Behöver lite hjälp med SHN
Behöver lite hjälp med SHN
Hejsan!
Först och främst tack för att ni finns ! Vår son på 1 år har haft väldigt svårt att somna om och ingen i familjen har kunnat sova. Till slut visste vi ingen annan utväg än att ge sonen medicin för tyvärr viste jag inte om att ni fanns förrän nyligen när jag hittade hit via Vi föräldrar. Jag har tillbringat många timmar med att läsa här och blivit inspirerad så nu har vi kört SHN i 4 nätter och minskat medicinen. Napp har han inte på nätterna och han sover i egen säng. Vi har mörkt och svalt i rummet, men systeryster sover oxå där. Hon sover oftast bra och stör ej. Som det ser ut nu så somnar han alltid jättebra efter kort buffning och ramsa men har svårt att somna om under vargtimmarna och dagsluren. Jag har en del frågor jag inte funnit svar på och hoppas ni kan hjälpa mig.
Så här ser vårt scema ut:
Sova natt 20.00 - 06.15
Frukost 06.45 Gröt och smörgås
Mellis 09.30
Middagslur 10.45 - 12.45
Lunch 13.00
Mellis 16.00
Kvällsmat 18.00
Kvällsslurk 19.45
Fråga 1. Kan vi redan nu lägga på en halvtimme på morgonen och lägga honom en halvtimma tidigare om det är för kort natt eller ska vi hålla på schemat en vecka till? Han har sovit 1-2 timmar mindre innan vi började med SHN...
Fråga 2. Vid dagsluren vaknar han ofta efter 1h och 20 min och är inte utsövd. Idag ramsade jag bara utanför dörren påminnelse och bekräftelse. Han ligger ner men gråter med jämna mellanrum (ilsket till att börja med, mer uppgivet efter ett tag). Jag upplever att han blir ännu argare och ledsnare när jag ramsar men han ska ju inte somna med gråt!?! Hittills har han inte somnat om utan jag har gått in under marginalkvarten när han inte gråter och glatt tjoat att nu är det dags att vakna. Det känns lite konstigt två minuter efter att jag ramsat nu är det sovdags och nu ska xx sova. Gör jag rätt? Det kanske bara är tålamod som gäller?
Fråga 3. En gång sov han hela dagsluren men vaknade glad av sig själv 2 min före utsatt tid (dock inom marginalkvarten). Då gick jag in och tjoade och tog upp honom. Var det rätt?
Fråga 4. Är det för långt mellan förmiddagsmellis och dagsluren?
Först och främst tack för att ni finns ! Vår son på 1 år har haft väldigt svårt att somna om och ingen i familjen har kunnat sova. Till slut visste vi ingen annan utväg än att ge sonen medicin för tyvärr viste jag inte om att ni fanns förrän nyligen när jag hittade hit via Vi föräldrar. Jag har tillbringat många timmar med att läsa här och blivit inspirerad så nu har vi kört SHN i 4 nätter och minskat medicinen. Napp har han inte på nätterna och han sover i egen säng. Vi har mörkt och svalt i rummet, men systeryster sover oxå där. Hon sover oftast bra och stör ej. Som det ser ut nu så somnar han alltid jättebra efter kort buffning och ramsa men har svårt att somna om under vargtimmarna och dagsluren. Jag har en del frågor jag inte funnit svar på och hoppas ni kan hjälpa mig.
Så här ser vårt scema ut:
Sova natt 20.00 - 06.15
Frukost 06.45 Gröt och smörgås
Mellis 09.30
Middagslur 10.45 - 12.45
Lunch 13.00
Mellis 16.00
Kvällsmat 18.00
Kvällsslurk 19.45
Fråga 1. Kan vi redan nu lägga på en halvtimme på morgonen och lägga honom en halvtimma tidigare om det är för kort natt eller ska vi hålla på schemat en vecka till? Han har sovit 1-2 timmar mindre innan vi började med SHN...
