Dumma vinter!
Blå röd på kinderna...förfrysning?
-
Lillstrumpan
Blå röd på kinderna...förfrysning?
Hjälp....Wilmis är liksom nästan lite blå röd på sina runda goa kinder? Kan hon ha förfrusit dem? Jag blir dö orolig, vad gör man åt det? Har ringt BVC men de är ju så trötta och har inte ringt tillbaka än...
Dumma vinter!
Dumma vinter!
Stora 0630 Lilla 0903
-
Gäst
-
TorpSara
Man har lite olika känslig hud. Barns hud är känslig så den blir ofta röd på kinderna när det är kallt. Själv blir jag alltid röd när jag varit ute och det är kallt men det är ingen förfrysning varken lätt eller svår utan bara att man reagerar på olika sätt beroende på huden.
Är det varmt blir jag förövrigt också röd liksom många barn blir.
Är det varmt blir jag förövrigt också röd liksom många barn blir.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Son nr 2 f?dd i april -06
När det är så här kallt ska man undvika att tvätta ansiktet på morgonen innan man går ut. Då har man lite naturligt hudfett kvar i ansiktet som skyddar mot kylan.
Du ska heller inte smörja med vanlig hudkräm eftersom nästan alla krämer innehåller vatten. I kylan fryser vattnet i krämen och det blir värre för huden.
Det du istället ska smörja på är helt vanligt Klöver Vaselin, den klassiska lilla gula runda burken du vet. Pröva, det hjälper och känns bra.
-cajsa
Du ska heller inte smörja med vanlig hudkräm eftersom nästan alla krämer innehåller vatten. I kylan fryser vattnet i krämen och det blir värre för huden.
Det du istället ska smörja på är helt vanligt Klöver Vaselin, den klassiska lilla gula runda burken du vet. Pröva, det hjälper och känns bra.
-cajsa
-
Lillstrumpan
Hej hej alla!
Tack va snälla ni är som svarar och lugnar min oroliga lilla själ. Ja...jag har ju också läst att en köldskada ska vara vit...men kan om den har blivit ALLVARLIG!! bli blå röd...shit pomfrit
! så...nu har jag bokat tid hos doktor så får vi se vad man kan göra....inte så mycket vad jag har läst mig till men ändå...
Wilmis och jag ska inte sticka ut minsta lilla tå i kylan idag!
Tack va snälla ni är som svarar och lugnar min oroliga lilla själ. Ja...jag har ju också läst att en köldskada ska vara vit...men kan om den har blivit ALLVARLIG!! bli blå röd...shit pomfrit
Wilmis och jag ska inte sticka ut minsta lilla tå i kylan idag!
Stora 0630 Lilla 0903
-
TorpSara
-
Mamma till Alfred
Läs mer här: http:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=22768
I min sjukbok här hemma står det att man kan förfrysa sig även i plusgrader om det är mycket blåsigt eller man rör sig inte tillräckligt, eller i kombination.
Blåa kinder tyder på svårare förfrysning. Det börjar med att det blir vitaktigt ute, men övergår sen till blått. Man måste skydda sig extra efteråt. Man blir känslig på dessa platser.
Kan berätta att vänninans barn råkade ut för detta förra vintern, och det tog ett bra tag innan det läkte. Han är ett år efter lite känslig vid kyla ute (kinderna), men inte så farligt. Barn repar sig väl ofta bättre? (Han fyller 2 i sommar).
http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=22768
I min sjukbok här hemma står det att man kan förfrysa sig även i plusgrader om det är mycket blåsigt eller man rör sig inte tillräckligt, eller i kombination.
Blåa kinder tyder på svårare förfrysning. Det börjar med att det blir vitaktigt ute, men övergår sen till blått. Man måste skydda sig extra efteråt. Man blir känslig på dessa platser.
Kan berätta att vänninans barn råkade ut för detta förra vintern, och det tog ett bra tag innan det läkte. Han är ett år efter lite känslig vid kyla ute (kinderna), men inte så farligt. Barn repar sig väl ofta bättre? (Han fyller 2 i sommar).
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09
There´s a place in heaven for women who help other women...
There´s a place in heaven for women who help other women...
-
Lillstrumpan
Hej hej,
Mata..jag känner också igen det där med förfrysning i plusgrader...men sen var vi hos vårdcentralen i tisdags och där var det två läkare som tittade på hennes kinder och menade att det då inte var någon förfrysning för då ska det ungefär vara -26 grader och blåst....och vad Wilmas blåa kinder beror på visste de inte...så jag vet det sjutton
!
Men hon lider inte av de blå kinderna i alla fall....och nu när vi går ut så lindar jag en jätte halsduk runt hela henne....man ser typ bara två små ögon och en liten nästipp som kikar fram
Mata..jag känner också igen det där med förfrysning i plusgrader...men sen var vi hos vårdcentralen i tisdags och där var det två läkare som tittade på hennes kinder och menade att det då inte var någon förfrysning för då ska det ungefär vara -26 grader och blåst....och vad Wilmas blåa kinder beror på visste de inte...så jag vet det sjutton
Men hon lider inte av de blå kinderna i alla fall....och nu när vi går ut så lindar jag en jätte halsduk runt hela henne....man ser typ bara två små ögon och en liten nästipp som kikar fram
Stora 0630 Lilla 0903