Hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ok, twinmom, jag tycker du behöver hotta upp attityden lite här!
Du vet att dina pojkar KAN och SKA sova hela natten, och att de kan somna själva i sina sängar, eller hur? De är lite förvirrade nu, när dina besked varit tveksamma, och de frågar med skrik. Du ska svara dem med ramsan, och i absolut krisfall solfjädern!
Läs på i verktygslådan om du behöver det;
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

Känn i magen att du gör rätt, du ska övertyga dina gossar att du håller vakt och de kan sova tryggt!

Se till att de kissar, snyter sig och dricker vatten innan läggning, och glöm inte skrattet till godnattet :!: Deras frågor besvarar du med ramsa, ingen underhållning alls efter nattandet! På natten sover man, då händer ingenting, inte vattendrickande alls :wink:
All onödig trafik in till dem stör!
Och slösa inte med solfjädrandet, det ska vara ett verktyg för att bryta ledsen gråt som inte "går ner", och då håller du tills dess att pojken är avslappnad men inte sover!

Så ta nya tag nu, en liten minikur och ni är snart på banan :thumbsup:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
twinmom

Inlägg av twinmom »

Hej Mia
Takk för snabbt svar. Natten blev faktisk riktigt bra :D De sov til kl 0615 ikke så dårligt, veldigt lugna var de till kl ringde kl 06.30 som är vår godmorgon tid. Vi skrattade riktigt godt i går kveld, så boms i seng de ropte skrek litt efter mig i ca 5 min jag ramsade en gång sedan sov de :sleep:
Men Felix vaknade redan kl 22 och skrek tenkte da att nu skal jag bare ramse och inte gå inn till honom. Efter en time med 6 ramsar och två solfjädrar var han värkligen hysterisk, mest tror jag det var för att jag inte pratade med honom :cry: :cry: :cry: han var riktigt lessen så när jag solfjädrade honom och pratade lite så lugnade det han sig, var inte inne mer enn 3 min Han somnade sedan snabbt och var bare vaken en snabb sveng kl 03 och kl 05 men somnade snabbt om. Vi gav inge vatten och torkade ingen snornesor, men detta med kisseriet är jo lite svårt :roll: Felix har blöya men vaknar han av att han skal kissa så måste han jo få göre det. Leo är oftas uppe en gång under natten. Vi bruker att ta upp honom innan vi går å legger oss han har ingen blöya. I dag vaknade han kl 0615 hadde då sovet hela natten( :D Mycket lenge sedan sist.) och hadde redan kissat några droppar i pyamasen då måste jag jo ta honom på toa :roll:
Vi skal forsöka ladda med mycke attityd med i natt var han mycket lesse och det kändes riktigt på gränsen :cry:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Hur har det gått :?:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
twinmom

Inlägg av twinmom »

Ja hur går det, inge vidare faktisk. Vi har nog problem med att komme fram till hur vi skal göre. denna gången är det min man som är "blöt" och det är jag inte van vid. Då blir det jo svårt. :oops:
Jag provade värkligen den kvelden att inte gå inn men han blev värkligen så superlessen :cry: Felix var helt enkelt riktigt olykklig och jag kände att detta kan jag inte göra mot honom. Tyckte värkligen han kända att jag hadde lemnat honom. Tyvärr änder det också ofta med att jag och min man blir osams om hur vi skal takla det. Vet att det är det värsta vi kan göra :evil: men vi blir bare så frustrerade både två. Läggningen går utan problem. Två min och sedan sov de :sleep: nu i kveld, men kveldarna har aldri varit något stort problem, då har vi inga problem med att vara stenhårda. Man är totalslut och det är de med, så efter god natt hender ingen värdens ting. problemerna kommer när de vaknar på natten.
Jag har nu jobbat de två siste nättarna och det har vel gått sådär där hemma. Jag kan jo inte tvinge min man till inte att gå inn så han har vel gordt lite helften helften, vilket vel bare gör dom mer forvirrade och oss med.
Skulle jag tvinge Felix ned i sengen och solfjädra honom tror jag att han skulle bli livredd. :cry: han är jo stor och stärk det kräver mycket för att holda fast honom, är det värkligen så man skal göra :?: :?: :?:
Vi må nok prat i hop oss i morgon jag och min man, frågan är vel om man skal ta en våken natt och värkligen kura, vet bare inte om jag klarar av det. har inge problem att stå i mot deras sinne men när de blir så lessna känns det helt enkelt som gränsen till barnmisshandlig :cry: :cry: :cry:
Hur går vi vidare. :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