Fråga 2. Vid dagsluren vaknar han ofta efter 1h och 20 min och är inte utsövd. Idag ramsade jag bara utanför dörren påminnelse och bekräftelse. Han ligger ner men gråter med jämna mellanrum (ilsket till att börja med, mer uppgivet efter ett tag). Jag upplever att han blir ännu argare och ledsnare när jag ramsar men han ska ju inte somna med gråt!?! Hittills har han inte somnat om utan jag har gått in under marginalkvarten när han inte gråter och glatt tjoat att nu är det dags att vakna. Det känns lite konstigt två minuter efter att jag ramsat nu är det sovdags och nu ska xx sova. Gör jag rätt? Det kanske bara är tålamod som gäller?
Fråga 3. En gång sov han hela dagsluren men vaknade glad av sig själv 2 min före utsatt tid (dock inom marginalkvarten). Då gick jag in och tjoade och tog upp honom. Var det rätt?
Fråga 4. Är det för långt mellan förmiddagsmellis och dagsluren?
-
Lua
Grattis till ett klokt beslut! Jag vet inte hur det här med medicinen påverkar men jag svarar som jag skulle ha gjort till någon annan. Om någon annan vet mer om medicineringen så HOJTA, så jag inte gör nåt galet!
Hoppas att det känns lite klarare nu?! Hojta om ni har fler frågor och du - ni rapporterar väl?!
Kram Lua.
Åhhh, jag blir så
hade skrivit ett lååångt svar och så FÖRSVANN alltihop
Vilken TUR att du Lua, också var med
Ett litet tillägg till fråga 2
: försök att få till ett omsomnande, om så bara för fem minuter, så att du får gå in och väcka
Lite inspiration till scheman:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Mia
Ett litet tillägg till fråga 2
Lite inspiration till scheman:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Mia
Hej igen och tack för snabbt svar. Alltså medicinen är lite sövande och rogivande, men trots det har han vaknat flera gånger och efter 9-10 h trott att han var utsövd. På BVC sa dom att man kanske inte kan räkna med mer så därför har vi låtit honom sova så länge han vill på dagen istället eftersom vi märkt att han är trött. Vi har hela tiden gett mindre medicin än rekomenderat eftersom vi helst skulle slippa den och nu när vi låtit oss inspireras av er har vi bara gett pyttelite. Lite nya frågor nu:
1. Lite förrvirrande med olika svar på frågan om när han vaknar på "rätt" tid. Teorin är väl att "somna om för mamma eller pappa väcker dig när det är dags". Men blir det inte så att hans inre klocka ställs rätt efter ett tag och han då vaknar automatiskt på "rätt" tid? Ska jag ändå ramsa för omsomning då?
2. Kan jag ändra schemat nu då fast det inte gått mer än 4 dagar? Rör jag inte till det då? Samtidigt vore det jätteskönt med 1,5 h på dagen. Det är ju så han själv vill! Men då måste jag ju samtidigt förlänga nattsömnen. Just nu verkar det helt otroligt att han skulle sova 12 h, men hittills är jag djupt imponerad av hur väl allt stämmer med det Anna berättar här.
1. Lite förrvirrande med olika svar på frågan om när han vaknar på "rätt" tid. Teorin är väl att "somna om för mamma eller pappa väcker dig när det är dags". Men blir det inte så att hans inre klocka ställs rätt efter ett tag och han då vaknar automatiskt på "rätt" tid? Ska jag ändå ramsa för omsomning då?
2. Kan jag ändra schemat nu då fast det inte gått mer än 4 dagar? Rör jag inte till det då? Samtidigt vore det jätteskönt med 1,5 h på dagen. Det är ju så han själv vill! Men då måste jag ju samtidigt förlänga nattsömnen. Just nu verkar det helt otroligt att han skulle sova 12 h, men hittills är jag djupt imponerad av hur väl allt stämmer med det Anna berättar här.
