LCHF-menyer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Renee

Inlägg av Renee »

Tack för den länken Åsa! Kul att det skrivs mer och att denna information når större skaror. Snart kanske man inte känner sig som en ensam knäppskalle längre :lol:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

så sant! :lol:

Jag mailade Aftonbladet idag, och tackade så mycket :wink:

/Fjällmor
Renee

Inlägg av Renee »

:D Fjällmor! Är du också frälst numera? :lol:
Tyckte jag såg skymten av en välbekant signatur på ett annat forum... :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hihi 8)
J och Å

Inlägg av J och Å »

vilket forum huserar ni på? Jag kan inte riktigt hitta ngt bra.

Har gått ner lite nu, äntligen. Skippade mjölk och fil, och vips. Så skönt, att man börjar märka lite. Hur går det för er andra? Renee, har du skippat yogurten?

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
br

Inlägg av br »

hm j o å, hur mycket mjölk o filmjölk åt du? Betyder det att du inte äter ngn grädde eller creme fraiche heller?
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag hade liten skvätt mjölk + grädde i kaffet på morgonen. Jag var förr en kaffelatte människa, därav olusten att sluta med mjölk i kaffet.

Nu kör jag bara grädde, en liten skvätt.

Då, åt jag smoothie till frulle, fil + grädde + ngt bär. Ca 1 dl av varje(fil, grädde) Nu äter jag kaffe m grädde, 2 st ägg, brieost. Funkar bra. Klart man skulle vilja variera lite, men bacon och ägg funkar ej(isch usch på morron).

Vad äter ni andra till frukost, tips mottages gärna!
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Renee

Inlägg av Renee »

Åsa! Vad kul att det börjat röra på sig i rätt riktning! :thumbsup:
Själv har jag bara avstått turk-yoghurt ett par dagar. Får se om det hjälper. Äter bara två kokta ägg med majjo samt te med kokosfett i. Får kanske komplettera med lite ost eller tonfiskröra el nåt. Svårt hålla mig mätt längre än två timmar som det är nu faktiskt.

Grädde ska jag också försöka skippa el åtminstone skära ner på. Men det är svårt.

Här en länk till bra forum (som jag försökt regga mig på men glömt lösen :oops: och ingen admin lyckas hjälpa mig :cry: ... Ska försöka ta tag i det igen) http://kolhydrater.ifokus.se/

Här finns ett annat forum. Du kommer att känna dig lite hemma - bekant forumform och bekanta vänner härifrån :lol:
http://43.freebb.com/fettskramd/

...fast de här två hade du kanske redan koll på?
blomman

Inlägg av blomman »

Jag äter stekt ägg och keso, stekt ägg och bacon/kassler, nån grönsak till gurka, tomat, ruccola, paprika, en halv avocado eller turk/grekyoghurt med hallon, ca 1,5 -2 dl och kanske ett kokt ägg. Jag håller mig proppmätt fram till lunch!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nu har jag läst här och på länkarna och även varit inne på det andra forumet - där hälften av alla här tycks husera :lol:. Men jag har en sån dum :shock: fråga, så jag ställer hellre den här, om någon kan tänka sig att komma med synpunkter.

Jag undrar nämligen om det överhuvudtaget går att tillämpa den här filosofin om man INTE kan/vill äta mjölkprodukter? Av allt jag läser så förstår jag ju att rent smör och ren grädde liksom är en av grundbultarna... så frågan tycks säkert lite korkad :oops:. Men jag skulle gärna omvandla det om det gick.

För mig är nackdelarna med dieten att båda barnen är mjölkallergiker och jag varken kan eller vill ha särskild mat på bordet för de små och för mig. Vi äter alla mål ihop och jag vill inte ha en massa "nej, tyvärr älskling, det tål inte du". Det vi har på bordet ska alla i familjen kunna stoppa i sig. Och dessutom MÅR jag bättre sen jag slutat med mjölkprodukter. Jag är blodgrupp A - och min mor som också är A använder sig av blodgruppsdieten som Krümel hänvisat till - och det hjälper henne otroligt mot hennes reumatism. När hon "fuskar" vilket hon gör varje jul och äter av allt det goda röda köttet och grädden i Janssonen osv. blir hon betydligt sämre, så jag tror ändå att det kan ligga något i det Krümel tog upp.

Men är då LCHF inget för mig? Eller kan det fungera ändå? Jag använder havreprodukter istället och det är ju lägre fetthalt i allting (både havredryck, iMat och "margarin") - men kan man kanske kompensera? Har ni veteraner några tankar här :D!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Ewa!

Nu är jag ingen veteran, men jag har ändå ett tips :wink:

Läs Annika Dahlqvist och Sten Sture Skaldeman så di får grepp om tänket och framförallt vad-varför (!) så kan du sen skapa din egen lchf-meny.

Som ex:
I många recept används mjöl av div. nötter, som nötallergiker kan jag inte använda dem och får komma fram till egna lösningar. Lchf är ju ingen "diet" - det är att äta det kroppen mår bra av att äta och hitta tillbaka till sig själv...om man säger :roll: :lol:

Hoppas någon veteran har mer uttömmande svar åt dig :!:

Kram!
/Fjällmor
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Gott fiskrecept:

2 paket torsk, fruset
1 purjolök
1 pkt bacon
3 dl grädde

Lägg den frysta fisken i en ugnsform, salta och peppra. Fräs strimlad purjolök och bacon och lägg över fisken. Slå över grädden och in i ugnen. 225 grader, ca 20 min. Servera med fullkornsris och sallad. Jättegott!
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
duggan

Inlägg av duggan »

Vad är det för skillnad på LCHF-kost och tillexempel atkins?? :roll:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

duggan skrev:Vad är det för skillnad på LCHF-kost och tillexempel atkins??
Jag är också nyfiken på det!
Fast forskningsrapporten handlade inte specifikt om Atkins utan just lågt kolhydratintag tillsammans med högt protein- och fettintag. Länk till rapporten http://www.blackwell-synergy.com/doi/ab ... 07.01774.x

Just nu skriver jag på två trådar om det här... kanske skulle jag ha frågat i en ny?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"