twinmom skrev:när de blir så lessna känns det helt enkelt som gränsen till barnmisshandlig :cry: :cry: :cry:

:D Så får det inte gå till. Det sista Sova hela natten-kuren syftar till är "barnmisshandling". Jag vet inte om jag vill att ni ska fortsätta så här. Jag tycker inte om det. För mig får inga små barn skrika alls. Principen för SHN är att lugna barnet där det ligger. Kan man inte det eller tror inte på vikten och nödvändigheten av det, ska man inte försöka / testa / pröva utan låta bli.

Vad tänkte du dig för alternativ :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Ni måste komma överens om vad ni ska göra, när, och hur :!:
Enda sättet är att läsa på och genomföra, och inte komma med olika besked till gossarna varje natt, då blir de bara ännu mer förvirrade och frågar (gråter/skriker) ännu mer :!:

Har du läst den här tråden om attityden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Så nu är det "bara" att läsa på, vara överens och genomföra :!:
Du vet att pojkarna kan och vill sova, hjälp dem ända fram nu :!:

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj :shock: jag och AW var visst ute samtidigt här...
twinmom

Inlägg av twinmom »

Vi har värkligen slit med mine söners sömn sedan dom föddes och det finns inget jag heller vill enn att de skal kunne sova hela nettene igenom.
Vet faktisk inte om det finns något alternativ till detta, det skulle vel väre att forsätta som tidligare och venta på att de skal bli större. Men det känns som att jag missar deras småbarnsperiod(och de själva också) När sömnen (för lite av den) påvärkar hela våran vardag så mycke. Hadde jag skulle stigit upp verje dag och gå till ett dagjobb hadde denna familj nte holdt samman efter som jag mycket sällat sover mer en 5 timar ( med 2-3 uppvakningar värje natt) då tar min man dom på morgonen så att jag kan sova lite mer. Men har behöver jo också sovmorgon i bland. Kansje har vi lagt till våra liv lite väl mycket, kansje skulle det vara bettra om jag steg upp värje morgon och inte provade så hård att få dom att sova. Kansje på tiden att tenka på något annat enn sömn??????
I natt hadde det gått något bettre igen bare tre uppvakningar, men Leo denne gången hadde skreket i över 40 min. Kan man göre något för att unvika dessa långa skrikperioder. Jag forstår att det värkligen har med attityd att göra, men det att lugna barnet där det ligger har jo från början inte varit något problem. Jag har gått inn och beddat om sedan har de somnat igen, problemet har mere varit alltför tidliga morgoner och för många uppvakningar. Skal jag gå tillbaka till at beda om dom (eller ger det dom en "vinst")
En positiv ting är detta med veckarklokkan, det fungerar värkligen bra :D i dag sov båda killarna när den ringde. :D
Ett stort frågetecken är jag :?: Är vi inte tillräkligt "hårda" skal man måste vara så enormt hård eller är det något annat vi inte har fattat. :?: :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

