Alltså..det här med profylaxen...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Lovis

Alltså..det här med profylaxen...

Inlägg av Lovis »

Hej :D

Vid min första graviditet gick jag profylaxkurs och även på gravidyoga. Jag var en hejare på avslappning kan man säga. Förlossningen var tuff och när mina krystvärkar startade så kan man säga att allt vad jag lärt mig fullständigt lades åt sidan (medvetet). Det handlar inte om att jag var rädd eller så men kroppen tog fullständigt över!!! Jag var inte ens intresserad av att försöka andas rätt.
Jag använde då lustgas (ingen annan smärtlindring) vilket ju såklart gör att rätt andning inte får en chans. Jag djupandades mellan värkarna men någon kortandning var det inte tal om.
Redan där hemma när jag hade kanske 6-7 min mellan värkarna lade jag ner andningen (hur lät det?). Jag kräktes under hela öppningskedet och även under utdrivningskedet. Vilka krafter!! :D :shock:

Det är ju ett tag kvar men jag funderar på att lägga ner ev. repetition av profylaxkurs inför denna gång....någon som har lite tips eller råd som gör att jag ändrar mig? Behöver lite motivation/pepp..

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Renee

Inlägg av Renee »

Här kommer pepp! :D
Den ena förlossningen är inte den andra lik (har du hört det förut :wink: ?)

Första barnet:
Jag hade försökt ta till mig profylaxen genom Barnaboken samt en minikurs som våra BM på MVC hade (de hade gått Annas profylax och försökte lära ut det till oss). Jag hade nog inte fått riktigt kläm på det där med andningen eller inte övat tillräckligt :oops: . Dessutom var det utdraget förlopp, värkstimulerande dropp som forcerade värkarbetet där smärtan bara slog omkull mig. Kort sagt: hemsk upplevelse fram till själva utdrivningsskedet då jag kom till sans igen och försökte "blåsa på ljuset" som jag lärt mig. Varpå BM säger: "nej inte så! Ta i som om du satt på toa!" ... :roll: :shock: :evil: . Vid det laget orkade jag inte ta några diskussioner utan gjorde snällt som hon sa. Och ut kom han ju till slut. Några stygn blev det men ingen katastrof, tack och lov, trots forcerat tryck istället för mjukt "ljusblås".

Andra barnet:
Maken släpades med på Annas Profylax. Här skulle förberedas! Ordentligt! Tack vare suverän kursledare satte sig kunskaperna trots lite halvslappt övande här hemma. Andningen i kombination med varmt bad på BB gjorde andra förlossningen till en drömförlossning som jag minns med värme och glädje :heart: . Jag hoppas att maken hade kunnat stötta mig om allt hade gått mer besvärligt än det nu gjorde i o m att han också gick kursen.

Det jag ville ha sagt med detta är att: du har allt att vinna med att repetera andningen! Om maken inte är "utbildad" kanske du kan ha med en doula också, som är profylaxproffs - det hade jag nog önskat mig om förlossningen blivit besvärlig.

Sedan vet man ju aldrig vad som händer - kanske slutar den med snitt ändå, men jag tror man har nytta av andningen då med - förr el senare 8)

LYCKA TILL hur du än gör! :)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Måste bara flika in att jag minsann profylaxandades och sög lustgas!
Jag släppte masken när sammandragningen stegrades och andades då utan mask, långsamt, mellan eller snabbt efter behov.
Sen några snabba djupa andetag för friskt syre.
Lite lustgas för den härliga fyllan :wink: ...
nästa sammandragning börjar redan (igångsättning så det gick slag i slag)
släpper masken för profylaxandning
osv...
J och Å

Inlägg av J och Å »

kattklo skrev:Måste bara flika in att jag minsann profylaxandades och sög lustgas!
nästa sammandragning börjar redan (igångsättning så det gick slag i slag)
släpper masken för profylaxandning
osv...
:D känner igen det där kattklo.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Nä,nä :!: =; [-X
Här kommer lite push från den värste profylax-ivraren :!:

Du KAN ju!
Du VET ju hur man gör!
Varför skulle du INTE vilja jobba MED din kropp iställer för EMOT den :?:
Varför skulld du medvetet vilja släppa taget, när det faktiskt GÅR att träna sig till en bra förlossning?

