Lactulos

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej på er! :)
Vilka svar man kan få alltså, vad gjorde folk innan dessa forum :?: Det kan inte ha varit lätt.
Diarren var inte vattentunn utan mer som ärtsoppa till både konsistens och färg (trevliga detaljer jag kommer med i den här tråden...) Det har inte kommit något mer. Imorse satt han på toan en bra stund och lekte med flygplanen. Det kom ingenting vilken är försåeligt eftersom magen borde vara tom vid det här laget.
Jag ger något mindre lactulosdos idag men fortsätter ändå ge ganska mycket så det inte blir hårt igen.
Vidare rapport kommer.
Kram Cajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi ser fram emot rapport! :shock: :D :lol:
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Helt rätt Cajsa! :thumbsup:
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Mindy

Inlägg av Mindy »

Oj, vilket sjå ni har haft :shock: :( , men det verkar ha "löst sig" i de flesta bemärkelser. :shock: :lol:

Vill bara flika in att de på vår BVC sa att messmör är minst lika laxerande som lactulos. Om ni vill ha ett alternativ. Brukar ge vår lillkille lite messmör på smörkniv när man har på känn att det kört ihop sig.
Stora killen får plommon på påse om han är hård (tänker nu för framtiden för er) och kiwi som du redan har fått tips om. Vatten förstås! Söta drycker är förstoppande.
Har märkt på honom att det gör mer ont att bajsa på toan om han är lite hård, då har det hänt att han har gått på pottan i stället. Ju mer man kan hålla ihop skinkorna, desto mindre känns det antagligen - därav ofta förekommande önskemål från barn att bajsa i blöjan kanske?

Xyloproct är ju en jättebra salva att smörja med, men jag är osäker på om den kan användas på barn.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej på er!
Nu är det fredag. 3 dagar har gått sedan "ärtsoppan" i stora mängder kom ut. Läkaren sa att jag skulle ta Klyx var 3:e dag om det inte kom naturligt så idag kanske det är dax?
Han har suttit på toan varje morgon utan resultat. Han har _inte_ läckt i kalsongerna och han har inte slängt sig på golvet i panik för att hålla emot bajset. Det har med andra ord varit riktigt behagliga dagar. :D
Det känns lite fånigt att ta en klyx nu men det kanske är nödvändigt för att det inte ska blir som förut igen, vad tror ni? Kanske en lite svagare Microlax istället?
Lactulosen har vi som sagt fortsatt med som vanligt.
Vi ska tillbaka för provsvar och rapport till läkaren nästa onsdag.

Mindy, tack för ditt inlägg; Messmör äter han tyvärr inte (det som är så gott!), plommon, päron, kiwi, vatten etc får han hur mycket han vill. Xyloprocten skulle vi använda på läkarens ordination så jag tar för givet att det funkar på barn :?: Pottan har aldrig varit hans vän, han har föredragit toaletten istället, vi har sittring som kanske gör det lättare, jag tycker det är ganska skönt för då slipper jag momentet att tvätta ur den. :wink:

kram cajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte microlax tror jag, han är inte förstoppad på det viset längre. Antingen vänta eller ge Klyx. :-)
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Inte Microlax eller vänta, ge Klyx annars är risken stor att det blir lika eländigt igen. Lycka till hos doktorn :)
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Tack för era svar. Det blev ingenting igår men jag tänker ge en klyx idag. Hoppas på att få hjälp igen men själva "sättningen". Annars är det nog något jag bör lära mig att göra själv snart känns det som...
En idag och en på tisdag antar jag. Sedan doktorn på onsdag.
Imorse har han "kluttat" två gånger igen så jag tror att det börjar bli kris snart. Ska _inte_ vänta till 4e dagen nästa gång.
Kram på er.
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej!
Har just fått reda på att jag inte får hjälp med att sätta klyxen idag. Men jag ska försöka själv. Mamma är här och får vara med och försöka hålla honom still och lugn. Jag är bara så nervös att jag ska göra illa honom. Håll tummarna nu :!: Tack
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur gick det?
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej TorpSara
Det gick inte bra igår. Han knep ihop skinkorna och höll handen för. Jag som är osäker på handen tyckte att det tog emot och kunde inte trycka mer. Det mesta kom utanför.
Jag fick hjälp idag istället och det gick bra men tyvärr mycket skrik och tårar. Han bajsade efteråt iallafall.
Hur mycket kan man resonera med en herre på nästan 4 år (han är 3år och 10månader)? Kan man säga att man måste fortsätta med klyxet ända tills bajset lär sig att komma ut som det ska varje dag, fattar han det?
Tidigare idag när han slängde sig på golvet och höll emot så sa jag att "När man är bajsnödig ska man låta bajset komma ut, annars blir det en propp och då måste man ta klyx". Han fortsatte ändå som vanligt hålla emot tills det slutade att tränga på och satte sig _sedan_ på toan och läste en Bamsetidning men utan att bajsa. Skuldbelägger jag när jag säger så? Eller resonerar jag på ett sätt som han borde förstå? Jag ser verkligen inte klart här.
Lua

Inlägg av Lua »

Skulle det gå att pakta med honom på nåt vänster? Typ: "vilket knasigt bajs du har! Vi ropar till bajset att det ska komma nu: BAJSET, kom till toaletten..." Att försöka vara MED istället för MOT honom? Kanske helt galet... kommentarer någon?!

Kram Lua. :heart:
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej!
"Paktat" har jag gjort. Vi har ropat efter det, vi har försökt lära bajset tillsammans osv.
Han säger då och då, mäkta stolt, till både mig och ibland okända att han har lärt sitt bajs att komma på toaletten. Detta är visserligen sant eftersom det _ibland_ (läs sällan) kommer där. Men oftast spjärnar han ju emot och vägrar.
Senast igår sa han att "proppen är borta, jag ska inte hålla emot mitt bajs, jag ska låta det komma så vi behöver inte ta nåt mera klyx". Tyvärr har det inte kommit i alla fall.
Nytt läkarbesök imorgon. Jag pratade med henne på telefon idag och hon sa att jag skulle fortsätta med klyx var tredje dag. Det känns bara så jobbigt, det blir som ett övergrepp varje gång då vi bokstavligen måste hålla fast honom.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur har det gått för er?
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Jo, tackar som frågar!
Det går hyfsat. Sista klyxen tog vi förra söndagen (den 25e) sedan bajsade han måndag, onsdag, torsdag, söndag. Det går alltså ganska bra. Varje gång han bajsar gör han det i blöjan och det tar lång tid.
Han kniper först ihop, jag erbjuder blöja som han tar emot. Sedan springer han runt och leker och nästa gåmg han kniper emot säger jag till honom att "släppa till" så att bajset kan komma ut. Det kan ta 30min - 2 timmar. Men han bajsar iallafall och det känns som huvudsaken just nu.
Vi fick Movicol (laxerande som man tar oralt) hos doktorn sist. Det smakar apa och går inte att gömma i något annat så detta har vi inte tagit. Men det ser ju inte ut att behövas riktigt heller.
Det som kommer ut gör inte ont heller eftersom det är så löst pga Lactulosen han får (25mg/dag).

Just nu känns alltså allting bra! Tarmsystemet funkar inte bra men åtminstonde hyfsat. Han läcker inte och han bajsar då och då.
Visst bör jag fortsätta ge blöja så det inte låser sig igen? När tror du jag kan se fram emot att han börjar bajsa regelbundet på toaletten, till sommaren eller? Jag hoppas det.
Varje gång han bajsat får han pris och beröm för rumpan som fungerar så bra och som gör att det onda i magen kommer ut. Detta verkar fungera.

Jag rapporterar snart igen.
Kram Cajsa
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"