twinmom skrev:Ett stort frågetecken är jag :?: Är vi inte tillräkligt "hårda" skal man måste vara så enormt hård eller är det något annat vi inte har fattat. :?: :?:
inte hård men konsekvent :!:
Att hela tiden ändra förutsättningarna gör bara pojkarna förvirrade, och därför får ni inte till det riktigt, fastän mycket funkar!
Ni använder er väl av ramsan :?: Har ni kurat "regelrätt" så är det ramsan som ska sköta alla uppvak (du har rätt, såklart, solfjäder på en treåring är att ta i... )
Det är INTE synd om pojkarna på natten, du får inte förmedla den känslan till dem! Det är skönt och nödvändigt att sova! Kom ihåg att skriken är deras sätt att fråga, och du ska ge dem betryggande svar med ramsan!
Inte in och bädda om eller dutta, utan ramsa ordentligt, tänk som så att det är det du skulle vilja säga till dem när du ramsar, som den ska förmedla. Tycker du att "nu jäklar är det nog - sov unge!" så ska det "höras" i ramsan - förstår du?
Men ni måste vara konsekvent, och visa grabbarna att på natten sover ni, och då händer verkligen absolut ingenting! Och ni måste vara överens!

Du har så rätt i att livet är så mycket mer än sömn, men om man ska orka njuta ordentligt av sin familj, så måste man också få sova! Och vägen dit kan vara lite krokig, men för er allas skull så kör färdigt nu! Ha en handlingsplan för uppvaken, läs på mer om ramsan, och "prova" inget, utan genomför!
Så att får den tid och ork att njuta av varandra som ni är värda :!:

(Sen är det så att alla barn vaknar ibland på natten, det gör mina med, men jag VET vad jag ska göra då, och de med! Jag vaknar själv i perioder, men flippar inte ur för det, utan ligger kvar och somnar om! Det är dit ni ska komma också!!!)

Vad bra att ni fått till det med klockan :!:

Så (jag tjatar :wink: ) Läs på och ena er :!:

/Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

Tack Mia :D
Nu har vi sittet i en timma jag och min man och gått igennom lathunden :lol: Det var mycket nyttigt, skulle ha gort detta för lenge sedan :oops: nu jävlar skal det sovas :twisted:
Vi har bestemt att börja på rute 1, vi tar från natt nr två, läggning funker jo perfekt under två min. inga protester :lol: :lol: :lol:
Vi har gjordt anteckningar och tenkar kjöra tio min intervaller ( kommer givetvis att lysna på dom) Har laddat med gårdagens Cityakuten så det blir vad jag gör under skrikningen ( måste konsentrea mig på annat annars blir det för svårt.) Jag skal nu ta dom första två netterna, räknar inte med att sova. :lol:
Har tenkt mycket på det Anna sa om alternativ, det finns jo inga så nu kör vi. Rapport fölger :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: Håller alla tummar! Kör hårt :!:
twinmom

Inlägg av twinmom »

Ja, nu är natt "nr 1 som vi kallar den över och det gikk vel ganske bra :?
Tre uppvakningar var det på 20 min förta gången sedan två 10min. (Två på Leo och en på Felix)
Vad som var mycket positiv var att jag kenda att JAG hadde kontrollen hela tiden :D Sov inte mycket själv men det var jag innstäld på var så konsentrerad och fokuserad på att här skal det sovas :twisted: att jag inte kunne sova själv. Tror att jag förmedlade rett attityd till killarna. Min man fick sova och da var det bare jag och riktlinjene som vi hadde skrivit tillsammans. Och det fungerade inga hysteriska barn men nu går vi jo fortfarande inn efter 10 min ävan fast vi inte stannar så lenge max 2 min. Inatt har vi ökad skal venta 20 min innan vi går går inn. Ramsa direkt vid första pip sedan efter tio min.ventam ytterligare tio min. sedan gå inn.
Detta skal vi klara så får vi öka ytterligare tio min i morgon natt. Givetvis lysnar vi på barnen så vi vet att det inte är akut kris men mer protester. :wink:
Tycket att det har varit mycket bra att kunna göra anteckningar, dels har man något att göra under den tuffa tiden och sedan är det mycket bra att lesa det tillsamman nästa dag.
Tycker att vi har märkt av lite ändringer på dagen. De har lettare för att holda sig vakna under lunchen (somnade alltid med huvudet i maten) de har bettre apettit och de kan hitte på att si mamma jag är trött jag vill sova nu :roll: helt utroligt. Detta kan jo ha med mogenhet att gjöra men tenker faktisk att ta det som ett "komplemang" på att vi gör saker på rett sett, VI är på veg. :D :D :D
Skal nu göra min sista natt i natt sedan är det gubbens tur. :wink:
twinmom