Håller med Renee fullständigt! Den ena förlossningen är inte den andra lik! Tänk på det! Denna gång kanske profylaxen får dig att hänga med bättre, andas ut barnet o.s.v.
Om du nu inte vill träna (men jag bara måste pötta på dig lite nu, klart du SKA!!!!) öva då åtminstone på blåsa på ljuset och krystövningen!

Var jag för sträng nu? :shock: 8-[

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Nej Anna, du var inte för sträng!! :D :heart:
Och tack alla ni andra som också peppat!
Jag vill nog innerst inne (annars hade jag nog inte skrivit inlägget från början.)
Men jag säger bara det....vilka krafter!! Hujedamej, jag fick värkstimulerande också så min kropp körde sitt eget race..
Men jag ska tänka på det, att ingen förlossning är den andra lik :!:

Dags att lägga sig i övning igen!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Krümel

Inlägg av Krümel »

:D He, he. Jag var jättebra på andningen och krystningen men rätt kass på avslappning...
Det är klart att du ska öva Profylax! :wink: Jag använde också lustgas men eftersom jag inte hade så tydliga pauser mellan värkarna använde jag det tills toppen kom och då snabbandades jag. Verkan av lustgas kommer ju också lite efteråt så det funkade bra.

Renee, det där med att blåsa på ljuset är ju som jag tolkade det för att träna sig på att känna vilka muskler det är. Sen när man väl ska krysta så andas man mycket kraftigare men med rätt riktning och med hjälp av rätt muskler.

Eftersom hjärtljuden gick ner på slutet (navelsträngen runt halsen) så blev det "forcerad" krystning för mig med värkstimulerande dropp och en läkare som stod beredd med sugklocka. :shock: Men det gick jättebra och jag sprack inte ett dugg! :D Jag är helt övertygad om att jag har profylaxträningen att tacka för det. Barnmorskan var klart överraskad även om hon faktiskt varit på kurs och lärt sig om profylax på 70-talet.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Krümel skrev::D He, he. Jag var jättebra på andningen och krystningen men rätt kass på avslappning... Jag använde också lustgas men eftersom jag inte hade så tydliga pauser mellan värkarna använde jag det tills toppen kom och då snabbandades jag. Verkan av lustgas kommer ju också lite efteråt så det funkade bra.
Precis så var det för mig också. De var tvungna att ta vattnet på mig, och då kom värkarna hipp som happ och var jättestarka. Jag hade haft värkar i över ett dygn före jag kom in och var rätt mör i kroppen. Kändes lite snopet att behöva ta lustgas, men å andra sidan hade jag profylaxandats ganska länge fram tills dess.

Blåsa på ljuset övningen är super. Om du inte tränar på något annat satsa på den- jag krystade ut lille Malte på 30 minuter, jag riktigt kände hur kroppen arbetade, gjorde nästan inte ont alls heller. STOR skillnad mot värkarna på sluttampen före krystningen ( då jag tappade kontrollen ) sprack ingenting, vilket var min stora rädsla inför förlossningen.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
vanna

Inlägg av vanna »

Jag hade också jättesvårt att få till avslappningen. Andning och krystning fungerade men jag märkte ju att det inte gav full effekt eftersom jag ändå spände mig så mycket.

Nu är det ju långt kvar till förlossning och det finns en hel massa som kan gå snett innan dess. *tar i trä* :wink:
Men jag tänkte verkligen jobba på att få till avslappningen den här gången.

Någon som har tips?

/ vanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Jag gick denna kursen och tyckte det var värt varje krona. Om du inte kan gå kursen kanske du vill köpa materialet?

http://www.profylaxgruppen.com/docs/Var ... utiken.php
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"