Hej igen sömnlös (som jag snart hoppas att du inte ska vara
)
Det absolut bästa är såklart om du alltid får väcka gossen, så att han ser att du har full koll och han inte behöver fundera på när det är dags, därför kan det vara bra att du får till omsomnande, om så bara för en liten stund, för att sen störta in och väcka
Och oftast är det så, att de små vaknar som de somnar, dvs gråter han sig till sömns så kan han också vakna med gråt! Men det kommer att ge sig, det med
Precis som du själv säger, så är det bästa att låta bli att stuva om schemat de första två veckorna
OM du väljer att redan nu ändra i schemat, gör alla ändringar rakt av, utan att tveka, inga småändringar här och där! Det är ingen katastrof om du väljer att göra så, men fundera riktigt noga, så det bara blir en justering som får sätta sig ordentligt! Du vet, attityden
Jag måste bara få säga, att jag blir så glad när jag läsr din berättelse, och att du valt att köra shn-kuren istället för att ge honom medicin! jag lovar att du kommer att få massiv stöttning här - detta forum är helt underbart
Hoppas er natt blir bra
/Mia
Det absolut bästa är såklart om du alltid får väcka gossen, så att han ser att du har full koll och han inte behöver fundera på när det är dags, därför kan det vara bra att du får till omsomnande, om så bara för en liten stund, för att sen störta in och väcka
Precis som du själv säger, så är det bästa att låta bli att stuva om schemat de första två veckorna
Jag måste bara få säga, att jag blir så glad när jag läsr din berättelse, och att du valt att köra shn-kuren istället för att ge honom medicin! jag lovar att du kommer att få massiv stöttning här - detta forum är helt underbart
Hoppas er natt blir bra
/Mia
Tack snälla för dina bra svar! Eftersom schemat ändå inte är komplett är det nog lika bra att ändra radikalt innan det "felaktiga" faller på plats. Just nu är han så förvirrad ändå *ler* (jag får inte till några smilies). Maken och jag får prata igenom det imorgon och fortsätta med attityden som vi nog faktiskt fått till (tror jag). Jag återkommer säkert med fler frågor annars får jag rapportera hur det går.
Hej igen
Om smilies; jag skrev här i flera månader utan att "våga" mig på smilies, men det är bara att trycka på dem
När du skriver, så blir det inga smilies, utan de kommer först när du skickar
Hoppas du får till det med
/Mia
Här är en jättebra tråd förresten, om just attityden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Om smilies; jag skrev här i flera månader utan att "våga" mig på smilies, men det är bara att trycka på dem
/Mia
Här är en jättebra tråd förresten, om just attityden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Hej Sömnlös
Är det Atarax (allergi medicin med luganade effekt) ni anvender?
Vi har provat med mediciner också som ett sista desperat forsök, dock utan önskat effekt. Om du bare ger en mycket liten dos så tror jag att det inte har effekt alls bettre att sluta helt
och köra SHN iställe. lägg heller all kraft på detta, då slipper du också den dårligen samvetet för mediceneringen.
Annars kan du ha medicinerna i bakhånd, kenner du (efter de fyra första intensiv nättarna) att ni inte orkar ett sekund mer, så ge honom en full dos och vila en natt.(dock inte så bra enligt kuren, men man måste överleva också)
Vi kurer fortfarande for fullt men vi börjar att se ljuset i tunnelen. fremför alt sover de mycket lengre på morgonen nu

Är det Atarax (allergi medicin med luganade effekt) ni anvender?
Vi har provat med mediciner också som ett sista desperat forsök, dock utan önskat effekt. Om du bare ger en mycket liten dos så tror jag att det inte har effekt alls bettre att sluta helt
Annars kan du ha medicinerna i bakhånd, kenner du (efter de fyra första intensiv nättarna) att ni inte orkar ett sekund mer, så ge honom en full dos och vila en natt.(dock inte så bra enligt kuren, men man måste överleva också)
Vi kurer fortfarande for fullt men vi börjar att se ljuset i tunnelen. fremför alt sover de mycket lengre på morgonen nu
Hejsan igen! Jag är så glad att jag hittade hit.
