Det lilla jag undrar är om hon varje natt kommer att vara vaken i långa perioder så här, trots att kurningen i stort skall vara "satt" nu, eller?? Kommer hon tids nog att förstå att sova HELA natten nångång??
Det verkar faktiskt som om att hon inte KAN sova när hon väl vaknar till, trots att hon försöker..

Nu till veckan börjar hon hos dagmamman igen, hur blir detta då??
Hej mammamu71 :!:

Kuren är absolut inte "satt" ännu, det är en ganska lång process, och du måste räkna med minst två veckor innan du funderar något närmare, och sen får du vara beredd på att barn sover sämre i perioder TROTS att de är kurade! Skillnaden är att du har olika verktyg att ta till när sånt händer! Självklart kommer hon att sova hela nätter - du måste odla ditt tålamod och INTE se till det som ev. krånglar, utan se till alla positiva framsteg ni gör! Det vänder ine med en gång, en del barn frågar lite längre, och behöver mer tid på sig! Ha bara målet för ögonen! Du hjälper din tös, kärleksfullt och stadigt, darra inte på handen nu :!:

Okej, nu ska hon börja hos dagmamman, och så är det! Det måste gå, eller hur? Låt det inte inverka på era nätter nu, utan du måste se till att det funkar! Nu om någonsin, behöver hon verkligen sin nattsömn, eller hur?
Glöm inte den sociala delaktigheten, maten, utevistelsen! Allt hänger ihop!

Jag tycker ni har kommit jättelångt de här dagarna(nätterna :wink: ) och det är säkert många som skulle vara gröna av avund på era framsteg :!:

/Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

TACK för GODA och uppmuntrande ord på vägen framåt!! :) :!: :!:
Natten som nu var tog lilla pappan över för första gången, dvs 5:e natten lång. Han kör med annan ramsa än min vilket ska gå lika bra tydligen, gäller bara att hon vänjer sig med den stämman, vilket gick jätte bra enligt pappan. Han ramsade några ggr, lite missförstånd på vägen :x , men jag var kvick och SMS ade från undervåningen :idea: , så det hela gick bra.

Morgonen var hon på kanonbra humör och även lämning hos dagmamma gick över förväntan med både leenden och vink i fönstret till o med!! :D :D
Nu kör vi dagmamma tre dagar denna vecka sen ledig igen, men vi kurar på som om inget annat hänt alls!

Längre fram så kan kanske skruttans mormor ( som är här några tors+fredagar i månaden), ta över, men hur introducerar vi henne, måste hon verkligen lära sig allt detta :?: Hon är lite om sig och kring sig mormor, så lite goda ideer kanske finns... :wink:
Skall vi ALLTID i fortsättningen köra solfjäder och ramsa vid läggning eller är det bara nu till att börja med?
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammamu71 skrev:. Han ramsade några ggr, lite missförstånd på vägen :x , men jag var kvick och SMS ade från undervåningen :idea: , så det hela gick bra.
Vicket samarbete :thumbsup:
Dock - det bästa är om ni har samma ramsa... kanske du kan ta pappans :?:

Vad skönt att du kopplat på attityden riktigt nu, det kommer att göra all skillnad!
Detsamma gäller när mormor kommer och ta över, det enda hon eg. behöver "lära sig" är ramsan! Och att inte dröja sig kvar hos lillan! Låt henne se hur ni gör en kväll, och sen kan hon ta över. Det absolut viktigaste är då, att hon INTE tar upp tösen (vilket många mormödrar tycks vilja göra :roll: ) vad som än händer! Se till att det är solklart :wink:
Och se till att nattningar och nätter sitter ordentligt innan ni blandar in mormor, kanske...

Solfjädern vid läggning behövs inte längre, bara kort vid läggningen i så fall, men ramsa dig alltid ut, bort från sängen, och avsluta ramsan utanför dörren! Jag "ramsar" min 16-åring :wink: ("gonatt, Rickard, sov så gott :heart: säger jag när han går och lägger sig!) och det kommer jag nog att göra tills han flyttar hemifrån :D

Så fortsätt nu ert goda arbete, och tappa inte sugen om (när :wink: ) ev. bakslag kommer! Ni lär er massor av dem också :!:

Kram Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Våran lilla flicka har nu varit två dagar hos dagmamman, första natten efter det gick ganska bra. Men inatt var verkade det lite oroligt och jobbigt för både lillan och pappan :roll: . Jag tyckte nog att ramsandet kom lite väl ofta och fort, men jag påminnde honom om det via SMS såklart :roll: Kände att lillan ej hann komma till ro riktigt innan ramsan kom, hon gnällde och grät om vartannat inatt ,men mest tyck- synd -om -mig-tårar. :cry: :cry:
Sen tyckte jag att lilla pappan skulle ändra lite p¨å tonläget och kraften i ramsan och låta lite mera bestämd :twisted: så att lillan förstår att här ska sovas..helst nu.
Orsaken till att hon var så orolig och stökig inatt beror nog helt på att igår sov hon endast 5 min hos sin dagmamma, och det var precis då jag kom för att hämta henne, alltså kl halv tre. Vanligtvis sover hon efter lunch nångång mellan 13-13.30. Även hos d.mamman. bad pappan idag att snällt :twisted: säga till om hennes viktiga rutiner.
Någon som har nåt tips att komma med.. :?
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Ingen som sett senaste brev från mig?? :idea: :idea:

Natten till idag gått riktigt bra, lilla flickan sov till strax vid 06...är det viktigt att direkt ramsa då??????? eller kan vi avvakta. Tror att det är viktigt att ramsa ganska så omgående om hon låter flera ggr för att markera och påminna att dagen INTE börjat ännu. :roll:
Det står lite olika i bok och forum, att man skall störa så lite som möjligt så att lilla barnet kan försöka lösa på egen hand, och det andra är att man direkt skall ramsa.... det låter ju mest naturligt att försöka ramsa så lite som möjligt och vid behov och vid akut kris gå in och i rasande fart ut med ramsa... ja det var lite funderingar vi har. :roll:

Från inatt tar jag över tronen med lillan.. :wink:
Idag är storebror (snart 18år) hemma med sin syster, går jättebra. 8) :!:
Vi skall även på Pippi föreställning imorgon kl.18 med lillan, detta är bestämt sedan länge och lillan ÄLSKAR Pippi :D :D , detta får vi ju klara av, men då kan vi ju inte mitt i föreställningen börja ramsa :wink: Annat tips?
VHGmamman
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "