Kan man misslyckas?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Dammråttan

Kan man misslyckas?

Inlägg av Dammråttan »

Alltså, jag läser i tråd efter tråd hur BRA det går och ibland undrar jag - kan man inte misslyckas, eller vågar de som misslyckas inte skriva här?

Jag känner mig just nu HELT inne på att verkligen genomföra kuren. Har börjat med dagsschema som funkar bra, men väntar med själva kuren tills E är 4 månader och vi har ett bra tillfälle, rent praktiskt. Tror benhårt på att kuren passar honom (och oss) perfekt! Han är redan riktigt duktig på att somna själv, dock inte så duktig på att somna OM själv alla gånger.

Så jag är väl ingen riktig tvivlare, men skulle vilja få en liiite mer nyanserad bild. Eller är alla som verkligen provat kuren så här frälsta? :-)
Gia med Alvin -04 och Elian -06
Lua

Inlägg av Lua »

Hej igen Dammråttan!

Jag vill först be dig att inte starta nya trådar kring samma barn och kur. Det underlättar för den som vill svara och hjälpa om man har med hela bilden.

Grattis till ett klokt beslut! Jag vet inte om någon misslyckats. Jag har läst på t.ex Familjeliv om familjen som "provat" kuren men inte tyckt att det var något för dem. Men det kan man inte beskylla kuren för eftersom den inte är något man "provar" utan som man genomför. :wink:

Kram Lua. :heart:
Dammråttan

Inlägg av Dammråttan »

Tråden var mer tänkt som en fråga, inte en dskussion kring just vårt kurande, därav ny tråd, kanske fel forum då?

Ok, hoppas att det är som du tror, jag har samma lite på känn också.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Dammråttan.

Nu är ju jag en av de "frälsta" så min bild kanske inte är särskilt nyanserad men...
Jag håller med Lua. Genomför man kuren i en total attityd av självklarhet så lyckas man. Barnen vill inget hellre än att vägledas av ömma föräldrar som vet vad de gör, som inte darrar på handen och som övertygar dem om att ni lär dem hur saker och ting går till här i världen. I allt från sömn, till påklädning och till användandet av en trådrulle. Och "misslyckas" man - vilket jag gjorde på flera punkter till en början - så finns detta underbara forum där man fick konkret hjälp i hur jag kunde lösa problemen istället för en massa klappar på axeln och medlidande.

Kuren och Annas filosofi var vändningen i våra liv och för det är jag henne evigt tacksam. Det går inte en dag utan att jag tänker på detta och vårdar ömt det hon "lärt" mig.

Men så inser jag ju också förstås att detta inte är en universalkur för alla. Den kräver sitt jobb och engagemang som kanske inte alla besitter, eller orkar på sömnlöshetens rand. En del vill ha enkla lösningar, en del inser inte att de har ett problem och andra har inte problem även om de inte anammar barnabokens filosofi. Alla är vi också olika som människor med olika värderingar här i livet (även om de små barnens grundläggande behov är desamma = sömn, mat, tak över huvudet osv) och denna filosofi "passar" inte alla helt enkelt. Men så är det ju med allt här i världen.

Nu har jag flummat färdigt.... :wink:

Grattis till beslutet dock. Och stort lycka till :!:

/Åsa
Dammråttan

Inlägg av Dammråttan »

Tack Åsa!

Vad glad jag blir av att läsa det. Jag tror nog att vi ska klara det. Skönt att höra att du fått råd här när du "misslyckats"! Alltså kanske det inte går perfekt i början, men man kan ändå klara det till slut! Känner att jag odlar attityden av självklarhet mer och mer för var dag. Och det kan behövas! Måste odla lite på pappan också... ;)

/Gia
Katarina Palmér

Min erfarenhet

Inlägg av Katarina Palmér »

Hej Dammråttan!

Jag genomförde kuren i mitten av januari och "misslyckades". Men inte för att kuren i sig är fel för min pojke utan för att jag inte gjorde rätt. Efter "misslyckandet" har jag läst och läst. I boken och på forumet. Samt samlat attityd. Och nu är jag igång igen. Genomför natt 6 i natt och det går bra! Saktare än beräknat men min pojke är genomförkyld och hostig och då tycker jag det måste ta lite mer tid. Men denna gång känner jag att jag gör rätt, jag följer alla steg, jag har lärt av andras fallgropar (läst här) och jag får hela tiden bekräftelse på att det går åt rätt håll.

När jag kommit ytterligare en bit på vägen skall jag fylla på i "min tråd" här på forumet och berätta vad som hände!

Lycka till!
/Katarina med Maria augusti -04 & Markus april -06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja, heja Katarina och dammråttan :thumbsup:

Det här kommer att gå lysande, och så finns ju forumet här om ni funderar på nåt :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Mja, jag har väl också "misslyckats" såtillvida att att kuren gick jättebra till dess att lillan blev sjuk. Nu har hon varit dålig sedan i början av november, ont, och hostar sig sönder och samman när hon ropar. Läkarna har äntligen bestämt sig för att lyssna på oss - varför tillåts barn lida mer än vuxna? - och utreda problemet. Diagnosen är öroninflammation sedan före jul och förkylningsastma. Så vi håller tiderna på pricken, men låter henne komma ner i varv till flaskan. Vaknar hon på natten måste jag tyvärr lägga henne tillrätta och i vargtimmen är det bara flaskan som hjälper. MEN. Så fort den förbenade hostan lägger sig ska ramsan i bruk igen! Lycka till!
Dammråttan

Inlägg av Dammråttan »

Dykmorsan och Katarina!

Ganska skönt ändå att höra att man kan komma igen efter att man "misslyckats"! Trots att man hoppas på att lyckas direkt såklart. Ska helt klart titta in i era trådar och läsa på lite mer överallt innan vi börjar!

Och dykmorsan! Att man kan få ha öroninflammation (och annat) så länge utan att något händer! Fasansfullt! Hoppas att lilltösen snart blir bra!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"