Inlägg av twinmom »

God morron på er alla :D
Helt utroligt men i natt har jag inte varit inne hos killarna en enda gång. Jag var bered på att i natt kom det till att bli vilda protester och lenge men ikke :lol:
Natten började vel inte super bra det var mycklet småskrik där mellan 21 0ch 22 men vi ramsade kort kontant och bestemt sedan dröjde det bare några min. så var det tyst, körde sedan bekreftelserramsa. Det som var positivt var att jag tyckte att de lyssnade :D på ramsan.
Sedan var det yst till kl 03, då var det Felix han skrek å sa han hadde ondt i ögonen att han skulle bajsa och jag vet inte vad, men jag hörde att det var ingen riktigt kris, mer ett test. Jag ramsade sedan var jag bered att ramsa igen efter tio min. men ved 9 min. så blev det tyst :shock: Det måste faktisk ha varit förste gången han har kunnat lugna sig på natten utan att vi har varit inne i rummet :shock:
Felix vaknade ytterligare en gång vid 5 tiden jag ramsade och jag hann inte klar med ramsan för det var tyst igen, han fick en bekrefleses ramsa att somna inn till sedan var det tyst :D
Båda killarna sov när klokkan ringde och de var trötte, Leo ville sove mer :shock: Det är nog dags att krypa mot drömtiden 07.
Vi skal vel endå vara beredda på bakslag. Nu är jag klar med mina två netter och det är min mans tur. Han känner sig något närvös, men det skal nog gå bra.
Helt utroligt vad duktiga de är mina två små underbara :heart: :heart: :heart:
Hur går vi vidare? Man fortsätter vel med bekreflelses ramsa eller?
Nu skal jag gå och sova lite :sleep:
Har sovet lite mer i natt men inte mycket sedan kl 03 man är jo "kampklar" hela tiden.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
twinmom skrev:Hur går vi vidare? Man fortsätter vel med bekreflelses ramsa eller?
Bekräftelseramsan försvinner andra, senast tredje natten!
Du se vad attityden gör - all skillnad :!:

(En sak bara, som gör mig lite fundersam :-k
Du skriver att ni bestämt att ni ska gå in var tionde-tjugonde minut. Jag tycker ni ska lyssna av istället, och precis som du berättar om natten, så behöver ni inte gå in alls nu, om det inte är något alldeles extra. Pojkarna tar ramsan, och behöver ingen natt-trafik.
Och ramsan ska du ta till när du känner att du skulle vilja störta in, inte efter klockan...)

Hoppas natten som kommer blir lika bra, och tappa inte attityden nu :wink:

/Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

Det där med tiden har vel bare varit ett sätt att veta hur vi skal göre :) nu i början. nu känns det som man är stärkare och att de tar ramsan så nu kan vi nog börja att släppa det, tror dock att min mann har behov för det like mycket som mig så vi får se hur vi gör till natten :lol: Men det blir ingen natt-trafikk inn till dom nu vet vi att de klarar sig utan. På något sett så gör ramsan det jobbet nu. Vi skal lyssna i ställe.
Det är jo mest jag som har ramsad så han är nog orolig för att det skal bli protester nu när det är hans tur.
Ok så ut med bekreftelsesramsen, den var annars så skön och ha :wink: där når man helst av alt hadde velat ta dom i sin famn :heart:
Vi fortsätter att kämpa, rapport följer :lol: :lol: :lol:
Här skal det banne mig sovas :twisted:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "