twinmom skrev:Ett stort frågetecken är jag

Är vi inte tillräkligt "hårda" skal man måste vara så enormt hård eller är det något annat vi inte har fattat.

inte hård men konsekvent
Att hela tiden ändra förutsättningarna gör bara pojkarna förvirrade, och därför får ni inte till det riktigt, fastän mycket funkar!
Ni använder er väl av ramsan

Har ni kurat "regelrätt" så är det ramsan som ska sköta alla uppvak (du har rätt, såklart, solfjäder på en treåring är att ta i... )
Det är INTE synd om pojkarna på natten, du får inte förmedla den känslan till dem! Det är skönt och nödvändigt att sova! Kom ihåg att skriken är deras sätt att fråga, och du ska ge dem betryggande svar med ramsan!
Inte in och bädda om eller dutta, utan ramsa ordentligt, tänk som så att det är det du skulle vilja säga till dem när du ramsar, som den ska förmedla. Tycker du att "nu jäklar är det nog - sov unge!" så ska det "höras" i ramsan - förstår du?
Men ni måste vara konsekvent, och visa grabbarna att på natten sover ni, och då händer verkligen absolut ingenting! Och ni måste vara överens!
Du har så rätt i att livet är så mycket mer än sömn, men om man ska orka njuta ordentligt av sin familj, så måste man också få sova! Och vägen dit kan vara lite krokig, men för er allas skull så kör färdigt nu! Ha en handlingsplan för uppvaken, läs på mer om ramsan, och "prova" inget, utan genomför!
Så att får den tid och ork att njuta av varandra som ni är värda
(Sen är det så att alla barn vaknar ibland på natten, det gör mina med, men jag VET vad jag ska göra då, och de med! Jag vaknar själv i perioder, men flippar inte ur för det, utan ligger kvar och somnar om! Det är dit ni ska komma också!!!)
Vad bra att ni fått till det med klockan
Så (jag tjatar

) Läs på och ena er
/Mia