Välling till 4-månaders?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sagis
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 23:34

Välling till 4-månaders?

Inlägg av Sagis »

I Barnaboken står det att man kan börja med att ge välling på kvällen redan vid 3-4 månader. Jag har försökt hitta en sådan välling men alla vällingsorter rekommenderas tidigast från 6 månader.

Jag har också läst i andra böcker om något som heter Basvälling. Vad är det? Någon som vet?

/H
Mamma till Saga f?dd 19 augusti -04
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Plusvällingen kan man ge från 5 månaders ålder, däremot kan man ju ge ersättning från vilken ålder man vill! Från fyra månader är den docklite tjockare...

Basvälling...? Ingen aning...
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Majsvällingen var tidigare (innan de nya amningsrekomendationerna) från 4 mån. Annars så kan du ge Sempers tillägg som heter Baby Plus, det är lite rejälare än de andra tilläggen, lite mer vällinglikt.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

När Adrian var 4 månader gav jag Baby Plus från Semper men bytte ut en msk mot Mild Välling (också från Semper: står från 6 månader på paketet) och så gjorde jag den lite tunnare: tog 220 ml vatten istället för 200 ml till 5 msk pulver. Var nån som tipsade mig om det på förra forumet och det har fungerat bra. Detta gör jag bara på kvällarna som nattis för att det ska bli lite kraftigare mat.

Nu tar jag fifty fifty Baby Plus och Välling-pulver men fortfarande lite mer vatten.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sagis
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 23:34

Inlägg av Sagis »

Tack så mycket för era svar! Min avsikt är, precis som Kokos, att ge välling/ersättning istället för bröstmöjlk som sista "nattslurk" innan sovning. Tack igen!
/H
Mamma till Saga f?dd 19 augusti -04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Sådana här finesser ska egentligen pryda forumet för Huskurer och Husmorsrecept :lol: Underbart nyttiga :D

Från 4 mån rekommenderar jag "den lite tjockare vällingen" (dock inte från 3 mån) och den finns ju som bekant inte längre. Sorgligt nog, för den verkade som rena klubbslaget. Men man kan spä ut med välkokt vatten och göra 6-månadersvällingen lite tunnare, ca 1/4-del.

Borde hon alltså ha sagt under Huskurer... :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"