.Inatt har det varit en bra natt. Plutten sov hela natten enligt schemat och vaknade inom marginalkvarten. Då frågade han tyst, fick en ramsa och låg kvar och gosade
(Jag vågar nästan inte skriva det, det är nästan för bra för att vara sant). Han somnade inte om men grät när vi tog upp honom
. Jag tror poletten ramlat ner. Just nu sover han dagslur och vi får se hur det går. Vi har bestämt att fortsätta med två timmar, nu när vi börjat och allt verkar falla på plats. Vi kommer bara att förlänga natten lite och köra följande schema fom ikväll. Hur verkar det miar70? Det blir 3h mer sömn per dygn än innan SHN. Vi brukar gå till öppna förskolan efter maten därav tidig dagslur. Dessutom blir plutten sprallig efter maten.
19.30 - 06.30
10.45 - 12.45
Tack för svaret Twinmom. Atarax funkade ganska bra för oss tack och lov, men det tog 1,5 vecka innan det fick effekt. Nu har vi ju dock hittat ett bättre alternativ här
men vågar inte tvärsluta utan trappar ner under någon vecka. Det verkar som om SHN funkar ändå. Det är enorm skillnad på killen. Han börjar gilla att sova
. Vi hoppas bara det håller i sig. Efter ett års krångel känns det nästan för bra för att vara sant.
19.30 - 06.30
10.45 - 12.45
Tack för svaret Twinmom. Atarax funkade ganska bra för oss tack och lov, men det tog 1,5 vecka innan det fick effekt. Nu har vi ju dock hittat ett bättre alternativ här
sömnlös skrev: Det verkar som om SHN funkar ändå. Det är enorm skillnad på killen. Han börjar gilla att sova. Vi hoppas bara det håller i sig. Efter ett års krångel känns det nästan för bra för att vara sant.
Jag tycker ni gör ett toppenjobb, och ändra ni på schemat! Det handlar sååå mycket om attityden, när man gör något sånt, så agera bara som vanligt, som om det vore det självklara, så kommer lilleman också att tycka det!
Ha nu hela tiden målet för ögonen, när det strular och det kommer bakslag, för det kommer det att göra, och se inte det som om något går fel då!
SHN är en process, som måste få ta tid, och för att göra framsteg, krävs ocskå baksteg - ibland!
Jag är så glad för er skull, mest glad för lille sonen
Och snart helt utan medicin också - härligt
/Mia
Hej igen! I morse var första gången någonsin som vi fick väcka plutten
Han sov hela natten och vi väckte honom enligt schemat
. Nu ska han sova dagslur, igår gick det ju superbra,men idag vaknade han efter 1h och 20 min istället för 2h och frågar (gråter) med jämna mellanrum
. Jag har inte gått in utan ramsat några gånger utanför. Jag försöker att inte ramsa lika ofta längre. Är han inte jätteledsen så känns det som om jag stör mer än hjälper. Han vet ju att jag "står vakt". Tänker jag rätt?
Jag börjar första verserna bestämt och sen mjuknar jag till bekräftelse. Är det rätt?
Nu när sovtiden är slut så står han upp och låter ilsket ah........ah.........ah, men jag väntar med att tjoa upp honom tills han är tyst och lugn. Jag har ju marginalkvarten...
Jag börjar första verserna bestämt och sen mjuknar jag till bekräftelse. Är det rätt?
Nu när sovtiden är slut så står han upp och låter ilsket ah........ah.........ah, men jag väntar med att tjoa upp honom tills han är tyst och lugn. Jag har ju marginalkvarten...
Hejsan igen!
Just nu går det jättebra
. Läggningen flyter på som förut. Igår på dagsluren vaknade plutten 2 ggr och frågade men somnade om efter ramsa (han delgav oss dock sitt missnöje först). Inatt har han sovit hela natten och vaknade nöjd utan ett ljud inom marginalkvarten. Han fick ligga kvar och gosa tills det var dags att gå upp. Han sov dessutom hela dagsluren och vi fick väcka honom
. Om det fortsätter såhär så gör jag snart inte skäl för mitt användarnamn längre
. Jag skriver det både för att minnas själv om/när det blir bakslag, men oxå för att inspirera andra som är på G. Var förresten nere på bokrean idag och köpte barnaboken. Jag kikade in på ämnet uppfostran igår och blev sugen på att läsa mer...
Just nu går det jättebra